Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det är väldigt sant!

I min kommun sitter en god vän till mig som djurskyddsinspektör, hon är i botten ergonom, har egna hästar och stort intresse.

I grannkommunen finns det en inspektör som inte visste att man ens har skor på hästarna!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Problemet som jag ser det ligger hos kommunerna som sätter på vissa ställen fel person på fel plats just som jag sa pga ekonomiska problem.

Och det var bl a det jag nämnde i våra diskussioner.

Allt handlar m hur man tolkar det andra skriver. givetvis kan man inte anse en person som arbetar med djurskyddsfrågor är kompetent om denna inte har någon erfaenhet eller utbildning inom ämnet.

Precis, för att man är ägare av en hund gör inte personen till en kompetent inspektör för stallar t ex.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag kan förstå en hästägare som vill testa något nytt men jag kan därimot inte förstå hur man kan testa något som gör att hästen blir så illa däran?

Om nu det är det naturliga för hästen (som det sägs skall vara med barfotaverkning) varför blir de så enormt halta? Och varför tar alltid dessa hovslagare så mycket varje gång och gör en så stor förändrig i hovmekanismen? Det tar ju mer än ett tillfälle för en riktig (ja, jag använder ordet riktig) hovslagare att rätta till en felaktig hov.

För övrigt: Vad är silvervatten? Det stod att hästen hade fått sprutor med silvervatten i artikeln. Kan någon Bukefalist upplysa mig?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Silvervatten är joniserat silver som ska vara bra på lite olika sätt tydligen. Helt ofarligt, men något man tar oralt eller "badar" i (om man har råd) så att hästens "sprutats" med silvervatten betyder nog bara att man sprutat in det i munnen. Att blanda i maten är nog inte så kul då det är ganska dyrt...
Min mamma har druckit silvervatten, och hon lever än :idea: :p
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Aha! Då förstår jag!

Man lär sig något nytt varje dag!:) Tack!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag vet att på Island är det så, OCH skulle man rida sin häst oskodd så får man duktigt på skallen från omgivningen. Efter det lär man bli ordentligt trakasserad under en lång tid efteråt, för att bli förlåten får man stå med mössan i hand och göra avbön.
Efter alla år med turer på Island, så har jag lärt mig hur de tänker. T ex fick vi på kvällstid åka och hämta häst som tappat skor ute på turen, i de fall man inte lyckades sko den på plats.

Tappade en häst dojjan under vägen, så fick hela kolonnen stanna oavsett var man befann sig, dojjan skulle på omedelbart utan åthävor. Om man då av någon orsak INTE kunde få på skon, lämnades hästen alltså vid första bästa anhalt och hämtades sen med transport.

Så jag tror ingenting, jag vet att det är så.

Konstigt... Jag har nämligen sett (i alla fall) en annons på en islandshäst (som står/stod på island) som är/var till salu. En blid på hästen med ridande ryttare och i texten står det att för tillfället är hästen barfota och har bättre aktion när den är skodd....

Men har inte riktigt något med tråden att göra....
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hästar som rids på Island skos ALLTID upp, när de går på vila och ej i arbete så skos de av. Så alla av skodda hästar gör ingenting, ser du en skodd häst på Island så är den i arbete dvs den rids.

Varför är det så :confused:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Varför är det så :confused:

Den frågan får du ställa till dem over there, men främst skulle jag tro att det beror på liten häst och vuxen ryttare samt tölten som utsätter hovarna för en våldsam kraft speciellt när vi kommer upp i tempon.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Konstigt... Jag har nämligen sett (i alla fall) en annons på en islandshäst (som står/stod på island) som är/var till salu. En blid på hästen med ridande ryttare och i texten står det att för tillfället är hästen barfota och har bättre aktion när den är skodd....

Men har inte riktigt något med tråden att göra....

Med största sannolikhet har man inte skott hästen för ett foto till försäljning, men hade man haft för avsikt att rida vidare på hästen så hade den varit skodd.

Kan berätta att de hästar jag importerat, i samma stund som jag bestämt att jag skulle ha en specifik häst så tog man av skorna på en gång. Sen gick hästen i en hage fram till att den åkte, min första häst vann jag på poker. När jag sen åkte från Island i mitten av juli skoddes han av, och därefter gick han endast i en hage och skrotade fram till resan över i mitten av september.

En blid på hästen med ridande ryttare och i texten står det att för tillfället är hästen barfota och har bättre aktion när den är skodd....

Bara denna text talar för att hästen normalt sett är skodd under ridning.

Så nu återgår vi till trådens ursprung.;)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Med största sannolikhet har man inte skott hästen för ett foto till försäljning, men hade man haft för avsikt att rida vidare på hästen så hade den varit skodd.

Kan berätta att de hästar jag importerat, i samma stund som jag bestämt att jag skulle ha en specifik häst så tog man av skorna på en gång. Sen gick hästen i en hage fram till att den åkte, min första häst vann jag på poker. När jag sen åkte från Island i mitten av juli skoddes han av, och därefter gick han endast i en hage och skrotade fram till resan över i mitten av september.

En blid på hästen med ridande ryttare och i texten står det att för tillfället är hästen barfota och har bättre aktion när den är skodd....

Bara denna text talar för att hästen normalt sett är skodd under ridning.

Så nu återgår vi till trådens ursprung.;)

Normalt med skor ja, men kanske inte ALLTID som du skrev... Men men nog om detta ;)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Du o flera här hävdar att detta inte är sant. Ser ni inte bilderna:confused:

Det är väl bra att ni inte har råkat ut för detta, men skulle ni försvara det likadant om det vore eran häst.:confused:

Va vad är det jag hävdar inte är sant?:confused:

Emendy skriver i en annan tråd att hovarna inte tillhör den hästen som det skrivs om i artikeln, vilket man ju faktiskt kan tro så som det är upplagt.

Oavsett hur det är med det så skriver jag så här i ett inlägg här tidigare.

[QUOTE Ideaal]Det jag vill säga är att dålig hovvård som leder till ett sådant lidande som hästen i Aftonbladet, är inte försvarbart oavsett vem som utfört arbetet.

Jag förstår inte att det är så svårt att läsa vad jag faktiskt skriver. Jag kan skriva det en gång till. JAG FÖRSVARAR INTE EN HOVVÅRD SOM UTSÄTTER HÄSTEN FÖR LIDANDE.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

hur f*n kan man göra så mot en polle.
säger bara djurplågeri:eek: :eek: :eek:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Du har i flera år här på forumet varit strassers ivrigaste försvarare utanför SHP-kretsen!!!
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det jag bara inte kan fatta är när människor som så HIMLA gärna vill ha sin häst barfota (för att det är mode/billigare) inte kan se till sin hästs förutsättningar utan utgår från att "för att grannens häst kan gå barfota så kan min det också". Alla hästar kan inte gå barfota! Kanske om dom gjort det sen barnsben... Är det möjligt att hålla sin häst barfota utan problem så grattis! Det är både bra och defenitivt billigare, men märker man att det inte går utan att hästen blir lidande så ge då :devil: i att tvinga fram nåt! En häst är gjord för att gå barfota men endast i sitt naturliga tillstånd. En häst som står i en några 100 kvm stor hage rör sig på tok för lite för att hovarna ska nyttjas och slitas tillräckligt. Då hjälper det inte med 1 1/2 h ridning per dag. Hovvård efter behov. Ska det va så svårt?

Min häst tex skulle inte ha några bakhovar kvar om han skulle gå barfota. Han vrider dom (på travarvis) när han går och ett par vanliga järnskor är typ 1-2 mm tjocka i innerkant när det dags att sko om honom. Då kan man ju snabbt räkna ut hur hans hovar skulle se ut... Än hur hårda hovar är så är dom inte hårdare än järn.

Men som avslut skulle jag bara vilja säga till alla som har sina hästar barfota utan problem att jag faktiskt är lite avis. Om det gick skulle mer än gärna min häst få gå barfota. Så keep it up så länge det funkar! :banana:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

jobbigt med personer som inte fattar ngt utan litar blint på de som de tycker passar dem själva...:S

hade en vän som hade en vän (:D) då jag besdökte min vän, fick jag syn på hennes väns shettis....

shettisen var en fånghäst som gick kedjad på en mycket grön åker. och hovarna.... HERREGUD

alla fyra hovarna hade böjt sig uppåt som tomteskor eller "andeskor"
vet inte hur jag skall beskriva dem. men tån pekade rakt uppåt och hela hoven var ca 25 cm.

så frågade jag varför hon inte sa ngt åt sin vän som svar fick jag att "int ska man bry se så myki" så sjukt.

shettisen blev omhändertagen tror jag senare, iaf hade det nog hänt ngt mot det hållet.

sjukt iaf..
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Du har i flera år här på forumet varit strassers ivrigaste försvarare utanför SHP-kretsen!!!
PL

Så du menar verkligen att du läst i mina inlägg att jag försvarar lidande hos hästen som är orsakat av någon hovvårdare.

Jag har många gånger påpekat att jag uttalar mig från min egen erfarenhet och inte något annat.

När uppenbara lögner angående strassermetoden skrivs här går jag ut och försvarar metoden och det kommer jag att fortsätta med.

Om inte någon tog metoden i försvar så skulle det sluta med att folk kan sprida oemotsagda lögner vilket jag har svårt att tåla.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Kl
Är strasser och vildhästmetoden samma sak?

Angående vildhästmetoden, hur ska man kunna "skapa" en "vildhästhov" hos våra tamhästar genom speciell verkning?
Hur ska våra tamhästars hovar ens komma i närhetan av vildhästars i kvalité?

Hur ska man kunna verka fram nåt som liknar vildhästarnas när dom (vildhästarna)aldrig blivit verkade??
Känns som en logisk kullerbytta :confused:

Är inte vildhästars hovar anpassade efter torka, nederbörd, hårt underlag, mjukt underlag etc? Hur ska vi fixa det?

Sen har ju inte vildhästar någon på ryggen heller, inte vad jag vet iaf.

Frågvis idag :)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag menar att du har varit en okritisk o idog försvarare av strasser!
Om inte vi kritiker funnits skulle SHParna fått sprida strassers lögner oemotsagda.
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Om det stämmer att hästen är flyttad till just det stället i dalarna (är det de jag tror har de diskuteras här på buke) så hoppas jag att djurinspektören där hästen stod kontaktade den kommun hästen misstänks vara så de har någon aning om fallet och de kan hålla koll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 230
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 735
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp