Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Varför gav jag mig in i dethär för?

Börjar att tänka detsamma.
Jag kan inte se att det leder någonstans och diskussionen
verkar vara densamma månad ut och månad in.
Det här ämnet börjar kännas lite tråkigt och uttömt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag kan bara till fullo hålla med och tycka att du belyst ett par av de negativa effekterna på ett mycket bra vis.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

"jag tycker att boots borde vara dem som hämmar mer än skor vad anser du"

Jag har inte sagt någonstans att jag tror att dom är perfekta.

Men fortfarande anser jag att det är övervägande positivt då jag bara använder boots så pass få tillfällen i jämförelse då skulle min häst gå skodd 24 timmar om dygnet året om.

Med andra ord så använder jag boots ibland, annars anpassar jag mig efter min häst och de underlag han är bekväm på. Då vi måste passera makadam för någon speciell tur ja då tar jag min väska som jag fäster på sadeln med mig, slänger på bootsen under skritten över makdamen och tar sedan av dem o fortsätter ridturen.

Med andra ord så tycker jag fortfarande att bootsanvändning vid fåtal gånger inte kan jämföras till skor som sitter fast långa perioder.

Jag är hemskt nöjd men mina Bare och min häst verkar inte ha något emot dem heller, det funkar för oss.

Om vi ska snacka vikter kan vi ta upp disskussionen med vikter satta på islandshästar helt onödigt istället. I det fallet anser jag det inte vara befogat att sätta extra vikter för gångförändringar eller liknande.

Konstigt- islandshästfolk vänjer sina hästar vid vikter mellan 300- 400 gram för att få bättre gångarter som gynnar människan

Vi sätter boots fåtal gånger för att kunna rida på underlag som annars är svåra och vi blir mer eller mindre angripna. Du har inte tänkt på att även vi vänjer våra hästar succesivt? Inte fa..an slänger jag på mina Bare första dagen i full galopp. Finns fler människor med iq, bara så du vet :angel:


Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Lite fakta (så slipper vi gissningar hit och dit), snabbväger lite boots
Storlekarna är de jag sätter på ett litet varmblod ungefär.
Epics #1 utan brodd 426g
Bare #1 med brodd 522g
Boa #1 utan brodd 540g

Visserligen inte oansenligt men jag tog för jämförelsens skull högerskon av mina sköna ridkängor och den vägde 688g (och jag tror bestämt inte att jag störs av den.)
Däremot kommer jag ihåg mina gamla Old Mac's och de var så tunga att min häst stördes av dem i galoppfattningarna. De är dock inte kvar så jag kan inte väga dem i jämförelse.

Om dagens moderna hästboots vore skadliga för hästen skulle det vara en ännu större sensation att distanshästarna fick så fina resultat när de kör barfota med boots i USA och i andra länder.

Det vidtalades att bootsen gör hovarna större. Men dels är tån avfasad på de flesta bootsen idag för att flytta bak överrullningen till en mer naturlig punkt men sedan hålls även hovarna mer konstant korta när du har hästen barfota.
Det går heller inte att jämföra boots och järnskor i hämning av hovmekanismen eftersom jämförelsen blir irrelevant. Hästen har järnskorna dygnet runt men bootsen kanske en timma om dagen. Vissa modeller är bättre än andra i det avseendet i vilket fall som helst.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag har inte sagt någonstans att jag tror att dom är perfekta.

Nu var ju frågan riktad till SO Hovslagare, och när jag skriver riktar jag mig främst till dem som använder boots vid varje ridtur. Vad är vinningen med det?

Om vi ska snacka vikter kan vi ta upp disskussionen med vikter satta på islandshästar helt onödigt istället. I det fallet anser jag det inte vara befogat att sätta extra vikter för gångförändringar eller liknande.

Ett sådant uttalande vittnar bara om okunskap, eftersom vikter inte är till för det.

Konstigt- islandshästfolk vänjer sina hästar vid vikter mellan 300- 400 gram för att få bättre gångarter som gynnar människan

Läs en gång till, vikter i rehabiliterade syfte. Vet du vad det står för? Har ej heller enbart med islandshästar att göra, många hästar blir dåliga och ojämnt musklade och då krävs rehabilitering. Här är vikter väldigt bra att arbeta med, precis på samma sätt som du själv skulle få göra hos en sjukgymnast. Skillnaden dock, är tiden. I rehabiliteringen ingår att INTE överanstränga och därför vänjer man hästen successivt med vikter och under en max begränsad tid.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag hade inte räknat med att du skulle kunna sätta in denna undersökning i något annat sammanhang än på just järnskor då jag inte tror du har de grundkunskaper som detta skulle kräva.

För övrigt tycker jag att Ovnicek har mycket intressant att säga om sund barfotaverkning. Han har dessutom väldigt mycket intressant att säga om skoning överhuvudtaget.

Tro kan du göra i kyrkan. Du har ingen aning om vad jag har för grundkunskaper :devil:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nu var ju frågan riktad till SO Hovslagare, och när jag skriver riktar jag mig främst till dem som använder boots vid varje ridtur. Vad är vinningen med det?

Är det inte dags att hitta på ett beslag man kan sätta på människofötter också så att vi kan slippa använda skor? Vad är det för vinning att ha avtagbara skor på människor egentligen? De tar ju bara plats i skohyllan och är säkert skadliga också, särskilt som det blir så stor viktskillnad mellan barfota och med skor. *ironisk*

Nämen seriöst så är det få som alltid vid alla ridturer behöver boots. Som tidigare påpekats är det oftare under rehabiliteringen från järnskor men sedan mer och mer sällan beroende på vad man har för förutsättningar.
Jag har broddade boots när det behövs på vintern men på sommaren använder jag boots ytterst sällan numera.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Är det inte dags att hitta på ett beslag man kan sätta på människofötter också så att vi kan slippa använda skor? Vad är det för vinning att ha avtagbara skor på människor egentligen? De tar ju bara plats i skohyllan och är säkert skadliga också, särskilt som det blir så stor viktskillnad mellan barfota och med skor. *ironisk*

Tycker inte alls att du ska vara ironisk i just den frågan, eftersom detta är en av de största argumenten vad gäller avskoning. Alltså i det vilda har hästen inga skor, nej så sant så. Vi föds ej heller med varken skor eller kläder så varför har vi dom?;)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Om jag förstår dig rätt är du alltså för utvecklingen av permanent-beslag till människor? Intressant!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Trevligt Ideaal, då kanske jag äntligen kan få en komentar utifrån denna Strasservekade häst.

Är detta oxå förtal??? Klicka gärna på videofilmen.

http://www.ilph.org/ukoperations_details.asp?id=652

O.B.S. Videon bör inte ses av känsliga personer.


Kanske skulle man även skicka denna länk
http://hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=149&Itemid=76 till sina Nordiska grannar utifrån tidigare länk för veterinärexpertis opartiska yrkesbedömning utifrån redan tidigare kollegial fakta information.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Strassertomtarna vet ju inte ens vad det heter!
Veterinärlicens finns inte!
Har man en veterinärlegitimation i ett EU-land är det en ren formalitet att söka i ett annat. Norge är visserligen inte EU-medlem men har "hängavtal" på en massa områden.
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Kanske skulle man även skicka denna länk
http://hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=149&Itemid=76 till sina Nordiska grannar utifrån tidigare länk för veterinärexpertis opartiska yrkesbedömning utifrån redan tidigare kollegial fakta information.

:rofl: :rofl: :rofl: Snälla Hovis den där texten som är ovan är fullständigt obegriplig. Kan du vänligen översätta så ska jag eventuellt bemöta det du skriver.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Om jag förstår dig rätt är du alltså för utvecklingen av permanent-beslag till människor? Intressant!

Människor har väl både kläder och skor permanent, om ej fast monterad på kroppen så klär ju alla på sig och sätter på sig skor när de går ut. Det ska väl i så fall vara nudister som inte gör det, är du månne en sådan?

Det där var väl ändå en korkat svar, man kan ju nästan få för sig att du försöker slingra dig.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Om jag förstår dig rätt är du alltså för utvecklingen av permanent-beslag till människor? Intressant!

För att sen övergå till själva ordet permanent så betyder det.

Är avsedd för att finnas under obegränsad tid, eller kortfattat be-ständig/stående.

Motsatsen är tillfällig, temporär eller provisorisk.

Så varken kläder eller skor oavsett vem eller vad det sitter på är permanenta, utan tillfälliga, temporära eller provisoriska.

Så nu har vi haft en lektion i svenska ord också.;)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Helt jävla otroligt :mad: Vilka idioter det finns!!
Uppenbarligen funkar inte denna barfota-metod så särskilt bra, tycker jag hör de mest konstiga saker om detta hela tiden... Suck!
Dessutom... varför fick inte häststackaren mat??
Vissa skulle inte få ha djur, det borde införas något slags "körkort" i att få ha djur överhuvudtaget!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men det var väl inte han:confused:

sen att påstå att bilden visar en korrekt verkad hov:mad:
Hästen bärs upp av hela hoven, inte bara sulan. Hovväggen som är mkt hårdare än sulan är till för att skydda den.

Ingen hovis skulle börja spika på denna häst.

Jag vet inte hur han får till det, men har han nte gått på kurs själv:confused:
Verkar som han har gjort ett eget verkningssystem.

Sen att jämföra våra ridhästars diet med Älgars o Zebrors
Är han sann eller?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men det var väl inte han:confused:

sen att påstå att bilden visar en korrekt verkad hov:mad:
Hästen bärs upp av hela hoven, inte bara sulan. Hovväggen som är mkt hårdare än sulan är till för att skydda den.

Ingen hovis skulle börja spika på denna häst.

Jag vet inte hur han får till det, men har han nte gått på kurs själv:confused:
Verkar som han har gjort ett eget verkningssystem.

Sen att jämföra våra ridhästars diet med Älgars o Zebrors
Är han sann eller?

tyvärr är han det. det är så att man börjar må illa.. han har inte alla hästar i stallet om man säger så.. inte vassaste pennan i burken osv. :mad:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag har en granne där hissen inte heller har gått ända upp på:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 229
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 735
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp