Ska hästen endast användas till vad den är avlad för?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Balagur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 3 172
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska hästen endast användas till vad den är avlad för?

Utbilda den kan man nog alltid göra men det blir ju svårt att hinna lika långt som om den tränats för den grenen/inriktningen specifikt från början. Men håller man kraven sina egna ambitioner på rätt nivå anser inte jag att det är inhumant. Oavsett om det är "rätt" eller "fel" ras

Men till viss del spelar kanske aveln in här också. Det avlas ju mer och mer grenspecifikt även inom "ridhästraserna".

Jag tycker att nästan alla raser kan andvändas till grenar de inte är avlade för. Varmblod är tex ofta utmärkta hopphästar... Bara de får bra träning med galoppen. Jag har en ardenner och en nordsvensk travare som jag rider dressyr på.
Ardennern är helt otroligt bra på de rörelser som jag har lärt henne för hon är så kort i ryggen och har därför extremt lätt för att samla sig.
Och nordsvensken går också utmärkt i dressyr, hoppar även otroligt bra, Har hoppat 125 cm med honom. Ardennrar ska man däremot inte hoppa med för de är för tunga, det blir för stor belastning på frambenen vid landningen. Så om man hoppar med en ardenner så anser jag att det är djurplågeri!!

Eftersom NI tydligen inte klarar av att debattera utan att kasta skit på varandra angående användandet av travare som rídhästar - när det inte ens var meningen att tråden skulle handla om detta - så avbryter vi diskussionen här.
Återkom gärna när ni kan låta bli att bli ovänner och idiotförklara varandra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Mabuse
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 179
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: Tuvstarr
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 268
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka