Ska kanske skaffa häst

heddan2001

Trådstartare
Hej!
Jag och några kompisar ska kanske skaffa hästar. Våra föräldrar har sagt att om vi samlar ihop tillräckligt mycket pengar så får vi det.
Men jag har några frågor:
1. Hur mycket hö behöver islandshästar?
2. Hur mycket kostar höt?
3. Hur mycket havre behöver dom?
4. Är det bäst men en hingst eller sto?
5. Är det nödvändigt med försäkring? och i så fall hur mycket kostar det?
Tacksam för svar, men snälla inget om att vi inte borde skaffa hästar.
 
Hej!
Jag och några kompisar ska kanske skaffa hästar. Våra föräldrar har sagt att om vi samlar ihop tillräckligt mycket pengar så får vi det.
Men jag har några frågor:
1. Hur mycket hö behöver islandshästar?
2. Hur mycket kostar höt?
3. Hur mycket havre behöver dom?
4. Är det bäst men en hingst eller sto?
5. Är det nödvändigt med försäkring? och i så fall hur mycket kostar det?
Tacksam för svar, men snälla inget om att vi inte borde skaffa hästar.
Är du seriös? Du låter inte tillräckligt kunnig för att ha häst. Du borde du veta att hömängd varierar och att havre oftast inte är ett bra alternativ. Ta hjälp av kunnig.
 
Hej!
Jag och några kompisar ska kanske skaffa hästar. Våra föräldrar har sagt att om vi samlar ihop tillräckligt mycket pengar så får vi det.
Men jag har några frågor:
1. Hur mycket hö behöver islandshästar?
2. Hur mycket kostar höt?
3. Hur mycket havre behöver dom?
4. Är det bäst men en hingst eller sto?
5. Är det nödvändigt med försäkring? och i så fall hur mycket kostar det?
Tacksam för svar, men snälla inget om att vi inte borde skaffa hästar.
Får ni skaffa häst bara ni samlar ihop tillräckligt med pengar? O_o
Är ni medvetna om vad en häst kostar?
Tolkar ditt inlägg som att ni inte är speciellt gamla eller erfarna, så en äldre utbildad häst känns ju mest lämplig då.
De ligger på från 45000 och uppåt. Då klassas 45 som hyfsat billigt.
Men för att svara på dina frågor då:

1. Det är olika från häst till häst, en del är med svårfödda än andra.
Beror också på vad höet har för värden (kollas med en höanalys) och vilka behov hästen har.
2. Även det varierar väldigt från år till år, beror på hur skörden har varit. Är det ett år med dålig skörd blir det svårare att få tag i bra hö och priserna stiger.
3. Alla hästar äter inte havre, man får anpassa foderstaten efter hästen.
Det finns mängder med olika foder på marknaden, är inte alla hästar som behöver kraftfoder överhuvudtaget.
4. Som första häst skulle jag säga valack. De är ofta stabilare i temperamentet, hingstar kan vara väldigt mycket häst att hantera. Ston kan växla väldigt i humöret vid brunst. Men sedan är det såklart olika mellan olika individer också. Man kan hitta en jättelugn hingst och en helstirrig valack.
5. Ja! Herregud ja!
Blir hästen sjuk eller skadad så är man riktigt snabbt uppe i 1000tals kronor på veterinärräkningar.
Säg att hästen skadar sig en helg och måste in till klinik. Det blir fruktansvärt dyrt även för en kort period.
Vad det kostar är olika mellan olika bolag, man får kolla runt och jämföra priser och vad som ingår i försäkringarna.

Trolltråd?
 
Är du seriös? Du låter inte tillräckligt kunnig för att ha häst. Du borde du veta att hömängd varierar och att havre oftast inte är ett bra alternativ. Ta hjälp av kunnig.[/QUO
Ja, vi är seriösa. Det är just därför jag skriver här för att få hjälp om vad som är bra att ge till islandshästar. Just nu håller vi på med ungefär hur mycket pengar vi kommer att behöva. Vi kommer naturligtvis ta hjälp av grannar som är mycket hästkunniga men just nu vill vi ha lite info härifrån
 
Vad hästen behöver för foder beror på olika faktorer.
Vad är hästen för ras
Ålder
Aktivitetsnivån, hur mycket rids hästen?
Lätt arbete, medel eller hårt?
Vad är det för värden på höet?
Man skickar in några höstrån för analys och får tillbaka hur mycket näring det innehåller, vilken torrsubstans det har (alltså hur blött det är enkelt sagt) osv. Utefter det sedan kan man räkna ut hästens exakta foderstat och se vilket foder hästen behöver och vilken mängd.
Nu var det länge sedan jag räknade foderstater så har säkert glömt en del, men det går inte att ge ett svar som funkar för alla hästar.
 
Hej!
Jag och några kompisar ska kanske skaffa hästar. Våra föräldrar har sagt att om vi samlar ihop tillräckligt mycket pengar så får vi det.
Men jag har några frågor:
1. Hur mycket hö behöver islandshästar?
2. Hur mycket kostar höt?
3. Hur mycket havre behöver dom?
4. Är det bäst men en hingst eller sto?
5. Är det nödvändigt med försäkring? och i så fall hur mycket kostar det?
Tacksam för svar, men snälla inget om att vi inte borde skaffa hästar.

1. Det beror helt på individen, storlek och hur pass hårt den rids. En islandshäst kan variera rätt bra i storlek och behov från en annan.
2. Beror på var du bor, hur årets skörd varit, kvalitet på höet och så vidare. Tänk på att det kan tillkomma en bra slant för att transportera det.
3. Hur lång är en meter? Det är inte säkert att kraftfoder behövs, beroende på värdet i grovfodret, vad hästen används till, vilken typ av individ det är, etc. Och det är inte säkert att havre är den typen av kraft du vill tillföra, särskilt inte på islandshäst.
4. Av dina frågeställningar att döma, ingen alls. Bli medryttare istället hos någon som kan hjälpa till att lära dig vad det innebär och kostar att ha häst.
5. Ja. Åter igen beror det på försäkringen och hästen och vad den ska användas till. Men det är dyrt och många gånger får man ändå betala en REJÄL slant vid veterinärbesök.

Inköpet av hästen är alltid den billigaste kostnaden, att ha häst är dyrt och summan man betalar varje månad tickar oftast iväg.

Som sagt: bli medryttare istället, då får du ha häst utan att ha den stora kostnaden och det yttersta ansvar det innebär att äga en häst.
 
Hej!
Jag och några kompisar ska kanske skaffa hästar. Våra föräldrar har sagt att om vi samlar ihop tillräckligt mycket pengar så får vi det.
Men jag har några frågor:
1. Hur mycket hö behöver islandshästar?
2. Hur mycket kostar höt?
3. Hur mycket havre behöver dom?
4. Är det bäst men en hingst eller sto?
5. Är det nödvändigt med försäkring? och i så fall hur mycket kostar det?
Tacksam för svar, men snälla inget om att vi inte borde skaffa hästar.
Jag tolkar det som att ni är unga? Är era föräldrar medvetna och beredda att ta ansvaret? För de kommer behöva vara ytterst ansvariga.
 
Hej!
Jag och några kompisar ska kanske skaffa hästar. Våra föräldrar har sagt att om vi samlar ihop tillräckligt mycket pengar så får vi det.
Men jag har några frågor:
1. Hur mycket hö behöver islandshästar?
2. Hur mycket kostar höt?
3. Hur mycket havre behöver dom?
4. Är det bäst men en hingst eller sto?
5. Är det nödvändigt med försäkring? och i så fall hur mycket kostar det?
Tacksam för svar, men snälla inget om att vi inte borde skaffa hästar.

Som flera andra har påpekat är frågorna konstigt ställda och tyder på att ni inte har tillräckligt med kunskap. Men för att ni ska få något att räkna på för att få en uppfattning om hu mycket pengar som ni behöver spara ihop så kommer lite siffror här. Har inte erfarenhet av islandshästar så svara mer generellt.
1. Som andra skrivit: variera med hästen och innehållet samt om det är hö eller hösilage. De flesta hästar ligger nog någonstans mellan 5-15 kg/dygn.
2. Beror på, som andra har skrivit, år och var i landet, hur mycket du köper, transport etc. Jag har betalat 3 - 4 kr/kg för hösilage, hemlevererat i storbal
3. Beror på igen. Höets kavalitet, hästens arbete, om den ö h t behöver kraftfoder, om den behöver annat kraftfoder (istället eller också). omöjligt att svara på
4. Sto är bättre än hingst (hingst är inget för nybörjare eller de flesta hobbyhästägare). Men som andra skrivit så rekommenderar jag valack
5. Beror på. Har man flera hästar kan det vara bättre att spara premierna och använda pengarna när de behövs. Men om man inte omedelbart vill/kan betala 5-50 000 om hästen blir sjuk/skadar sig (inte alltför allvarligt) eller om man vill få ut pengar om den dör så behöver man försäkring. Kostar beroende på villkor cirka 10 000/år, därtill kommer självrisk som kan bli flera tusenlappar per besök.

Har ni koll på övriga utgifter? Inköp, utrustning, uppstallning, strö, hovslagare, tränare, vaccinationer ...
För inköp av häst och utrustning bör ni nog ha en budget på 75 - 100 000, månadsbudget 5-10.000/månad om ni ska stå uppstallade i närhet av en större stad. Och då har jag inte räknat med inköp av transport eller ev behov av utökat körkort.

Kanske är era föräldrar medvetna om att det rör sig om mer pengar än vad ni kan "samla" ihop?
 
Hej!
Tänk på att ha häst kostar väldigt mycket pengar i månaden. Som exempel så kan jag visa vad jag betalar för min ena:

stallhyra(grovfoder och spån ingår) 1500kr/månad (jag står väldigt billigt uppstallad, i en större stad hade hyran varit betydligt högre)
Hovslagare 1100kr var åttonde vecka (många hästar måste skos oftare)
Kraftfoder 400Kr/månad
Försäkring 300kr/månad.

Utrustning som går sönder och måste ersättas är inte heller gratis :)

Det här är vad jag betalar för min 23 år gamla ponny som bara går och skrotar i hagen. På den tiden när vi var igång och tränade och tävlade var summan betydligt högre. Träningar för 200-300kr/gång. hyra av transport, extra bensin, anläggningsavgifter osv.

Jag vill trycka lite extra på att det är viktigt att ni som första häst-köpare rider för tränare på era nya hästar. Hästägandet är tufft som det är, och det sista man behöver är att bli osäker i ridningen för att man inte hittar alla knappar/hästen testar sin nya ryttare. Eftersom att det är islandshästar ni är intresserade av så skulle jag vända mig till närmsta ridskola som har islandshästar, där kan ni säkert få hjälp med ert hästletande.

Betala hellre lite extra i stallhyra för att stå där ni kan få hjälp av kunnigt folk än att välja det billigaste alternativet där ni får sköta allt själva, det är värt varje krona! :)
 
Sedan ska man vara medveten om att om man har eget stall och hästarna står hemma på gården då är det stora summor som ska ut i omgångar.

Vi har köpt hö för en tid framåt och med transport hem hit kostade det 20.000:- som ska ut 10 dagar efter leverans. Det är halva hästens inköpspris om man nu tänker sig att en häst kostar runt 40.000:-.

Spånpallar 4.000 - 7.000:- för en leverans betalas i förskott oftast.
 
@heddan2001

Vi har en c-ponny, alltså lika stor som en liten islandshäst, som jag kan använda som prisexempel:
Hösilage: ca 8kg/dygn á 3 kr/kg, dvs ca 720 kr/månad
Kraftfoder: Endast mineraltillskott, ca 100 kr/månad (höet har bra värden så havre eller annat kraftfoder behövs inte)
Hovslagare: 1200 kr var 6:e vecka, dvs snitt på 800kr/månad
Försäkring: 350 kr/månad (då är det inget livvärde, utan endast veterinärvård. Fast självrisk 2000 kr och rörlig 20%, självrisken är alltså det man får betala själv om det händer något och så täcker försäkringen resten.)
Boxströ: 1 säck i veckan á 50 kr, dvs, 200 kr/månad

Så varje månad drygt 2000 kr i fast kostnad, sedan tillkommer vaccination en gång om året, tandkoll 1-2 ggr om året, eventuella tappskor, eventuella skador/sjukdomar som kräver veterinärvård, träckprov och ev. avmaskningsmedel 1-2 ggr/år, kostnader för träning/tävling om man vill göra det, avgift för uppstallning om man inte kan ha hästen hemma, avgifter för underhåll av stall och hagar, bortforsling av gödsel, mm om man har hästen hemma... Rent krasst så kostar det nästan alltid mer än man räknat med. Inklusive precis allt får man räkna med att det, utslaget över året, kostar i alla fall 3000-4000 kr/månad att ha en häst. Om inget oväntat inträffar då.

Försäkring bör man verkligen ha, det är jättedyrt med veterinärvård och tänk hur fruktansvärt det skulle kännas att stå där med en sjuk eller skadad häst och tvingas nödslakta den för att man inte har råd att ge den veterinärvård. Just det, en buffert på ca 10 000 för att täcka en ev. avlivning bör man också ha.
 
5000- 10 000 kr per månad inklusive allt foder, uppstallning, ridhusavgifter, utrustning, försäkring och träningar för tränare. Visst man kan komma undan lite billigare beroende på område och uppstallning, men man måste också ha en buffert för oförutsetta kostnader. Som att åker man till klinik så tillkommer självrisk för varje besök, även om man har försäkring.
 
Det beror väl på vad man har för försäkring? Har man en med fast självrisk gäller den ju bara en gång inom skadeperioden.

Det finns ju några alternativ, de flesta har ett lägre grundbelopp du betalar en gång per period och sedan kring 20% på övriga kostnader som överstiger det grundbeloppet. S*eland har ju ett högre fast belopp och sedan betalar du endast 20% om kostnaderna överstiger 50 000 per peroid. Hur som helst kan det ju bli en hel del pengar.
 
När jag hade häst gick det på ca 6000 i månaden, men då hade vi väldigt (!) billig stallhyra och skötte precis allt själva.
Ingick ingenting alls överhuvudtaget. Vi stod för stolp och tråd till hagarna själva också.
Så vi kom ju undan billigt, men man bör alltid räkna med att det kommer att kosta mer än man tror.
 
När jag hade häst gick det på ca 6000 i månaden, men då hade vi väldigt (!) billig stallhyra och skötte precis allt själva.
Ingick ingenting alls överhuvudtaget. Vi stod för stolp och tråd till hagarna själva också.
Så vi kom ju undan billigt, men man bör alltid räkna med att det kommer att kosta mer än man tror.

Hur kom du då upp i 6000:- per månad?
För mina två hästar betalar jag ca 6000:- i fasta avgifter och då är det som sagt två. Stallhyra där allting ingår utom mockning, foder, strö, försäkringar och hovslagare.
 
Hur kom du då upp i 6000:- per månad?
För mina två hästar betalar jag ca 6000:- i fasta avgifter och då är det som sagt två. Stallhyra där allting ingår utom mockning, foder, strö, försäkringar och hovslagare.
Räknat på kostnaden för två hästar varar ena väldigt svårfödd och andra fick ET i gång i månaden.
Sedan köpte vi ju hö, spån osv själva. Sedan räknar jag då med bensinkostnad till och från stallet också
 
Räknat på kostnaden för två hästar varar ena väldigt svårfödd och andra fick ET i gång i månaden.
Sedan köpte vi ju hö, spån osv själva. Sedan räknar jag då med bensinkostnad till och från stallet också

Okej, det stod ju bara häst och inte hästar.
Jag har bara 2 km till stallet :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 386
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 733
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 660
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp