Ska hästen endast användas till vad den är avlad för?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Balagur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 3 172
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska hästen endast användas till vad den är avlad för?

Det är alltså, enligt mitt resonemang inte mer inhumant att göra ridhäst av en travare... än det är att göra cuttinghäst av en quater med plesurestam... (för att ta ett exempel)

Nu måste jag bara kommentera, du kom in på mitt område:D
Varför skulle det inte gå att göra en pleasure till en cutter? I båda grenarna är hästen RIDEN och har förhoppningsvis samma grunder lagda. Det har inte en travare vs ridhäst.
Ta min pleasurehäst som är en extrem pleasure, han kan minnsan stoppa som vilken reiner som helst.

Det finns ju mååånga som rider sin quarter i alla westerngrenarna bara för att AQHA poäng. Nu senast på quarter SM var det en häst som var med i både reining, cutting och pleasure (må inte vara de snyggaste pleasurehästen, men endå)

Ditt inlägg var nog det mest löjliga och felaktigaste jag någonsin läst...

Föds quaterhästar ridna???

Eller tränas de till det???

Vart försöker du komma med det svaret?
Klart de inte gör, men de tränas inte heller framför vagn flera år att springa fort fort fort för att sedan ridas.

Och även om ni vill så kan ni inte ändra min åsikt, har sett allt för mycket som talar för att min åsikt är logisk, plus att jag har pratat och lärt mig såå mycket av både travtränare och veterinärer som styrker detta. Så nu sticker jag! Hejsvejs!

Du har fel så tillbaka till skolbänken med dig och LÄR dig något! Man kan ju undra vad för några inkompetenta yrkesmän du har fått den informationen ifrån:confused::crazy:

Så synd att du sticker.... Nu när det började bli lite intressant..

Om du händelsevis skulle stanna kvar ändå och kika lite i tråden... så ta ställning till detta...

Om jag har ett vanligt svenskt halvblod... (använder mig av det gamla uttrycket för att inte förvilla någon) jag tränar och tävlar det svenska halvblodet i körning under ett antal år.
Sen när hästen är en si så där 7-8 år så rids den in och börjar tränas att användas till lite dressyr och hoppning....
Är det också inhumant??? Vi läggar inte in någon aspekt på vilken klass det handlar om nu... fortfarande... är det inhumant??

jag vet inte riktigt om jag förstått dig rätt.. menar du alltså att det är inhumant att t.ex. rida in en 10 årig "avdankad" travare som inte tävlat på ett par år?

Vad är skillnaden på en sån och en 3 årigt halvblod som ska ridas in? :confused:

Ungefär det tog jag som exempel tidigare i tråden (fick dock bara svar på hur travaren skulle bli som ridhäst, inte hur det skulle bli för halvblodet, hoppas att du får svar på det nu, är lite nyfiken på det...) :D

Ungefär det tog jag som exempel tidigare i tråden (fick dock bara svar på hur travaren skulle bli som ridhäst, inte hur det skulle bli för halvblodet, hoppas att du får svar på det nu, är lite nyfiken på det...) :D

Tyvärr har ju Sidekick meddelat att hon lämnat diskussionen... så vi lär inte få något svar dessvärre...

Min frågeställning rör sig inte heller hur hästen i fråga kommer att bli som ridhäst.... utan om det är inhumant att träna om en den... Enligt sidekick och hennes experter är det ju snudd på djurplågeri att träna/skola om en häst. Frågan är om det bara gäller varmblod som tränats för trav... eller om det gäller alla hästar som körts först innan de rids in.

Senast ändrad:

Spinner vidare och vänder på frågeställningen....

Om jag har en häst som tränats för och tävlats i ridgrenar på hög nivå... och så körs den in vid 10-12 års ålder och används i stället uteslutande till körning. Är det också inhumant???

(Syrran som gärna ser Sidekick tillbaka i diskussionen för att räta ut alla mina frågetecken)

Vi hade en i stallet förut som också hade bestämda åsikter om saker och ting. Tyvärr kunde man aldrig ha givande diskussioner med personen eftersom reaktionen var samma som Sidekicks ... 'jag ger mig inte så nu lämnar jag diskussionen'

Då blir jag alltid lika fundersam. Varför törs man inte ta diskussionen? Vet man med sig att man kan ha fel?

Jag säger absolut inte att så är fallet här, men det är de tankar jag får.

Vill också ha svar på samma frågor som syrran.

Sant, men den typen av ridning går inte att jämföra med "renodlad ridning" som andra sysslar med på sina halvblod.

Det var det dummaste....
Vad ända in i "hum hum", vet du om hur tex. jag rider mitt varmblod?
Är man automatiskt en kass ryttare när man sätter sig på ett varmblod nu oxå???

Vi hade en i stallet förut som också hade bestämda åsikter om saker och ting. Tyvärr kunde man aldrig ha givande diskussioner med personen eftersom reaktionen var samma som Sidekicks ... 'jag ger mig inte så nu lämnar jag diskussionen'

Då blir jag alltid lika fundersam. Varför törs man inte ta diskussionen? Vet man med sig att man kan ha fel?

Jag säger absolut inte att så är fallet här, men det är de tankar jag får.

Vill också ha svar på samma frågor som syrran.

Nej det behöver inte handla om att personen vet med sig att den kan ha fel.... Att snabbt dra sig ur en diskussion liknande denna handlar nog i de flersta fall om att man inte har argument nog att föra diskussionen vidare. (Avsaknad av argument brukar bottna i avsaknad av kunskap.)

För om vi bortser från travarinslaget i diskussionen .... (som alltid infekterar) .... så om jag förstod Sidekick rätt så handlade hennes åsikt om att det var inhumant att skola om en körhäst till ridhäst... då körhästen inte fått samma typ av grundträning som ridhästen.

Min nästa fråga hade då blivit.... när är det försent att grundträna en häst? 3 år? 5 år? 7 år? osv....

För om det finns ett sista förbrukningsdatum för när grundträningen skall vara gjord. Då är det ju också inhumant att börja rida/köra ohanterade hästar som kommit över en viss ålder...

.... och sätta igång hästar som stått flera år pågrund av olika orsaker...

Eftersom du måste grundträna hästen igen för att den skall bygga rätt muskler för att orka med arbetet.

OM jag får lägga mig i så tycker jag att debatten om huruvidare travare passar för ridning är uttjatad femtioelvatusen gånger.
Kan Ni inte vinkla in debatten på andra hästar också?
Jag är helt enig!!

Jag tycker det är jättekul att se på Ardennergalopp!!
Men tror ju inte att de håller för det
i längden. De orkar galoppera en upploppsraka, men orkar dra stockar i skogen en hel dag!

En häst har funnits i miljontals år - det är på de senaste hundra åren man har börjat avla dem åt olika inriktningar. Det är inte så att de har olika sorts ryggradar eller olika sorters senor. Alla hästar går att rida på och köra med. Jag tror inte en hopphäst skulle gå sönder av körning precis som en körhäst inte skulle gå sönder av ridning. Det beror helt på vem som rider eller kör den. Ingen häst hade nog hållit speciellt bra om man körde eller red den i full fart på ojämt/hårt/mjukt/dåligt underlag 3 timmar om dagen 7 dagar i veckan. En häst som är avlad för sitt ändåmål kan gå sönder lika lätt i "sin" gren som i en annan gren om de behandlas ovarsamt. Hästen blir vad man gör den till!

Jag väntar med spänning på Sidekicks fortsatta "kunskapsdelning" nu...:smirk:... Kom tillbaka och "berika" oss nu...oss "okunniga"...:angel:

*kl*

Om man bortser från rasdebatten som tråden glidit in på nu så tycker jag absolut att man ser folk som försöker pressa sin häst över en förmåga hästen inte har exteriör till att klara av. Och som följd blir hästen lidande, går sönder eller förklaras "knäpp".

Det har inte nödvändigtvis med ras att göra men vissa typer av exteriörer är givetvis vanligare inom vissa raser. Jag tycker absolut att man kan göra lite av varje med sin häst oavsett ras. Men man får kanske vara beredd att anpassa nivån efter hästen förutsättningar.

För det första uppfattar jag inte den här tråden som en rasdebatt...förutom att en ansett att just travare inte kan skolas om för att det är inhumant. Där har syrran, med rätta, ifrågasatt om det gäller alla andra raser/hästtyper som skolas in med en specifik användning från början...att det skulle vara helt kört att ytterligare utbilda hästen på annat område...

Det finns "fel" exteriör hos alla raser och man ska vara noga med vad man tar hem oavsett vad det är för ras.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Mabuse
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 179
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: Tuvstarr
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 268
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka