-westerngirl-

Trådstartare
Hej jag har en fråga.
är det någon som kommer ihåg denna hingst han är efter silversee.
någon som vet något om honom?
mitt sto är efetr honom hade varit skoj att få reda lite fakta.

Sv: Silvester

brun, f. 1978, 173 cm holsteiner, stamm 4815, reg.nr 210088578, i avel 1981-1993. Godkänd i Holstein, Westfalen och Zfdp. Bruksprov i Medingen 1981 plac. 28/49, totalpoäng 100.51. Hans inte så lysande bruksprovsresultat tilltrots så vill jag minnas att har en stor mängd godkända hingstar (15 ca) efter sig och att han var en god hoppförvärvare. En av de mer kända sönerna är Silvano som du kan läsa lite om här på i Sverige godkända hingsten Prestige sida, http://dutchbreeders.com/prestige.htm
Silvester ska finnas med i listan över de 50 bästa hingstarna i "Sires of the World". Hittar inte nåt, hinner inte, måste gå och lägga mig:crazy:
Hittar bara video på Silbersee och Silvio I och Silvano.
http://www.horse-gate.com/hengstvideos/index_tab.html

Med tanke på hans goda nedärvning borde det finnas något om honom på nätet, men jag lyckas inte hitta något. Ska kolla vidare i mina böcker i morgon.

Till samma stamm hör hingstarna,
Stamm 4815
Amantus, B., *Holst. 97,
v. Acord II u. Regala v. Cor de la Bryère-Mandarin,
LH Ldg.Warendorf
Cinzano, Db., *Holst. 77,
v. Cor de la Bryère u. Elms v. Cobalt-Mandarin, Holst.Verb., SUI
Lusello, B., *Holst. 97,
v. Lorentin I u. Undine v. Cor de la Bryère-Cobalt, Holst.Verb., Körsieger
Silvester, B., *Holst. 78,
v. Silbersee u. Hallig v. Fantus-Mandarin, Holst.Verb.

Brun född 1978 Holsteiner. Har mycket låga avkommeindex för gångarter och medelmåttliga i hoppning.
Dressyr 66 (94%)
Skritt 67
Trav 72
Galopp 90
Ridbarhet 74
Hoppning 109 (96%)

Jag gillar Silvester! Vi hade ett sto efter Silvester - Ladalco som tävlade svår hoppning. I hennes unga år red jag dressyr på henne och hon hade naturlig talang för samling och trampade bra. En härlig häst trots sin kroppshydda. Hon var ca 175 cm men kändes som 180, minst. Grov och lite lång men väldigt lättriden ändå!

Jag gillade henne skarpt. Hon hade kunnat gå mycket långt i dressyr men är man hoppstammad och hoppar kanon får det gå före, tyvärr.

Silvester är en bra morfar och är bla mf till Sosaths härliga hingst Catoki.
Han är även pappa till de godkänd hingstarna Silvano, Silvestre, Skipper, Satre, Sabotage, Sidney, Sandro och Slave.

I svår hoppning har han bla Saint Malo och Santus.
I svår dressyr har han bla Satre.

Jag vet inget om Silvester själv, fast jag hade gärna sett en bild på honom. Har letat på nätet men inte hittat någon. Jag ägde en valack e: Silvester - Calvados I - Tin Rodd xx. Mycket trevlig och sympatisk herre, men lite nerv. Gjorde allt för ryttaren, han var väldigt väluppfostrad. Startat 1.50 i Tyskland. Jag hade honom som läromästare. Han triangelmärktes 1999 för en strålbensskada, han var då 16 år. Vad jag vet så lever han än och bor i Karlstad trakten, om jag inte minns fel.

Min hade också en naturlig talang för samling. Min dressyrtränare brukade piaffera och göra piruetter med honom. Hans gång var tyvärr inte den bästa, förutom galoppen som var rund och bärig. Min var också lång i kroppen, men inte så grov ca 174 hög.

Hittade detta om Silvester,
Silvester was renowned for transmitting enourmous jumping ability to his progeny. However he also produced a number of top dressage horses namely Silvano and Sarte.

Märkligt med låga blupsiffror, ändå hittar jag massor med texter om hans goda nedärvning i hoppning och att han har en del rätt fina avkommor och hingstar efter sig. Kanske är det Silbersee som har starka arvsanlag;)

mitt sto är väl ungefär 175cm och väldigt grova ben även väldigt lång kropp låter som att detta är vanligt för hans avkommor.
naturligt bra på dressyr måste jag ju hålla med om hon kan ju nästan allt (överdrift men nästan) piruetter mm är hon en pärla på.

Av en slump råkade jag läsa en gammal hingstkalender från 1996. I Silbersees text står att Silvester hade 153:banana: i hoppindex 1996 och var på 20e plats bland över 700 hingstar i åldersgrupp II. Vet tyvärr inte vilka åldrar det rör sig om, men det borde ju inte vara de allra nyaste hingstarna för 1996. De andra indexen måste ju vara fel, eller:confused:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka