Sällskapshäst?

Sv: Sällskapshäst?

Jag hade aldrig i livet tagit en foderhäst för sista förvaring. Det är som att be om problem när ägaren vill hålla liv i (på din bekostnad) en häst som du tycker borde vandra vidare. DET hade verkligen tagit hårt på mig!

Detta problem visade sig med önskvärd tydlighet för oss, och jag har fortfarande mardrömmar om den incidenten.
 
Sv: Sällskapshäst?

Jag hade aldrig i livet tagit en foderhäst för sista förvaring. Det är som att be om problem när ägaren vill hålla liv i (på din bekostnad) en häst som du tycker borde vandra vidare. DET hade verkligen tagit hårt på mig!

Detta problem visade sig med önskvärd tydlighet för oss, och jag har fortfarande mardrömmar om den incidenten.

Det är precis det jag är rädd för!

Dock har 2 av våra ponnyer fått leva ett extra år hos oss när de egentligen skulle tagits bort. Den första var lite sjuk och blev sämre på slutet - inga problem att ta bort i kontakt med ägaren. Den andra mådde prima men var gammal och ägaren ville inte sälja. Båda var "besämt" att vi skulle ha ett år och sedan skulle de tas bort. Nema problema. Sådana ägare är jag gärna fodervärd åt! De som bara vill att deras gamla ponny ska ha det bra på slutet men sedan tas bort i tid.
 
Sv: Sällskapshäst?

Jag har eg inget emot att ha en fisk och glad häst dens sista år, däremot har jag stor ovilja att hålla hästar som bör avlivas i livet bara för att ägaren tycker hästen kan gå i en hage.

Det kanske låter konstigt men det känns mycket bättre för mig att ha en foderhäst på slutförvaring än att köpa en egen häst och ge den ett sista hem. Jag vet inte riktigt varför?

Självklart ska det vara en häst som mår bra, och som kan få en bra pensionärstid hos dig! Inte en som du håller liv i för att din egen häst ska slippa bli ensam (en häst som inte mår bra funkar nog inte så bra som sällskap heller, den ska ju helst orka relatera till din häst, och ta en roll, inte bara hunsas runt eller hänga i ett hörn).

Jag tror att jag förstår den där känslan med foderhäst, men det går kanske att lösa?

Jag känner att jag själv hellre skulle lämna bort min häst, fortfarande i min ägo, till något lämpligt ålderdomshem än att sälja den på ålderns höst. Jag skulle även gärna betala lite för den inackorderingen. Jag tänker mig att det blir billigare (och lugnare och bättre) än att ha pensionären på en ridanläggning, och att kostnaden blir lite symbolisk eftersom pensionären samtidigt är viktig som sällskapshäst.

Nu är min häst för ung för att sändas till dig som pensionär, men i princip hade jag kunnat tänka mig ett sådant upplägg. Kanske är jag inte ensam om det? Jag tror att många hästägare som i princip bara kan ha en häst i taget, ändå gärna vill ge sin gamla pensionär en bra ålderdom och samtidigt kunna ha en häst att rida.
 
Sv: Sällskapshäst?

Men åh, stackars shettisen :( Den kanske vill bli foderhäst hos min snälla ponny istället :D

Men jag fattade inte riktigt, är skimmeln din foderhäst som enbart går som sällskap?

japp har skimmeln på foder, fuxen äger jag. då skimmelns ägare inte ville lämna iväg en 18 årig häst som ridhäst så skrev vi kontrakt att hon bara skulle gå som promenad/sällskap. då skimmeln inte har några gamla skador och är pigg och glad så rids hon på bana eller ut ngn gång i månaden, väldigt pigg och glad tant som är underbart okomplicerad i hanteringen, det enda med henne är att hon blir het på hemvägen och inte vill vara ensam i stall/hage, men det är det vi har sällskaps häst nr 2 till ^_^, så när jag är iväg med fuxen så är shettisen sällskap till skimmeln. alla glada ^_^

tror inte du vill ha shettisen, gammal fång ponny, överdrivet lättfödd, ej barnvänlig, rymmer så fort hon får chansen + är super söt så man förlåter alla hennes olater så fort hon blinkar med sina stora ögon :D
 
Sv: Sällskapshäst?

Självklart ska det vara en häst som mår bra, och som kan få en bra pensionärstid hos dig! Inte en som du håller liv i för att din egen häst ska slippa bli ensam (en häst som inte mår bra funkar nog inte så bra som sällskap heller, den ska ju helst orka relatera till din häst, och ta en roll, inte bara hunsas runt eller hänga i ett hörn).

Jag tror att jag förstår den där känslan med foderhäst, men det går kanske att lösa?

Jag känner att jag själv hellre skulle lämna bort min häst, fortfarande i min ägo, till något lämpligt ålderdomshem än att sälja den på ålderns höst. Jag skulle även gärna betala lite för den inackorderingen. Jag tänker mig att det blir billigare (och lugnare och bättre) än att ha pensionären på en ridanläggning, och att kostnaden blir lite symbolisk eftersom pensionären samtidigt är viktig som sällskapshäst.

Nu är min häst för ung för att sändas till dig som pensionär, men i princip hade jag kunnat tänka mig ett sådant upplägg. Kanske är jag inte ensam om det? Jag tror att många hästägare som i princip bara kan ha en häst i taget, ändå gärna vill ge sin gamla pensionär en bra ålderdom och samtidigt kunna ha en häst att rida.

En sådan hästägare som du är det jag letar efter :D Undra om de går att hitta och hur man skiljer ut dem från sådana som Lovialeonora råkat ut för. Helt klart kolla sina kontakter först iaf!
 
Sv: Sällskapshäst?

Nu är jag med :D Så bra lösning det blev ändå då!

Hihi, en rymling passar nog inte så bra här, lite för nära till E22:an :crazy: Men om det är den på din avatar förstår jag att hon blir förlåten :D
 
Sv: Sällskapshäst?

Jag tycker det är bra med en äldre (dock inte jättegammal vid köp, man vill ju ha den några år, jobbigt att förlora dem :( ) d-ponny/mindre häst som inte behöver tränas hårt men som tål att ridas eller gå promenader några dagar i vecka dvs hel och fräsch för åldern. Om de är goda kompisar så kan du ju ha med den som handhäst när du rider ut också. Alla hästar mår bra av att röra på sig, och jag skulle inte ha samvete att låta en vara kvar i hagen varje dag medan den andra fick komma ut och arbetas. De måste få göra något, om det så bara är en halvtimmes promenix, löslongering etc.

Jag köpte en 17 årig d-ponny (nu 21), han rids ibland, tömkörs ibland, annars går vi promenader med skritt och trav på ca 1 timme varje dag. Har för mig att du skrivit nånstans att du gillar att jogga, då är det ju perfekt att ta med 2a ponnyn. :)
 
Sv: Sällskapshäst?

Jag håller helt med dig!

Lycka hade varit att ha en trevlig och frisk gamling och en liten snäll unge som red den några dagar i veckan. Ponnyn är väl det lätta och ungen det svåra ;) Och då blir man ju direkt beroende av någon annan oxå.

Det jag in i det längsta vill undvika är att vara själv med två hästar som behöver motioneras (och precis som du anser jag inte att det är ok att lämna en häst i hagen "bara för att"). Jag inser mina begränsningar och jag är verkligen inte en sådan som vill försöka pussla ihop tiden mellan två hästar. Jag har veckopendlat till min nuvarande häst i 5.5 år genom hela hans utbildning och nu vill jag verkligen lägga tiden på honom när vi kommer bo på samma ställe :bump:
 
Sv: Sällskapshäst?

Ja du, antingen har man väl en inackordering eller också en "sällskapshäst" av något slag. Själv skaffade jag en shettis på foder. Och den promenerar jag med i motionssyfte några gåger i veckan samt longerar. Inte särskilt betungande utan bara trevligt eftersom den hästen är väldigt väluppfostrad. Och när jag rider ut står hon inne i boxen. Det fungerar väldigt bra. En liten häst är ju också så mycket lättare i skötsel/vård. När jag promenerar med henne står min andra häst i hagen vilket han klarar utan problem. Jag är mycket nöjd med detta arrangemang och väldigt överraskad över hur trevlig en shettis kan vara. Nu har jag börjat träna dem att gå tillsammans på promenader.

En inackordering har jag också prövat och det kan ju fungera om man får tag i någon som man verkligen trivs med förstås.
Du får kanske pröva dig fram med olika alternativ. Det finns ju fördelar och nackdelar med alla varianter.:cool:
 
Sv: Sällskapshäst?

Du får låna hem mitt sto hehe, fast jag hade ju velat avla på henne;) 100% frisk och kry ;)
 
Sv: Sällskapshäst?

Skadade travhästar som behöver lång vila, hästar som pensionerats från verksamhet/ridskola, alternativt hästar som ska till hästhimlen (oftast travhästar) men som ändå kan leva ett bra liv om de slipper arbeta.
Jag har haft några sällskapshästar enligt ovanstående samt en häst som skulle säljas framåt vårkanten. den tog jag på senhösten då marknaden bedömdes som svårare.

För min del känns det bättre att ha en häst som någon annan äger. Ägde jag den själv så skulle det vara då oerhört mycket svårare den dagen jag av någon orsak vill ändra på min hästhållning.
Givetvis får de samma skötsel oavsett ägare.
Alla utom travkonvalesenterna har dessutom gått att rida i begränsad omfattning och med mkt lätt motion - om vi vill, inget som helst tvång.
 
Sv: Sällskapshäst?

Vet inte om någon har nämt detta: Men en liten ponny som är inkörd kanske hade varit kul? tar ju inte mkt plats äter inte överdrivet mycket helleR? Kanske du har någon liten grann tös/pojk som vill komma och pyssla med den med?:)
 
Sv: Sällskapshäst?

Min dröm är att ha ett eget litet ställe hemma där jag kan ha min häst i framtiden. Och tiden för en ridbar häst till kanske inte kommer finnas om man ska kombinera med jobb och familj. Samtidigt som jag aldrig i livet skulle hyra ut (och därmed tvingas samarbeta med andra hästmänniskor igen) om jag en gång för alla slapp stå inackorderad och stå ut med andras idéer. Har råkat ut för en hel del knäppt folk som från början verkat helt normala i hästkretsar, så det är inget jag eftersträvar.

Jag hade nog faktiskt köpt en mindre ponny (A- eller B-ponny) som sällskap. Man kan ju göra andra saker än att rida på den, köra, ta med som handhäst, promenera med den. Samtidigt som den inte är lika dyr i drift som en stor häst. Alla hästar kräver inte att bli ridna/motionerade sju dagar i veckan. Det finns hästar som mår bra bara de blir ompysslade och älskade varje dag, eller kanske får komma ut tre gånger i veckan.
 
Sv: Sällskapshäst?

*kl*
Livar upp denna tråd istället för att skapa en ny.

Jag och sambon har börjat kolla lite på hus. Troligtvis kommer vi köpa något ställe där jag kan ha hästen så jag har börjat fundera lite ang. sällskap till min häst.
Min mamma och mina två systrar rider gärna, även fast de inte vill ha häst på heltid någon av dem. Därför är jag lite sugen på att ha en häst som kan ridas 2-3 ggr i veckan.
Frågan är ju då vad man ska skaffa för någon häst. Jag har inte lust att köpa en dyr häst, känns som slöseri med hästens liv att ha en fullt frisk häst som bara går ett par gånger i veckan.

Ingen av oss som ska rida är längre än 165 cm och ingen väger mer än 55 kg. Kanske skulle en grov c-ponny eller en d-ponny funka?
Vad tror ni? Kanske en äldre ponny som vill ta det lite lugnt.

Läste även i denna tråd att det är bra att ha tre hästar, att de gärna blir flockbundna när de är två. Min häst går bra att ta ifrån de andra hästarna, men han vill inte lämnas själv i hagen :/

Ursäkta för flummigt och osammanhängande inlägg, jag har så mycket tankar i huvudet. Men kom gärna med era åsikter och tankar om sällskap/promenadhästar!
 
Sv: Sällskapshäst?

En äldre ponny kan säkert vara passande. Med rätt temperament trivs nog många, iaf av naturraserna, med att vara ute några gånger i veckan rent generellt :)

Ang tre hästar så beror det nog helt på vad man har för erfarenheter, hästar och förutsättningar som vi sett i tråden. Vi har som sagt bra haft två i snart 22 år nu och hästen som varit bestående har inte berört så det stört av att det blivit luckor (en lång och annars ngra dagar) mellan ponnyerna eller om en ponny varit på klinik. Den hästen är annars ett väldigt rutinstyrt sto med lite snurr i pannan i vissa situationer om man säger så. Men hon har alltid direkt fattat läget och funkat bra. Samtliga ponnyer har också väldigt snabbt lärt sig rutinerna här och ingen har varit svårt på något vis. Det har varit typ alla olika typer ponnyer man kan hitta :D Mao ser jag personligen inte det nödvändigt att ha 3 hästar.
 
Sv: Sällskapshäst?

Det låter ju bra! Då kanske man kan vänja hästarna vid att vara själva. Börja med korta stunder och sedan längre och längre. Nästan som att ensamhetsträna en valp! :D
Har kikat runt lite på annonser nu (bara för att vara nyfiken, inget är aktuellt än) och det finns flera ponnyer som säljs som promenadhästar. Frågan är ju hur gammalt som är för gammalt. Man vill ju inte gärna köpa en ponny och fästa sig vid den sedan måste man ta bort den efter ett år. Sen finns det ju vissa yngre hästar som bara klarar av att vara promenadhästar, men det är ju väldigt individuellt vad de klarar om de t.ex är triangelmärkta.
 
Sv: Sällskapshäst?

Jag har samma erfarenhet av att det funkar bra med två hästar, har också varit tvungen att ha en häst ensam kortare perioder utan att det varit något stort problem.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 425
Senast: tanten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 439
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 827
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 186
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp