Sällskapshäst?

Sv: Sällskapshäst?

Jag hoppas att det går bra.
Jag kommer aldrig mer att ha endast två boxplatser, efter erfarenhet.
Har nu tre boxar i stallet, men har f n bara två hästar. Detta då det går bra med dessa.
Har under ett antal år haft en som inte gick att lämna, möjligen i stallet.
Det var inte roligt alls....
 
Sv: Sällskapshäst?

De jag vet om passar bättre till körning än ridning tror jag :p Det grundar jag dock enbart på att jag tycker det är ok att köra i trav på lite hårdare vägar än vad jag vill rida på, jag har ju dock haft körningen till just sådant arbete till min häst :p

Dessutom har jag ju x antal superkuskar som grannar :D
 
Senast ändrad:
Sv: Sällskapshäst?

Ja det är ju alltid bra att fortfarande ha möjligheten att ha tre hästar, ifall det inte skulle fungera med två!

*kl*

Småhästar är otroligt söta! Skulle inte tacka nej till en russ att köra! Men tyvärr är jag nybörjare när det kommer till körning :(
 
Sv: Sällskapshäst?

Ännu en fråga! Jag har en valack, visst borde det vara bäst att ha en valack till då? Har inte sett min valack betäcka eller liknande när han gått med ston, men det borde väl ändå bli smidigast att ha två valacker?
 
Sv: Sällskapshäst?

Ja, jag vill absolut ha en valack till min. Han har inte haft några problem med att gå med mammas sto men kan man ändå välja så är det ju smidigaste en till valack :)
 
Sv: Sällskapshäst?

Ja, det känns som det är smidigast att ha samma kön, så slipper man onödigt krångel som kan uppstå! :)
 
Sv: Sällskapshäst?

Knapplån: Något jag tycker är väsentligt när man letar sällskapshäst är att hästarna passar ihop någorlunda när det gäller foderbiten. Det vill säga att de kan äta på ett ungefär samma mängd grovfoder i hagen utan att den ena blir för tjock eller får fång etc. Så även om shettisar är vansinnigt söta och anses vara "billiga i drift" så blir det ofta problematiskt när de får mat i hagen om den ordinarie hästen kräver en stor fodergiva för att bli nöjd. Jag har haft det problemet själv. En normalfödd häst, och en mycket lättfödd större ponny. Eftersom jag var tvungen att hålla igen intaget för ponnyn så blev den stora hästen inte nöjd på det foder jag kunde lägga i hagen under dagen. Inte optimalt alls även om jag hade lunchgrind för att dela upp givan på flera tillfällen...
 
Sv: Sällskapshäst?

Ja det är ju också väldigt viktigt! Har man en shettis och en storhäst så är det ju svårt att ge dem olika mycket grovfoder utan att shettisen lyckas sätta i sig alldeles för mycket! Då är risken stor att man får en fet liten ponny och en hungrig storhäst.
 
Sv: Sällskapshäst?

Precis därför jag är väldigt velig. Min är relativt lättfödd men det är ju inget jämfört med en liten ponny (av normal lättföddhet) som dessutom inte får någon direkt motion. Och det är ju skitsvårt att veta innan hurvida den man hittat kommer funka på den mat/motionen det är tänkt.
 
Sv: Sällskapshäst?

Ja därför är det väl bra om man kan få låna hästen innan köp, eller köpa på "öppet köp" så man kan se om det fungerar. Det är kanske inte så skoj att behöva ta in ena hästen flera gånger om dagen och fodra den inne för att den ska få i sig mer än den lilla.
 
Sv: Sällskapshäst?

MEn är det lagligt? Jag har för mig att det för ett par år sedan kom en lag som säger att hästar måste ha sällskap av minst en annan häst. Inte i samma hage men de ska kunna se varandra.

Utgångspunkten är att det ska hållas minst två hästar, men det bedöms alltid från fall till fall. Det kan vara lagligt att ha ett får som enda sällskap till en häst om hästen inte visar på symptom som tyder på att den inte alls trivs med att vara ensam häst.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 425
Senast: tanten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 439
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 827
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 185
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp