Ska kanske skaffa häst

Hur kom du då upp i 6000:- per månad?
För mina två hästar betalar jag ca 6000:- i fasta avgifter och då är det som sagt två. Stallhyra där allting ingår utom mockning, foder, strö, försäkringar och hovslagare.
Mina hästar har kostat runt 6000kr i månaden allihopa, stallhyra runt 3000kr, försäkring 1000kr, sen hovslagare, utrustning, extrafoder (som inte ingick) osv! Så är inte så svårt att komma upp i dom priserna :)
 
Mina hästar har kostat runt 6000kr i månaden allihopa, stallhyra runt 3000kr, försäkring 1000kr, sen hovslagare, utrustning, extrafoder (som inte ingick) osv! Så är inte så svårt att komma upp i dom priserna :)

Jag räknar inte utrustning utan de fasta kostnaderna.
 
Jag räknar inte utrustning utan de fasta kostnaderna.

Okey, ja med fasta kostnader så kom jag väl upp i ca 4500-5000kr i månaden, men ena hästen åt sina egna täcken så köpte regelbundet nya, andra hade svår astma så fick medicin för runt 1500kr i månaden så hamnar nog ändå på ca 6000kr i snitt och då är ju inte träningar, min egna utrustning, transportlån, bensin osv medräknat :) men är nog kanske olika vart man bor, vad allt kostar osv :)
 
Okey, ja med fasta kostnader så kom jag väl upp i ca 4500-5000kr i månaden, men ena hästen åt sina egna täcken så köpte regelbundet nya, andra hade svår astma så fick medicin för runt 1500kr i månaden så hamnar nog ändå på ca 6000kr i snitt och då är ju inte träningar, min egna utrustning, transportlån, bensin osv medräknat :) men är nog kanske olika vart man bor, vad allt kostar osv :)

Visst är det så. Jag reagerade på att hon stod så billigt och gjorde allt själv och ändå kostade det 6k, men det var ju för två hästar.

Jag är glad att jag bor i rätt del av landet.
 
Håller med dom andra om att ni borde bli medryttare innan ni blir hästägare på riktigt iom att ni inte verkar vara så kunniga inom detta område. Men för att ni ska få en uppfattning om vad det kostar att ha häst så berättar jag vad jag betalar för mima.

1. Hur mycket hö behöver hästarna?
- Mitt svårfödda varmblod behöver mellan 15-20 kg hö/hösilage per dygn beroende på TS halt och näringen i fodret.
Min lättförståelig arab äter 7-10 kg hö/hösilage per dygn. Kan tilläggas att dom går på lösdrift.
2. Hur mycket kostar höt?
- När jag stod uppstallad kostade höet 3 kr/kg så då blir enbart hökostnaden 1350 kr för varmblodet och 900 kr i månaden för araben om dom får full giva (10 respektive 20 kg).
Nu har jag fått hem hästarna och delar hösiöaget med bonden och då betalar Jag 80 öre/kg vilket blir 480 kr för varmblodet och 240 kr för araben så det är betydligt mycket billigare och jag kan garantera dig att du inte lär få något hö under 1,50 kr/kg.
3. Hur mycket havre behöver dom?
- Varmblodet får ingen havre men hon får andra tillskott och annat kraftfoder som går på ca 400 kr i månaden.
Araben får ett helt annat kraftfoder för ca 150 kr i månaden, alltså är det helt individuellt vem som får vad och hur mycket av allt.
4. Är det bäst men en hingst eller sto?
- Som övriga säger INGEN HINGST! Satsa på en snäll och trygg valack :)
5. Är det nödvändigt med försäkring? och i så fall hur mycket kostar det?
- Absolut! I våras fick jag slänga ut 30 000 kr ur egen ficka då försäkringen inte täckte allt. Nu har jag en fullförsäkrad häst och blir hon skadad eller sjuk är det 2800 kr i självrisk och sedan 20% rörlig del plus eventuella resor till och från klinik mm. Betalade totalt ca 45 000 kr på veterinär, bensin till och från klinik samt hyra av transport vid alla klinikbesök.


Häromdagen raspades det tänder utan sedering hemma hos oss och det landade på 709 kr för en häst.

När jag stod uppstallad kostade stsllhyran ca 1000 kr och då ingick strö.

För övrigt så är det hovslagare var 6-8 vecka och det går på 1350 kr per gång. Sen tillkommer vaccination 1 gång om året mellan 1200-1700 kr för en häst. Försäkringen betalar jag ca 6000 kr om året på för båda. Nyss var jag tvungen att köpa ny sadel som gick på 6000 kr. Även nya täcken då dom andra gått sönder och bara där var det 3000 kr extra. Så även fast jag har det otroligt billigt i dagsläget så kommer summorna upp ändå i övriga utgifter (veterinär, utrustning, träning osv).
 
Hej!
Jag och några kompisar ska kanske skaffa hästar. Våra föräldrar har sagt att om vi samlar ihop tillräckligt mycket pengar så får vi det.
Men jag har några frågor:
1. Hur mycket hö behöver islandshästar?
2. Hur mycket kostar höt?
3. Hur mycket havre behöver dom?
4. Är det bäst men en hingst eller sto?
5. Är det nödvändigt med försäkring? och i så fall hur mycket kostar det?
Tacksam för svar, men snälla inget om att vi inte borde skaffa hästar.
Alltså islandshästar behöver knappt hö, man förvarar dem på gräsmattan bara, så sparar man in stallplats också. Jag är inte säker, men jag tror de behöver vatten.
En islänning kostar i runda slängar som en moped.
Hingst eller sto, mja tar du båda så har du säkrat framtiden för fler isisar, det är bara att bygga ut garaget.
Försäkring? Äsch, lägg växelpengar i en gammal honungsburk så har du pengar vid eventuellt veterinärbehov.

Alltså, måste vara troll, snälla?
 
Alltså islandshästar behöver knappt hö, man förvarar dem på gräsmattan bara, så sparar man in stallplats också. Jag är inte säker, men jag tror de behöver vatten.
En islänning kostar i runda slängar som en moped.
Hingst eller sto, mja tar du båda så har du säkrat framtiden för fler isisar, det är bara att bygga ut garaget.
Försäkring? Äsch, lägg växelpengar i en gammal honungsburk så har du pengar vid eventuellt veterinärbehov.

Alltså, måste vara troll, snälla?
Eller några väldigt unga tjejer.
 
Det krävs kunskap för att skaffa häst. Det spelar ingen roll om man ridit i tre eller i tretton år, ridningen är bara en liten del. Bara man har tillräckligt mycket kunskap. Tyvärr så tror jag inte att ni tjejer har tillräckligt mycket kunskap idag.

Kraft- och grovfodermängd beror på vilken häst vi talar om, och hur mycket näring det är i fodret. Hästarna kan vara precis likadana i utseendet, storleken och modellen. Men alla hästar har olika näringsbehov. En nätt häst måste självklart äta mer, och då menar jag inte att man ska fylla en hel 7 liters hink med havre. Utan foder lämpat för hästar med det näringsbehovet, som till exempel lusern.
Hur mycket hö just de hästar ni tänk köpa ska äta under 24h beror somsagt på vad det är för häst.
Vad höet kostar beror på vart i landet ni bor, vart ifrån ni köper höet och hömängd. Vissa betalar en viss kostnad i månaden där de har deras hästar uppstallade, där hö ingår i priset.
Om era hästar ska äta enbart havre är jag lite osäker på. Det beror helt på vilken typ av häst, näringsbehov och energibehov.
Vissa hästar behöver egentligen inte ens äta kraftfoder, får de tillräckligt mycket grovfoder med tillräckligt mycket näring i så behövs endast det. Men självklart beror det på vilken typ av häst vi pratar om.
En hingst brukar inte vara det bästa att köpa när man köper sin första häst. Utan ett sto eller en valack är allra bäst.
Försäkring är absolut nödvändigt. Man kan försäkra sin häst hos olika försäkringsbolag, och det finns olika försäkringar för olika hästar.

Satsa på att rida ett par år på ridskola eller bli skötare/medryttare på någon annans häst i ett par år. Efter mycket tid i stallet kommer ni att bli mycket mer erfarna utav hästar och få mycket mer kunskap om stallskötsel och ridning. Jag har hållit på med hästar hela mitt liv, och jag har fortfarande mycket att lära mig. Jag lär mig någonting nytt varje dag, och det finns nog ingen som kan precis allting om hästar.
 
Eftersom användarnamnet är heddan2001 gissar jag att de är omkring 14 år gamla. När jag var så gammal var jag övertygad om att jag skulle kunna driva en ridskola i samma stall som ridskolan jag red på och jag skulle tjäna massor med pengar på det och ändå kunna rida flera av mina lektionshästar.

Inte behöver vi vara sarkastiska för att att de inte kan allt? Det är väl superbra att de iaf frågar.

Men jag håller med övriga, både i att medryttare är en bättre idé och att det inte går att säga hur mycket en häst behöver äta eller vad saker kostar, för det beror helt på häst. Å andra sidan är det en superbra sak att fråga när man väl ska köpa en häst, så kan man planera lite för utgifter om ekonomin är lite tajt. Själv kommer jag fråga om nästa häst är renlig i boxen för jag får lägga in 4 säckar strö i veckan till min gris, där den förra hästen kunde få 1/2 säck i veckan.

/Lavinia

Alltså islandshästar behöver knappt hö, man förvarar dem på gräsmattan bara, så sparar man in stallplats också. Jag är inte säker, men jag tror de behöver vatten.
En islänning kostar i runda slängar som en moped.
Hingst eller sto, mja tar du båda så har du säkrat framtiden för fler isisar, det är bara att bygga ut garaget.
Försäkring? Äsch, lägg växelpengar i en gammal honungsburk så har du pengar vid eventuellt veterinärbehov.

Alltså, måste vara troll, snälla?
 
Eftersom användarnamnet är heddan2001 gissar jag att de är omkring 14 år gamla. När jag var så gammal var jag övertygad om att jag skulle kunna driva en ridskola i samma stall som ridskolan jag red på och jag skulle tjäna massor med pengar på det och ändå kunna rida flera av mina lektionshästar.

Inte behöver vi vara sarkastiska för att att de inte kan allt? Det är väl superbra att de iaf frågar.

Men jag håller med övriga, både i att medryttare är en bättre idé och att det inte går att säga hur mycket en häst behöver äta eller vad saker kostar, för det beror helt på häst. Å andra sidan är det en superbra sak att fråga när man väl ska köpa en häst, så kan man planera lite för utgifter om ekonomin är lite tajt. Själv kommer jag fråga om nästa häst är renlig i boxen för jag får lägga in 4 säckar strö i veckan till min gris, där den förra hästen kunde få 1/2 säck i veckan.

/Lavinia
Mitt svar är skrivet utifrån ett "troll-perspektiv" och inte för att vara sarkastisk mot någon tonåring. Som inlägget är skrivet, val av språk, ord och stavning, skulle jag gissa på någon äldre än fjorton.
 
När jag var 12 ritade jag måttade och realistiska ritningar på stallbyggnader som jag kunde bygga upp i skogsdungen utanför vår gata.
Jag satt och räknade ihop vad ett "startpaket" med utrustning skulle kosta (och inkluderade då allt från kompresser till hovkrats, krokar och extratäcke)
Jag skrev långa uppsatser om hur hästar mår på lösdrift och att detta kunde vara ett billigt alternativ till uppstallning och gav sedan uppsatserna till min mamma, tillsammans med ritningar för ligghall med kostnader för markarrende och gjutning av betongplatta.
Att tillägga är att mina föräldrar inte har något hästintresse från början.

Jag skrev även välformulerade mail till hunduppfödare där jag påstod mig vara en seriös köpare av valp.
Svenska språket har alltid känts lätt.

Jag är helt övertygad om att detta är unga tjejer som precis som jag har svårt att sova på nätterna för att man ligger och planerar sina drömmars hästköp in i minsta detalj.
 
Senast ändrad:
När jag var 12 ritade jag måttade och realistiska ritningar på stallbyggnader som jag kunde bygga upp i skogsdungen utanför vår gata.
Jag satt och räknade ihop vad ett "startpaket" med utrustning skulle kosta (och inkluderade då allt från kompresser till hovkrats, krokar och extratäcke)
Jag skrev långa uppsatser om hur hästar mår på lösdrift och att detta kunde vara ett billigt alternativ till uppstallning och gav sedan uppsatserna till min mamma, tillsammans med ritningar för ligghall med kostnader för markarrende och gjutning av betongplatta.
Att tillägga är att mina föräldrar inte har något hästintresse från början.

Jag skrev även välformulerade mail till hunduppfödare där jag påstod mig vara en seriös köpare av valp.
Svenska språket har alltid känts lätt.

Jag är helt övertygad om att detta är unga tjejer som precis som jag har svårt att sova på nätterna för att man ligger och planerar sina drömmars hästköp in i minsta detalj.

Tänker precis likadant! Själv satt man och kollade på alltifrån hästannonser och billiga hästtransporter till stallplatser och all möjlig hästutrustning som man tänkt sig köpa. :)
 
Tänker precis likadant! Själv satt man och kollade på alltifrån hästannonser och billiga hästtransporter till stallplatser och all möjlig hästutrustning som man tänkt sig köpa. :)

Jag är 28 år och gör det fortfarande :D Det är en trevlig mental verklighetsflykt att fantisera om hästen med stort H, och även om jag inte gör ritningar över ligghallar så funderar jag mycket på uppstallningsform, utrustning, foder, tränare, you name it. Lite dagdrömmande under dagarna när jobbet känns trögt :angel:

Farligast blir det nog ändå att titta på hästannonser. Jag har flertalet gånger fastnat för någon häst och börjat googla på presumptiva stallplatser och tänkt "hm, det där skulle ju kunna funka, tänk om.."
Nåväl. Kanske en vacker dag så :love:
 
Tänker precis likadant! Själv satt man och kollade på alltifrån hästannonser och billiga hästtransporter till stallplatser och all möjlig hästutrustning som man tänkt sig köpa. :)

Jag började som härstamningsintresserad redan som tonåring för 35 år sedan att ringa in annonser på intressanta hästar i Ridsport och fortsatte med det långt upp i vuxen ålder. Jag har sparat alla tidningar. För några år sedan bläddrade jag i en gammal årgång och tidningar och hittade annonsen på min häst när hon såldes från uppfödaren! Jag hade ringat in den! Drömmar kan bli sanna:love:
 
Jag började som härstamningsintresserad redan som tonåring för 35 år sedan att ringa in annonser på intressanta hästar i Ridsport och fortsatte med det långt upp i vuxen ålder. Jag har sparat alla tidningar. För några år sedan bläddrade jag i en gammal årgång och tidningar och hittade annonsen på min häst när hon såldes från uppfödaren! Jag hade ringat in den! Drömmar kan bli sanna:love:

Men gud :love: :love:
 
Obs!!! Till ts: En berättelse om hur man inte ska göra... Kunskapen och ansvaret för en häst/ponny är det ALLTID en vuxen som ska ha.

Min första häst, en nykastrerad D-ponny på 4 år, stod redan i stallet när jag informerade mina föräldrar om att jag hyrt honom över sommaren. Då var jag en väldigt driven 12-åring...

Jag hade 800kr och det var vad hyran av hästen kostade. En jämn uträkning tyckte jag då... Helt galet!!! Jag hade ingen plan för beteshyran (hade antagligen lovat bort samma 800 kr till det) och jag hade ingen annan plan än att han skulle äta gräs.

Jag vet inte riktigt hur, men jag hade lyckats fixa stall/betesplats hos min ridlärare, 13 km hemifrån (cyklade varje dag). De hjälpte även till att hämta honom. Han var aldrig lastad och fick till slut "lyftas" in i transporten. Vi hämtade honom från hagen där han gick med sitt sto och sitt föl.
Han var bara sutten på, inte inriden. Jag kommer inte ihåg annat än att jag började med uteritter på egen hand direkt.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur jag kunde få hem hästen utan att någon vuxen satte stopp!?! Eller att jag fick fortsätta mitt upptåg! Rent juridiskt var det dessutom ett lagbrott av uthyraren att ingå ett avtal med en minderårig, och även av min ridlärare när det gällde stallplatsen.

Det blev dock en väldigt trevlig ponny av denna herre så småningom, och mina föräldrar gick trots mitt startupplägg med på att köpa honom när sommaren var slut. Vilket jag inte heller kan förstå...

Min (och hästens) enda räddning var att det var just min ridlärare som stod för stallplatsen, för det var där all kunskap fanns. Jag hade ingen erfarenhet av hästhållning då jag bara ridit ett par terminer på ridskola. Mina föräldrar hade ingen erfarenhet what so ever...
 
Obs!!! Till ts: En berättelse om hur man inte ska göra... Kunskapen och ansvaret för en häst/ponny är det ALLTID en vuxen som ska ha.

Min första häst, en nykastrerad D-ponny på 4 år, stod redan i stallet när jag informerade mina föräldrar om att jag hyrt honom över sommaren. Då var jag en väldigt driven 12-åring...

Jag hade 800kr och det var vad hyran av hästen kostade. En jämn uträkning tyckte jag då... Helt galet!!! Jag hade ingen plan för beteshyran (hade antagligen lovat bort samma 800 kr till det) och jag hade ingen annan plan än att han skulle äta gräs.

Jag vet inte riktigt hur, men jag hade lyckats fixa stall/betesplats hos min ridlärare, 13 km hemifrån (cyklade varje dag). De hjälpte även till att hämta honom. Han var aldrig lastad och fick till slut "lyftas" in i transporten. Vi hämtade honom från hagen där han gick med sitt sto och sitt föl.
Han var bara sutten på, inte inriden. Jag kommer inte ihåg annat än att jag började med uteritter på egen hand direkt.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur jag kunde få hem hästen utan att någon vuxen satte stopp!?! Eller att jag fick fortsätta mitt upptåg! Rent juridiskt var det dessutom ett lagbrott av uthyraren att ingå ett avtal med en minderårig, och även av min ridlärare när det gällde stallplatsen.

Det blev dock en väldigt trevlig ponny av denna herre så småningom, och mina föräldrar gick trots mitt startupplägg med på att köpa honom när sommaren var slut. Vilket jag inte heller kan förstå...

Min (och hästens) enda räddning var att det var just min ridlärare som stod för stallplatsen, för det var där all kunskap fanns. Jag hade ingen erfarenhet av hästhållning då jag bara ridit ett par terminer på ridskola. Mina föräldrar hade ingen erfarenhet what so ever...
Oj.. Att någon tex hyr ut ponnyn till en 12-åring..
Blev inte dina föräldrar galna?
 
Oj.. Att någon tex hyr ut ponnyn till en 12-åring..
Blev inte dina föräldrar galna?

Jo, pappa blev komplett ursinnig och åkte till uthyraren. Där såg han vilken misär som rådde. Han kunde ingenting om hästhållning, men var en stor djurvän och kunde inte tänka sig att köra tillbaka ponnyn dit.
Jag har för mig (är 31 år sedan nu...) att han fick tillbaka halva summan efter lite gruff, och att det även gjordes en anmälan till någon myndighet gällande djurhållningen.

Vad som sades mellan ridläraren och mina föräldrar är jag lyckligt ovetande om. Jag fortsatte i alla fall att ha ponnyn där i några år, så de måste ha kommit överens.
 
Hej!
Jag och några kompisar ska kanske skaffa hästar. Våra föräldrar har sagt att om vi samlar ihop tillräckligt mycket pengar så får vi det.
Men jag har några frågor:
1. Hur mycket hö behöver islandshästar?
2. Hur mycket kostar höt?
3. Hur mycket havre behöver dom?
4. Är det bäst men en hingst eller sto?
5. Är det nödvändigt med försäkring? och i så fall hur mycket kostar det?
Tacksam för svar, men snälla inget om att vi inte borde skaffa hästar.

Alltså, är du på riktigt för dina frågor visar på stor okunskap. "Jag och några kompisar ska kanske skaffa hästar" Hur många kompisar och hästar talar vi om? Om du är på riktigt så ber jag om ursäkt men du och dina kompisar behöver nog läsa på en hel del innan ni sätter planerna i verket. Framför allt bör era föräldrar förstå vad de ger sig in på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 386
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 734
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 662
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp