Skaffa katt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare pascalle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 468
P

pascalle

Har funderat på att skaffa katt. Skulle bli jätteglad om någon har några tips på vad man ska tänka på...

ett tips: ta me lite gammal kattsand från hans förra låda och blanda med din nya sand, då känner han igen sig och vet vart han ska kissa. funkade iallafall för oss, vår har aldrig kissat utanför!!
samma sak med maten, blanda lite gammalt eller köp samma märke. sen vet jag att katter inte dricker om vattenskålen står brevid maten, men om den står på nåt annat ställe driker dom!
lycka till me kissen!!

vaccination kan vara bra.
försök också se till så att katten är frisk när du får honom = gör första vaccinationen INNAN du tar hem honom/henne.
Kan vara bra att chip märka katten eller tatuera ID handling på katten (görs i örat).
Se också vad hans/hennes tidigare vanor är, är han van att få gå ute? hur är hans mor? vem är hans far?
se också till att katten är syssellsatt om du ska ha den som innekatt. klätterställning å leksaker är kul! som tex en mus som piper när dom rör vid den. har vart mycket populärt hos mina katter :)
å om du ska ha den som utekatt, låt katten då gå ut i tidig ålder, så den vänjer sej vid bilar och förstår att dom är farliga. annars så finns risken att dom inte har någon respekt för bilarna, om man släpper ut dom för sent (senare än ½ års ålder)

till ovanstående skrivare:
konstigt, har aldrig haft nån erfarenhet av att katterna inte dricker vattnet bara för att det står bredvid maten.
vi har alltid haft vatten och mat bredvid varandra, och har aldrig vart några problem.

Mina katter drack också när vattnet stod bredvid maten. Sen flyttade jag vattnet för att testa och nu dricker de mycket mer.

mandalaki

Jag tyckte också min drack bra, men han har fördubblat sitt vätskeintag sen han fick en vattenskål på favoritplatsen i fönstert, och alla plastskålar byttes ut mot glas. (Nu är matte nästan nojjig för att han dricker mycket istället, aldrig ska man sluta vara hönsmatte)

hm... okej? men vad använde du för mat då? burk eller pellets? kan ju va skillnad på det också. jag ahr alltid använt pellets, men sista katten var van vid burk mat, så jag hade alltid pellets och vatten, som vanligt, framme, och burkmaten hade jag i en skål för sig, ute i vardagsrummet, så hon kunde äta den även på natten (jag sov i köket och stängde alltså dörren på natten)

Vet du vad vill ha för katt?
Att tänka på är att katten bör vara 12 veckor innan den flyttar från mamman (annars kan man lättare få problem senare i livet, många av de katter med rumsrenhetsproblem och som tuggar på tyger var för små när de flyttade).
Om den inte redan är vaccinerad när du hämtar den bör du göra det.
Försäkring är en annan viktig sak. Veterinärvården är bra, men kostar mycket.
Ska katten gå ute MÅSTE den vara kastrerad. Det finns redan tusentals hemlösa katter... Kastrera kan man göra så fort katten är stor nog att klara narkosen. Ska den enbart vara innekatt kan man vänta tills den blivit könsmogen, men att vänta längre än så är bara dumt, för det innebär en stor påfrestning för katten att gå fertil.

Svenska katters Sida finns massa info, och adresser till katthem och uppfödare.

Lycka till, tänk på att det är ett livslångt åtagande att skaffa djur...

Jag säger inte bara att dina katter dricker för lite. Det jag säger är att mina drack bra men nu dricker ännu bättre sen jag flyttade vattnet.

I synnerhet om katterna får torrfoder ska man vara noga med att se till att de dricker mycket.

mandalaki

nä! jag sa aldrig att du sa det heller :P
jag bara undrade om de dricker mindre när det är en skål med burkmat bredvid, eller en skål med pellets? för det borde ju vara skillnad.
eller om något vet VARFÖR det är så att de itne gärna dricker vattnet som är bredvid maten?
Ska iaf testa nu när jag får min nya katt.. se om han dricker mer/mindre/lika när vattnet står nån annan stans..
man lär sig något nytt varje dag :)

Förmodligen för att de inte vill dricka vatten som är i närheten av där de har sina byten, pga renligheten, skulle jag tro.

Jag tror att det spelar nån roll om det är burkmat eller torrfoder som står intill. Deras instinkter talar bara om för dem att de inte ska dricka vatten vid maten - antagligen av det skäl som loveponies säger.

Deras instinkter är ju fortfarande så starka. Tänker på det varje gång jag ser att nån av mina katter tappat en halvtuggad torrfodersmula på golvet, och försöker gräva upp köksgolvet för att täcka över den :D. Instinkt, definitivt inte logik :D

mandalaki

1) skaffa ett stort tålamod (om du inte redan har det)
2) Ha bara fula möbler som det inte spelar nån roll om det är hår, klösmärken eller kiss på.
3) skaffa inte en katt utan två, ta två omplaceringar eller ett par syskon. Min katt är jätteensam och jag har surfat lite på blocket för att hitta en vuxen kastrerad hona som sällskap åt honom (nån som har nått tips annars? Nils är en kastrerad glad tiomånaders tungklump som vill ha goskompis :))

Det är jättekul att ha katt, eller ja -vissa låter dom ju springa vid för våg så dom blir skygga, får stryk och dör tillslut men har man katt som en kompis är det jättekul :)
Min katt äter Mjau (fick för mej att det är minst spannmål i det) + att det stöder Kattfonden (svenskt foder) och just nu använder jag ToaLätt men jag funderar på att byta till pellets av den sort man använder i värmekamin.
Nisse har jättemånga leksaker, hans favorit är en grej jag köpte i Börjes -en klöstolpe med en boll på ett snöre längst upp -pipleksaker tål inte jag (skadad av hundåren) så han har mest bollar....massor med bollar när jag tänker efter.
Jag köpte en aktiveringsboll storlek mini men den är inget kul, han är inte så mycket för godis min katt :)

Letar du vuxen katt blir katthemmen överlyckliga. Har du inget i närheten? Då brukar de ju vara kastrerade och genomgångna av vet. Jag åker till ett katthem i närheten med jämna mellanrum, och varje gång blir jag kär i nån ny liten kattflicka som blivit utslängd.

Eftersom jag haft hund tidigare är jag inte helt med om vad
som är "normalt" med katter men jag tycker att min katt
dricker massor! Hon sitter alltid vid vattenskålen. Vad är
mycket när det gäller katt?

Till pascalle:
Man kan ha fina möbler oxå, vi har skinnsoffor från finlandia...
Visserligen täckta av handdukar just nu men ändå :D
Jag kan inte jättemycket eftersom jag precis skaffat katt
men jag har lärt min bäbis att gå i sele från första början.
Även om det är en utekatt kan det vara bra att vänja den. :)

Minns inte men Sol här på forumet vet. När hon skrev för ett tag hur mycket vätska katten behöver så studsade jag, för det var massor. Och då tycker jag ändå att mina dricker bra.

mandalaki

Tack för att du svarade på vad hon skrev, ska skicka ett pm till Sol och fråga :)
men vart är ett lämpligt ställe å ha vattnet på då? för vi har alltid haft vatten + mat i köket, å hur långt ifrån borde det stå?
räcker det kanske om det står i samma rum, men nån/några meter ifrån??

Nu har jag maten i ena änden av köket och vattnet i andra änden, fast det är inte många meter bort.

Ett tag hade jag en skål i vardagsrummet, den var populär. Ska ställa ut en på balkongen och testa nu när det är varmt, för då är de mycket därute.

mandalaki

hm.. okej.. är d stora skålar du använder? börjar bli kritisk till min "katthållning".. :confused:
för jag tänkte att jag kunde ha maten i en skål vid diskbänken, fast på golvet då. å vattnet i en skål typ under köksbordet, eller liknande avstånd. blir ca 4-5 meters avstånd..
säg till om det blir nån skillnad på vattendrickandet när du ställer ut skålen på balkongen! det här var intressant faktiskt :)

Vi har tre eller fyra olika vattenskålar till våra katter. Först en mugg (eller bålglas, vad tusan man nu ska kalla det...) som står på diskbänken, därefter har vi en skål som står mitt på köksbordet (båda dessa favoritplatser upptäckte vi av en slump när vi hade blommor stående i dessa "skålar"... *suck* nuförtiden har vi plastblommor eftersom alla vaser och skålar är rekvirerade av katterna). Vi har även en terrakottakruka på uteplatsen och en plastform nere vid torrfodret på nedervåningen. Våra katter dricker som tokiga... och är väldigt lyckliga eftersom de får matte att dansa efter deras pipa när de slabbat ner hela köksbordet med vatten. :smirk:

sen vet jag att katter inte dricker om vattenskålen står brevid maten, men om den står på nåt annat ställe driker dom!
:confused: jag har alltid haft mat och vatten på samma ställe och katten både äter och dricker med god aptit. :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 361
Senast: fejt
·
Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag skaffade en kattunge som visade symptom på kattsnuva kort tid efter hemkomst trots vet besiktad ua hos veterinär samma dag. Fick...
Svar
1
· Visningar
531
Senast: Sol
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
414
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka