Ska starta uppfödning av Labradoodles!

Sv: Ska starta uppfödning av Labradoodles!

+
Arbetsvilja
Har man tur får den pudelns päls och får därmed en lättskött hund
Båda har simhud :)

-
Hudproblem hos labradoren
HD/AD-problem finns i båda raserna
Epilepsi hos pudel och även hos Labrador
Hyper arbetsnarkoman
PRA pudel + labrador

*kl*

Jag förstår mig inte på det där heller.. Det finns väl, vadå, 400 raser ? att välja mellan. Varför i hela fridens namn måste man hålla på att korsa dom?

BTW så kan Labradoodles få dåliga ögon också:cool:

Gilly

Jag skulle vilja ha en labradoodle!

Kan jag kanske få uppfödares uppgifter?

/Byrackan:laugh:

Tillägg: jag undrar varför det har blivit så populärt "over there" att ta just pudel i korsningar? Allt är ju poo-hundar tycker jag.

Jag har läst någonstans att man parat pudel med labrador för att få fram den "ultimata" ledarhunden.

Jag har läst någonstans att man parat pudel med labrador för att få fram den "ultimata" ledarhunden.

Ja, det har jag också läst.
Att de ursprungligen togs fram för att vara ledarhundar med en päls som var mindre allergi framkallande/ej fällpäls.

Min familj här i England har en Fleece coated Labradoodle. (Labradoodle/Storpudel)
Han är bara 6 månader ännu men hittils en väldigt trevlig hund. Snäll, nyfiken, lite försiktig men inte feg.

Att det vart en Labradoodle var pga pälsen (Fäller inte) samt likheten i utseende med deras gamla hund som var en Cyrus Poodle.

De kostar en hel del här, dessa blandningar. Mycket mer än vad min KC Registrerade schäfer gjorde.
Seriösa uppfödare är med i http://www.labradoodle.org.uk/ och följer deras riktlinjer avående vilka hundar som bör avlas på, antalet kullar, testning av avelsdjur osv.

Senast ändrad:

Vad jag undrar lite över nu, är hur denna korsning kan tänkas bli?

Rätta mig om jag har fel, men gjordes det inte försök med denna korsning för några år sedan? Man skulle försöka då den perfekta ledarhunden. Resultatet blev inte bra så projektet lades ner.

Om jag inte minns fel blev korsningshundarna väldigt olika varandra, plus att "andra generationen"-avkommorna, dvs korsning paras med korsning, blev inte som man tänkt sig på något sätt.

+
Arbetsvilja
Har man tur får den pudelns päls och får därmed en lättskött hund

Pudel lättskött? Har du haft en pudel? De ska kammas ofta och klippas, då skulle jag kalla labradorens päls mycket mer lättskött då den inte tovar sig på samma sätt. Detta tycker iallafall jag krävs för att ha en välskött pudel.

Senast ändrad av en moderator:

Hon menar nog om man håller den helt nedklippt.

För övrigt undrar jag varför man inte kan ha en renrasig pudel som ledarhund om man nu är allergisk mot labrador.

ok. Men en pudels päls växer ofta ganska fort och redan när den är en centimeter och uppåt så måste den kammas för att inte tovas. Tyvärr ser man alltför många trassliga/ toviga pudelpälsar bara för att folk som har sina hundars pälsar kortklippta tror att de inte behöver kammas. Nu menar jag absolut inte dig bara för att jag svarar ditt inlägg utan jag menar på alla de hundar man ser.
det är sorgligt hur många pudlar man ser komma in på trimm där de är så toviga intill huden att det blivit fuktskada eller ekem för att huden inte andats. Oftast ser inte ägarna dessa tovor som sitter intill huden och missar dessa. De har haft deras pälsar kortklippta och inte kammat för de inte tror detta behövs då den är "nerklippt". :crazy:

min kusin har en sådan och den ser ungefär ut som en golden med lite fluffigare och liiiiiiite vågigre päls.. jättetrevlig hund faktiskt.

=)

Om jag inte minns fel blev korsningshundarna väldigt olika varandra, plus att "andra generationen"-avkommorna, dvs korsning paras med korsning, blev inte som man tänkt sig på något sätt.

Det är vad som händer när man återkorsar blandningar. Man kan få "vad som helst" Har sett bilder från ett forskningsprojekt. Där handlade det om jag minns rätt om beagle/spets blandningar. I första generationen var valparna ganska lika varandra, i andra blev det större skillnader och i tredje såg de ut "hur som helst"

Men erkänn att det vore roligt att svara "Shitpoo" på frågan "Vad är det där för ras?" :D:D;)

Och vill man vara otrevlig svarar man "shitpoo dig" när frågan ställs. :D

/Ayumi - som lider av (skit)dålig humor

Haha, jag har ju inte ens någon pudel (än) så jag tar verkligen inte åt mig ;)

Haha vad bra att du inet grö det för jag menade inte riktat till någon speciellt. Alltid svårt att förklara så att ingens ka ta illa upp;)

Varför denna blandrasuppfödning. Är så populär utan några garantier alls. Blir så trött på alla som bara råkar få en kull blandrasvalpar pga
oplanerad "tjuvparning". Har föräldrardjuren hd-fel eller mentala problem. Tyvärr tycker ganska många att blandrasvalpar är så "friska"
en skröna eller hur många ägare av störrre blandrasvalpar röntgar sina hundar !! SVARET ÄR TYVÄRR INGA ALLS !! Hur seriös är det.
Samma med MH. MAN FÅR VARA MED OM MAN PLANERAR ATT UTBILDA HUNDEN TILL RÄDDNING!!!!!!!!!!! Vilka kan och har hundar som klarar det. Ganska få fixar det.

Varför denna blandrasuppfödning. Är så populär utan några garantier alls. Blir så trött på alla som bara råkar få en kull blandrasvalpar pga
oplanerad "tjuvparning". Har föräldrardjuren hd-fel eller mentala problem. Tyvärr tycker ganska många att blandrasvalpar är så "friska"
en skröna eller hur många ägare av störrre blandrasvalpar röntgar sina hundar !! SVARET ÄR TYVÄRR INGA ALLS !! Hur seriös är det.
Samma med MH. MAN FÅR VARA MED OM MAN PLANERAR ATT UTBILDA HUNDEN TILL RÄDDNING!!!!!!!!!!! Vilka kan och har hundar som klarar det. Ganska få fixar det.

Min blandrastik och minst ett syskon till henne är röntgade. Så att inga ägare till blandraser röntgar är bullshit. Här finns t.o.m. en tråd i ämnet: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=871829& Vad får du din fakta ifrån egentligen?

Men jag förstår inte hur man kan skriva att labradoodlen skulle vara allergivänlig? Man kan ju inte välja exakt vilka egenskaper man vill ha om man korsar två så olika raser-man få det man får! Jag tål dom flesta hundraserna, men blir allergisk när jag klappar labradorer och goldens med mera (får utslag).
Med tanke på att dom korsat en ras med bra allergipäls (genereliserar) och en som de flesta allergikerna reagerar mot tar man väl en ganska stor risk om man blir luad att labradoodles är allergivänliga?

Va? Jag har väl inte skrivit att labradoodlen är allergivänlig? Jag tror precis som dej. Vissa påstår också att inga pudelkorsningar fäller och det vet jag inte stämmer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka