Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Barfotahästen återfunnen
Den omskrivna barfotahästen är nu funnen på en gård i Dalarna. Hästen har nu behandlats av veterinär och polisanmälan mot både djurägaren och den person som barfotaverkat hästen kommer att göras.
Veterinären som besiktigade hästen i Mellansverige ordinerade att hästen ej fick transporteras till annat ställe än till veterinär (djursjukhus) och under smärtlindring. Redan där så har ju djurägaren brutits i djurskyddsföreskrifterna när hon går emot veterinärens order.
Tid är bokad för hästen på ATG-klinik dit hästen kommer att transporteras efter helgen. Tid fanns tyvärr inte förrän i början av nästa vecka.
Djurskyddsinspektören har delgett djurägaren informationen om hästens tillstånd. Ägaren uppges vara mycket otrevlig tillbaka och vill ha ”alla papper på bordet”.


Eva Eternell Hagen


http://www.aftonbladet.se/sport/rids...arffunnen.html
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

" MVH Russin8 som är helt emot barfota till varje pris!"

Ja inte är det bättre att vara radikal åt andra hållet ? De flesta kan vara överrens om att det finns många hästar som alldeles utmärkt klarar av barfotagång. Tyvärr finns det tydligen även människor inom barfota som inte kan använda hjärnan. Men att dra alla över samma kam är mkt trångsynt.

Barfota javisst MEN inte till vilket pris som helst

Jag formulerade mig lite tokigt ser jag nu. Jag menar att jag är emot när man ska ha hästen barfota till vilket pris som helst... Jag menade att man måste först och främst se till hästen. Kan hästen gå barfota utan att ha ont så visst är det ok...

MVH Russin8 som inte är expert på formuleringar...
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Varför tycker du att boots är mer onaturliga än järnskor. Jag skrev att det finns dåliga boots men det finns tunna bra boots som easyboot. De bygger inte mycket vare sig i höjd eller i tån med rätt storlek. En järnsko bygger väl 1cm?
Bootsen har man kanske på 1 timma i veckan om man den dagen ska rida på grov grusväg exempelvis.
Dock vet ju inte jag hur utförligt du har testat bootsen.


Har du haft nån tanke på hur mycket du balanserar om hästen för denna timme? Om du ändå bara skall rida en timme i veckan så behöver inte hästen boots. Dessa boots gör mycket mer skada än nytta.
OBS! en korrekt verkad häst ömmar inte på friska hovar oavsett underlag om du inte rider mer än en timme i veckan.

Det är ändå undantagsfall.

tyvärr så är det inga undantagsfall det är mer regel än undantag.
Det är det som gör oss yrkesverksamma upprörda.

Anser du att barfotaverkning ger sämre hästar så antar jag att du inte pysslar mycket med verkning utan att sko, eller?.

Barfotaverkning av dessa verkare ger definitivt sämre hästar då de tycker att det är OK med halta hästear. En utbildad hovis ser till att hästen är ohalt. De flesta hovslagare verkar ganska många barfotahästar per år.

Jag menar att alla hovslagare inte så intresserade av det. Jag läser ofta om hovforskning på nätet och ser att man ändrar uppfattning hela tiden om hur hästen fungerar och hoven växer.

Vi tar till oss en massa forskning men oftast från bättre källor än internetsidor. En del av den forskningen bygger bla på Bowkers insatser men vi har inga gurus vi får oss serverade en mångfald av seriös hästforskning mycket av den direkt från SLU
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/kontakt.htm

Alltså seriöst är det himla konstigt att hästen på bilden har hovsprickor? Hur höga är trakterna i fråga egentligen, ser ut som den står på platådojjer :crazy: Är det en dålig vinkel eller?

Vad ska man som privatperson tro när det kommer mer och mer forskning som stödjer låga trakter när man ser sådana bilder på svenska hovslagarföreningens hemsida?

Usch och blä, ingen kontakt med marken där inte :mad:

Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det där ser ut att ha uppkommit av trauma:confused:
Det är ingen direkt spricka.

Kanske har de ställt den så där för att den inte ska belasta trakten så mkt.

Ska nog hålla klaffen.
Ber om expertinfo istället
:bow:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det är en bild på en sjuk hov med sjukbeslag.Jag tycker om något att hela hoven är hög inte bara trakten. Men det kanske finns en anledning till detta då hoven är under behandling.

Jag antar att du tycker denna trakt är hög den med?
http://www.hovar.se/bilder/egna/traktspricka2.jpg
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Herrejösses!:eek:
Kan man resi....??? så pass mkt?
Varför?
Inflammation eller?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Herrejösses!:eek:
Kan man resi....??? så pass mkt?
Varför?
Inflammation eller?

Allt som satt där satt löst, jag tog bort allt underminerat horn och frilade inflammationen. Sen polstrade vi med solepak för att inte få tryck på de inflammerade delarna och plastade över. Jag skodde sedan med en patensko i aluminum och sandwichsula. Denna hov hade fått sin inflammation av hög trakt (travare skodd i tyskland)
Jag kunde inte sänka hela trakten direkt. Men cirka 8 veckor senare så gick den 1,14 och var smärtfri efteråt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Helt seriöst tycker jag att den här hetsjakten är löjlig.

Det finns tusentals glada oömmande helt friska barfotahästar verkade efter metoden. Känns som om "ni" bara satt och väntade på ett extremfall för att på något sätt bevisa att aanhcp metoden är falsk. Alla hästar som blivit botade och friska hur förklarar ni dessa? Har ni överhuvud taget någon vilja att se till annat än negativt om just denna metod.

Sedan blir jag extremt förundrad över hur åsikterna har förändrats.. Förr när man satt och tryckte på för aanhcp metoden fick man nästan en stol nedtryckt i halsen men nu efter Bowkers forksning bla och utvecklingen i USA är alla positivt inställda till AANHCP men menar på att den avvart som finns i Sverige är olik. Vilket vi som håller på och är inlästa vet att det inte stämmer.:confused:
Dubbelmoral :devil:

Jag har sett sjuka skodda hästar som nyligen fått fång och inte har dessa lidit mer eller mindre. Om hästen har ridits av ägaren så är det skammligt att det finns människor som inte kan tänka. Men att såga hela kåren av människor passionerade för hovarnas hälsa är i mina ögon helt otroligt hur man kan vara så inskränkt.

Dömmer jag hela veterinärkåren efter en hästägaren dummheter, dömmer jag hovslagarkåren för deras påspikare eller lata anställda. Ska hovslagarkåren även den bli olaglig ?

Ska jag behöva åka runt landet för att filma alla glada barfotahästar för att ni ska tro att de existerar?

Att författaren som skrivit artikeln är mycket negativ mot barfota sedan tidigare vet alla och att den är extremt vinklat skriven.
Jag avvaktar iallfall innan jag lynchmobbar någon pga av denna. Kalla mig för extrem :angel:

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Kan du inte lägga ut några trevliga bilder på hur du anser en hov ska se ut då?
Barfota/ skodd

Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Är det generellt mer vanligt med hög trakt på hästar i Tyskland?
Måste fråga folket på dressyr som håller till där.

Tänker på vad Frau S. har fått sina idéer ifrån.
Har bara sett ett par D-imp. dressyrhästar o de har haft höga framhovar, men lägre bak. Bl. a en avelsmatador.

Hon kanske inte har sett svenska:idea:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Helt ärligt så är det inte så vi ser det.
Vi ser faktiskt dessa hästar som lider vi täcker en massa stall och ser hästägarna som trots halta hästar rider och säger att "den ska bara vänja sig" Jag ser också halta hästar som ägaren inte ser är halt. Min telefon ringer hela tiden det är åtminstonde 10-20 hästägare i veckan som söker hovslagare. det ser likadant ut för alla andra som jobbar i detta distriktet. Tror du verkligen att vi är rädda för er konkurens? Jag har inte sett en enda hovsjukdom som botats av barfotaverkare. Jag har ibland rekomenderat barfota som "sjukbeslag" ofta med goda resultat. Men som sagt jag har aldrig sett en alternativverkare som gjort någon som helst nytta.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Kan du inte lägga ut några trevliga bilder på hur du anser en hov ska se ut då?
Barfota/ skodd

Mumin

Det skulle jag göra om jag hade några.
Men jag kan väl försöka producera några.
Jag har mest problembilder och inte så många sådana heller då bilderna i de fall jag har några är tagna av kunderna.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Är det generellt mer vanligt med hög trakt på hästar i Tyskland?
Måste fråga folket på dressyr som håller till där.

Tänker på vad Frau S. har fått sina idéer ifrån.
Har bara sett ett par D-imp. dressyrhästar o de har haft höga framhovar, men lägre bak. Bl. a en avelsmatador.

Hon kanske inte har sett svenska:idea:


Jo vad jag har sett så är det mycket höga trakter och höga hovar i tyskland.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men vart ligger problemet om hästägare rider på hästar som ömmar på opassande underlag *suck* Jag har varit på en hel del föreläsningar och kurser och ingenstans rekommenderades eller sades att hästen skulle vänjas eller ridas när obekväm TVÄRTOM boots rekommenderas rekommenderas rekommenderas och rekommenderas. Hela iden med AAnhcp är DO NO HARM
Man vänjer hästarna försiktigt och succesivt med boots till hjälp. Fråga vem som helst som varit på kurserna..

Har själv en häst som jag har barfota, han ömmade på hårda underlag och mackadam. Han hade tendans till plattfötter och lamellrandsseparation. Efter 1, 5 års verkning är han tightare och tål mkt mer barfota och bootsen används bara någon gång ibland.

Har man som hästägare inte större vett än att rida en barfotahäst på underlag som den inte klarar så har man inget att göra som hästägare , men är det då någon annans än ägarens fel? Ska hovslagaren dömmas ut pga detta?
Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men vart ligger problemet om hästägare rider på hästar som ömmar på opassande underlag *suck* Jag har varit på en hel del föreläsningar och kurser och ingenstans rekommenderades eller sades att hästen skulle vänjas eller ridas när obekväm TVÄRTOM boots rekommenderas rekommenderas rekommenderas och rekommenderas. Hela iden med AAnhcp är DO NO HARM
Man vänjer hästarna försiktigt och succesivt med boots till hjälp. Fråga vem som helst som varit på kurserna..

Men det är inte så det ser ut ute i verkligheten.
Iofs så skulle jag aldrig rekomedera boots heller då dessa skapar mycket större belastning än en metallsko.

Enl OL var måttot visst MONEY IN MY POCKET DOES NO HARM!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Den läser iallfall inte hoven dygnet runt och skapar inte ett sämre blodflöde dygnet runt och inte heller förhindrar den stötdämpningen dygnet runt.


Mumin
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 229
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 735
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp