Skavsår av Cavallo barfotaskor hjälp!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare LAWP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 12 131
Sv: Skavsår av Cavallo barfotaskor hjälp!!

Han ska inte ha vanliga skor, det är inget alternativ fortfarande som jag sagt innan. Tänker inte låta den här onda cirkeln fortsätta. Sätter inte på skor på ett par dåliga hovar. Går dem att fixa så fixar man dem och tar inte den enkla vägen. Skorna ligger inte an ordentligt på hans hovar. Dem ruttnar när smuts packas emellan hoven och skon :( Dock har hans sår blovit myclet bättre när han är utan dem i hagen.

Vad har du för hovslagare egentligen? Man får verkligen många frågor av detta:cry:

Inte ovanligt att det blir så, hovarna mår ofta riktigt dåligt av att vara skodda hela tiden. Fullblod är inte kända för att ha särskilt bra hovar, tyvärr. Tunna sulor och platta hovar, tunn hovvägg som inte ger mycket att sömma i från början.

Förr var det vanligt att hästen fick sommarbete och då plockade man av skorna och hovarna fick en viloperiod utan skor. Nu går hästarna skodda år ut och år in, fastän många inte mer än hobbyrider på sina hästar och hästarna mestadels går i hagen sommartid. Få hästar är i behov av att gå helskodda året runt, tror jag.

Ofta är det så att ju mer hästen rör på sig, dvs motioneras/rids etc, ju bättre blir hovarna, oavsett hästen är skodd eller barfota. Att få hästen att röra sig är viktigt. Finns det inget att sömma i, tja då är det inte mycket annat till än att låta hästen gå barfota. Jag vet flera som haft hästarna skodda i många år där hovkvaliteten blivit usel till slut och skorna ramlade av kort tid efter skoning. Det gick till slut inte att sko de hästarna. När de hästarna gått barfota en tid har hovkvaliteten förbättrats avsevärt.

Till TS:
Det finns även Equine Fusion, ett hyfsat nytt märke. Jag har känt och klämt lite på dem och tycker att de verkar mycket bra. Dock är sulan på dem mjuk, det blir ungefär som jättetjocka sockiplast för hästen. Om hästen är jättekänslig för stenar och ojämnheter mot sulan, då är nog Cavallo-bootsen eller andra boots med hårdare sula, bättre.

Han ska inte ha vanliga skor, det är inget alternativ fortfarande som jag sagt innan. Tänker inte låta den här onda cirkeln fortsätta. Sätter inte på skor på ett par dåliga hovar. Går dem att fixa så fixar man dem och tar inte den enkla vägen. Skorna ligger inte an ordentligt på hans hovar. Dem ruttnar när smuts packas emellan hoven och skon :( Dock har hans sår blovit myclet bättre när han är utan dem i hagen.

:crazy:

Varför skall han inte ha vanliga skor när han uppenbarligen behöver det? Det är ju bara knappa två månader sedan hästen var igång i ridning så det låter en aning oroväckande att den blivit så här dålig på så kort tid.

Jag tycker inte du gör rätt mot hästen som avfärdar de alternativ som finns med skor när den uppenbarligen klarat av skor tidigare :crazy:

Har faktiskt aldrig någonsin varit med om att en hovslagare inte skulle kunna få en plan yta att spika på skor på, att det gör så som du beskriver gör att jag i vart fall hade funderat över min hovslagares kompetens. Hovar ruttnar inte så lätt precis :crazy:

Här finns lite olika alternativ på boots, minst en av dom ska vara en sjuksko som man endast kan ha på hästen när den inte rids. Dock behöver hove luftas under dagen även med den. Kika igenom jag kommer inte ihåg vilken det är.
http://easyboot.ebutiken.nu/boots-c-72.html?osCsid=0fc72cec3e0efb86ff3f6d5b0f57e812

Och jag hoppas att det löser sig med hovarna. Tycker att du gör rätt som inte tvingar på järnskor på en häst som ändå bara tappar dom och därmed fransar sönder hela sina hovar. Bra för hovarna att få vila upp sig, synd att hästen än så länge är så öm att den inte kan stå ordentligt utan boots. Det behöver ju korrigeras.

Har du kollat så hästen inte har fång? Har arbetat med en häst som hade fång, utan boots rörde den sig inte bra, kunde inte stp osv. Med boots kunde den gå. (Med påspikade skor plågades den).

Delvis kl
Jag tänker på att du skulle prova easyboot glove, rätt tillpassade ger de inte skav.
Jag tänker också som sammet att så vansinnigt öm i hovarna bör ingen frisk häst vara. Se över foderstaten så inte det är fång också som spökar.
Lycka till ! Du gör rätt som inte försöker spika i sjuka hovar!

TS har ju skrivit att det inte går att få det plant förrän hovarna har växt ut lite mer men att hästen är ömfotad av att gå utan.

Jag har haft en häst med exakt lika problem också det ett fullblod! Den beordrades boxvila istället eftersom ingen visste om boots "på den tiden".

Om det är alternativet så är det väl jättebra att TS istället försöker hitta barfotaboots som passar så hästen åtminstone kan gå ut.

Självklart ska ingen häst behöva ha det så men det är svårt att spika när det inte finns något att spika i, och tyvärr växer det ju inte över en natt bara... Jag lider med TS eftersom jag stått som hästägare där själv och man känner sig så jävla maktlös när man ser på hela hästen hur ont den har och ingen kan göra något. Jag hade tre hovslagare, två hemmaveterinärer och klinik inkopplad på min häst men första månaden gick det inte att transportera hästen, den skulle inte klarat 1h transport in till kliniken...

Ja men precis som rubytoo tycker jag alltihop låter mycket märkligt och jag undrar över hovisen.:crazy:

Allvarligt talat (och till den som föreläste för mej om fullblodshovar här också) så har jag sett det mesta av fullblodshovar och problem som de kan ha och detta låter helt galet och som om någon barfotataliban är i farten i bakgrunden eller en mindre kompetent hovslagare. :cool:
Hovar som är så dåliga och "ruttnar" enligt ts (vilket de självklart inte gör, det är ev röta och då ska den behandlas eller för mycket fukt och skit ) såna hovar lär knappast bli bättre av att vara instängda i boots en stor del av dygnet, oavsett märke.
Det är ett fel i hela tänket här.:crazy:

TS har ju skrivit att det inte går att få det plant förrän hovarna har växt ut lite mer men att hästen är ömfotad av att gå utan.

Jag har haft en häst med exakt lika problem också det ett fullblod! Den beordrades boxvila istället eftersom ingen visste om boots "på den tiden".

Om det är alternativet så är det väl jättebra att TS istället försöker hitta barfotaboots som passar så hästen åtminstone kan gå ut.

Självklart ska ingen häst behöva ha det så men det är svårt att spika när det inte finns något att spika i, och tyvärr växer det ju inte över en natt bara... Jag lider med TS eftersom jag stått som hästägare där själv och man känner sig så jävla maktlös när man ser på hela hästen hur ont den har och ingen kan göra något. Jag hade tre hovslagare, två hemmaveterinärer och klinik inkopplad på min häst men första månaden gick det inte att transportera hästen, den skulle inte klarat 1h transport in till kliniken...

LÄS vad jag skriver!!!

Det finns faktiskt skor som LIMMAS på vilket inte behöver vara plan yta eller sömmar i!! Får den stora skavsår av boots så är det väl knappast ett alternativ inte heller om det är så att hoven ruttnar pga lite ojämnheter vid skor så borde den ju def inte pressas ner i boots :crazy:

Har limmat skor på en häst som klyvt sin hov och det gick hur bra som helst.

Ja men precis som rubytoo tycker jag alltihop låter mycket märkligt och jag undrar över hovisen.:crazy:

Allvarligt talat (och till den som föreläste för mej om fullblodshovar här också) så har jag sett det mesta av fullblodshovar och problem som de kan ha och detta låter helt galet och som om någon barfotataliban är i farten i bakgrunden eller en mindre kompetent hovslagare. :cool:
Hovar som är så dåliga och "ruttnar" enligt ts (vilket de självklart inte gör, det är ev röta och då ska den behandlas eller för mycket fukt och skit ) såna hovar lär knappast bli bättre av att vara instängda i boots en stor del av dygnet, oavsett märke.

Håller med dig i allt.

Har själv 5st fullblod hemma för tillfället och ingen har så dåliga hovar att man inte kan göra något. har haft fullblod med skitdåliga hovar som man ändå har lyckats att få skor på. Vi har både limmat och spikat på olika sätt dvs lågt och högt för att få dem att stanna kvar.

Detta låter som om något annat är fel :crazy:

När jag läste det du citerade började varningsklockorna att ringa här.

Citatet:Ursprungligen postat av LAWP
Han ska inte ha vanliga skor, det är inget alternativ fortfarande som jag sagt innan. Tänker inte låta den här onda cirkeln fortsätta. Sätter inte på skor på ett par dåliga hovar. Går dem att fixa så fixar man dem och tar inte den enkla vägen. Skorna ligger inte an ordentligt på hans hovar. Dem ruttnar när smuts packas emellan hoven och skon Dock har hans sår blovit myclet bättre när han är utan dem i hagen.
Om hästen både har skavsår av bootsen o öm ska den skos!!

Hoven ruttnar inte av skor, däremot är gammalt smutsigt horn sdnt som verkas bort vid var skoning= fullt normalt.

Skavsår av ett par slags boots ja och det skrev jag med: testa andra boots.

Du och jag har nog sett olika slags hovar

Vet inte riktigt vad du anser att hela tiden är då bootsen enbart är på cirka 1 timme om dagen. Dvs när han motioneras. Resterande 23 timar går han i en sandblandad stenfri gräshage barfota. Vilket jag skrev i tidigare inlägg. I boxen har han cirka 20 cm spånbädd med torv/spån i botten.

LÄS vad jag skriver!!!

Det finns faktiskt skor som LIMMAS på vilket inte behöver vara plan yta eller sömmar i!! Får den stora skavsår av boots så är det väl knappast ett alternativ inte heller om det är så att hoven ruttnar pga lite ojämnheter vid skor så borde den ju def inte pressas ner i boots :crazy:

Har limmat skor på en häst som klyvt sin hov och det gick hur bra som helst.

Stora skavsår????? Det är som en en halv 50-öring. Och lite ojämnjeter är de inte. Hbg-kliniken har varit inblandad och även dem tycker barfotaboots är den bästa lösningen. Skorna ligger an på 3 av 7 ställen på hoven. Så lite ojämnheter tycker jag inte du ska kalla de. Skär/slipar dem hoven mer för att få en platt yta skär/slipar dem i sulan. Hovslagaren vi har nu fick vi tips om ifrån kliniken. Enbart på några veckor har hans hovar blivit betydligt hårdre och bättre. Kommer inte spika/limma på ett par skor på hästen hur mycket ni än påpekar att ni tycker det borde göras :)

Låter inge kul det där:(

Har boots till min barfota-häst, Easy Boot Glove heter de och de funkar kanon på min häst! Inga tendenser till skav. Nu sommartid använder jag dem endast när jag rider då han ömmar på större stenar, men vintertid hade jag dem på de 10 timmar han gick ute i hagen och inte heller då fick han skav. De kan jag starkt rekommendera!:)

Vet inte riktigt vad du anser att hela tiden är då bootsen enbart är på cirka 1 timme om dagen. Dvs när han motioneras. Resterande 23 timar går han i en sandblandad stenfri gräshage barfota. Vilket jag skrev i tidigare inlägg. I boxen har han cirka 20 cm spånbädd med torv/spån i botten.

Det du skriver blir bara konstigare och konstigare. I ursprungsinlägget skrev du:

Han får stå utan dem 2 timmar per dag o lufta såret sen har han kompress och bumull imellan när han har skon på.

och sen

Ont får han i tassarna bars han står i boxen. Då står han och lyfter på hovarna och lägger all vikt bak. Så fort han får på dom tuggar han och slappnar av. I hagen vill han inte röra sig utan dem trots att han står i en gräs/jordsandblandad hage utan stenar.. men nu har vi haft hovis ute och mycket körande blir det, var 3 timme ska skorna på 1 timme, sen av igen. Så får hab vänja sig vid att vara utan skorna

Men om du har så kvalificerad hjälp som du säger så är det konstigt att ni inte hittat annan lösning för hästen som är mindre plågsam för den.

Det du skriver blir bara konstigare och konstigare. I ursprungsinlägget skrev du:

och sen

Men om du har så kvalificerad hjälp som du säger så är det konstigt att ni inte hittat annan lösning för hästen som är mindre plågsam för den.

Lite fel ordning där va ;) om du läser ordentligt i inlägget jag skrev efter hovis varit där ser du att jag avlutar de med att han ska vänja sig vid att vara utan sina boots. Hade nog blivit lättare för dig att försöka framstå som kunnig om du läs ordentligt. Vi har längt tiden med att vara utan bootsen efter varje gång. Nu klarar han att gå utan dem.i hagen. Från början hade han sig på dem i hagen. Sen fick såren luftas ordentligt i två timmar utan massa spån ivägen sen stod han utan dem i boxen( vilket du nog själv borde förstå tycker jag). Plågsamt. Han mår topwn hörru. Mer plågsamt för en häst att gå med fruktansvärt fåliga hovar sen smälla på ett par skor på dem för man inte orkar ge det den tiden de behöver. Stackar djur :(

Då får jag nog införskaffa mig ett par sådana!:D

Nej inte alls. Jag citerade i den ordning du skrev det....

Skor är vad en sån häst behöver. Därför "smäller man på" dem. Klarar den att gå utan skor för att hovarna ska växa så kan den göra det. Men vissa kan inte och din låter som en av dem.

för man inte orkar ge det den tiden de behöver.
Det här mantrat har vi hört förr.....:cry:Fullblodshovar som dessutom är i uselt skick är inte ämnat för att gå med boots. Men man kan ge tusan i att rida dem. Vilken häst som helst bör kunna loda i en hage hela livet.

Hoven kan inte ha blivit så ojämn om den inte har fått gå utan sko efter tappsko/ avtagande av sko. Den behöver även en bättre foderstat o på sommaren växer hovarna med- f¨år hoppas på det.

Mer plågsamt för en häst att gå med fruktansvärt fåliga hovar sen smälla på ett par skor på dem för man inte orkar ge det den tiden de behöver. Stackar djur :(

Om en häst har så dåliga hovar som du skriver så att man måste smälla på ett par boots på den så länge så att den får skavsår (jo en femkrona skavsår tycker jag är stort) så undrar jag vad för slags tid du menar att den skall få?

Och på vilket sätt är det mer plågsamt för hästen att få ett par skor pålimmade jämfört med boots som ger skavsår??

Eller är tanken att hästen skall bli barfota häst??

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Okej så såhär är det! Häromveckan så fick jag ett samtal runt 19.00 på kvällen att min islandshäst inte kunde stå på ett ben, jag kommer...
Svar
13
· Visningar
2 392
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 812
Senast: höstmåne
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 875
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka