Shagya arab vs. arabiskt fullblod, HJÄLP!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare trofé
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 603

trofé

Trådstartare
Vad är skillnaden rasmässigt? Eller avelsmässigt? Alltså kommer shagyan ur det arabiska fullblodet? Förstår inte hur det ligger till med skillnaden mellan raserna.

Vill höra era erfarenheter, possitivt och negativt om den ena eller andra rasen!

Sv: Shagya arab vs. arabiskt fullblod, HJÄLP!!!

shagyan tror jag är ädlare. Den härstammar från Ungern. Du kommer säkert att få mycket bättre svar. Jag är väldigt dåligt insatt tyvärr. Orkar inte googla heller.

Jag orkade googla och fick detta svaret på Wikipedia:

Shagya-arab är en ungersk hästras som leder sitt ursprung till rena arabiska fullblod. Rasen utvecklades under 1800-talet vid det ungerska stuteriet Bábolna och avlas nu förutom i Ungern i Tjeckien, Österrike, Rumänien, Balkanländerna, Polen och Tyskland. Anfadern var hingsten Shagya som var född 1830 i Syrien. Shagya-araben är en allsidig häst som kan användas för både ridning och körning. En gång i tiden användes Shagya-araben av de ungerska husarerna och betraktades som skönhetsidealet för en häst och den bevisade i många sammanhang sin snabbhet, uthållighet och härdighet.

I Sverige företräds rasen av Svenska Shagya-arabföreningen som är medlem i den internationella sammanslutningen ISG (Internationale Shagya-araber Gesellschaft) och i SH (Svenska Hästavelsförbundet).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Shagya-arab

shagyan tror jag är ädlare. Den härstammar från Ungern. Du kommer säkert att få mycket bättre svar. Jag är väldigt dåligt insatt tyvärr. Orkar inte googla heller.

Nej, tvärtom. Shagyan är grövre. Shagya-araben är en ungersk ras, en blandning av ungerska halvblod och araber. En väldigt liten ras i Sverige, men snygga hästar med lite mer massa än araberna.

Nej, tvärtom. Shagyan är grövre. Shagya-araben är en ungersk ras, en blandning av ungerska halvblod och araber. En väldigt liten ras i Sverige, men snygga hästar med lite mer massa än araberna.

Idag är shagya-araberna inte godkända för halvblodsavel, men tittar man lite längre bak i en del halvblodsstammar så hittar man shagyablod.

Idag är shagya-araberna inte godkända för halvblodsavel, men tittar man lite längre bak i en del halvblodsstammar så hittar man shagyablod.

När ändrades det?

Pamino 884 var godkänd för en 10-15 år sen.

Jag kanske har fel. Men jag har för mig att de inte är godkända.

Försökte hitta någon lista på vilka stamböcker som ASVH godkänner, men hittade faktiskt ingenting. Någon som vet var man hittar den förteckningen?

Några gamla kända halvblodshingstar som hade mycket Shagya-arab i sig var Urbino och Immer. Stofamilj 38 kommer från ett Shagya-arab sto.

Själv vet jag inte om de är godkända idag, det var en reflektion från min sida eftersom det funnits en godkänd hingst i "modern" tid.

Min uppfattning är att Shagyan är en smula "coolare" i sitt lynne.
Det är en ras som avlades fram i ungern, främst för att använts i krig. Orientaliska hingstar betäcktes med ungerska ston.
Shagyan är grövre byggt än det arabiska fullblodet. Mer "ridhästmodell" på den kan man säga. Många anser att det är den perfekta familjehästen eftersom den är otroligt mångsidig.

Det arabiska fullblodet är en pigg och vaken häst som gärna vill ha koll på allt i sin omgivning. Det där uttrycket man ofta hör "en hetsig arab" är inte sant. Min uppfattning är att en arab har större behov än andra hästar att känna stor trygghet
i sin ledare. Får man en arab på sin sida och den litar på en så
har man en otoligt tillgiven häst.
Det är dessutom en tålig häst som inte blir skadad ofta.

Gå in på
http://www.sahf.se/
(svenska arabhäst föreningen)
och
http://www.shagya-arab.org/sshf.html

Där finns det massa information om de båda raserna.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, nej...absolut inte. Shagya-Araben är en s.k. araberrasse, d.v.s. en oäkta arab. Det fanns en hingst som hetter Shagya, som visade sig vara ej 100%igt ren arab. Men däremot blev han ochhans avkommor populära i Ungern, där Shagya-Araben bildades och skapade därmed en egen ras.

Polska Anglo-Araben bygger på mycket Shagya-Arabblod, men denna ras är inte godkänd som inkorsning in resten av Europa's defintion på Anglo-Arabiskt Fullblod, ty därär det bara Engelskt Fullblod, Arabiskt Fullblod och redan 100%iga Anglo-Arabiska Fullblod som är godkända. Därför kallas polska Anglo-Araber för Partbred Araber.
En som har många av denna sorten är Finn Guiness på Biddsden Stud (http://www.biddesdenstud.co.uk/) i England. Uppfödare av bl.a. Tamarillo (c:a 45% arabblod), som bl.a gått VM i Jerez i Fälttävlan med bravur. Nu senast vinnare av Badminton Horse Trial.

En annan polsk Anglo-Arab är deras magnifika avelshingst Grafik http://www.biddesdenstud.co.uk/10632.html
Underbar live!

Nej, nej...absolut inte. Shagya-Araben är en s.k. araberrasse, d.v.s. en oäkta arab. Det fanns en hingst som hetter Shagya, som visade sig vara ej 100%igt ren arab. Men däremot blev han ochhans avkommor populära i Ungern, där Shagya-Araben bildades och skapade därmed en egen ras.

Polska Anglo-Araben bygger på mycket Shagya-Arabblod, men denna ras är inte godkänd som inkorsning in resten av Europa's defintion på Anglo-Arabiskt Fullblod, ty därär det bara Engelskt Fullblod, Arabiskt Fullblod och redan 100%iga Anglo-Arabiska Fullblod som är godkända. Därför kallas polska Anglo-Araber för Partbred Araber.
En som har många av denna sorten är Finn Guiness på Biddsden Stud (http://www.biddesdenstud.co.uk/) i England. Uppfödare av bl.a. Tamarillo (c:a 45% arabblod), som bl.a gått VM i Jerez i Fälttävlan med bravur. Nu senast vinnare av Badminton Horse Trial.

En annan polsk Anglo-Arab är deras magnifika avelshingst Grafik http://www.biddesdenstud.co.uk/10632.html
Underbar live!

Ok, tolkar jag det hela rätt då, om jag uppfattar det som att shagyan är en korsning som blivit egen ras, men som har inslag av det arabiska fullblodet?

Ja, stort inslag, till och med. Det syns rätt tydligt på dem att det är arab i.

Liknande trådar

Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster...
2
Svar
29
· Visningar
3 014
Senast: Twihard
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 986
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 292
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 105
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka