Shettis fäller inte vinterpäls.

Bobbo

Trådstartare
Min shettisdam på 7 år Har fortfarande massa med vinterpäls.
Hon hade likadant förra året och tappade inte allt förräns i juli/augusti, är detta normalt?
Vi har en till shettis i stallet som inte heller riktigt blivit av me all päls, men min har betydligt mer.
Hon borstas varje dag och det ser alltid ut som halva hästen ligger kvar på golvet efteråt. :S

Vad ska jag göra för att underlätta för henne? Hon får i dagsläget b-vitamin och mineraler.

Sv: Shettis fäller inte vinterpäls.

min shettiskorsning har inte heller fält all sin vinterpäls än. Men det är inget han lider av, så jag låter det va helt enkelt. Men att det ser ut som att "halva hästen ligget på golvet" är väl ett bra bevis att fällningen är igång? :) Dom fäller inte all vinterpäls över en natt ändå, så din det låter som din ponny fäller maxtempo just nu :p

Tack för ditt svar! :)
Det har varit "halva hästen på golvet" hur länge som helst nu, men det tar inte slut. :( men du har rätt, det är igång, men jag tycker att det är konstigt att det tar sån tid!
Men det är klart, hon får ju en riktig kalufs på vintern, och det är jag glad för då jag slipper ha täcke på henne. Men nästa år blir det nog till att klippa henne i slutet av december och slänga på henne täcke, stackarn svettas ju ihjäl vid träning.
När är det senaste man kan klippa utan att sommarpälsen förstörs?

Ja, hon får b-vitamin och mineraler dagligen. :)

För själva fällningen behövs inget tillskott, och B-vitamin tillverkar hästen själv :)
Däremot för tilverkningen av den nya pälsen behövs proteiner.

Hur mår ponnyn annars? Nu är hon ju inte så gammal, men en häst som inte fäller vinterpälsen får mig att tänka cushings...

tillägg: såg ju nu att hon fäller i alla fall - då är det nog bara så att hon är sent ute.

Mina är också sena med fällningen. De fäller, men nu går det på halvfart eftersom det varit så kallt ute. De går ute dygnet runt och det har fortfarande varit kallt på nätterna. Förhoppningsvis sätter de igång igen när sommaren kommer.

Har samma problem,den lilla shettisen vill inte fälla av allt.
Konstigt för islänningen och nordsvensken som också gått ute ett tag dygnet runt och haft lika kraftig vinterpäls, i samma hage och samma väder har fällt av för länge sedan?

Min gamla islänning har ganska mycket päls kvar på halva kroppen. Det ser inte klokt ut :). Förra året fällde han fram till juli, sen kom vinterpälsen krypande efter ett par veckor:crazy:

Ja det låter ju inte kul....Men att klippa bort vinterpälsen nu ,som en del föreslår, borde väl bara krångla till det än mer eller vad tror ni?Då kanske de kommer in helt fel i perioderna.

Ja det låter ju inte kul....Men att klippa bort vinterpälsen nu ,som en del föreslår, borde väl bara krångla till det än mer eller vad tror ni?Då kanske de kommer in helt fel i perioderna.

Nä här klipps inte, han anser väl att han vill ha den pälsen för han mår bra för övrigt.

Båda mina shettisar har massor av vinterpäls kvar. Eftersom de klipptes i oktober är det bara underull vilket gör att de ser rätt tokiga ut. Tänkte senast igår att de är väldigt sena i år men det tycks de inte vara ensamma om då...

Har också en halvfälld shettisdam här. Tänker att det är för att det är så kallt.

Brukar klippa vår shettis kille. För två år sedan klippte vi honom i mars. Och förra året i november. Han har kvar sina håriga ben men övre kroppen ser bra ut..

Men när kan man klippa dom senast? Jag har hört att man inte ska klippa för sent för att sommarpälsen inte ska bli ful?

Hur en häst fäller kan bero på massa olika saker, ålder, ras, hormoner mm mm mm. Både ponnyer och äldre hästar kan ha kvar sin päls längre än andra utan att det för den skull är onormalt. Går dom dessutom ute dygnet runt får dom tätare pälsansättning. Om hästen är bra hull, glad och frisk behöver man inte bry sig om fällning. Förövrigt behövs inga mineraler eller b vitaminer när dom fäller. Det klarar en häst av så bra själv.

Under det åtta åren jag haft shettis har han aldrig varit färdig med fällningen förrän till midsommar. Sen börjar han dra på sig höstkläder redan i augusti, det är hårt att vara shettis!;)

Just nu har han bara ludd kvar på benen, magen och lite skägg under huvudet. Brukar ge protein och B-vitamin för att underlätta det hela för honom.

Alla våra kallblod, dvs shettisarna och nordsvensk fäller alltid lika sent, de är inte färdigfällda förrän i i början på juli, och sen börjar de sätta vinterpäls igen redan i slutet av augusti! Jag vet inte om detta är något typiskt för just dessa raser?

Har andra ponnyer också och de fäller mera "normalt", har sin fina sommarpäls nu.

Liknande trådar

Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 085
Senast: Speedway
·
Hästvård Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 876
Senast: Efwa
·
Hästvård De båda andra (kallblod) fäller för fullt och har gjort så några veckor nu. Men shettisen fäller inte ett strå. Det är andra vintern jag...
2
Svar
20
· Visningar
3 893
Senast: Wera
·
Hästvård Min shetlandsponny (21 år gammal) fäller väldigt dåligt. De andra hästarna har i princip redan fällt klart nu men den här herren har...
Svar
11
· Visningar
1 329
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka