Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Bootsen är mjuk till skillnad från en "utlagd järnsko"
men kan du visa på en undersökning som bevisar att bootsen skulle ge en hovdistortion?
Konstigt att folk t o m kan tävla distans med hovboots om de nu är så farliga.....??

Brytningen blir inte mindre för att hävstången är mjuk.
Denna hävstångs effekt ger ökad belastning på ligament och hovben.

Givetvis så blir allt som ligger utanför hästens naturliga hov en distortion. Mao en konstlad utflytning av vägghornet.

Folk tävlar distans med alla typer av beslag.
ibland går det bra och ibland inte.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Är det helt plötsligt fel att läsa om Bowkers forskning på nätet :confused: :rofl: Ok det har jag gjort i alla fall bra källor är väl universitetet han jobbar på??
Jag har också lyssnat på forskare från SLU

Du tar för givet att bara för att jag är för att hålla hästen oskodd när det går, så skulle jag inte vara seriös?
Mina hästar är ohalta och rids flera dagar i veckan.

Jag förespråkar inte aanhcp eller strasser eller hovslagare utan friska välmående hästar. Bowker som du säger dig har läst om, förespråkar faktiskt att oskott är bäst när det går.


Nej det är inte fel.
Jag menade mer att det finns en massa"forskning" på nätet av tvivelaktigt ursprung.

Fyra av mina hästar går för dagen barfota jag uppfattar inte mig själv som oseriös hästägare för det.

Jag förespråkar skor när det behövs inte annars.
Men vid barfota så förespåkar jag inte boots och inte AANHCP eller SANHCP eller STRASSER
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Den läser iallfall inte hoven dygnet runt och skapar inte ett sämre blodflöde dygnet runt och inte heller förhindrar den stötdämpningen dygnet runt.


Mumin
Om hästen är skodd på rätt sätt och ägaren ser till att ha korta perioder mellan verkningarna blir påverkan så lite att den är obetydlig.
Man behöver inte heller använda alla 8 sömhålen .

Sen antar jag att du är medveten om att om ,jag säger om ..hästen är ömfotad utan boots så har du en hästs som går och spänner sig övrig tid utan boots..
En häst som går och spänner sig pga ömhet har absolut icke en fungerande stötdämpning och fullt fungerande hovmekanism..

Smärta och ömfothet gör att kroppens finurligt uppbyggda naturliga stötdämpning i leder ,muskler och ligament inte tillåts fungera på rätt sätt,hästen belastar sig inte och rör sig inte naturligt.
Det medför spänningar i hela hästen,just därför har många som behandlar häst fått en helt ny grupp av hästar som söker för muskel och ledproblem..

Sunt förnuft bör råda.
Mitt liv utspelar sig inte bland datorer ,jag ser hästar i verkligheten.
Jag har kunder som har barfotahästar,men de anpassar sin ridning efter underlaget.
De skulle heller aldrig acceptera om hästen likt den i artikeln blir orörlig.

Men jag håller med om att det finns mkt dåligt skötta skodda hovar där ute också,och jag hoppas det blir ändring på det med..
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Blir ständigt förvånad när man lyssnar och läser om de "nya" med att ha hästarna barfota :rofl: .

Har pysslat med hästar i nästan 20år och kan inte påstå att alla hästar haft skor hela tiden. Det jag inte förstår är varför de skulle vara så nytt och att man ska ha en "hovårdare". Varför skulle inte ordinarie hovslagare "klara av" det?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Sen antar jag att du är medveten om att om ,jag säger om ..hästen är ömfotad utan boots så har du en hästs som går och spänner sig övrig tid utan boots..
En häst som går och spänner sig pga ömhet har absolut icke en fungerande stötdämpning och fullt fungerande hovmekanism..

Smärta och ömfothet gör att kroppens finurligt uppbyggda naturliga stötdämpning i leder ,muskler och ligament inte tillåts fungera på rätt sätt,hästen belastar sig inte och rör sig inte naturligt.
Det medför spänningar i hela hästen,just därför har många som behandlar häst fått en helt ny grupp av hästar som söker för muskel och ledproblem..

WORD! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ehh host:Host: hur var det med levande agn osv?
Man kanske inte ska kasta växthus på småstenarna?:p

Och genast så kom det en massa dynga.
Du om någon brukar ha det svårt att hålla tråden.
Har du lite svårt att ta kritik coari?
Ödmjukheten ödmjukheten, den är bra att ha som hovslagare:angel:
Det finns fler än vissa hovverkare som det är lite talibanvarning på
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nu får du ursäkta, men jag fattar inte vad du menar när du citerar och svara dig själv.

Frånsett det anser jag att vi återgår till trådens ursprung och inget annat.

Boj/moderator
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nu får du ursäkta, men jag fattar inte vad du menar när du citerar och svara dig själv.

Frånsett det anser jag att vi återgår till trådens ursprung och inget annat.

Boj/moderator


Jag citerar mig själv för att visa vilket inlägg som gjorde Coari så till sig att hans tangenbord ännu en gång slog frivolter av ren och skär lycka:D
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Brytningen blir inte mindre för att hävstången är mjuk.
Denna hävstångs effekt ger ökad belastning på ligament och hovben.

Givetvis så blir allt som ligger utanför hästens naturliga hov en distortion. Mao en konstlad utflytning av vägghornet.

Folk tävlar distans med alla typer av beslag.
ibland går det bra och ibland inte.

Vad har du fått det ifrån att boots skulle vara mer skadligt än järnskor, källa???
Eller är det bara egen åsikt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag citerar mig själv för att visa vilket inlägg som gjorde Coari så till sig att hans tangenbord ännu en gång slog frivolter av ren och skär lycka:D
Nästa gång du byter blöja på barnet ditt,håll andan så du inte får biverkningar av naturgasen!;) :rofl:
Jag fattar ingenting av dina senaste inlägg.:confused:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Vad är det som är svårt att förstå?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Vad har du fått det ifrån att boots skulle vara mer skadligt än järnskor, källa???
Eller är det bara egen åsikt.

Källan är studier av Gene Ovnicek, Mike Savoldi och Dave Dukett
Dessa studier gäller skadverkningar på dom colaterala ligamenten och hovbenet, orsakade av utlägg på beslag. Bootsen är beslag med mycket stora utlägg runt hela hovkapseln.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Bra om man läser andras inlägg innan man gör nya. Jag har om och om igen sagt att min häst ömmar ENDAST på makadam.
Vilket inte är så konstigt när han endast går på mjukt underlag resten av dygnet och är alltså inte van och håller heller inte på att vänjas för att gå på grus.

Så ännu en gång jag använder mkt sällan boots , min häst ömmar enbart på makadam. Jag skulle aldrig ha en häst sm inte klarar vanlig haggång utan problem barfota. Men det är en mkt procentuell låg siffra på hästar som inte klarar det. Dessutom har jag massör och ET som går igenom hästen utan att hitta några speciella stela eller ömmande muskler.

Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Inte är den studien gjord på boots inte. Tycker det är konstiga parareller du gör. Tänk om jag drog pararellen åt andra hållet, en studie gjord på barfotahovar med boots på enstaka tillfällen. Till samma skada som skodda hästar med helt andra förutsättningar skodda dygnet runt med dessa utlägg.
*knasigt*

1 timme bootsanvändning i veckan gentemot skodd året om *inget svårt val för mig*

Tror att belastningen blir en annan faktiskt.

Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Inte är den studien gjord på boots inte. Tycker det är konstiga parareller du gör. Tänk om jag drog pararellen åt andra hållet, en studie gjord på barfotahovar med boots på enstaka tillfällen. Till samma skada som skodda hästar med helt andra förutsättningar skodda dygnet runt med dessa utlägg.
*knasigt*

1 timme bootsanvändning i veckan gentemot skodd året om *inget svårt val för mig*

Tror att belastningen blir en annan faktiskt.

Mumin

:rofl: :bow:

Ja, då vet vi att utlagda järnskor är skadligt.

Ovnicecks sida har jag också läst och dessutom har jag en undervisningsvideo från honom om sund barfotaverkning.
Undrar om SO hovslagare har den ;)

Mjuka gummiboots som bygger några mm kan inte jämnställas med undersökning om utställda järnskor, som dessutom sitter på 24 timmar per dygn, jag köper inte det heller mumin 79 och håller med dig. :D Valet blir inte svårt för mig heller.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Inte är den studien gjord på boots inte. Tycker det är konstiga parareller du gör. Tänk om jag drog pararellen åt andra hållet, en studie gjord på barfotahovar med boots på enstaka tillfällen. Till samma skada som skodda hästar med helt andra förutsättningar skodda dygnet runt med dessa utlägg.
*knasigt*

1 timme bootsanvändning i veckan gentemot skodd året om *inget svårt val för mig*

Tror att belastningen blir en annan faktiskt.

Mumin

Jag har aldrig påstått att den är gjord på boots.
Men den är klart överförbar på boots och ett intressant verktyg för den som vill tänka till i ett extra led om vad den utrustning som man sätter på hästen kan tänkas ha för inverkan på biomekaniken.
Det gäller både skor och boots.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

:rofl: :bow:

Ja, då vet vi att utlagda järnskor är skadligt.

Ovnicecks sida har jag också läst och dessutom har jag en undervisningsvideo från honom om sund barfotaverkning.
Undrar om SO hovslagare har den ;)

Mjuka gummiboots som bygger några mm kan inte jämnställas med undersökning om utställda järnskor, som dessutom sitter på 24 timmar per dygn, jag köper inte det heller mumin 79 och håller med dig. :D Valet blir inte svårt för mig heller.

Jag hade inte räknat med att du skulle kunna sätta in denna undersökning i något annat sammanhang än på just järnskor då jag inte tror du har de grundkunskaper som detta skulle kräva.

För övrigt tycker jag att Ovnicek har mycket intressant att säga om sund barfotaverkning. Han har dessutom väldigt mycket intressant att säga om skoning överhuvudtaget.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag kan kort säga följande, av de boots som jag har provvägt så innehar ALLA en betydligt högre vikt än vad t ex en järnsko kan uppnå.

Jag är mycket för att i rehabiliterade syfte använda mig av vikter om hästen är ojämn, men då pratar vi om kanske 300-400 gram under max 20 minuter förutsatt att hästen är invand vid dessa vikter.
Att i det läget montera på en boots som ersätter en sko, vikten av denna uppgår ofta till minst 500 gram eller mer beroende på storleken och sen rida i ca 1 timme. För det krävs inget geni att räkna ut vad som kan komma att ske med ligament, senor och annat vid en sådan vikt/påfrestning. Att man sen spänner fast denna boots över hoven måste ju av naturliga skäl hämma hovmekanismen kan man verkligen med handen på hjärtat påstå motsatsen.

Om jag skor av en häst så anser jag absolut att hästen bör slippa dylika montage, jag har svårt att se någon vinning på detta då just slitaget i ligament är försumbar med skor men desto större med boots. Bägge hämmar hovmekanismen, jag tycker att boots borde vara dem som hämmar mer än skor vad anser du?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 229
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 735
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp