Skavsår av Cavallo barfotaskor hjälp!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare LAWP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 12 131
Sv: Skavsår av Cavallo barfotaskor hjälp!!

nu var det visserligen en halv 50-öring hon skrev...

Om nu hovis tycker att hovarna är för dåliga att sätta skor på och kanske inte kan eller vill limma är det ju inte mycket att göra. Då får man ju lösa det på det sätt man kan. Jag hade nog själv tagit på sjukskor och låtit bli att rida.

Det finns faktiskt skor som LIMMAS på

Kan jag sticka in med en fråga? Var hittar man information om sådana skor, jag skulle vilja läsa lite mer innan jag diskuterar med hovslagaren. Jag har sökt på nätet, men hittar bara gamla trådar från Bukefalos arkiv och Glue on, men är inte det boots som man limmar?

Jag har själv en häst med "fullblodshovar" och har i samråd med hovslagare valt att ta av skorna eftersom hon klev ur dem hela tiden och fick med delar av hoven :cry:. Nu har hon gått barfota sedan i höstas och det går riktigt bra, hon kan till och med gå på grusplanen även om hon går lite försiktigt och reagerar när hon trampar på lite större stenar.

Problemet är ju att man vill kunna brodda ibland och det är ju lite svårt på barfotahov, eller? Det kanske finns någon lösning för det, någon som vet?

Jag är inne på att köpa barfotaboots, men vet inte vilket fabrikat eller modell jag ska välja, (de är ju inte så billiga att jag vill köpa 5 par som inte går att använda)vet någon om det finns några som är bättre till fullblodsfötter?

Det blev visst mer än en fråga och jag kanske borde startat en egen tråd... :confused:

En tanke om skor som limmas på: De hovslagare som jag konsulterat angående skor att limma på, så var de inte så pigga på det. Limmet är inte hälsosamt att andas in och hålls med. :crazy:

Bl a Cavallo Simple Hoof Boot går att brodda. Jag tror det finns fler boots på marknaden som går att brodda.
Equine Fusion ska ge mindre skav än Cavallo, de är väldigt lätta.

En tanke om skor som limmas på: De hovslagare som jag konsulterat angående skor att limma på, så var de inte så pigga på det. Limmet är inte hälsosamt att andas in och hålls med. :crazy:

Bl a Cavallo Simple Hoof Boot går att brodda. Jag tror det finns fler boots på marknaden som går att brodda.
Equine Fusion ska ge mindre skav än Cavallo, de är väldigt lätta.

Hmm, och våra hovslagare måste vi ju vara rädda om :love:

Hur fungerar det annars rent praktiskt med limmade skor? Härdar limmet direkt eller måste hästen stå väldigt still? Det gör i så fall att min tant inte passar för limskor, hon har böjt ett antal söm eftersom hon inte vill stå riktigt still... :(

Jag har tittat lite på Renegade Boots, de verkar hållbara och smidiga (och så finns de ju i skitläckra färger :) ). Vet du något om dem?

*KL*
Ser hästen i fråga dagligen och han har fått bra mkt bättre hovar sen *LAWP* skaffade honom.
Hoarna såg hemska ut när han kom, platta och fyrkantiga. Nu bra mkt rundare.

Men håller med flertalet här om att byta boots till några som framförallt är lättare och mer tighta, dessa är rätt stela

Det tar några minuter för limmet att härda på glue-on shoes, så under så pass lång tid måste hästen kunna hålla upp hoven utan att vilja sätta ner den. Det är lite för lång tid för rätt många hästar...

Vad jag har hört om Renegade så kräver de hästar med naturligt låga trakter, och att hovformen är rätt för de bootsen. De måste passa lite som "hand i handsken". Jag kan tänka mig att t ex arab-hästar funkar bra med dem, de verkar vara framtagna för distanshästar.

Equine Fusion verkar inte ha samma krav på att hovlängd och hovbredd stämmer överens med bootsens mått. Även deformerade hovar (t ex utflutna hovar och trakter som dragit iväg framåt) verkar kunna passas in med dessa boots.

Cavallo är inte heller jättekinkiga med det dessa förhållanden, dvs om hovarna är lite smalare än bootsen så funkar det ändå. Däremot tror jag att Cavallo passar som bäst på hästar med ganska rak vinkel på tån. Utflutna hovar, och där trakten har ränt iväg framåt, gör att dessa passar lite sämre, har jag märkt, även om det ändå funkar så är det inte optimalt.

Kan jag sticka in med en fråga? Var hittar man information om sådana skor, jag skulle vilja läsa lite mer innan jag diskuterar med hovslagaren. Jag har sökt på nätet, men hittar bara gamla trådar från Bukefalos arkiv och Glue on, men är inte det boots som man limmar?

Jag har själv en häst med "fullblodshovar" och har i samråd med hovslagare valt att ta av skorna eftersom hon klev ur dem hela tiden och fick med delar av hoven :cry:. Nu har hon gått barfota sedan i höstas och det går riktigt bra, hon kan till och med gå på grusplanen även om hon går lite försiktigt och reagerar när hon trampar på lite större stenar.

Problemet är ju att man vill kunna brodda ibland och det är ju lite svårt på barfotahov, eller? Det kanske finns någon lösning för det, någon som vet?

Jag är inne på att köpa barfotaboots, men vet inte vilket fabrikat eller modell jag ska välja, (de är ju inte så billiga att jag vill köpa 5 par som inte går att använda)vet någon om det finns några som är bättre till fullblodsfötter?

Det blev visst mer än en fråga och jag kanske borde startat en egen tråd... :confused:

Jag har bara erfarenhet av easy boots och dom går att brodda. Har inte gjort det med mina än då jag inte haft behovet. Easy boots finns i ganska många olika modeller och man får utgå ifrån vilken form hästen har på hoven. Har både epicen och gloven här hemma och tycker de fungerar bra. Inget skav av dom någon gång hitintills och då har jag avverkat några par genom åren.

Om hästen har en rundare hovform kan gloven passa men det gäller att storleken verkligen är rätt. Finns provkit man kan beställa hem och testa. De har ingen gaiter på för att man ska kunna se att de verkligen sitter tight på hoven. Epicen är lite mer förlåtande eftersom man kan justera storleken med vajern och spännet. Den passar en mer avlång hov.
De andra modellerna har jag ingen erfarenhet av.
Om du googlar på Easy boot så borde du få upp minst 2 återförsäljare och det finns en hel del info om dom på deras sidor.

Lycka till

Ang brodd så går det utmärkt att brodda Cavallos boots, Renegade och även i alla fall de flesta Easyboots vad jag vet?

Till TS Ang dojjor - titta på Hoofeeze, Perfect Hoof wear och EasyCare RX om något av dem kan vara nåt för er?

*KL*
Ser hästen i fråga dagligen och han har fått bra mkt bättre hovar sen *LAWP* skaffade honom.
Hoarna såg hemska ut när han kom, platta och fyrkantiga. Nu bra mkt rundare.

Men håller med flertalet här om att byta boots till några som framförallt är lättare och mer tighta, dessa är rätt stela

Jag har faktiskt väldigt svårt att se hur det kan ha blivit så här på så kort tid. Hästen i fråga startade sista gången i dec förra året och har således varit i full träning fram tills dess, den har endast en strykning pga hälta och det var sep 2010. Den har sprungit rel bra och enlg TS så har hästen varit i träning tills hon köpte honom dvs någon gång då i februari.

Jag kan inte tro att tränaren haft en häst med så dåliga hovar i träning utan åtgärder :crazy:

Och det kan ju knappast stämma enligt det som ts skriver att den fått bättre hovar sedan den kom eftersom den vad man kan utläsa har stora problem:

Han är otroligt ömfotad, så han blir väldigt halt när han inte har skorna på

Ont får han i tassarna bars han står i boxen. Då står han och lyfter på hovarna och lägger all vikt bak. Så fort han får på dom tuggar han och slappnar av. I hagen vill han inte röra sig utan dem trots att han står i en gräs/jordsandblandad hage utan stenar.

Med tanke på att han haft dem (bootsen) i 1månad så tycker jag hela historien knappast går att härleda bakåt i hästens historia. Någonting har ju uppenbarligen hänt med hästen efter det att den kom till TS :crazy:

Funderar över varför man inte fortsatte att ha skor på den när den kom från banan????

Tack snälla för svaret! :bow:

Fram har hon runda hovar och bak är de mer avlånga. Sommartid räcker det nog med bots fram eftersom hon inte är så öm där och till vintern blir det runt om så att vi kan brodda. Funkar det bra med boots till henne så skaffar jag till våra ponnyer också, de kan visserligen gå utan på sommaren, men - som sagt - det är ju lite bra med halkskydd ;).

Till TS: jag förstår precis hur det är med så´na där "skithovar", man blir galen på alla tappskor (och funderar på om hovslagaren tror att man flirtar med honom ;)eller att han gärna kommer hit och slår på skorna illa med flit av den anledningen :grin: ) och trasiga hovväggar.

Hoppas det löser sig med "era" hovar!

Hej rubytoo!

Har du någon aning om var man kan hitta information om limmade skor? Trots att jag funderar på boots så är det ju enklare om man har skor som sitter på hovarna hela tiden och man slipper krångla med av och på. Det skulle vara intressant att läsa mer om det, men jag hittar inget på nätet. Har du mycket erfarenhet av det? Vad använder man för lim och hur lång tid tar det för det att härda, behöver hästen stå med foten i vädret en stund eller kan man belasta direkt? Hur länge sitter en limmad sko?

Om en häst har så dåliga hovar som du skriver så att man måste smälla på ett par boots på den så länge så att den får skavsår (jo en femkrona skavsår tycker jag är stort) så undrar jag vad för slags tid du menar att den skall få?

Och på vilket sätt är det mer plågsamt för hästen att få ett par skor pålimmade jämfört med boots som ger skavsår??

Eller är tanken att hästen skall bli barfota häst??

Femkrona?? En halv 50-ÖRING skrev jag dock. Vanliga skor ska han ha på igen när hovarna är tillräckligt bra för det. Sen om det tar 3 månader eller ett år får vi se. Sålänge hans hovar blir bättre så kvittar det hur länge det tar. Han får ont av att dra av skor en gång i veckan. Han kommer ur kondition och hsn mår som bäst när han rids enligt rutin. Vilket inte går om han trampar av sig skor hela tiden. :) sen går han fel med de hovarna han hade innan och sliter på senorna. Det räcker väl med en varning på ena senan.

Hade varit myckrt lättare för dig om du haft rätt fakta. Hästen har stått bprta från faloppen i cirka 6 månader innan han kom till mig. Jag har ägt han i 4 mmånader och han va verkligen INTE i kondtion när han kom till mig. Var du nu har fått för dig det!?!. Jag har varit omring han sen han kom till sverige då jag jobbat i de galoppstallet. Hans hovar har sett hemsks ut sen dess och dem hsr inte brytt sig om att fixa till hovarna. Ganska kul att du kommer på en massa strunt om jag ska vara ärlig :)

Hade varit myckrt lättare för dig om du haft rätt fakta. Hästen har stått bprta från faloppen i cirka 6 månader innan han kom till mig. Jag har ägt han i 4 mmånader och han va verkligen INTE i kondtion när han kom till mig. Var du nu har fått för dig det!?!. Jag har varit omring han sen han kom till sverige då jag jobbat i de galoppstallet. Hans hovar har sett hemsks ut sen dess och dem hsr inte brytt sig om att fixa till hovarna. Ganska kul att du kommer på en massa strunt om jag ska vara ärlig :)

Ganska lätt att kolla upp resultaten och han startade senast den 111207 http://www.galoppsport.se/sresultat?kommando=tevlingsdagVisa&tevdagId=516794&loppId=751122 Hur kan han då ha varit borta från galoppen i 6månader innan han kom till dig?? Du har skrivit i trådar innan dvs fullblodstråden och då var det februari och då ägde du hästen. Han hade då varit ifrån start i ca 2 månader eller hur räknar du?

Eller du menade att han inte var i kondition då? Jag undrar vad tränaren säger om det du skriver ovan

Hej rubytoo!

Har du någon aning om var man kan hitta information om limmade skor? Trots att jag funderar på boots så är det ju enklare om man har skor som sitter på hovarna hela tiden och man slipper krångla med av och på. Det skulle vara intressant att läsa mer om det, men jag hittar inget på nätet. Har du mycket erfarenhet av det? Vad använder man för lim och hur lång tid tar det för det att härda, behöver hästen stå med foten i vädret en stund eller kan man belasta direkt? Hur länge sitter en limmad sko?

Limmade skor är ju en nödlösning men prata med din hovslagare de brukar veta.

Vi har endast limmat skor vid absoluta nödfall där det inte gått att spika och de sitter inte jättelänge men oftast tillräckligt länge.

Femkrona?? En halv 50-ÖRING skrev jag dock. Vanliga skor ska han ha på igen när hovarna är tillräckligt bra för det. Sen om det tar 3 månader eller ett år får vi se. Sålänge hans hovar blir bättre så kvittar det hur länge det tar. Han får ont av att dra av skor en gång i veckan. Han kommer ur kondition och hsn mår som bäst när han rids enligt rutin. Vilket inte går om han trampar av sig skor hela tiden. :) sen går han fel med de hovarna han hade innan och sliter på senorna. Det räcker väl med en varning på ena senan.

Detta svar gör mig bara ännu mer fundersam, han gick sin sista start i december förra året och du sitter och rider honom i februari med en varning på sin sena :eek:

Jag har faktiskt väldigt svårt att se hur det kan ha blivit så här på så kort tid. Hästen i fråga startade sista gången i dec förra året och har således varit i full träning fram tills dess, den har endast en strykning pga hälta och det var sep 2010. Den har sprungit rel bra och enlg TS så har hästen varit i träning tills hon köpte honom dvs någon gång då i februari.

Jag kan inte tro att tränaren haft en häst med så dåliga hovar i träning utan åtgärder :crazy:

Och det kan ju knappast stämma enligt det som ts skriver att den fått bättre hovar sedan den kom eftersom den vad man kan utläsa har stora problem:

Med tanke på att han haft dem (bootsen) i 1månad så tycker jag hela historien knappast går att härleda bakåt i hästens historia. Någonting har ju uppenbarligen hänt med hästen efter det att den kom till TS :crazy:

Funderar över varför man inte fortsatte att ha skor på den när den kom från banan????

:bow::bow: Kan inte annat än instämma helt.

Som jag skrev tidigare i tråden verkar det finnas idéer om barfota här i bakgrunden. Det klarade helt uppenbart inte denna häst.:crazy:

Till TS:

Om inte annat borde den kunna ha tunna franska järn med små söm som galopphästarna har, en del fullblodshovar behöver ha såna, de klarar inte vanliga ridhästskor.

Återigen låter det väldigt märkligt och att hovarna skulle blivit bättre sen den köptes av dej är bara löjligt, det finns inte en chans med den beskrivning vi fått här. Snarare tvärtom, säkert i all välmening men i okunskap och fullblodshovar.:(

Och det verkar tyvärr som okunskap även vad gäller senor....:cool:

sen går han fel med de hovarna han hade innan och sliter på senorna.

Vad betyder detta rent konkret? På vilket sätt gick han "fel" och vad har ni gjort åt det?

Senast ändrad:

Men herregud!
rubytoo med flera...

Hon ställde en fråga om boots och ni börjar ifrågasätta en massa annat!? Det är inte roligt att skriva något i detta forum för alla som "tror sig veta massor" och det utan bakgrundsfakta! Har ni inget bättre för er än att leta fel?

Har man inget BRA tips eller råd så LÅTER MAN BLI att kommentera här! Jag och många med mig är så less på att läsa en massa påhoppskommentarer!

Jag har själv liknande problem och letar boots till ett par framfötter. Har fått tips om Old Mac´s, men de säljs tydligen inte i Sverige längre. Har även tittat lite på Cavellos. Hoppa att det löser sig med hovarna och att du hittar några boots som passar bättre!

Hur är det möjligt att du rider en häst som är så ömfotad att den inte kan stå normalt i boxen utan boots? Även om du rider med boots så förstår du väl rimligen att hästen är otroligt ansträngd i sina sulor så även om den har bootsen på bör man inte belasta en sån häst när det är så extremt som du skriver.

Till skillnad från dig så uppmuntrar jag inte djurplågeri...

En häst som på två månader blir så dålig i hovarna OCH rids redan efter knappa 4 månader efter en senskada tycker jag faktiskt att det är helt i sin rätt att kritisera även om det svider en hel del

Ts har dessutom anklagat tränaren för vanvård och vet inte ens om det är ok att hänga ut en person som alla kan mycket lätt ta reda på vem det är och som dessutom inte finns här och kan bemöta kritiken!!!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Okej så såhär är det! Häromveckan så fick jag ett samtal runt 19.00 på kvällen att min islandshäst inte kunde stå på ett ben, jag kommer...
Svar
13
· Visningar
2 392
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 812
Senast: höstmåne
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 875
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka