Sannolikhet för tvillingar?

bananabambi

Trådstartare
En av mina vänner gillar att överdriva, overdramatisera och alltid hävda sig själv.

Nu ville hon inte bli gravid en andra gång, då sannolikheten för henne att få tvillingar var högre än 75%. Påstår hon. (Sedan blev hon gravid omgående efter att han fick reda på att vi skulle ha en till knodd)

Jag kan ingenting om det, hängde inte med på biologilektionerna. Jag tror att hennes halvsyskon fått tvillingar en gång, och utefter det hävdar hon nu att chansen är så stor för henne.

Ni som vet, kan det verkligen stämma?

Någon som dessutom vet hur nära inpå man ska ha tvillingar i släkten för att chansen ska bli runt 75%.

Jag tycker att det låter otroligt, men eftersom jag inte kan svara emot då jag inte vet så har jag låtit det vara.
 
Sv: Sannolikhet för tvillingar?

Tack för länken. Tyvärr tyckte jag inte att jag fann det jag ville ha svar på, mer än just procenten för hur vanligt förekommande en tvillingfödsel är.

Jag anar att frågan är ganska komplicerad :crazy:
 
Sv: Sannolikhet för tvillingar?

Tack! Ska lusläsa den sidan nu.

(Borde ju i och för sig kunna googla om detta själv, men jag tänkte att någon här kanske visste?)
 
Sv: Sannolikhet för tvillingar?

Så länge det är en naturligt tillkommen graviditet så kan sannolikheten för att hon ska föda tvillingar inte vara 75% ens om båda hennes föräldrar samt alla mor- och farföräldrar är tvillingar.

Däremot, medicinskt tillkomna graviditeter kan ju generera både tvillingar och trillingar, men som det låter syftar hon på naturligt tillkomna graviditeter.
 
Sv: Sannolikhet för tvillingar?

Här hittade jag ju något i alla fall:

Att få tvåäggstvillingar är mycket ärftligt. Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är ärftlig. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling eller har tvillingar i släkten, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kanske en dag får tvåäggstvillingar.

En enda - svensk! - undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv. Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar.

Om hennes mamma/pappa fått/är tvåäggstvillingar så ökar hennes chans.

Detta beror alltså på hennes sida. Oavsett om hennes sambo nu skulle ha enäggstvillingar i släkten så har det ingen betydelse för hennes/deras chans att få tvåäggstvillingar. Möjligvis för deras barn.

Om hon själv skulle vara enäggstvilling så skulle hennes chans vara dubbelt så stor att få tvillingar som resten av oss som inte är enäggstvilling. Här har pappans del i allt noll betydelse.

Alltså kan man konstatera att det avgörs på hennes mors/fars sida om chansen är stor för tvillingar, oavsett om det är en- eller tvåäggstvillingar.

Har jag fattat det rätt?

Undrar bara hur hon har fått fram att det är just 75%.

Dock har jag för mig att det var några halvsyskon (eller nåt :crazy: ) som utgjorde grunden för hennes uträkning, och för att veta det behöver jag ju då veta vilka de var, vem de är barn till.
Låter som att jag fåt forska i det, och jag vill veta då jag avskyr skrävleri som enbart hittas på bara för att dra på sig uppmärksamhet.
 
Sv: Sannolikhet för tvillingar?

Javisst, det är en naturligt tillkommen graviditet.

Hon har alltid sagt "Vi ska inte ha fler barn, vi har ju 75% risk att få tvillingar". Tycker att man kan säga att man väljer att vänta, istället för att dra till med att man inte vill ha fler barn, eftersom hon förmodligen inte alls menade det. Speciellt nu när hon faktiskt är gravid igen.

Och när folk nu grattar henne till den graviditeten (som hon då sa sig inte vilja ha) säger hon flinandes: "-Men det är 75% risk att vi får tvillingar", bara för att folk ska acka och oha åt henne.

Och jag har alltid, alltid ifrågasatt det. Hon har lovat att visa mig hur hon fått fram det, men nu börjar det bli tjatigt att fråga hela tiden, därför ville jag veta.
 
Sv: Sannolikhet för tvillingar?

Ja, du verkar ha förstått det rätt! :)

Min enda teori om varför hon så gärna vill att det ska finnas en risk(?????) att hon är gravid med tvillingar, är uppmärksamheten. Om hennes halvsyster fått tvillingar så har hon säkert fått lite mer uppmärksamhet pga det. Det är kanske just det hon är ute efter?

Men siffrorna verkar tagna ur luften!! Vilken sorts tvillingar är det halvsystern fått? Börja där så får du nog fram ett snabbt svar! :)

/Timsetim, som oanandes visade sig ha genen i släkten.
 
Sv: Sannolikhet för tvillingar?

Alltså kan man konstatera att det avgörs på hennes mors/fars sida om chansen är stor för tvillingar, oavsett om det är en- eller tvåäggstvillingar.

En äggstvillingar beror vell på att ägget delar sig, är sånt ärftligt?

Carolus som vet att det finns chans att hon har ärft möjlighet att få tvåäggstvillingar... Hon har många tvillingpar i släkten på pappsens sida... :D :D
 
Sv: Sannolikhet för tvillingar?

Fast jag tror inte att pappans gener har nån större betydelse för förmågan att släppa ägg. Det är betydligt större ärftlighet på moderns sida.


till TS, jsag tror att din kompis bara är ute efter uppmärksamhet eftersom hennes siffror är helt tagna ur luften.

För övrigt, det heter inte RISK för tvillingar, det heter CHANS till ...
 
Sv: Sannolikhet för tvillingar?

Jo han kan ge mig genen... Som jag förstått det, men han kunde inte göra så att mamma födde tvillingar...
 
Sv: Sannolikhet för tvillingar?

Fast jag tror inte att pappans gener har nån större betydelse för förmågan att släppa ägg. Det är betydligt större ärftlighet på moderns sida.

Pappan kan i så fall bära och ge vidare anlagen till sin/a döttrar för att släppa två ägg, men hur pass vanligt det är står ju inte.
till TS, jsag tror att din kompis bara är ute efter uppmärksamhet eftersom hennes siffror är helt tagna ur luften.

Eller hur :smirk: Men det vill jag inte säga till henne utan att ha torrt om fötterna.

För övrigt, det heter inte RISK för tvillingar, det heter CHANS till

Pja, det är väl vad man själv tycker. Om du kollar vad jag skrivit så benämner jag det med chans. Medvetet skrev jag dock risk när jag citerade henne, eftersom det är så hon uttrycker sig.
 
Sv: Sannolikhet för tvillingar?

Din polare kanske är kass på matte?


//Max - enäggstvilling, med flera i släkten
Nja, har man det minsta sinne för logik för man inse att 75% sannolikhet inte är sannolikt, helt enkelt. ;)

/Kimz0r, uuuuurkass på matte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 113
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 728
S
Övr. Barn Jag är tillsammans med en man sedan ca ett år tillbaka och han har 2 barn (2 och 3 år iår) tillsammans med en annan kvinna. Deras...
2
Svar
23
· Visningar
5 697
Senast: lobell
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 469
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp