Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag skiter i agnet men det vore bra om hovis/coari mfl kunde lära sig skillnaden mellan lag, förordning, författning o tolkning.
Om han visste vilka hästförfattningar som tillkommit under SJVs resp DSMs tid vore inte heller helt fel med tanke på vad han vräker ur sig!
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det räcker med tjaffs nu, era privata diskussioner får ni sköta via PM i fortsättningen. Privata diskussioner kommer att raderas. eftersom de inte hör till tråden.

Boj/moderator
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag kan inte se någon annan källa i artikeln än hovslagaren Patrick.

Hej, det kanske kommer en uppföljning på denna artikel (med säkerhet) där alla parter får sin möjlighet att uttala sig. Den utpekade hovvårdarens uttalande ser jag främst framemot utifrån vad som kommer att uttalas. Det som tidigare har uttalats från denna person är inte lämpligt att publicera.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hmmm. Nu är ju inte Aftonbladet direkt kända för att ha någon hög tröskel för vad man publicerar eller inte. Och det hindrar ju inte att man intervjuar den person man i princip anklagar, INNAN man publicerar den FÖRSTA artikeln.

Går man bara på en (partisk) persons utsaga så blir det en väldigt styrd "sanning" man publicerar. Alla auktoriserade hovslagare har ju ett starkt kommersiellt intresse av att bedriva lobbyverksamhet mot bl a barfotaverkarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nej vi har i så fall ett kommersiellt intresse av att hylla barfotatalibaner då dom skapar mycket jobb till oss utbildade fram för allt till klinikhovslagarna.
Men av djurskyddsskäl så tycker vi att det är vidrigt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hmmm. Nu är ju inte Aftonbladet direkt kända för att ha någon hög tröskel för vad man publicerar eller inte. Och det hindrar ju inte att man intervjuar den person man i princip anklagar, INNAN man publicerar den FÖRSTA artikeln.

Går man bara på en (partisk) persons utsaga så blir det en väldigt styrd "sanning" man publicerar. Alla auktoriserade hovslagare har ju ett starkt kommersiellt intresse av att bedriva lobbyverksamhet mot bl a barfotaverkarna.

Detta handlar ej om att bedriva någon lobbyverksamhet mot bla. barfotaverkare utan endast ett verkligtbasserat fall som enligt djurskyddslagen är utifrån mitt yrkesutövande anmälningspliktigt till berörd myndighet för opartisk bedömning och handläggning.

Jag får en uppfattning om att du inte finner mig som trovärdig!! Har jag uppfattat dig korrekt ???
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Detta handlar ej om att bedriva någon lobbyverksamhet mot bla. barfotaverkare utan endast ett verkligtbasserat fall som enligt djurskyddslagen är utifrån mitt yrkesutövande anmälningspliktigt till berörd myndighet för opartisk bedömning och handläggning.

Jag får en uppfattning om att du inte finner mig som trovärdig!! Har jag uppfattat dig korrekt ???

Jag har inte nämnt något om din trovärdighet, den lämnar jag åt var och en att bedöma. Trovärdigheten hade väl för övrigt knappast blivit mindre om länsveterinären och/eller djurskyddsinspektören hade bekräftat storyn?

Om artikelskribenten däremot verkligen har skrivit denna artikel utan andra källor än dig så tycker jag att hon bryter grovt mot god publicistisk sed. Det är A och O att den som blir anklagad för något ska ges möjlighet att uttala sig. Det är inte ditt fel att detta inte har gjorts.

Och ja, jag tycker personligen att det är mycket lovvärt att du har gripit in i detta djurplågerifall. :bow:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*knapplån*

Det finns trots allt hopp och en medvetenhet hos vissa hovslagare. Skönt att se.

http://hovslagarforum.phpbb2.se/viewtopic.php?t=20

Läs sista inlägget.
Vi är nog rätt många hovisar som är trötta på skopåspikare som skor och verkar hästar illa..
Men inte alltid det går att bevisa och anmäla en person för detta då dels det ofta saknas vittnen på när hästen verkats och inga kvitton heller kanske..
En del hästar kan se för jävliga ut i hovarna men är inte akut blockhalta som denna häst i artiklen,svårt då att bevisa att hästen akut lider,även om vi vet att hästen ligger illa till att bli halt inom kort framtid om den inte får hjälp att få bra hovvård.:crazy:

Det gör mig lika ont när jag ser vanskötta hovar ,felskodda hovar som när jag ser fallet med hästen vi här diskuterar.
Bara för att man reagerar på detta fall utseluter inte att man bryr sig om andra hästars ev felbehandling.

Ibland kan man också råka på hovar som de som visas på Strasserhemsidor med mkt vanvårdade hovar,problemet där att bevisa att det är den som verkat eller skott hästen som gjort fel kan va svårt att bevisa när hovarna verkades senast för ett halvår sen,eller ännu längre tillbaks..:crazy:
Vad är vad liksom om hovarna tillåtits växa iväg groteskt mkt..:eek:

Jag har inget emot nån barfotaverkare om h*n gör ett bra jobb och ser till individen,men jag vill ha nån sorts reglering så tex fånghästar inte utsätts för extrema verkningar (som i din metod är mest ökänd för)eller att verkningen i sig framkallar belastningsfång.
Jag vill inte heller se att man svälter en häst på bark och vattendiet.

Vilket borde ligga i ditt intresse också.:smirk:

Jag tycker det är beundransvärt att hovisen i detta fall vågat anmäla och lägga tid på att försöka se till att denna häst kommer till rätt vård och att andra hästar framöver slipper utsättas för samma vidriga behandling både fysiskt och psykiskt.

Jag har i många år önskat en förbättring i hovvärlden där klåparna förhindras tillträde till hästar,även att hästägare får mer kunskap.
Äntligen blir det kanske nån ändring tack vare extrema barfotavarianters framfart.
Tyvärr har några hästar fått lida för att andra hästar i framtiden skall skyddas mot samma lidande.

På tal om medvetenhet så är Strasseranhängarna de som borde blir mer medvetna om både det ena och andra..där förekommer ju den mest extrema tunnelseende jag någonsin sett.
Hade de haft genuint intresse av att vilja hästar väl skulle de knappast kasta skit på alla utom sina egna medlemmar.(bara att läsa hur vissa SHPare beter sig på barfotaforum och även här..)
Det var ju inte länge sen flera användare här var upprörda över att de blivit trakasserade via pm av en strasservän.*host*
Som tydligen inte är modig nog att tycka offentligt utan gömmer sig ständigt bakom kulisserna.
Vi hovisar som här diskuterar gör det öppet, och det vi skriver kan andra offentligt läsa.
Vilket gör att andra kan diskutera öppet med oss också.
Mer öppenhet och respekt för andras kunskaper har då aldrig funnits hos din metod hittills.Tyvärr.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nej inte av att ha en hund givetvis men för att vara en bra djurskyddsinspektör behöver man inte ha haft alla djur man kontrollerar utan det räcker om man fått en gedigen utbildning i hur de fungerar,vilka behov de har och vilke problem som finns,Men även om varför olika måttangivelser ser ut som de gör.
Visst kan jag tycka att det är fel att påpeka cm:rar i vissa fall, men saken är att det även kan vara bara något man kan peka ut som står i lagen där annat i djurhållningen inte stämmer eller är dåligt, alltså ett svepskäl. Sedan kan jag även tycka att de mått som finns faktiskt är minimummått och därmed av största vikt att hålla. Man måste ha en gräns någonstans. Men visst inträffar det felbedömmning som i vilket annat yrke som helst även vid kompetenta inspektörers inspektioner

Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag hör ett evigt gnäll om dessa skopåspikare och tycker att det är mkt bra att just detta problem är uppmärksammat. Problemet som jag anser det är att det finns iallfall i mina trakter gott om hovslagare som är utbildade som även de gör ett dåligt jobb. Kanske trötta eller ointresserade vad vet jag.Kanske bara fel människor på fel plats. Frågan är vad ni gör åt dessa?

Skulle en legitimering göra att dessa hovslagare går att åttala lättare och få "varningar" och bli av med legetimeringen om dessa inte sköter sitt jobb på ett snyggt sätt?

Jag håller med om att barfotatrenden har gjort fler hästägare medvetna om hästars hovar, själv blir jag galen av ägare som rider omkring på hästar med förjävliga hovar utan att ens reflektera över dessa då de har en kompetent hovslagare.:angel:

Vad jag också undrar över hur hästar i olika regioner har olika former på hovarna. Finns det ingen som helst mall över hur de ska se ut eller följs vinlkarna helt enkelt så till punkt och pricka att en häst kan ha 15 cm höga trakter i Östergötland medans i Skaraborgslän dessa är svåra att hitta såvida man inte tittar till quarterhästar.

Jag tycker att det finns mycket kompetenta och duktiga hovslagare, men i min hemkommun är de omöjliga att få tag i och inte verkar den helst hobbyhästar heller.

Tycker också att det är konstigt att det verkar på er som om hovslagare rekommenderar barfota när möjligt och att 3 olika utbildade hovslagare ville sko min häst, helt oöm i hage/mjuk mark och skulle inte ridas än på ett år. Alla fullt mevetena om detta faktum.

Skulle gärna vilja ha en duktig hovslagare, sådana som ni talar om med ett brett perspektiv, genuint intresse för alla slags hästar, tid och positiv till aanhcp. Men vart fa..n ska jag hitta en:confused:


Mumin
Med tre välmående sanhcp hästar
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag hör ett evigt gnäll om dessa skopåspikare och tycker att det är mkt bra att just detta problem är uppmärksammat. Problemet som jag anser det är att det finns iallfall i mina trakter gott om hovslagare som är utbildade som även de gör ett dåligt jobb. Kanske trötta eller ointresserade vad vet jag.Kanske bara fel människor på fel plats. Frågan är vad ni gör åt dessa?

Skulle en legitimering göra att dessa hovslagare går att åttala lättare och få "varningar" och bli av med legetimeringen om dessa inte sköter sitt jobb på ett snyggt sätt?

Jag håller med om att barfotatrenden har gjort fler hästägare medvetna om hästars hovar, själv blir jag galen av ägare som rider omkring på hästar med förjävliga hovar utan att ens reflektera över dessa då de har en kompetent hovslagare.:angel:

Vad jag också undrar över hur hästar i olika regioner har olika former på hovarna. Finns det ingen som helst mall över hur de ska se ut eller följs vinlkarna helt enkelt så till punkt och pricka att en häst kan ha 15 cm höga trakter i Östergötland medans i Skaraborgslän dessa är svåra att hitta såvida man inte tittar till quarterhästar.

Jag tycker att det finns mycket kompetenta och duktiga hovslagare, men i min hemkommun är de omöjliga att få tag i och inte verkar den helst hobbyhästar heller.

Tycker också att det är konstigt att det verkar på er som om hovslagare rekommenderar barfota när möjligt och att 3 olika utbildade hovslagare ville sko min häst, helt oöm i hage/mjuk mark och skulle inte ridas än på ett år. Alla fullt mevetena om detta faktum.

Skulle gärna vilja ha en duktig hovslagare, sådana som ni talar om med ett brett perspektiv, genuint intresse för alla slags hästar, tid och positiv till aanhcp. Men vart fa..n ska jag hitta en:confused:


Mumin
Med tre välmående sanhcp hästar

Hej, balanserat och bra inlägg. Jag tycker synd om dig utifrån vad du skriver (främst i det sista stycket)

Har du en utbildad hovis som är medlem i SHF så tycker jag att du skall kontakta den etiska nämnden http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/kontakt.htm och beskriva din situation för att se vad dom kan hjäla till med.

Hoppas det löser sig för dig.

Själv skulle jag gärna kunna tänka mig att flytta upp i dina regioner men tyvärr så verkar det vara väldigt svårt att få skäligt betalt för utfört arbete så det får nog vara.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag tror tyvärr att det som munin79 säger stämmer.
Om nu hovslagare sollade bort oseriösa hovslagare som det faktiskt också finns och var lite mer öppen för bra sätt att hålla fritidshästen barfota och skydd när det behövs.
Kanske skulle ni också testa alternativen som finns till järnskor som bra boots något ni kan ha som ett alternativ hos kunden (jag vet att det finns dåliga men även jättebra) Om ni jobbade på att utveckla ert yrke mer, inte bara inom beslagen, utveckla verkningen, kanske med det sunda hos ex. aanhcp, och aktuell hovforskning, så kanske det skulle bli bättre för hästen. :idea:

Jag vet en vän som gärna vill ha sina hästar oskodda ibland men hon är rädd att hovslagaren inte kör till henne om hon inte har alla skodda för att hovslagaren då inte skulle tycka det var lönt ekonomiskt. Hemskt tycker jag. Han kör heller aldrig ut vid tappsko utan då får hon lasta och köra till honom. Hon har nu köpt ett par boots som reserv då hästen tappade baksko efter en vecka, och är nu nervös för vad hovis ska säga när han kommer då hon inte gärna skor bak igen på den hästen igen. Ska det vara så?
Hästen är oöm.

Om regler blev hårdare så skulle det nog vara bra både bland hovslagare och hovverkare men jag vill inte ha skotvång och enkelspårighet åt det hållet heller. Många fritidshästar klarar sig utan beslag.
Kanske finns det utrymme för både hovslagare och hovverkare om man kunde samarbeta och reglera de som missköter sig..

Det är så synd att den allmänna diskutionen börjar likna för eller emot oskott för det är väl inte det det handlar om utan sund hästhållning och välmående hästar, skodda eller oskodda.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag tror tyvärr att det som munin79 säger stämmer.
Om nu hovslagare sollade bort oseriösa hovslagare som det faktiskt också finns och var lite mer öppen för bra sätt att hålla fritidshästen barfota och skydd när det behövs.
Kanske skulle ni också testa alternativen som finns till järnskor som bra boots något ni kan ha som ett alternativ hos kunden (jag vet att det finns dåliga men även jättebra) Om ni jobbade på att utveckla ert yrke mer, inte bara inom beslagen, våga utveckla verkningen med det sunda hos ex. aanhcp, så kanske det skulle bli bättre för hästen. :idea:

Jag vet en vän som gärna vill ha sina hästar oskodda ibland men hon är rädd att hovslagaren inte kör till henne om hon inte har alla skodda för att hovslagaren då inte skulle tycka det var lönt ekonomiskt. Hemskt tycker jag. Han kör heller aldrig ut vid tappsko utan då får hon lasta och köra till honom. Hon har nu köpt ett par boots som reserv då hästen tappade baksko efter en vecka, och är nu nervös för vad hovis ska säga när han kommer då hon inte gärna skor bak igen på den hästen igen. Ska det vara så?
Hästen är oöm.

Om regler blev hårdare så skulle det nog vara bra både bland hovslagare och hovverkare men vi vill inte ha skotvång och enkelspårighet åt det hållet heller. Många fritidshästar klarar sig utan beslag.
Kanske finns det utrymme för både hovslagare och hovverkare om man kunde samarbeta.
Det kommer aldrig bli nån lag på att alla hästar skall skos!
Däremot om hästen uppenbart lider av att gå barfota så måste den ju få nåt slags skydd på hovarna.

Ingen vill förbjuda barfota hästar,då skulle jag protestera också;) !
Problemet är väl ibland att vissa hästägare inte förstår att deras hästar har ont,inte alla har känslan att förstå om hästen är obekväm barfota.

Den skall liksom inte behöva bli blockhalt innan ägaren förstår hur hästen mår..

Oavsett om hästen är skodd eller barfota så krävs kunskap och känsla om hur hästen mår.
Skickliga ryttare känner direkt minsta lilla fel hos hästen,medans andra glatt rider på sin halta häst utan att ana det minsta.:crazy:

Jag har svårt att förstå vad barfotaverkningen skall tillföra hovslagare om hästarna blir sämre efter verkning.:crazy:


Sen tycker jag det är mkt tråkigt om du tror att svenska hovslagare inte utvecklar nåt annat än olika beslag.Du har blivit felinformerad.

Boots ser jag inte som så himla smart alternativ alltid,risk för mjukdelsskador,skav,risk för punkttryck av broddar i bootsen.
Samt också nämligen att hästen snabbt byter från att var barfotahov till att få tjocka boots på ,med allt vad det innebär med ändring av rörelsemönster och belastning.
En häst som rids mkt lite klarar nog av att snabbt växla mellan olika hovlängd/höjd ,den hinner reparera sig mellan de få ggr den rids.
En häst som används mer riskerar att få problem av att fram och tillbaka få onaturliga boots på hovarna,som dels gör att hästen inte alls känner av underlaget,(en skodd häst känner av underlaget genom både sula och stråle.)och dessutom har den bootsade hoven plötsligt längre tå och höjd,med allt vad det innebär .


En vildhäst byter knappast höjd,vikt och längd på sina hovar stup i kvarten,så jag har mkt svårt att förstå fördelen med boots,än mer som en mkt tillfällig grej.
Boots är inte direkt nåt naturligt fenomen,vilka vildhästar växlar hovstorlek fram och tillbaks flera ggr i veckan?


Om "barfotaverkningen" är så annorlunda och bra varför måste så många hästar ha boots?
Vore vissa barfotaverkare så skickliga som de själva säger skulle inte boots behöva användas mer än tillfälligt,för många verkar det vara en permanent lösning.
Det tycker jag är underligt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Man försöker inte tvinga fram en vildhästhov utan metoden heter så då man har den hoven som en modell för hur en frisk hov fungerar och ser ut.

Verkningsmetoderna är inte samma Nej

Ny forskning gjord av Vet Bowker i Usa visar att hovar anpassar sig efter det underlag de står på. Han har också visat att håller man hovarna på sånt sätt såsom mustangerna fungerar blodförsörjningen mer optimalt och hoven klarar av att göra det jobb som den genom miljoner år av evolution var skapad för.. Stötdämpning.
"
The environment is the major determinant of a healthy foot rather than genetics.
Again, it is a matter of common sense, as the foot will adapt to its environment" PHD Bowker


Vad man gör genom vildhästmetoden är att man försöker hålla hästen så passa naturligt som möjligt och man hjälper till att hålla de formen som mustangen klarar av att hålla på egen hand pga slitage. Kom ihåg att forskning visar mkt små skillnader i tamhästar och dess förfäder och att ferala hästar såsom mustanger är förvildade tamhästar. Man ska också tänka på att hästen faktiskt inte är gjord att bli riden från början. Och experimenterandet med hovarna pga ridningen gjort att vi skapat oss fler problem än vi kunnat hantera.
Mumin

" What we are trying to do is work with Mother Nature, not fight her," explains
Bowker. "We can do this by keeping the toe short and the back part of the foot on the ground. In other words, it's a matter of using a large dose of common sense"


http://cvm.msu.edu/news/press/footphy.htm
http://cvm.msu.edu/HINFO.HTM
http://cvm.msu.edu/news/press/navicular.htm
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

"Om "barfotaverkningen" är så annorlunda och bra varför måste så många hästar ha boots?
Vore vissa barfotaverkare så skickliga som de själva säger skulle inte boots behöva användas mer än tillfälligt,för många verkar det vara en permanent lösning.
Det tycker jag är underligt."


Pga att vi inte bäddar våra hästar på samma underlag vi vill att de ska fungera på. Man kan inte hålla en häst på enbart gräs 23 timmar om dygnet och sedan förvänta sig att den ska klara galoppera på grus obehindrat.

Tycker fortfarande att använda boots vid de tillfällen man vill rida på grus är ett sundare alternativ än att ha järnskor dygnet runt alla dagar. Jag vill att min hästs stötdämpningsförmåga ska fungera så optimalt som möjligt för så stor del av dygnet som möjligt.
Dessutom är boots menade att ha under övergångsperioden. Jag hade boots varje ridtur förr, numera knappt aldrig

Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*KL*
Jag tror att det hela kommer sig av bristen på hovslagare.

De jobbar i många år o tar på sig för mkt.
Det är ju ett tungt jobb o många ouppfostarde hästar finns det, som lägger ännu tyngre börda på hovisarna.
Jobbiga kunder som ringer i tid o otid.

Det är väl som med allting annat- lite konkurrens sätter fart på hantverkarna:D
ni har väl inte missat reklamen på radion om detta:rofl:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det kommer aldrig bli nån lag på att alla hästar skall skos!
Däremot om hästen uppenbart lider av att gå barfota så måste den ju få nåt slags skydd på hovarna.

Ingen riktig djurvän tycker väl något annat?[/I] :crazy:

Ingen vill förbjuda barfota hästar,då skulle jag protestera också;) !
Problemet är väl ibland att vissa hästägare inte förstår att deras hästar har ont,inte alla har känslan att förstå om hästen är obekväm barfota.

Den skall liksom inte behöva bli blockhalt innan ägaren förstår hur hästen mår..

Oavsett om hästen är skodd eller barfota så krävs kunskap och känsla om hur hästen mår.
Skickliga ryttare känner direkt minsta lilla fel hos hästen,medans andra glatt rider på sin halta häst utan att ana det minsta.:crazy:

Det är ändå undantagsfall.

Jag har svårt att förstå vad barfotaverkningen skall tillföra hovslagare om hästarna blir sämre efter verkning.:crazy:

Anser du att barfotaverkning ger sämre hästar så antar jag att du inte pysslar mycket med verkning utan att sko, eller?[/I]

Sen tycker jag det är mkt tråkigt om du tror att svenska hovslagare inte utvecklar nåt annat än olika beslag.Du har blivit felinformerad.

Jag menar att alla hovslagare inte så intresserade av det. Jag läser ofta om hovforskning på nätet och ser att man ändrar uppfattning hela tiden om hur hästen fungerar och hoven växer.

Boots ser jag inte som så himla smart alternativ alltid,risk för mjukdelsskador,skav,risk för punkttryck av broddar i bootsen.
Samt också nämligen att hästen snabbt byter från att var barfotahov till att få tjocka boots på ,med allt vad det innebär med ändring av rörelsemönster och belastning.
En häst som rids mkt lite klarar nog av att snabbt växla mellan olika hovlängd/höjd ,den hinner reparera sig mellan de få ggr den rids.
En häst som används mer riskerar att få problem av att fram och tillbaka få onaturliga boots på hovarna,som dels gör att hästen inte alls känner av underlaget,(en skodd häst känner av underlaget genom både sula och stråle.)och dessutom har den bootsade hoven plötsligt längre tå och höjd,med allt vad det innebär .

Varför tycker du att boots är mer onaturliga än järnskor. Jag skrev att det finns dåliga boots men det finns tunna bra boots som easyboot. De bygger inte mycket vare sig i höjd eller i tån med rätt storlek. En järnsko bygger väl 1cm?
Bootsen har man kanske på 1 timma i veckan om man den dagen ska rida på grov grusväg exempelvis.
Dock vet ju inte jag hur utförligt du har testat bootsen.


En vildhäst byter knappast höjd,vikt och längd på sina hovar stup i kvarten,så jag har mkt svårt att förstå fördelen med boots,än mer som en mkt tillfällig grej.
Boots är inte direkt nåt naturligt fenomen,vilka vildhästar växlar hovstorlek fram och tillbaks flera ggr i veckan?

Jag pratar inte om vildhästar utan boots som ett alternativ till järnskon och inte är järnskon mer naturlig än bootsen.


Om "barfotaverkningen" är så annorlunda och bra varför måste så många hästar ha boots?

Verkar du likadant när du skor som för barfota?[/I]

Vore vissa barfotaverkare så skickliga som de själva säger skulle inte boots behöva användas mer än tillfälligt,för många verkar det vara en permanent lösning.
Det tycker jag är underligt.

Låt en barfotaverkare svara på det. Själv fungerar det mycket bra för mig att ha mina hästar oskodda med easyboot på den ena om jag ska rida på grusvägar eller behöver brodda.
Ps min ena häst var öm på grusväg även när han hade järnskor så det är ingen bättre lösning[/
I].

Tolka mina svar rätt jag försöker faktiskt bara se varför det blivit sådana motsättningar, om man nu bortser från vanvårdsfall.
Det känns som det helt plötsligt blivit fult att ha hästen oskodd. Mina hästar mår prima och ömmar inte vare sig på ridtur eller i hagen.
Dock är jag inte förespråkare till någon metod men anser att det finns godbitar hos många som jobbar med hovar.




Jag har skrivit svar i kursivt mellan dina påståenden
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*kl*

Min personliga åsikt är att kombinationen taskig ekonomi och dålig kunskap är den största boven.. vissa skaffar häst som en accessoar och inser inte HUR mycket den kostar per månad. Är man inte insatt i hovvinklar och allt. Så är det nog lätt att ta till det billigaste alternativet för att man ska ha råd och köpa nya vinter täcket i årets färg, osv.. En "billig" hovslagare som inte är så noga eller inte kan spelar ingen roll om man är för obildad för att märka skillnaden..
Samma sak är det med att köpa "hjälpmedel" till ridningen istället för att investera i en bra tränare någon gång i veckan.. Hur ska man veta att det blir fel med pessoabett och graman när man aldrig känt skilladen på hur det känns när det är rätt. Hästen kröker ju på nacken! Så ser väl bilder på ut hästar som går i form, och det heter ju "på tygeln"??

Samma sak när det gäller sadlar, bett, täcken, hö, kraftföder... Listan kan förlängas i evighet.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

En "billig" hovslagare som inte är så noga eller inte kan spelar ingen roll om man är för obildad för att märka skillnaden..

Fast jag tror inte priset är hela grejen med att barfotarörelserna vinner mark. De verkar inte precis billigt! Tittar man på hemsidan är det 500 eller 700, beroende på hur långt de kommit i utbildningen. De flesta hovslagare är inte så dyra för en verkning...

Problemet som jag upplever det är att många hovslagare (tyvärr de flesta jag mött... :( ) är stressade, griniga och rent otrevliga, hårdhänta eller tom brukar våld mot mot hästen, kommer inte när de skall, vill inte åka ut för att bara verka en eller två hästar, vägrar förklara, vägrar lyssna på hästägaren... osv osv.

Dessutom har jag tyvärr även sett dyra, välutbildade hovslagare som hastigt och lustigt slänger på ett par skor, och hovarna ser ut som f*n. Inte så noga, särskilt inte på en häst som min/mina, som inte är särskilt värdefulla (nsv och vbl)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 229
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 735
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp