Skaffa häst igen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

super mario

Hej alla föräldrar!
Tänkte bara höra hur ni har det med hästar, småbarn och jobb?
Jag sålde min sista häst (har haft häst sedan jag var 11år) innan jag fick mitt första barn, ca 2 år sedan och ska nu snart få barn igen. Nu är det så att jag har blivit jätteförtjust i en häst:love: som är till salu och försöker att väga för och nackdelar mot varann om att köpa häst igen. Meningen var att jag skulle skaffa häst igen när barnen blivit lite större och vi har hunnit bygga stall hemma så jag är "för tidigt ute" och måste i så fall ha hästen inackorderad.
Hinner ni med hästar, barn, jobb osv utan att stressa ihjäl er? Denna häst är en äldre dam som inte behöver ridas jämt, och jag hade absolut inte tänkt tävla eller så.
Är det jobbigt att ha med barnen i stallet te x om det spöregnar eller är jättekallt? Tycker barnen att det är kul i stallet? Är det värt att skaffa häst igen? Längtaaaaaaaaaaar! Vill ha åsikter!:confused:
 
Sv: Skaffa häst igen?

Våra ungar klagar inte nämnvärt.. Har fyra stycken (födda -99, -02, -04, -05) I övrigt tror jag inte att jag är rätt person att svara dig på frågan egentligen.
Men för oss funkar det bra. Maken har heltidsjobb borta, jag både jobbar och pluggar vilket tillsammans motsvarar mer än 200% av en heltid. Vi har 19 hästar.. Rider dock ingen, utan föder upp.


Gira :banana:
 
Sv: Skaffa häst igen?

Känner du att du har tid över så tycker jag att du ska skaffa häst. Men kom ihåg att hästen ska vara någonting roligt!!
Den dagen du känner att du inte har tid för hästen och att det mest är krav med den, är den dagen det inte är roligt att vara hästägare.

Ett litet tillägg är att det är många som ogillar barn i ett inackorderingsstall. Det finns flertalet trådar om det här på Buke. Själv tycker jag att alla ska få vistas i stallet så länge de kan uppföra sej som sej bör i ett stall. Men det är inte alla som delar min mening, och det är många hsätägande föräldrar som inte har speciellt stor koll på vad deras barn gör i stallet.
Vet en tjej vars dressyrhäst fick en klippt svans av en 4-åring vars mamma red i paddocken. Det blev väldigt mycket skrik och utskällning efter den händelsen.
 
Sv: Skaffa häst igen?

Om jag vore i din situation skulle jag välja att ännu en par år rida på ridskola alternativt bli medryttare.

Så länge man är barnledig tyckte jag det var bara plus med att ha hästen. Men med jobb, barn, dagistider och hus är det mycket. Fastän hästen står hemma. Dyrt är det också och man hinner inte riktigt njuta av hästen enligt de massor med pengar som går åt till den. Till glädje för många medryttare som har guldläge med att ta hand om småbarnsmammors hästar *skratt*

Det är bara mina erfarenheter. Klart att det går! Men är det värt det?
 
Sv: Skaffa häst igen?

hej,tycker absolut att man kan ha häst och småbarn,jag har behållit tre hästar,sålt två då jag blev gravid.Men efter tre graviditeter så kan jag med facit i hand säga att mer än tre dagar i veckan hinner jag inte med. Dom häster jag behöll var gamla och bara hobbyhästar,Har en far som tar resten av tiden med hästarna,kör en och låter två andra följa med.Min man tar in hö,men annars är golf hans intresse och vi måste ju jämka lite.
 
Sv: Skaffa häst igen?

jag tycker absolut att det går att kombinera barn/jobb/häst.
jag har två killar på 2 år och 2 hästar i eget stall. hästarna blir en bra avkoppling från allt, även om barnen är med i stallet varje dag !
 
Sv: Skaffa häst igen?

För oss fungerar det jättebra! Den "lilla" (23 dagar gammal) har följt med till stallet så gott som varje dag nu när det varit så fint & varmt.

Eftersom både jag och min sambo har häst hjälps vi åt och turas om att passa Hanna så att vi båda får något vettigt gjort med våra hästar.

Bestämmer du dig för att köpa hästen kan en medryttare vara till stor hjälp för dig. /Linda
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 418
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 722
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 913
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 744
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp