Bukefalos 28 år!

Asko

Trådstartare
Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad jag får ut per månad ligger på 3000 kr. Jag funderar då dock på nästa års deklaration och om jag då kommer behöva betala i efterhand. Jag är medveten om att jag kan be min arbetsgivare att ta mera skatt av min lön men funderar även på att istället spara 3000 kr per månad i mitt sparkonto tills nästa år deklaration och då se hur mycket jag blir skyldig.
Blir det någon skillnad i längden eller hur skulle ni göra? 🤔
 
Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad jag får ut per månad ligger på 3000 kr. Jag funderar då dock på nästa års deklaration och om jag då kommer behöva betala i efterhand. Jag är medveten om att jag kan be min arbetsgivare att ta mera skatt av min lön men funderar även på att istället spara 3000 kr per månad i mitt sparkonto tills nästa år deklaration och då se hur mycket jag blir skyldig.
Blir det någon skillnad i längden eller hur skulle ni göra? 🤔
Arbetsgivaren är skyldig att dra enligt skattetabell. Görs det?
 
Tack! Verkar som att det inte är så illa som 3000 kr utan drygt 600 kr per månad. Så min frågeställning i ursprungsinlägget står kvar. Vad skulle ni göra?

Det är en liten arbetsgivare med eget företag där det är den närmsta chefen som betalar lönerna så jag vill helst inte krångla för mycket 😅
Jag skulle börja med att prata med arbetsgivaren, det är en lätt förändring att göra. Men annars skulle jag sätta undan på ett eget sparkonto, då får du förhoppningsvis lite ränta på pengarna också.
 
Arbetsgivaren är skyldig att dra enligt skattetabell. Görs det?
Vi pratades vid när han skulle göra det första gången och tittade då gemensamt på en skattetabell för att få fram en summa. Jag vet inte riktigt varför jag får fram en annan summa själv på länken som @dobbis gav 🤔

Jag är medlem i Svenska kyrkan och sa det till honom så han ska ha beräknat med det också, men i länken så fick jag ange vilken församling (vilket jag inte har någon aning om men det fanns bara ett alternativ) vilket jag tror att chefen inte efterfrågade. Kanske det är skillnaden?
 
Du kan mycket väl göra som du tänker, spara pengarna själv och betala in när det är dags.
Däremot tar de ut en ränta (kostnadsräntan) så håll koll på vilket datum pengarna ska vara inne, kan vara innan deklarationsblanketten kommer.

eller be din arbetsgivare dra en skattetabell högre, det brukar inte vara svårt att ändra.
 
Vi pratades vid när han skulle göra det första gången och tittade då gemensamt på en skattetabell för att få fram en summa. Jag vet inte riktigt varför jag får fram en annan summa själv på länken som @dobbis gav 🤔

Jag är medlem i Svenska kyrkan och sa det till honom så han ska ha beräknat med det också, men i länken så fick jag ange vilken församling (vilket jag inte har någon aning om men det fanns bara ett alternativ) vilket jag tror att chefen inte efterfrågade. Kanske det är skillnaden?
Du kan ladda ner den skattetabell som gäller för dig om du loggar in på Skatteverket. Hoppas det räcker!
Annars kan du som sagts spara själv. Det finns nischbanker som ger uppåt 4% i ränta så det blir ju en bra slant extra.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 311
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 351
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 077
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp