Skavsår av Cavallo barfotaskor hjälp!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare LAWP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 12 131
L

LAWP

Hästen har fått skavsår av sina cavallo skor vid ballen, bara på ena benet. Provade med pälsglans och barnpuder innan själva såret kom. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Han är otroligt ömfotad, så han blir väldigt halt när han inte har skorna på. Han får stå utan dem 2 timmar per dag o lufta såret sen har han kompress och bumull imellan när han har skon på. Tvättar såret och håller de rent var dag men tycker bara det blir värre. Vad tycker ni att jag ska göra? De finns inte möjlighet att sätta på vanliga skor då där knappt finns något att fästa skorna i ( hemska fullblodshovar....)

Sv: Skavsår av Cavallo barfotaskor hjälp!!

Din hovslagare måste väl ändå ha en vettigare lösning än barfotaboots?? Om inte, byt hovslagare...

Såret behöver få luft så det är bättre att hästen inte har något som kapslar in det. Han borde väl kunna gå på gräs barfota? När han inte rids menar jag. Och tills hovarna går att sko.
Om han har så dåliga hovar så se över foderstaten med. Det kan hända att han har någon brist på något. Och smörj hovarna med lämpligt medel varje dag. Inte något som innehåller vaselin, utan det skall vara typ Kerckheart eller liknande.
Om du har manege så rid inne tills hästen går att sko, då kan du dra silvertejp runt hovarna varje dag. Fast det går inte att hoppa eller rejsa runt med, men ett vanligt arbetspass i lugnt tempo fungerar fint om inte underlaget är för halt.
Har du inte tillgång till gräshage utan bara grus så låt hästen stå inne tills hovarna har växt ut. Och kör in den till nån klinik och se om det inte går att få på den skor. En skicklig hovis brukar kunna trolla med knäna :)

Du är långt ifrån ensam tyvärr, det är inte helt ovanligt med skavsår av dessa boots. Jag har fått på skallen vid flertalet tillfällen därför att vissa inte tror att det kan ske, dessvärre så är det inte ovanligt.

De jag känner som drabbades av detta, de fick antingen läka utan boots, och någon skodde sin häst och struntade i bootsen.

Som någon sa... har du pastern wraps? Om det absolut inte går att sko hästen vanligt så kanske du ska leta rätt på en annan boot med bättre passform? Cavallo passar inte alla hästar, precis som andra märken inte heller passar alla.

Det finns ju faktiskt skor man limmar på. Alla skor behöver inte spikas. Glue on shoe är ett namn på dom.

Nu är ju inte bootsen tänkta att gå i hela dagen, speciellt om dom är nya. Har alltid koll när dom ska gå in nya boots och sätter på en strumpa med ull i om det skulle vara minsta tecken på skav, alltså förebygga. Tycker det fungerar mycket bättre än ledskydden.
Finns ju mjuka boots typ Equine boots som är mycket mjuka, kan inte tänka mig att dom får skav av dom.

Oj va mycket bra svar jag har fått så snabbt!
Pastern wraps funkar inte, de bara glider upp efter en liten stund. Skorna har han haft i c 1 månad med invänjningstid osv (han har inte dem på hela tiden). Har aldrig varit nåra problem innan.. vanliga skor är inget alternativ. Vetrinärråd samt råd från en massa hovisar att vi ska köra på det här i ett halvår så hovarna får chans att växa och bli hårdare. Vanliga skor flög av efter bara någon dsg även med ordentliga boots och hoven ruttna på vissa ställen då skon inte lå ann på mer än 20% av hoven. Ont får han i tassarna bars han står i boxen. Då står han och lyfter på hovarna och lägger all vikt bak. Så fort han får på dom tuggar han och slappnar av. I hagen vill han inte röra sig utan dem trots att han står i en gräs/jordsandblandad hage utan stenar.. men nu har vi haft hovis ute och mycket körande blir det, var 3 timme ska skorna på 1 timme, sen av igen. Så får hab vänja sig vid att vara utan skorna :D

Det kan funka att dra ett par gamla tubsockor (med tårna avklippta) över hovarna istället för pastern wraps och låta sockorna gå ner över ballarna och sedan sätta på bootsen. :)

Om hästen inte ska ridas (vilket jag antar) kan det kanske vara en idé att prova med sjukskor i gummi? De är ganska stora så detgår att linda om hoven och en bit upp, sätta bomull eller fetvadd osv för att skydda där skavet finns. Kostar ett par hundra kr/par.

Varför limmar ni inte på skorna????

Verkar mkt underligt allt faktiskt :crazy:

...tillhorande neopren stumpa ar att rekommendera, kastar dom upp har du nog fel storlek pa dom... annars funkar bomullsstrumpa helt ok. Det finns boots, samma marke, nyare modell, som har mkt mjukare sidor som kanske kan funka for haggang? Vart att testa for er kanske.

Linda på ett par varv av självhäftande lindor innan du sätter på dem. Det blir som skavsårsplåster.

Han ska inte ha vanliga skor, det är inget alternativ fortfarande som jag sagt innan. Tänker inte låta den här onda cirkeln fortsätta. Sätter inte på skor på ett par dåliga hovar. Går dem att fixa så fixar man dem och tar inte den enkla vägen. Skorna ligger inte an ordentligt på hans hovar. Dem ruttnar när smuts packas emellan hoven och skon :( Dock har hans sår blovit myclet bättre när han är utan dem i hagen.

Usch! Jag har haft ett fullblod med sådana skräphovar och vet precis vad du menar. Men på "min tid" så fanns det inga barfotaboots, då var det boxvila som ordinerades istället, i 4 månader för att hovarna skulle växa på sig :crazy:

Men men! Jag tycker du ska byta boots!

Jag har själv Cavallo som fungerar till 100% på min häst. Tyvärr har jag även två kompisar som dom inte fungerade på.

Det finns en uppsjö just nu och Easyboots är väl kanske en av de ledande när det kommer till utveckling av barfotaboots, deras modeller är helt annorlunda och meningen där är att skon aldrig går upp över ballarna (tror jag, har inte easy själv men vet en som har en sådan modell).

Lycka till!

De jag känner som drabbades av detta, de fick antingen läka utan boots, och någon skodde sin häst och struntade i bootsen.

Till TS:
Ja kan den inte gå barfota på gräs ens så ska den ha skor!! Bootsen är knappast gjorda för att ha hela tiden.

F ö kan man skära av i bakkanten på den variant jag hade som "reserv" vid tappsko. Men det är inget att gå med dygnet runt.

Oj va mycket bra svar jag har fått så snabbt!
Pastern wraps funkar inte, de bara glider upp efter en liten stund. Skorna har han haft i c 1 månad med invänjningstid osv (han har inte dem på hela tiden). Har aldrig varit nåra problem innan.. vanliga skor är inget alternativ. Vetrinärråd samt råd från en massa hovisar att vi ska köra på det här i ett halvår så hovarna får chans att växa och bli hårdare. Vanliga skor flög av efter bara någon dsg även med ordentliga boots och hoven ruttna på vissa ställen då skon inte lå ann på mer än 20% av hoven. Ont får han i tassarna bars han står i boxen. Då står han och lyfter på hovarna och lägger all vikt bak. Så fort han får på dom tuggar han och slappnar av. I hagen vill han inte röra sig utan dem trots att han står i en gräs/jordsandblandad hage utan stenar.. men nu har vi haft hovis ute och mycket körande blir det, var 3 timme ska skorna på 1 timme, sen av igen. Så får hab vänja sig vid att vara utan skorna :D

Allt låter mycket märkligt :crazy: Man kan absolut låta ett fullblod som har dåliga hovar gå utan skor en period om den haft många tappskor och det inte finns något att spika i:crazy: Men bara OM DEN KLARAR att gå barfota på mjukt underlag och det finns en lämplig hage.
Ang boxen, vad har du för bädd egentligen om den inte ens kan stå där?
Det finns andra sätt att få på skor än att ha boots mer eller mindre dygnet runt.
Det där låter inte ett dugg hästvänligt. Och ja jag vet hur fullblodshovar är.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Okej så såhär är det! Häromveckan så fick jag ett samtal runt 19.00 på kvällen att min islandshäst inte kunde stå på ett ben, jag kommer...
Svar
13
· Visningar
2 392
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 812
Senast: höstmåne
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 875
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka