Shettisagility

F

Felizhia Hansen

Hej!

Jag har planerat att snart skaffa shettis :). Jag kommer att köra och även syssla med shettisagility. Shettisagility tycker jag är jättekul och vill verkligen lära mig mer :). I en gammal Min Häst-tidning (skratt) läste jag om en länk som vart www.Shettlandsponny.com ... När jag försökte idag, fanns tyvärr inte den länken :(. Någon som vet något om en liknande sida?

/Felizhia :)

Sv: Shettisagility

:D .. Tack så jättemycket för sidorna. Det är mycket mer regler osv. än för kaninhoppning, som jag har hållt på med ett par år ;). Jag får helt enkelt åka & titta på en tävling någon gång, så jag har ett någorlunda hum om hur det går till :smirk: . Hur registrerar man en shettis så att den får vara med & tävla? Är shettisarna oftast registrerade när man köper dem? :)

/Felizhia :D

Förresten :p ... Vart brukar tävlingarna hållas? Är det någon speciell punkt i Sverige där den utövas mest? Jag bor just nu i göteborg, men skall flytta till kungsbacka som ligger lite utanför. Vi har köpt en gård :)

Den ska vara registrerad i SSS. Deras hemsida fungerar tyvärr inte just nu. Kolla www.shetlandsponnystam.com Där finns lite info plus blanketter.

Vad är det för stam på din shettis? På RKS måste ponnyn vara stamboksberättigad dvs ha 'godkänd' stam.

Senast ändrad:

Dom flesta agilitytävlingarna är i stockholmstrakten men även shetlands väst eller syd brukar ha agilitytävlingar har jag för mig. Köp en shettis med stam och bli medlem i den klubb du ska tävla i, sen är det bara att köra på. :)

Just nu har jag ingen shettis, utan skall börja se mig om efter en. Det är ganska kul om tävlingarna är i stockholmstrakten, då kan jag ju även tävla med mina kaniner på samma gång! :smirk: :bump:

Rid och körklubben shetland... Finns det någon motsvarande klubb i västra södra sverige, eller håller dom hus i hela landet?

Jag har precis börjat sneglat åt agilityhållet med min shettis, han är jättecool att hantera. Jag ska åka till halland i sommar och titta på de stora tävlingarna och har som mål att tävla nästa år, någonstans, i någon gren.

När jag var medlem i RKS kom det ekipage från flera håll i landet. Vi hade tävlingar runt Stockholm, men även i Norrtälje, Olivehult och Gävle, med mera. Men jag misstänker att de flesta tävlingarna hålls omkring Stockholm, eller hur är det nu? Har ju inte tävlat på ett par år...

Agility är inte alls svårt att lära vare sig själv eller hästen, men det kan krävas en del träning för ovana ponnyer. Som att låta ägaren placera frambenen i ett bildäck utan att bli rädd, eller att springa över broar och genom hängande pressenningar i full galopp (helst) utan att stanna och tveka.

Hi hi...:D
Jag kan redan stå i ett bildäck med mina framben utan att bli rädd...:p då har vi kommit en bit på väg iallafall...:rofl:

Men det verkar som att det liknar bruksridningen väldigt mycket, skillnaden är sadeln.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 371
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 515
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 968
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar