Skaffa hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare annaebba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 414
A

annaebba

Hejsan

Jag har smått börja fundera på hur det är att skaffa hund? Så snälla dela med er av er erfarenhet.
Har haft en hel del djur, men aldrig hund. Har dock alltid haft hundar runt mig, hos släkt och vänner.
Och nu bor jag och sambo i lägenhet med två katter, inte det bästa för en hund antagligen. Suck!!

Jag har lite frågor som jag hoppas ni hund ägare kan hjälpa mig med:
(forstår att det beror lite på ras men iaf.)

* Hur mycket uppmärksamhet kräver en hund, hur ofta ska man ut med den osv.?

* Vad kostar en hund i genomsnitt varje mån eller vecka?

* Är det vanligt att hundar trivs i lägenhet (med katter) ?

//annaebba

Sv: Skaffa hund?

Att du bor i lägenhet tycker jag spelar mindre roll, om era scheman och sådant stämmer så att hunden inte sitter ensam hela dagarna.
Katter kan de flesta hundar (obs, det finns undantag) lära sig leva med, särskilt om du köper en valp.

En hund kräver rätt mkt uppmärksamhet. ;) Som valp ska de ut ofta, och som vuxen hund lite mer sällan, men fortfarande morgon, lunch, eftermiddag och kväll för att ge ett ungefärligt exempel.
Utöver ren rastning ska den tränas, stimuleras och uppfostras också.

Vad en hund kostar i genomsnitt är svårt att säga. Vi hade en tråd nån gång om vad folk lade ut på sina hundar på ett år, och då hamnade väl snittet på 20.000-40.000 kr om man räknade in inköpssumman. Sen var det olika om man bara tog med det nödvändigaste, eller om man räknade in kurser och sådant också.

Jag har bott i lägenhet med katt hela mitt hundliv. Trångt blir det, men mina hundar får lära sig att inne tar man det lugnt och busar gör man ute. Katterna behövde lite tid att vänja sig förstås, dem hade jag först. Men idag går det utmärkt.

Hunden behöver ut ca var 3-5 timme. Småvalpar behöver de första månader ut ibland flera gånger i timmen.
Men det är inte bara rastningen som tar tid. Man köper ju hund för att umgås och göra saker med den? Minimum, för en vanlig sällskapshund, ca 2h promenad totalt per dag samt 1-2h lek/träning. Kan ju kombineras förstås. Tycker jag. Brukshundar kräver mer. Har man inte den tiden skaffar man inte hund.

Min tik kostar ca 3000kr/mån.
-2000kr för dagpassningen
-250kr för maten
-150kr försäkringen
-200-300kr för annat skojs

Senaste vetbesöken har kostat totalt ca 5000kr. Specialfodret som krävdes efteråt 1600kr.
Senaste hundkursen (apportering) 1200kr.
Ett regntäcke till vintern - 400kr
Ja listan kan göras lång och beror helt på vilken nivå man lägger sig, hur mycket man vill göra och hur man löser dagpassningen när man jobbar/går i skola. Om man inte har turen att gå hemma.

En hund är inte alls som att ha katt. Katten strosar runt och kan ha rätt kul på egen hand. Man måste inte aktivera den mycket mer än att se till att det finns leksaker m.m. Visa var toalådan står.

En hund måste man träna, en hel del i vissa fall. Och den strosar sällan runt på egen hand (speciellt inte om man bor i lägenhet). Den ligger och vilar och väntar på att du ska säga: ska vi gå ut? vill du ha mat?. Har den tråkigt pockar den på uppmärksamhet. Eller hittar på hyss. Har man varit ute så den är trött sover den, eller tuggar på sitt ben eller retas med katten.

Ska du göra något annat måste du rasta den ordentligt innan och se till att vara hemma i tid. Och att vara ensam hemma är ingen som en hund bara kan, det måste man också lära den. Genom att börja med en minut i taget och sakta utöka.

Hur ska du lösa dagpassningen? Är det något du funderat på?

Man blir ganska låst med hund, det går inte att förneka.

Senast ändrad:

Du skrev så bra att jag raderade det jag skrev. :)
Jag tycker att du fick med det mesta man bör tänka på.

Jag kan lägga till att det anordnas kurser som kan ge en mer kött på benen innan hundköpet.

Övning ger färdighet. ;)

En sån kurs önskade jag att jag hade gått innan jag skaffad min första hund, men de fanns inte då där jag bodde.

Framför allt borde de som inte är helt säkra på vilken ras de ska välja gå en sån kurs, för det är nog banne mig det största och viktigaste beslutet man måste ta efter att man bestämt sig för att skaffa hund.

Ja verkligen!

OT, vet du föresten vad det är för ras det är på min 3e jag får hem i vinter?

Senast ändrad:

Jag har tidigare bott på landet, men jag och min sambo bor idag i lägenhet med våra djur. Vi har iofs en stor lägenhet på 160 kvm, men det behövs med 4 st hundar. Det fungerar bra med lägenhet - både för och nackdelar. Det jag saknar är naturen strax utanför dörren, men istället miljötränas hundarna oerhört mycket mer här än vad de gjorde ute i skogen.

Vi bor inte tillsammans med några katter - till min mans förtvivlan - vår JRT accepterar inte katter. De andra tre har bott tillsammans med katt(er). Pomeranians enda stora kärlek är katten "Perra" som bor kvar ute på landet.

Det fasta kostnaderna för oss är:

- foder (varierar då vi har växande hundar)
- tilltugg
- den regelbundna träningen (medlemsavgift) och
- försäkringen. (summa: 4200kr/år)

Den rörliga kostnad som varierar är:

- ev. veterinärkostnad (vi har varit oerhört förskonade)
- tilläggsträningar (500-uppåt - valpkurs 2000kr)
- ting som går sönder (selar, halsband, leksaker m.m)

Våra två vuxna hundar (JRT och Pomeranian) och räknas ju som småhundar. De kostar inte speciell mycket i foder, men Pomeranian kostar lika mycket i försäkring som de större hundarna. De andra två är idag valpar, men kommer i vuxen ålder väga mellan 25-30kg, så de kostar en hel del mer än de små i foder. (säck på10/15kg ligger på ca 600kr).

Jag ser det inte som ett direkt pass att ha hundar. Är uppväxt med djur sedan mycket liten, det är snarare en livsstil. Alla ens stora beslut innefattar hundarna så som flytt, arbete, utbildning, resor osv osv. Jag ser inte att jag har missat något direkt för att jag valt att ha hundar. Andra möjligen ser mig som begränsad för att t ex göra långresor. Men, semestar till sambons far (Portugal) kommer alltid innefatta 1-2 hundar. När vi bodde i Sverige (bor i Norge nu) så hade vi ett oerhört bra nätverk. Så som hjälp vid t ex sjukdom, resor, övertid m.m. Underlättar att ha det. Vi motionerar mycket till fots och till häst. Så därför tar vardagen den mesta tiden till djuren. Främst på kvällen som det blir lugnt. Jag uppskattar det till 99.9%. Sedan är våra hundar med ute i skog, mark och fjäll - övernattar. Så vårt liv är tillsammans med dem.

Det innebär en hel del ansvar och är tidskrävande att ha hund. Men ack så underbart!

Att rekomendera:
Vi har ett konto för hundarna om det skulle bli oväntade utgifter. Det viktigaste för mig är att inte behöva stå där och överväga en ev operation för att man inte har de pengarna!

* Hur mycket uppmärksamhet kräver en hund, hur ofta ska man ut med den osv.?

Hundar kan vänja sig vid ganska mycket så hitta en promenadrytm som passar ditt dagsprogram. Man brukar säga att en vuxen hund som är trygg inte ska lämnas ensam mer än fem timmar per dag (sammanlagt) och att man ska försöka att den är vaken och aktiv 6 timmar per dag (en hund som är ensam eller med dig när du tittar på TV är inte aktiv). Ett par timmars utevistelse sammanlagt uppdelat på 3-4 rastningar per dag, lite träning eller hjärngympa som problemlösning eller nosarbete, att hänga med dig i dina sysslor och fritidsintressen brukar fungera bra för de flesta.

* Vad kostar en hund i genomsnitt varje mån eller vecka?

Det som kostar är försäkring, mat, veterinärvård, leksaker och annan utrustning, fästingpreparat och kanske kurser och liknande. En stor hund äter mer och kostar mer. En liten hund kanske klarar sig med en femtiolapp per månad i matkostnad. Vissa raser har dyrare försäkringar än andra - jag betalar 1000 för den ena hunden och 2500 för den andra varje år i försäkringspremie. Sen kan hunden leda till att du får dyrare levnadsomkostnader t ex behöver köpa större bil, behöver åka hem på lunchen, kostnad för att tvätta mattor när hunden är magsjuk osv.

* Är det vanligt att hundar trivs i lägenhet (med katter) ?

Om katter och hundar är vana vid varandra är det inga problem. Lägenhet är inget problem. Har man hus kan man släppa hunden i trädgården men den vill oftast inte bajsa där, trädgården blir som en stor bur, och utan rolig sysselsättning ihop med matte/husse fungerar inte trädgården som aktivering heller.

Jag har bott på 15 kvadrat med två stora hundar och bor nu i lägenhet med en hund så det är inga problem för dig bara du ordnar så den slipper vara ensam långa stunder under dagen.

Min hund kostar mig knappt en 500-lapp i månaden. Han äter ca 15-kilossäck på 1.5 månader och jag betalar ca 150 kr i försäkring. Sedan tillkommer ju vaccinering och vterinärbesök och andra saker, men det är ju inte så ofta.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 020
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 695
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 269
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka