Skakar på huvudet vid ridning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TrolleriMagi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 745
T

TrolleriMagi

Min 4 åring skakar på huvudet när man ridit ett tag. Har aldrig sett honom skaka på huvudet annars. Han skakar inte när man travar (arbetar honom), men då man skrittar på lång tygel mellan arbete skakar han. Har trott att det var hans yviga man som kittlade honom på öronen men han skakar även när jag flätat undan den. Har testat utan pannband och med träns som har mjuka nackstycken. Tänderna är kollade. Han har ett tredelat sprenger bett.
Tänkte testa med nackludd, och även med ett The Differende träns.
Är det någon annan som har erfarenhet av en häst som är så känslig för tryck i nacken? Hur löste ni detta?

Skall till en kiropraktor också och kolla honom.

Sv: Skakar på huvudet vid ridning

Min häst hatar svetten som blir mellan tränset och huvudet. Därför skakar hon på sitt huvud ibland när man står still eller har lös tygel.

Har också tänkt tanken att det kan bero på svetten, då borde ju ett träns som The difference hjälpa.

Många unghästar brukar göra så när de är trötta, så det behöver inte ha med utrustningen att göra.

Att han inte gör det i trav/arbete beror nog i så fall på att han då har fullt upp med att koncentrera sej. I skritt på lång tygel slappnar han sen av och visar att han är trött (och förhoppningsvis nöjd!).

Mvh
QP

Min häst skakar på huvudet ibland om han varit spänd under ridpasset, han har då lätt för att låsa nacken. När spänningarna släpper skakar han på huvudet i skritten. Man känner tydligt att det lossnar i nacken och det är då skakningarna kommer, troligen för att det är skönt.

Har varit hos kiropraktorn idag och min häst hade en låsning i nacken, skall bli spännande att se om det blir någon skillnad med skakningarna :)

hoppas det!! uppdaterta oss sen:)

Liknande trådar

Träning Hej jag har en fyraåring som slår med huvudet. Tänder är nyligen kollat och allt var kanon fint! Rider på ett tredelat sprenger bett...
Svar
8
· Visningar
3 886
Senast: ameo
·
Utrustning Hej, jag har en höst med "huvudproblem". Hon hatar när nackstycket glider fram yttepyttelite på öronen. Då skakar hon på huvudet och...
Svar
7
· Visningar
1 323
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Vet inte om den ska ligga i ridning eller hästhantering men testar här.. ska den flyttas så får nån gärna göra de=) jag fick hem min...
2
Svar
38
· Visningar
4 345
Senast: NightRain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈