Sanddressa gräsbana

Equilina

Trådstartare
Någon med erfarenhet?
Vad ska man välja för grus?
Hur mycket behöver man räkna med att lägga på första gången?
 
Någon med erfarenhet?
Vad ska man välja för grus?
Hur mycket behöver man räkna med att lägga på första gången?
Satt och tänkte på samma sak nu när jag red på gamla gräs ridbanan (dvs hagen som jag red i innan ;))
Är dåligt med gräsrötter där tydligen då man skalar av gräset så fort hästen halkar till :o.. nuvarande rid hage är mycket tåligare även om det är ett spår upptrampad.

Tänker att åtminstone här borde det räcka med att dumpa stenmjöl och grus i hörnen och vid motsvarande e och b. Så att man kan göra säkra hörnpasseringar även vid blött underlag.
Så kan man ändå harva det jämnt när man ändå tar mullvadshögarna :).
Men jag hoppar ju inte så ofta. Och ännu mer sällan då det är halt i hagen. Och gör jag det så är det mest de fasta hinderna som tas då jag inte orkar dra ut bommarna :p. Så där kan man ju också dumpa lite stenmjöl och grus.
 
Någon med erfarenhet?
Vad ska man välja för grus?
Hur mycket behöver man räkna med att lägga på första gången?
Ingen erfarenhet, bara anar hur de verkar göra på gräsbana nära. De verkar sprida flera ton grus varje år och det slukas av gräset, det måste rimligen spela roll hur stor banan är ;). Men banan är väldigt fin. Golfbanor dressar med grus för hållbarhet. Om du inte får svar kanske du kan ringa näraliggande golfbana om tankar, båda dressar ju för hållbarhet. (du lär ju slippa lufta i alla fall pga hovarna).
 
Ingen erfarenhet, bara anar hur de verkar göra på gräsbana nära. De verkar sprida flera ton grus varje år och det slukas av gräset, det måste rimligen spela roll hur stor banan är ;). Men banan är väldigt fin. Golfbanor dressar med grus för hållbarhet. Om du inte får svar kanske du kan ringa näraliggande golfbana om tankar, båda dressar ju för hållbarhet. (du lär ju slippa lufta i alla fall pga hovarna).

Hade ingen aning om att man dressar golfbanor så det var ett superbra tips! Har dessutom en släkting som sköter en av Sthmls finaste golfbanor så jag skulle ju kunna fråga honom :D
 
Hade ingen aning om att man dressar golfbanor så det var ett superbra tips! Har dessutom en släkting som sköter en av Sthmls finaste golfbanor så jag skulle ju kunna fråga honom :D
Gör det! Det är en jättebra idé. Det är hörsägen egentligen, en kollega är galen golfare och vi har diskuterat min gräsmatta, golfbanor, hennes familjs golfgräsmatta, luftning av gräsmatta med grep eller grunk, och dressande av stallets gräsbana i jämförande. Jag konstaterade att jag luftar min gräsmatta men rimligen blir ridbanan luftad när gräskokor rivs upp av hovarna. :D Akta dig ;) de verkar kunna prata gräs i timmar.
 
Gör det! Det är en jättebra idé. Det är hörsägen egentligen, en kollega är galen golfare och vi har diskuterat min gräsmatta, golfbanor, hennes familjs golfgräsmatta, luftning av gräsmatta med grep eller grunk, och dressande av stallets gräsbana i jämförande. Jag konstaterade att jag luftar min gräsmatta men rimligen blir ridbanan luftad när gräskokor rivs upp av hovarna. :D Akta dig ;) de verkar kunna prata gräs i timmar.
Förresten är det kanske sand folk har på, inte grus, jag har urusel koll på skillnad i kornstorlek på sand och grus så man ser ju bara en hög med ngt slags hm sand eller grus.

Den här är ju kul :D De verkar lufta i alla fall.
https://www.grassform.co.uk/service...s/maintenance-guides/polo-ground-maintenance/
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 121
Senast: Äpplet.
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 043
Senast: Piaff
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
747
Senast: Luff
·
Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 195
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp