Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag tycker det är bra att OL skriver att Den översta bilden visar en hov som efter omständigheterna är perfekt verkad. Där visade han väl verkligen vad metoden går ut på?

Jag har en ponny som är oskodd, men hade den sett ut så då min hovis verkat henne hade jag bytt hovis omgående.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Mjo fast inga hästar som inte är under rehabilitering för något allavarligt ser ut så. Min häst hade ingen hovägg att gå på under en period när han hade lamellrandsseparation och WLD . Rekommenderat av både hovslagare och aanhcp verkare.

Eftersom hovväggen hade "släppt" så gjorde trycket till marken honom en otjänst, detta tryck behövdes släppas på så att hovväggen fick en chans att växa rätt igen. Idag så har han hovvägg att gå på och är rehbiliterad från separationen. Och under den tiden han var "nerverkad" var han inte öm en enda dag.

Så allt beror på vilket fall det är och under vilka omständigheter det är.Menar du allvarligt att du inte tycker att fånghästar rehabiliterade av hovlagare inte ser förjävliga ut i hovarna hos många fall?

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Och varför skulle det vara dumt att jämföra med en zebra? Eller en feral häst som jag vet OL gör. Till skillnad från ryttare som stoppar i sina hästar fel slags kolhydrater, fulla med kraft och klagar sedan över magbekymmer och problem :angel:

Våra hästar är byggda för att äta grovfoder.Precis som zebran , dessa har ett mkt liknande system. Så jag ser faktiskt inget konstigt i det. Tvärtom vi som utbildas idag på universitet får lära oss precis det i våra utfodringskurser. Att se till djurets evolutionära bakgrund och ställa oss frågorna

Vad har den ätit och hur har systemet utvecklas för att anpassa sig till miljön och dess mat? :love:


Om vi ska snacka sjukt kan vi prata om hur vi människor har gjort en köttätare till 98 % = Katten till att dagligen äta kolhydratsrikt foder av REN LÄTTJA.:mad:


Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

En fånghäst verkas på ett speciellt sätt pga att den har fång, för att den ska må bättre.
Den här har ju verkats så här som en "normal verkning".

Hur kan du säga att han inte var öm en enda dag då han var nerverkad? "Hästen verkades så att den stod helt på sulan och hade mycket ont." Det står vidare att den var blockhalt.

*Edit: Missuppfattade, det var din häst som inte var öm? Trodde du syftade på den i artikeln*
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag tycker det är bra att OL skriver att Den översta bilden visar en hov som efter omständigheterna är perfekt verkad. Där visade han väl verkligen vad metoden går ut på?

Jag har en ponny som är oskodd, men hade den sett ut så då min hovis verkat henne hade jag bytt hovis omgående.

ska du citera kan du väl ändå citera resten också istället för att ta texten ur sitt sammanhang?
Den översta bilden visar en hov som efter omständigheterna är perfekt verkad. Det syns tydligt på bilden att lamellranden är kraftigt blodsprängd (den rostfärgade delen som syns längst fram). Detta kommer sig av att hovväggen har belastats mer än lamellranden tålde. Enda rimliga behandlingen av en hov som tydligt visar att hovväggen lider av överbelastning är naturligtvis att minska belastningen på densamma genom att minska dess kontaktyta mot marken. Detta måste naturligtvis göras överallt där lamellranden uppvisar tecken på överansträngning (är blodfärgad). Att sko hästen i detta läge skulle sannolikt leda till diagnosen "Hovbenssänkning".
En häst som alltså hade problem, EJ normal verkning på frisk häst som vi får hoppas att din ponny är.
Om jag hade en hovslagare som inte tog hänsyn till eventuella problem min häst har/hade när h*n verkade, då skulle jag byta direkt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Mjo fast inga hästar som inte är under rehabilitering för något allavarligt ser ut så. Min häst hade ingen hovägg att gå på under en period när han hade lamellrandsseparation och WLD . Rekommenderat av både hovslagare och aanhcp verkare.

Eftersom hovväggen hade "släppt" så gjorde trycket till marken honom en otjänst, detta tryck behövdes släppas på så att hovväggen fick en chans att växa rätt igen. Idag så har han hovvägg att gå på och är rehbiliterad från separationen. Och under den tiden han var "nerverkad" var han inte öm en enda dag.

Så allt beror på vilket fall det är och under vilka omständigheter det är.Menar du allvarligt att du inte tycker att fånghästar rehabiliterade av hovlagare inte ser förjävliga ut i hovarna hos många fall?

Mumin
Man lättar bara på trycket i tån-avlastning.

sen är det som Snuffsan skrev- illa att han tycker att det är normalt för en frisk häst.
Den har inte breddad lamellrand, utan han har gått för långt i verkningen o kommit in på levande vävnad- varav blödningen.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nej där har du missuppfattat. Detta är ingen vanlig verkning.
Det är en normal verkning efter omständigheterna som inte är normala. Man verkar hovväggen till sulans nivå. Inte under sulan som gjord på bilden.

Hästen ser ut att ha en inflammation , sett detta på hästar tidigare som haft höga trakter och ett enormt tryck som skapar denna smärta. Enbart därför tror jag att man har gjort denna verkning där hästen blir tvingad att gå på sulan istället. I vissa fall är detta berättigat då det är en ofantligt mycket större smärta för hästen att gå på hovväggen.

Sedan handlar det om att förvalta hästen därefter. Inte kan man rida på som vanligt på en häst som är ovan vid detta, förmodligen därför fick man problem. :(



Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

"Den har inte breddad lamellrand, utan han har gått för långt i verkningen o kommit in på levande vävnad- varav blödningen"


Hur förklarar du det faktum att man ser blödningen långt innan man har överhuvudtaget kommit i närheten av den? Om man skapar den genom verkning borde den inte då kommer efter verkningen ?

Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Du menar alltså att ponnyn är verkad så här pga att den hade en inflammation i hoven? Inte att inflammationen uppkommit i samband med verkningen?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Alltså bilderna i sig måste du förstå kommer inte från samma häst som tråden handlar om.

Men om vi nu ska disskutera bilderna i sig så ja du har förstått precis vad jag menade

Se här vad OL skriver

"Den översta bilden visar en hov som efter omständigheterna är perfekt verkad. Det syns tydligt på bilden att lamellranden är kraftigt blodsprängd (den rostfärgade delen som syns längst fram). Detta kommer sig av att hovväggen har belastats mer än lamellranden tålde. Enda rimliga behandlingen av en hov som tydligt visar att hovväggen lider av överbelastning är naturligtvis att minska belastningen på densamma genom att minska dess kontaktyta mot marken. Detta måste naturligtvis göras överallt där lamellranden uppvisar tecken på överansträngning (är blodfärgad). Att sko hästen i detta läge skulle sannolikt leda till diagnosen "Hovbenssänkning".



Med andra ord har inflammationen redan funnits och vad verkaren har gjort är att avlastat inflammationen. Jag har sett detta göras tidigare och det resulterade i att en halt häst blev helt oöm då man lyfte bort trycket från det "onda" Sedan kan hästen hållas i mjukt underlag och när inflammationen försvunnit kan den återigen få en "normal" hov.

Mumin
Problemet är när en bunt arga människor redan med förutfattade meningar läser en text helt som de själv vill och inte hur författaren skrivit den :smirk:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*KL*

Någon kanske är intresserad av att läsa vad den utpekade hovvårdaren själv har att säga i fallet?

http://www.harmonyhorse.se/iframe_aftb_genm.htm

Som sagt, OL har skrivit ett genmäle utifrån den version man gett honom. Det är alltså inte OL som verkat denna häst, och jag måste säga att det är vågat att gå ut med en sådan skrift som flera faktiskt kan vittna om är fel.
Det är alltid tokigt att tala i andra människors sak, det är bättre att de får tala för sig själva och ta de konsekvenser som det ev kan medföra.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

tyckte hans uttalande återigen var ett sätt att nedvärdera hovslagarkåren och göra reklam för sin egen verksamhet:mad: .
Trist!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

SO hovslagare:

Jag är inte heller ngt fan av OL, Strasser mfl som du, men dina inlägg börjar allt mer bli elakheter/oförskämdheter mot alla som har sina hästar barfota, eller har islandshästar eller vad f*n som helst. Skärp dig nu lite, även om du uppenbarligen blir upprörd av den här disskusionen.



Det där med vass var synnerligen onödigt, ren dumförklarning! De flesta med oskodda hästar praktiserar ridning/körning på lägre nivå och har fritidshästar, men vad är felet med det? De flesta hästar, och de flesta hästägare har faktiskt varken förutsättningarna eller engagemanget att bli toppekipage i ngn gren.


Nu var det faktiskt så att jag menade allvar med vassen.
Det var inget påhopp. Eftersom jag anser att det finns vissa nackdelar med att använda boots på hästen då jag på flera hästar sett skador uppkommna av boots och då det finns undersökningar som visar att det är skadligt att bygga ut hoven på det sätt som en boot gör. Om man inte vet vad man talar om så kanske man inte skall rekomendera att boots löser alla problem.

I övrigt så är jag mycket positiv till att ha hästar barfota, om man inte överutnytjar den så den blir halt/ömfotad
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Som sagt, OL har skrivit ett genmäle utifrån den version man gett honom. Det är alltså inte OL som verkat denna häst, och jag måste säga att det är vågat att gå ut med en sådan skrift som flera faktiskt kan vittna om är fel.
Det är alltid tokigt att tala i andra människors sak, det är bättre att de får tala för sig själva och ta de konsekvenser som det ev kan medföra.
Fast det gäller å andra sidan åt andra hållet också. Jag vet inte vad som är sant och inte men om man kollar på artikeln i aftonbladet så är exempelvis bilderna på hoven inte på hästen som omtalas i artikeln. Varför går man då ut och säger det?
Varför publicerade hon som står som artikelförfattare "artikeln" utan att höra vad övriga inblandade hade att säga? Det ser man ju att man enbart använt sig av redogörelsen hovslagaren har gett, inte vad veterinären, hovvårdaren, stallkamraterna, stallägaren eller hästägaren eventuellt skulle ha att säga i saken
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Fast det gäller å andra sidan åt andra hållet också. Jag vet inte vad som är sant och inte men om man kollar på artikeln i aftonbladet så är exempelvis bilderna på hoven inte på hästen som omtalas i artikeln. Varför går man då ut och säger det?
På bilderna i artikeln står bla "häst verkad enligt denna metod"
det står inte hästEN..
Verkar vara ett exempel på er verkningsmetod bara .
Ingen påstår att det är hovarna tillhörande hästen i artikeln ,utan det verkar vara ett exempel på hur hovarna verkas enligt er metod.
Så tolkar jag artikeln .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 229
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 735
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp