Sista försöket - stel has

Balahé

Trådstartare
Hej alla!
Har ett gammalt sto som blev sparkad på hasen för ganska exakt ett år sedan. Då skadades en sena och en bursa. Bursan kommer inte att läka pga skadans lokalisation och detta gör att hasen svullnar. Efter en höst, vinter och tidig vår med anaplasmos-sjuk häst kom hon igång bra och reds ganska aktivt (den tråden finns här om någon vill läsa http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1132248).

Hasen har behandlats med kortisoninjektion 2 ggr, första gången i höstas med riktigt bra resultat. Nu har hasen svullnat upp ordentligt och enligt vet finns inget att göra då den andra kortisoninjektionen inte gav något vidare resultat (problemet kom tillbaka efter bara någon vecka). Hästen har inte ont (har testat med smärtlindring utan effekt), äter bra och är i fint hull om än något muskelfattig (se länken ovan). Nu återstår att försöka hitta något annat sätt att hjälpa henne att röra sig bra, om det inte lyckas får hon somna in.

Så nu vill jag höra alla era tips för att underlätta för en gammal tant med stel has. Vill gärna slippa ta bort min fina häst om hon kan fortsätta ha ett bra liv (för henne är det = arbeta).
Tack på förhand!

Sv: Sista försöket - stel has

Nej, hon är inte halt. Mer som en rörelsestörning, går bra en bit, trampar sedan om och verkar inte få med sig benet för att sedan gå bra igen. Har upplevt henne som snubblig bak i perioder, mer när hon blir trött.

Hon var halt för två veckor sedan när svullnaden var ännu värre, det var därför vi åkte in till vet för kontroll. Efter det har hon vilat på bete. Nu är hon ohalt igen men kan börja halta om hastigheten eller samligen blir för hög. Därför gäller endast skritt i korta pass enligt ök med vet.

Knapplånar mig själv.
Ett tillägg är att vet anser att hon bör kunna gå som ren promenadhäst eftersom hon inte har ont av hasen. Dock har hon andra krämpor som behöver arbetas ordentligt för att inte besvära henne, så att bara lulla i skogen så som hon gör nu är inget alternativ i längden.

Puttar upp här.
Har ingen några tips på hur man underlättar för en stelbent häst?
Buke brukar ju sprudla av tips;)

Prova med laserbehandling av hasen i kombination med akupunktur, då Kinesisk akupunktur! Vet ju inte var du bor men goggla eller gå in på Komplementärmedicinskariksförbundet och kolla djursidan.

Liknande trådar

Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 221
Senast: skuggi
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
37 021
Senast: Toxid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?