Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Emendy skriver i en annan tråd att hovarna inte tillhör den hästen som det skrivs om i artikeln, vilket man ju faktiskt kan tro så som det är upplagt.
I vilken tråd då?
Har HON sett hästen? Är de såå kollegiala?
Verkar otroligt då hon bor långt bort:confused:

Är den kanske hemma hos henne nu?:idea:

Stackars häst som transporterades i det skicket.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Fruktansvärt att se folks dumhet återigen ta sig ut över djuren..... Vi alla måste nog snart se över våra egna val av hovslagare och jobba för att deras yrke ska bli klassat som djursjukvård med legitimation och allt vad det innebär. Det finns lite väl många "svarttaxi" där ute. Det enda man kan hoppas på är väl att ägaren till hästen kommer att råka ut för en liknande idealist som sig själv när hon besöker humanvården.:devil:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ja, och om det skedde utan adekvat smärtlindring, är det ett brott mot djurskyddslagen

/Mike
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag förstår heller inte det .

vildhästar rör sig över stoooora arealer , med blandade underlag , de har sällan övervikt och aldrig en ryttare heller .
en häst som rids/körs nöter hovarna på ett helt annat sätt än en vildhäst.

har man häst som de flesta har den så får hästen inget av vildmarkslivet. och för hovarna är det en helt annan miljö.

har hört att man inte skall verka längden på hovarna enligt nån "naturverkning"
det funkar kanske för vildhästarna eftersom de nöter sina egna. men det gör inte ju inte ridhästar som står på knappt ett hektar.

mina hästar har 6 hektar blandat underlag . deras hovar skulle nog ändå vara fruktansvärt långa fastän de rör sig mycket, med en sådan verkning...
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag menar att du har varit en okritisk o idog försvarare av strasser!
Om inte vi kritiker funnits skulle SHParna fått sprida strassers lögner oemotsagda.
PL
Exakt,om det är några som är duktiga på att sprida lögner så är Strasserfolket i särklass!
De tycker också om att försöka hota folk till tystnad,på mig får det dock motsatt effekt!:devil:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det är tydligen inte bara jag som är dement:angel:

Din häst mådde ju inte bra av barfotaverkningen o när du till slut tog hästen till Vet. så var det på Vets. inrådan som den fick skor, eftersom den behövde sjukbeslag.
Varför vill du inte erkänna att du tog fel beslut tidigare:confused:
Jag trodde att man blev klokare av sina misstag.

Om jag hade varit OL som verkade hästen, hade jag skämts ihjäl för att jag inte rekommenderade hältundersökning, men han har tydligen väldigt liten kunskap om hovens anatomi o dess sjukdomar o symptom.

Hoppas att hästen är bra nu o att du inser barfotaverkarnas brister i kunskap.
:bow:
På OL hemsida står hennes bockhovshäst med som botad ..kanske dags att han uppdaterar sin hemsida och tar lärdom av sitt misstag.:angel:
Så han inte lovar nån annan hästägare att deras häst går att bota med enbart verkning,ibland är hovarna ett symtom på annan skada och man bör hitta orsaken innan man börjar lova guld och gröna skogar..
Sen kallar Cecely sin häst frisk:crazy: ,frisk kallar jag en häst vars symtom inte återkommer när den börjar arbeta igen..
Jag hoppas den är frisk verkligen ,men jag tror inte att den är fullt frisk med de besvär den haft och verkar ha,tyvärr.
Jag är ledsen för Cecelys skull då jag tror hon tycker mkt om sin häst.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*kl*

Människor är bra korkade.

Jaghar sett ett par fall där folk har haft sina hästar barfota.
Vi har en tjejj i stallet som kom dit i höstas med sin häst, och hon hade ju fått "inbankat" i huvudet att barfota var bäst. :smirk:
Jovisst. När hovis kom dit så iprincip tvingade de ägaren(?) att låta hästen få skor eftersom den var så pass halt.
Hon sa själv efteråt att hästen aldrig känts så bra i ridningen.
Ändå ca 2 månader efter tog hon bort skorna igen? :confused:
Borde man inte själv förstå att hästen inte klarar av att gå barfota?

En häst ska kunna gå barfota på "alla" underlag om den ska hållas utan skor. Så är det bara.
Självklart kan de vara ömma i början, men det är ju heller inte så konstigt om de gått med skor hela livet.
Däremot om de ömmar länge så borde man nog börja förstå själv att det inte fungerar :crazy:

Rider man dessutom hästen hårt, så tycker jag att man bör ha hästen med skor. Lite elakt annars.

Och personligen kan jag ju säga att jag aldrig någonsin skulle anlita en hovslagare/hovvårdare utan utbildning (eller enorm praktisk kunskap) som har ett bra rykte.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Vågar man fråga vem OL är? I rent utbildningssyfte (så man vet vad man ska akta sej för)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det bedrivs enligt mitt tycke häxjakt på de människor som väljer att ha sin häst barfota (OAVSETT metod), bara för att man inte har skor på sin häst betyder inte detta att man automatiskt är en hängiven anhängare av dessa omtalade "barfotametoder". Jag har mina hästar barfota, de mår bra av detta. Ömmar inte..har fina friskar strålar och allmäntillståndet är utmärkt! (Har fått beröm av djurskyddsinspektören)

Varför inte sätta åt de oseriösa hovslagarna också då?! Som inte tycker att det är "så j*vla noga med dina hästar, de är ju inga ridhästar..." det måste väl vara lika illa det?!

Just det, har nu mina barfota, och det går utmärkt, det var bara det att dom hade ordentlig strålröta innan, som min hovis inte sa, och jag märkte inte det, inte så kunnig inom det, men är det nu. jag tycker att alla "hovslagare" som kommer och bara slår på skorna inte borde få vara där ute heller tyvärr men det tror jag de flesta håller med om.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nej det är inte DSM som satt upp de regler som gäller, däremot har de lagt ett förslag till nya!
Lagar fattas som alla röstberättigade borde veta av riksdagen.
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nej det är inte DSM som satt upp de regler som gäller, däremot har de lagt ett förslag till nya!
Lagar fattas som alla röstberättigade borde veta av riksdagen.
PL

Larva dig inte, riksdagen är inte inblandad i förbudet med agn av levane fisk men väl mask och övriga insekter.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Vem har pratat om agn??
Detta är inga regler utan DSMs tolkningar av befintliga regler.
Här trodde jag vi diskuterade hästar!
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*KL*

Ja vi gör det, så mask får ni diskutera via PM.

Boj/moderator
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag följer båda dessa trådar med spänning! Mycket intressant.

Förstår inte hur det kan florera så mycket flummigt i hästvärlden. vildhästverkare, hästpratare, homeopater och allt möjligt...

Hur har våra hästar det egentligen?

Men - skulle inte de två trådarna i detta ämne kunna slås ihop?

Norrland
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Vad i denna artikel är vinklad anser du?

Det kunde väl har varit värre, men den känns inte särskilt objektivt skriven. Det verkar t ex inte som om artikelförfattaren har begärt ut handligar från miljö- och hälsa i fallet, eller personligen pratat med vare sig djurskyddsinspektören eller länsveterinären. Dessutom är bör man i ett sånt här fall ringa till djurägaren och be om en kommentar för att ge henne/honom en chans att ge sin sida av det hela. Om då inte får tag på djurägaren (vars namn inte brukar vara svårt att få tag på för en journalist) så markerar med det tydligt genom att skriva i artikeln att djurägaren trots upprepade försök inte gått att få tag på/inte vill lämna någon kommentar. Dessutom borde den utpekade hovvårdaren ha fått uttala sig.

Jag kan inte se någon annan källa i artikeln än hovslagaren Patrick.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*knapplån*

Det finns trots allt hopp och en medvetenhet hos vissa hovslagare. Skönt att se.

http://hovslagarforum.phpbb2.se/viewtopic.php?t=20

Läs sista inlägget.

Hej, i detta fall håller jag med dig. Dock så framstår två frågetecken utifrån det inlägget.

1. Är inte denna person medveten om att föreningen genom ett extrainkallat allmänt möte klubbat att föreningen nu mera har tillsatt en etisk nämnd vilket framgår av bifogad länk.
http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/kontakt.htm

2. Framgår det av inlägget att man hänvisar till kolleger (utbildade medlemar) eller talar man här om helt outbildade, o certifierade "skopåspikare".

Jag ska ställa dessa frågor till den som skrivit detta inlägg så kan du själv senare se vad svaret blir för svarar gör man på frågor på det forumet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 230
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 735
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp