Schäfer vs Rottweiler

Gesska

Trådstartare
Skulle vilja höra med er vad ni tycker är likheter och skillnader mellan dessa raser.

Jag är uppvuxen med bruks schäfrar och har tränat både lydnad, spår och svensk skydd så jag är van vid brukshundar. Jag har tidigare tittat åt vinthunds hållet men är nu (efter att ha träffat fler vinthundar) tillbaka på brukshunds spåret. Nu vill jag veta vad NI tycker och tänker om dessa raser!

Sv: Schäfer vs Rottweiler

Tycker båda är jättefina. Vore jag tvingad att välja, så blev det en schäfer. Har haft 4 st hittills. Men får väl ärligt erkänna att jag har sneglat på rottisen också.

Av dom individer jag har träffat så tycker jag att schäfern har en mer naturlig fallenhet för att arbeta... En Råtta måste man visa, en schäfer bara, helt magiskt, vet:love:

Inte alls partisk:angel:

Som natt o dag i Dressyren...

Rottweiler är fuck you! Schäfer är mer mer mer!

Detta är inge jag tar ur vinden.

Har en kanon bra Rottweiler som jag kommit otroligt långt med som första hund men vilken gropig väg kan tro man vart i Östtyskland o kört ibland.

Schäfrarna har varit så samarbetsvilliga alla jag haft o inga problem i kring som Rottweiler har med hanhund aggressioner o.s.v. Dom är verkligen som o åka på Autobahn med.

Det som jag ser postivt med Rottweiler är att dom är robustare o jobbar bättre självständigt ex i sök skick är iaf min helt fenomenal. Dom är ofta miljöstarkare än Schäfern. I dag har det blivit ofta att tempramentet stör Schäfern för man har avlat på livliga individer men som inte har nervsidan riktigt med sig som balanserar upp det hela. Men rottisen har sällan dom problemen.
Men i samma veva ska man veta att få rottisar i dag inte ens besitter en motor som driver den framåt.

Dom saknar ofta en rejäl kamplust och jakt o temprament ja då får man som de allra flesta är en fin soffpotatis.
Men Schäfer tittar man på brukssidan så kan du få en medelklassig hund o komma långt med i den gren du tänkt starta. För o ens tänka sig komma nån vart med en rottweiler lär du ligga i toppskiktet på vad den svenska marknaden kan erbjuda dig vilket jag ser som väldigt tragiskt för det är få som får fram såna hundar.

Senast ändrad:

Det var detta svar jag var rädd att få...
Det är även min grundåsikt men då jag inte har den kollen på rottisar så ville jag kolla lite här. Jag vill ju ha en arbetsvillig hund.

Men finns det ingen (förutom PIRU) på hela buke som har en rottis som ni tränar (tävlar) ngt med?

Min är nåt grymt arbetsvillig men hela tiden i frågasätta o det slipper man helt på Schäfern som är mer will to please!

Beror på vilket som passar dig bäst jag är ju helt klart i dag ett Schäfer freak!

Vill du tävla o träna så tycker jag att du ska slå rottis ur hågen - har haft två rottistikar och det finns även en rottishane hos en familjemedlem. De har varit och är alla helt otroliga personligheter, starka individer som gör allt i sin egen takt. Min nuvarande tik är en proffssovare, otroligt förig i vardagen, en klippa i familjen men träna eller arbeta på kommando? - Näääee, det kan matte göra själv...

Schäfrarna jag har och har haft är däremot TURBO, hela tiden. Det finns bara en växel, otroligt kraftfulla, krävande, energiska och j-ligt enerverande rentutsagt om man INTE vill ligga på topp med träning eller arbetar med dem.

Har sett en del rottisar i tjänst eller som tränats för tjänst under min tid på Falck och Securitas och jag kan säga att jag har inte varit impad - de har varit svårmotiverade, för tunga, haft problem i miljöer, med hala golv bl a, en del av dem har kraftigt ifrågasatt förarna, någon hade hormonella problem etc etc. INGEN rottistik jag sett prövas eller tränas för tjänst har hållit måttet.

Visst finns det miljösvaga och icke nervfasta schäfrar men jag har sett betydligt fler rottisar med problem än schäfrar. För mig borde schäfern vara den ideala hunden för den tränings och tävlingsglade.

Rottistiken här hemma är idealisk för en numera soffliggare till hundägare som jag själv:)

Jag har en Rottweilertik som jag tränat med i många år, men tävla gick bara inte så nu har jag köpt Schäfer. Ska aldrig ha något annat. Gamla rottishanen var det väl mer fräs i, men där var det mycket fuck-you-attityd och det var bara jobbigt.

Det finns några stycken uppfödare som fortfarande får fram tävlingshundar om man absolut vill ha Rottweiler, men det är betydligt enklare att hitta en bra Schäfer.

+ Piru.

Jo det lutar mer åt att det blir en schäfer. Blivit nyfiken på rottisar men tror dom passar sambon bättre än mej. Han har desutom mer pondus än vad jag har. :p

Är ju uppvuxen med schäfrar och jag jämnför ju alla hundar med dom.
Men det ni sagt här har bara gjort det klarare för mej att det faktiskt är en ny schäfer som jag letar efter.

Är det inte så att "en gång schäfer - alltid schäfer" stämmer??

Tack och G´natt!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
869
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 652
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 099
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka