Ska starta uppfödning av Labradoodles!

Lena Furberg

Trådstartare
En, låt oss säga, mycket nära bekant till mig, har planer på att starta uppfödning i mindre skala av Labradoodles! Ja, blandraser alltså, korsning Storpudel/Labrador! Tydligen en förträfflig sort.
Damen i fråga är en MYCKET dominant och bestämd kvinna som man inte ger sig in i några diskussioner med, om man har nån självbevarelsedrift, så jag tänker inte konfrontera henne med argument. Hon är faktiskt mycket hundkunnig och har fött upp ett antal trevliga Schäferkullar därhemma.
Nu tycker hon dessutom att jag borde skaffa en Labradoodle men jag har avböjt då jag har nog med min tossiga (underbara!) Beauceron!
Vad jag undrar lite över nu, är hur denna korsning kan tänkas bli? Det låter ju inte som en fullständig katastrof, men finns det nån här på Buke som har en? Dom lär visst vara poppis i England!
Och vilken existerande hundras skulle man kunna kontra med som klokt alternativ till en planerad Blandras? Jag funderar lite själv med...

Sv: Ska starta uppfödning av Labradoodles!

rent spontant skulle jag säga att de nog skulle bli som curlys till utseendet, men jag vet o andra sidan inte mkt om avel:D:angel:

Och vilken existerande hundras skulle man kunna kontra med som klokt alternativ till en planerad Blandras? Jag funderar lite själv med...

Vilken som helst egentligen...Vid blandrasavel vet man inte vad man får, och tyvärr hamnar just blandraser oftare i fel händer än en renrasig hund

Är ingen vän av blandrasavel men jag tycker inte alls det låter som någon tokig blandning. Detta endast med tanke på mentaliteten, har ingen koll på hälsostatus hos labrador.

Såväl storpudel som labrador är i grunden fågelapporterare, trots att detta åtminstone hos pudeln är längre bak i tiden. Båda raserna är lättarbetade och relativt lättmotiverade. Hundarna har båda ett bra format (åtminstone jaktvarianten av labrador) och är relativt lika i storlek. Storpudeln är mer brukshund än vad man kanske kan tro och jag tror en bra individ av blandningen kunde bli en bra hund för lydnad med pudelns lättlärdhet och förighet och labradorens föremålsintresse.

Jag är såklart medveten om att man inte bara får de positiva egenskaperna från de olika raserna men jag anser inte att någon av raserna har några riktiga negativa sidor mentalt sett.

Senast ändrad av en moderator:

jag vet bara att den blandningen är populär i USA och de försöker nog få fram en erkänd ras.:laugh:

Hundskrällena blir nog jäkligt smarta - och hungriga tror jag.
Eller aldrig hungriga för dom lär sig att öppna skåp.

Tack för svar! Vill bara tillägga att jag själv absolut inte förespråkar blandrasavel men detta handlar om en mkt nära bekant som dessutom är ...eh... svår att argumentera med. Hon är dessutom av den obönhörliga uppfattningen att blandraser är friskare och bättre och sundare på alla sätt än renrasiga hundar.
Intressant, Gnist, det du skrev att två rena raser inte kan bilda en "ny" ras som blir godkänd. Tur tycker jag med, det känns inte helt okej med lattjo nya raser som Labradoodles, Shitpoos (Pooshits), Cockapoos, osv...
Måste också kännas trist att ha en supersmart och lättlärd och urduktig Labradoodle som man lagt ner en massa jobb på och fått toppenresultat - och sen inte får tävla med!

Vet du om hon planerar att ta hela den här biten med hd-röntgen, ögonlysning och MH på dessa hundar också? Säger det mest för att jag i så fall skulle vara nyfiken på resultatet.

Tillägg: jag undrar varför det har blivit så populärt "over there" att ta just pudel i korsningar? Allt är ju poo-hundar tycker jag.

Tur tycker jag med, det känns inte helt okej med lattjo nya raser som Labradoodles, Shitpoos (Pooshits), Cockapoos, osv...

Men erkänn att det vore roligt att svara "Shitpoo" på frågan "Vad är det där för ras?" :D:D;)

I nuläget kan man inte genom att korsa två renrasiga hundar i botten skapa en ny ras. Alltså får man hitta en spillra av en gammal ras att "rädda" om man vill ge sig in på den vägen.

Jag tycker det är bra att det inte går att skapa nya raser!

I nuläget kan man inte genom att korsa två renrasiga hundar i botten skapa en ny ras. Alltså får man hitta en spillra av en gammal ras att "rädda" om man vill ge sig in på den vägen.

Jag tycker det är bra att det inte går att skapa nya raser!

Jo det tycker iof jag också. Hur omfattande är FCI, vilka länder är medlemmar?

rent spontant skulle jag säga att de nog skulle bli som curlys till utseendet, men jag vet o andra sidan inte mkt om avel:D:angel:

Det är jätteolika, vissa hundar är väldigt skäggiga (!), andra ser med pudliga ut, andra mer labbiga ut. Det skiljer något enormt!

Jag tycker vi gör en lista som kan kopieras och fyllas på med + och - (max en av varje var!) Så får vi se vad som blir längst :)

+
Arbetsvilja

-
Hudproblem hos labradoren

Senast ändrad:

+
Arbetsvilja
Har man tur får den pudelns päls och får därmed en lättskött hund

-
Hudproblem hos labradoren
HD/AD-problem
Epilepsi hos pudel
Hyper arbetsnarkoman

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat