Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men om du hade något begrepp om hästens biodynamik så skulle du förstå varför det är värre med boots.
Om du tittar på vad Gene Ovnicek, Mike Savoldi och Dave Dukett påvisat om att utlägg ökar belastningen på hoven.
Dessa tre herrar borde tilltala dig då de forskat mycket med just vildhästhovar som referens.
Det här är forskning som till viss del är kritisk mot det sätt som man länge har skott på med för stora utlägg av skon. Men du kan ju tänka dig vilka utlägg det är på en boot. Med bootsen så skapar man i princip en hovdistortion just bara under den tid då den är mest ansträngd, Under arbete.

En korrekt skodd hov är inte låst och har inte sämre blodflöde eller stötdämpning.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ska man sko en unghäst på 2½ år som är under inridning om hon påvisar ömhet? (när man rider)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

en sko är ju tillpassad efter hoven o ibland tåriktad.
En boot är ju just det- en stövel:crazy:

Jag har såna som reservhjul, men skulle aldrig rida i dem.
Kloppeti kloppeti.....snubbel
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ska man sko en unghäst på 2½ år som är under inridning om hon påvisar ömhet? (när man rider)

Antingen sko eller dra ner på arbete.
Om du jobbar på med inridningen och hästen ömmar så kommer du snart att få problem. Det är ju nu det är som viktigast att det ni gör tillsammans ska vara kul och inte smärtsamt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hon ömmar inte nu, men kommer mest troligt att göra det till sommarn.

Har du läst artikeln än?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag skulle inte sko om jag inte såg något behov av skoning.
Menar du artikeln om den misshandlade SANHCP hästen?
Den har jag läst.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nope.
Jag har ännu inte gått förbi ett tidningsstånd där jag kan tjuvläsa den:D Jag vägrar nämligen än så länge att köpa denna hästvärldens motsvarighet till Hänt i veckan.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ja tack!:)
Hur i hela friden fann man den?
Hej, det va inte alls svårt att finna den då den för bästa möjliga hjälp utifrån deras sida transporterades drygt 30 mil upp till deras utbildnings ansvarige och en före detta sk. kollega till mig. Vi hade full koll på vart den flyttades tack vare vårat kollegialska samarbete inom kåren. Sedan va det bara för djurskyddsinspektörerna att genom sitt agerande uppvisa samma kollegiala samarbete vilket tydligen är lite olika utifrån aggerande från komun till komun i handläggningsfråga.

Dock så verkar det som att man i dalarna är lite mer insatt och har bättre koll sedan en tid tillbaka på man skall sköta sitt arbete som djurskyddsinspektör utifrån "ryktesspridning"
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/kontakt.htm

Alltså seriöst är det himla konstigt att hästen på bilden har hovsprickor? Hur höga är trakterna i fråga egentligen, ser ut som den står på platådojjer :crazy: Är det en dålig vinkel eller?

Vad ska man som privatperson tro när det kommer mer och mer forskning som stödjer låga trakter när man ser sådana bilder på svenska hovslagarföreningens hemsida?

Usch och blä, ingen kontakt med marken där inte :mad:

Mumin

Hej, ursäkta men vad har detta inlägg med denna tråd att göra och vad vet du om bakgrunden till denna hov????

Diskutera trådens ämne i stället eller öppna en ny tråd om det är ngt annat du vill ta upp till diskution.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Diskutera trådens ämne i stället eller öppna en ny tråd om det är ngt annat du vill ta upp till diskution.

Ehh host:Host: hur var det med levande agn osv?
Man kanske inte ska kasta växthus på småstenarna?:p
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Herrejösses!:eek:
Kan man resi....??? så pass mkt?
Varför?
Inflammation eller?

Jag har sällan sett en så trasig traktdel orsakad utav felaktigt placerade söm. Sällan heller sett så grovt misshandlat vägghorn orsakat av en rasp.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Helt ärligt så är det inte så vi ser det.
Vi??? Vilka menar du med det??? Inte kan det vara SHF eller dina kolleger i föreningen, än mindre övrig Veterinär expertis eftersom du hela tiden förtalar och inkompetenförklarara dom. Skriv JAG i stället så blir det mer lättförståligt och därmed inte missuppfattas eller få en olycklig samanblandning med oss andra.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

En korrekt skodd hov är inte låst och har inte sämre blodflöde eller stötdämpning.

Alla typ av beslag på en hov ger en försämrad hovmekanism, det är sedan länge känt enligt beprövad forskning. Därmed inte sagt att en fysiologiskt skodd hov ger en försämrad hovmekanism att det är för hästen negativt märkbart. Däremot så påverkar alla typ av beslag hoven och ger en försämrad stötdämpning vilket vi utbildade hovisar genom forskningsresultat får lärdom av i fortbildnings blocken. Där lär vi oss oxå hur man fysiologiskt skor för att beslagetr skall ge så lite försämrad stötdämpning som möjligt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men om du hade något begrepp om hästens biodynamik så skulle du förstå varför det är värre med boots.
Om du tittar på vad Gene Ovnicek, Mike Savoldi och Dave Dukett påvisat om att utlägg ökar belastningen på hoven.
Dessa tre herrar borde tilltala dig då de forskat mycket med just vildhästhovar som referens.
Det här är forskning som till viss del är kritisk mot det sätt som man länge har skott på med för stora utlägg av skon. Men du kan ju tänka dig vilka utlägg det är på en boot. Med bootsen så skapar man i princip en hovdistortion just bara under den tid då den är mest ansträngd, Under arbete.

En korrekt skodd hov är inte låst och har inte sämre blodflöde eller stötdämpning.

Bootsen är mjuk till skillnad från en "utlagd järnsko"
men kan du visa på en undersökning som bevisar att bootsen skulle ge en hovdistortion?
Konstigt att folk t o m kan tävla distans med hovboots om de nu är så farliga.....??
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Har du haft nån tanke på hur mycket du balanserar om hästen för denna timme? Om du ändå bara skall rida en timme i veckan så behöver inte hästen boots. Dessa boots gör mycket mer skada än nytta.
OBS! en korrekt verkad häst ömmar inte på friska hovar oavsett underlag om du inte rider mer än en timme i veckan.



tyvärr så är det inga undantagsfall det är mer regel än undantag.
Det är det som gör oss yrkesverksamma upprörda.



Barfotaverkning av dessa verkare ger definitivt sämre hästar då de tycker att det är OK med halta hästear. En utbildad hovis ser till att hästen är ohalt. De flesta hovslagare verkar ganska många barfotahästar per år.



Vi tar till oss en massa forskning men oftast från bättre källor än internetsidor. En del av den forskningen bygger bla på Bowkers insatser men vi har inga gurus vi får oss serverade en mångfald av seriös hästforskning mycket av den direkt från SLU

Du tolkar mig fel angående bootsen. Min häst rids mer men om han ska gå på grus en dag, en timma, får han den dagen boots.

Jag tror inte att någon vettig person tycker att det är ok att en häst är halt. Det är de som gör ett dåligt jobb vare sig det är verkare eller hovslagare.
En utbildad hovslagare jag hade ett tag gjorde min häst hovöm flera dagar efter skoning mer än en gång, sedan fick han inte återkomma.
En hovslagare verkade sulan under tån trots hovbensrotation. Efter detta lärde jag mig verka själv och sköter mina hästar sedan 4 år.
Jag har bilder på vidrig skoning av en hovslagare som idag skor hästar på en ridskola, oj, ja, han gjorde två hästar halta för någon vecka sedan så det inte kunde gå på lektion.
Det är aldrig rätt när hästar bli halta vare sig av verkning eller skoning.

Är det helt plötsligt fel att läsa om Bowkers forskning på nätet :confused: :rofl: Ok det har jag gjort i alla fall bra källor är väl universitetet han jobbar på??
Jag har också lyssnat på forskare från SLU

Du tar för givet att bara för att jag är för att hålla hästen oskodd när det går, så skulle jag inte vara seriös?
Mina hästar är ohalta och rids flera dagar i veckan.

Jag förespråkar inte aanhcp eller strasser eller hovslagare utan friska välmående hästar. Bowker som du säger dig har läst om, förespråkar faktiskt att oskott är bäst när det går.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag har sällan sett en så trasig traktdel orsakad utav felaktigt placerade söm. Sällan heller sett så grovt misshandlat vägghorn orsakat av en rasp.


Nope, skadan hade sitt ursprung i traktvinkeln långt ifrån närmaste söm. Det "misshandlade" vägghornet är en uppruggning för att plasten skulle fästa. Jag ville med denna häst absolut inte att plasten skulle släppa eftersom sprickan under belastning vidgades så att det sprack ända upp i kronranden. Sprickan var blödande och gick cirka 8 mm upp i kronanden. Hästen hade behandlats innan den kom till mig med enbart avlastning man hade satt på en 3/4 dels sko. detta hade gett klent resultat och hästen var fortfarande halt. Efter denna och följande behandlingar var hästen ohalt fram till den kunde starta nästa gång. Ibland måste man vara lite drastisk för att få resultat på en behandling.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Vi??? Vilka menar du med det??? Inte kan det vara SHF eller dina kolleger i föreningen, än mindre övrig Veterinär expertis eftersom du hela tiden förtalar och inkompetenförklarara dom. Skriv JAG i stället så blir det mer lättförståligt och därmed inte missuppfattas eller få en olycklig samanblandning med oss andra.

Helt ärligt så är det inte så vi ser det.
Vi ser faktiskt dessa hästar som lider vi täcker en massa stall och ser hästägarna som trots halta hästar rider och säger att "den ska bara vänja sig" Jag ser också halta hästar som ägaren inte ser är halt."

Jo jag menar mina kollegor som jag har samarbete med. Där finns både anslutna och icke anslutna hovslagare

Om jag ibland inte håller med om vad vissa veterinärer babblar om på sina föreläsningar så tycker jag att du skall tänka på att även Hiltrud Strasser är veterinär och jag tycker inte att det hon säger har någon tyngd för det.
Om du nu ska köpa allt alla veterinärer säger så skulle du hamna i lite av en konflikt då den av dig gudomlighetsförklarade veterinären är ganska rejält ifrågasatt av en hel del av sina kollegor.

Om SHF har några problem med mig och inte tål något av det jag har sagt så tycker jag att du kan be dom höra av sig. Vad jag vet så är du ingen talesman för SHF.

Jag gillar inte talibaner av någon sort och tittar man på flera av dina inlägg under alla olika namn du har använt så har du inte så liite taliban i dig du med.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Om du tittar på vad Gene Ovnicek, Mike Savoldi och Dave Dukett påvisat om att utlägg ökar belastningen på hoven.
...
Det här är forskning som till viss del är kritisk mot det sätt som man länge har skott på med för stora utlägg av skon. Men du kan ju tänka dig vilka utlägg det är på en boot. Med bootsen så skapar man i princip en hovdistortion just bara under den tid då den är mest ansträngd, Under arbete.

Det här var ett intressant påstående som tål att tänka på. HH
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Alla typ av beslag på en hov ger en försämrad hovmekanism, det är sedan länge känt enligt beprövad forskning. Därmed inte sagt att en fysiologiskt skodd hov ger en försämrad hovmekanism att det är för hästen negativt märkbart. Däremot så påverkar alla typ av beslag hoven och ger en försämrad stötdämpning vilket vi utbildade hovisar genom forskningsresultat får lärdom av i fortbildnings blocken. Där lär vi oss oxå hur man fysiologiskt skor för att beslagetr skall ge så lite försämrad stötdämpning som möjligt.

Det här är diskutabelt.
Om du tar en korrekt skodd häst och en korrekt verkad så javist är det så. Men skall man börja jämföra felskott felverkad visavi varandra så kan du få andra resultat. Kontentat är i allafall att en korrekt skodd hov mår bra och har den blodförsörjning som den behöver. På vissa underlag så kan beslaget i sig hjälpa till med stötdämpningen genom en förlängd glidfas osv. Detta är ordentligt forskat om genom STC. Nu tycker du väl som vanligt att travhästar räknas inte in i dina resonemang men travhästarna är den enskilt största rasen i Sverige så jag tycker nog att det är berättigat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 229
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 735
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp