Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

MVH Russin8 som är helt emot barfota till varje pris!
Så INGEN häst ska gå barfota? Islandshästarna på island tex, de går väl barfota?
lr vadå :crazy: Då plågar jag nog min nordsvensk massor som går barfota och det funkar super. Verkas självklart av duktig hovis!

Barfota javisst MEN inte till vilket pris som helst
Låter bättre! :bow:

Ja jag har inget emot att hästar går barfota, men det får inte gå så långt att det blir djurlågeri, en häst som kan gå barfota är det helt ok o göra det, men man ska inte behöva sätta på boots för då är inte hästen lämpad för barfota gång.
:bow:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Citat: Sluta få fnatt på ordet barfota, barfota är inte = strasser/aanchp eller annat ju...

Jag håller med du...! :D
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men jösses...

Min häst hade inflammation i strålbensbursan, förkalkning mellan 2 ryggkotor och en inflammerad has. Du som vet att det kom till av barfotaverkning förklara gärbna hur! Jag hade gärna velat veta det. Veterninären hade ingenting att säga om hovarna för de var riktigt fina.

Däremot har hon en tendens till bockhov på frambenet som jag själv, som lekman, tror är orsaken till det hela, men men vad det jag du är ju expert på min häst sjukdommar...

+ att hästens specialbeslag som du uttrycker det var vanliga skor med sula för att undvika ytterligare problem.

+ att efter en tid med skor blev hästen halt igen med ung samma inflammationer fast nu hade det gått upp i knät denna gången så det hade blivit ännu sämmre!

+ att efter en tidskonvalecens barfota nu är frisk igen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hej!

När jag blev anmäld till miljö och hälsa tog det exakt en dag för dom att ringa och kolla. Nästa gång samma tant anmälde mej igen tog det... ja, då tror jag dom ringde samma dag. Men det är klart, dom behövde ju aldrig åka ut.

Får dom massa anmälningar måste dom väl åka ut, eller? Eller ringer dom bara och pratar med ägaren(som i mitt fall) och litar på vad denne säjer?

/ Lavinia
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Så INGEN häst ska gå barfota? Islandshästarna på island tex, de går väl barfota?

Hästar som rids på Island skos ALLTID upp, när de går på vila och ej i arbete så skos de av. Så alla av skodda hästar gör ingenting, ser du en skodd häst på Island så är den i arbete dvs den rids.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men lägg av tror du på alvar att det ALLTID är så?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag påstår inte att det uppkom av verkningen, men att man borde ha misstänkt ngt när hästen inte ville belasta sin trakt o hela tiden skjöt i höjden där.
Det pågick väl nästan ett par år:confused:

Fick de bukt med infl.?
Slutade den att få bockhovstendens?

Det finns ju andra hovsymptom som tyder på fel i övriga kroppen t. ex olika stora hovar.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Även när den var frisk växte trakten med ultrafart, alltså även i början när jag hade henne med skor på växte de.
Så nej inget att misstänka där.

Hon har fortfarande bockhovstendens efter snart 1 års verkning med "vanlig" hovslagare och trakten växer på som vanligt. Hovarna är lika stora på min men olika i trakten. Vilket innebär att den hoven är mer roterad än den andra.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det tog i varje fall inte en dag, utan några. Och jag anser nog att en del av uppkommen situation får man skuldbelägga inspektörerna med, eftersom de inte visste vad de skulle göra.
Just denna diskussion har jag haft med Mumin79, att alldeles för många inspektörer är på tok för dåligt pålästa och utbildade.

Nu har det blivit ett våldsamt rabalder, och det högsta priset får i detta fall hästen betala. Men samtidigt kan man utläsa av artikeln att det kommer att inledas någon form av samarbete med hovslagare samt miljö och hälsa och det välkomnas.

För det är ju så här, att hovisar besöker stallarna för att verka/sko hästar, i detta fall så handlar det om en häst med hovproblem men problemet kunde lika gärna ha varit av annan natur. Vem/vilka har inte insikt i stallarna, jo människor som besöker dessa. Att verka/sko en häst innebär ju en hel del annan kunskap också, ett samarbete tror jag gynnar många.

Nästa gång samma tant anmälde mej igen tog det... ja, då tror jag dom ringde samma dag. Men det är klart, dom behövde ju aldrig åka ut.

Och det var nog lite åt det hållet som detta landade på, fast sen fanns flera som ansåg motsatsen vilket till slut gjorde att man måste åka.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag har inte läst denna artikel men just hästfocus tidigare hästfynd
är det organ som har ett mycket stort ansvar för detta vansinne då dom har fungerat som rena reklampelaren med helt okritiska artiklar som hyllat alternativa verkningsmetoder.

ja, den är faktiskt riktigt bra! Läs den :p
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Att alla hästar i arbete går skodda...
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Du o flera här hävdar att detta inte är sant. Ser ni inte bilderna:confused:

Det är väl bra att ni inte har råkat ut för detta, men skulle ni försvara det likadant om det vore eran häst.:confused:

Det värsta fallet här i krokarna, fick till slut skor på alla 4( den som inte ens kunde gå 10 m. till hagen).

Den är numera såld o man hoppas att den får omvårdnad där.
Rätt häst till rätt ägare:idea:
Förra ägaren var rädd för sin häst.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

"Du o flera här hävdar att detta inte är sant. Ser ni inte bilderna "

Jag vet inte hur det är med dig men jag ifrågasätter och kritiskt granskar ALLT som står i aftonbladet. Försvarar på inget sätt en sådan här händelse.

"Det är väl bra att ni inte har råkat ut för detta, men skulle ni försvara det likadant om det vore eran häst. "

Skulle aldrig hända då jag faktiskt har mer iq än en banan

"Det värsta fallet här i krokarna, fick till slut skor på alla 4( den som inte ens kunde gå 10 m. till hagen)."

Hemskt, har även sett så pass vanvådade hästar med skor och beslag under vården av traditionella hovslagare. Så vi kan vara överrens om att skit förekommer överallt. Inte drar jag hela hovslagarkåren över samma kam för att en sm vinnare har hästar i sin kundkrets som har hovar som ser ut som ja gud vet vad.

"Den är numera såld o man hoppas att den får omvårdnad där.
Rätt häst till rätt ägare
Förra ägaren var rädd för sin häst. "

Förstår inte riktigt vad rädsla har med hovomvård att göra då men oki en synnerlige oinkommpentent ägare på mer sätt än en

Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ja men både människor och myndighet har uppmärsammat detta problem. Problemet i sig är att kommunerna inte lägger tillräcklig vikt vid djurskyddsfrågor och anställer en miljö och hälsoskyddsinspektör som kanske har djurskydd till 25 % och inte alls har kompetensen eller intresset.

Numera finns en annan utbildning via SLU via inrådan av djurskyddsmyndigheten och med ett nära sammarbete för att få fram kompetenta djurskyddsinspektörer. Samtidigt hoppas man på en ändrig i reglerna för att mer ell mindre kunna tvinga kommunerna att ha djurskyddsinspektörer, Kanske ett behörighetskrav inte vore så dumt att införa.

Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Att alla hästar i arbete går skodda...


Jag vet att på Island är det så, OCH skulle man rida sin häst oskodd så får man duktigt på skallen från omgivningen. Efter det lär man bli ordentligt trakasserad under en lång tid efteråt, för att bli förlåten får man stå med mössan i hand och göra avbön.
Efter alla år med turer på Island, så har jag lärt mig hur de tänker. T ex fick vi på kvällstid åka och hämta häst som tappat skor ute på turen, i de fall man inte lyckades sko den på plats.

Tappade en häst dojjan under vägen, så fick hela kolonnen stanna oavsett var man befann sig, dojjan skulle på omedelbart utan åthävor. Om man då av någon orsak INTE kunde få på skon, lämnades hästen alltså vid första bästa anhalt och hämtades sen med transport.

Så jag tror ingenting, jag vet att det är så.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Utan att var ironisk, men har du kommit på det nu. Vi hade ju som sagt en vådlig diskussion om detta tidigare då du faktiskt hade en helt annan ståndpunkt i frågan.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ehm ursäkta. Kan du kanske läsa om disskussionen.
Jag propagerade för omarbetning /ändrig i lagen.. Det finns underbart kompetenta människor som är djurskyddsinspektörer. Som jobbat länge har erfarenhet och adekvant utbildning. Problemet som jag ser det ligger hos kommunerna som sätter på vissa ställen fel person på fel plats just som jag sa pga ekonomiska problem.
Allt handlar m hur man tolkar det andra skriver. givetvis kan man inte anse en person som arbetar med djurskyddsfrågor är kompetent om denna inte har någon erfaenhet eller utbildning inom ämnet.

Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Mitt citat:"
Den är numera såld o man hoppas att den får omvårdnad där.
Rätt häst till rätt ägare
Förra ägaren var rädd för sin häst.
"
Ditt svar.
Förstår inte riktigt vad rädsla har med hovomvård att göra då men oki en synnerlige oinkommpentent ägare på mer sätt än en
H*n tog av skorna eftersom hon inte vågade rida den annars o sa att det var naturligt utan skor:devil:
Den hade knappt ngn hov att stå på. tro :devil: att den var snäll:eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 230
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 735
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp