Sällskapshäst?

the_connemara

Trådstartare
Hur löser man eget stall och egen häst med sällskap till sin häst enklast?

Vi har plats för 2 hästar och jag har 1 och har inget intresse av att ha en till. Jag vill inte ha en inackordering som jag inte känner. Jag gillar inte sällskapshästar som bara går i hagen. Jag vill ännu mindre ha en sällskapshäst som inte klarar av att bara gå i hagen (typ blir fet och får fång).

Jag vill egentligen inte köpa en häst till för jag vill egentligen inte ha ansvar för en häst till. Jag vill inte köpa och sälja häst och just nu ser jag inte riktigt hur en till häst skulle kunna följa min häst "resten av livet" (mest för att jag inte vill slösa bort ett helt hästliv på att bara gå i hagen med min häst). Samtidig så hade inköp av en till häst inneburit "stenkoll" på hästlivet typ jättelångt framåt (att hästar skadar sig och dör får man ju såklart räkna in men ni fattar nog vad jag menar).

På det viset känns ju en foderhäst som ett smidigt alternativ. Men vem vill låna ut sin häst på foder som sällskap? Och så har man ju hört så himla mycket skit här så vågar man ta hem en häst på foder?

I den perfekta världen hade jag velat köpa en liten fin welsh typ c-ponny och kört med. Men jag är inte den som vill stressa mig genom hästlivet utan jag vill kompromisslöst kunna prioritera min ridhäst. Dessutom är det första gången ever jag kommer ha häst på "heltid" eftersom vi båda tidigare bott hemma hos mina päron med tillhörande hästgalen mor. Jag vill alltså hitta ett åtm till en början väldigt smidigt och gärna billigt alternativ för att komma in i at ha häst i eget stall och kanske komma fram till en bra och långsiktigt lösning.

Tipsa gärna både om en smidig start och en mer långsiktig lösning! Hur gör ni?
 
Sv: Sällskapshäst?

Det finns massor med folk som vill låna ut sina hästar till sällskap! Uppfödare med unghästar, långtidskonvalescenter som bara behöver tid, t-märkta hästar som ägaren egentligen inte vill sälja/slakta, fd travare, avelston som ska få ett viloår mm.

Sen finns det faktiskt hästar som uppskattar att "bara" vara sällskapshäst. Min nordsvensk till exempel, hon har som uppgift i livet att samla ihop och skydda sin flock och hon tycker verkligen inte om att lämna den. Hon mår som bäst när hon "bara får gå i hagen".
 
Sv: Sällskapshäst?

Förutsatt att man har tillräckligt bra hagar så hästarna verkligen får utlopp för sina behov, och tillräcklig utevistelse i sagda hagar är det många hästar som fungerar bra som sällskap.

Fjordtokan har nämnt några, och det finns ju en drös med individer som behöver en sista förvaringsplats. På foder hade jag nog inte tagit någon, däremot betala någon tusenlapp för att ge en häst ett sista hem.

Vad som kan vara värt att tänka på är att de ofta blir väldigt bundna vid varandra när man har två. När vi hade eget hade vi för det mesta tre, och då blev en lämnad då och då utan någon större panik. Men när vi senare bara hade två, var det ett himla sjå för de var verkligen som svetsade vid varandra. Rätt jobbigt när man måste iväg med den ena, eller ut och rida etc.
 
Sv: Sällskapshäst?

Så bra hagar har vi verkligen inte här, därför jag är så tveksam till en "bara gå i hagen häst".

Att de blir krångligt fästa vid varandra har vi faktiskt aldrig upplevt. Men det kan ju bero på att våra alltid blivit åtskilda minst en gång om dagen och ofta åkt i väg (båda två var för sig) ensamna på träning o dyl? Kanske är värre om man har en häst som bara går i hagen (nu tänker jag på ev framtida fall för mig, inte ditt fall), det mest spännande som händer är att den andra hästen försvinner liksom?

Hmm. Det hjälper ju inte till att jag ogillar "sista förvaring" heller. Och det är ju inte direkt kul att köpa/låna en häst man vet att man kommer avliva inom något/några år. Dock försvarbart att bara låta den gå i hagen om den trivs med det.
 
Sv: Sällskapshäst?

Tvärtom har jag lättare för en sista förvaring. Det är underbart att kunna erbjuda en häst ett bra sista hem, att veta att den får det bra sista tiden i livet och inte behöver hamna på en slakttransport eller hos någon som tror den är ridbar.

Självklart skiljer sig sådant från person till person. F ö var det oftare den hästen som lämnade som blev tokig, hellre än den som blev kvar (i hage/stall) hos oss.
 
Sv: Sällskapshäst?

En kompis till mig hade en häst som sällskap på något slags mellanting av helinackordering och fodervärd. Dvs kompisen stod för all skötsel och fick även rida om hon ville, ägaren betalade hästens löpande kostnader som foder, strö och skoning men inget extra för stallhyra eller service. Det fungerade bra för dem, ägaren hade inte tid för hästen men kunde då ha kvar den till en låg kostnad medan kompisen fick en sällskapshäst som inte kostade något extra för henne samtidigt som hon kunde styra själv i sitt eget stall. Dock kan ju en sådan lösning avbrytas ganska plötsligt då ägaren väljer att flytta hästen.

Själv köper jag hellre en sällskapshäst istället för bättre kontroll. Som Lovisaleonora påpekade gäller det ju dock att vara noga med vilka individer man har om man bara ska ha två. Jag hade det rätt jobbigt med mina två till en början då den ena, som dessutom är den som är "mest sällskap", visade sig vara väldigt flockbunden och fixade inte alls att vara ensam. När vi sedan skaffade den tredje blev hästlivet mycket enklare och det är nästan mindre jobb med tre än med två.
 
Sv: Sällskapshäst?

Jag har samma problem, skulle dock vilja ha en häst till, min mamma funderar på att skaffa en. Men så länge medan vi väntar måste vi ha sällskap och vi kommer skaffa ett får som sällskap.
 
Sv: Sällskapshäst?

Tvärtom har jag lättare för en sista förvaring. Det är underbart att kunna erbjuda en häst ett bra sista hem, att veta att den får det bra sista tiden i livet och inte behöver hamna på en slakttransport eller hos någon som tror den är ridbar.

Självklart skiljer sig sådant från person till person. F ö var det oftare den hästen som lämnade som blev tokig, hellre än den som blev kvar (i hage/stall) hos oss.

Mitt agg emot sista förvaring är om folk bara inte pallar avliva sin lidande häst :o 2 av mina tidiga ponnyer var dock typiska sådana som egentlgien skulle avlivas men som fick bo hos oss ett år och vara läromästare till lilla mig. De tyckte nog att det var rätt najs. Men du har en bra poäng! En ok häst som bara behöver ta det lugnt hade känts ok för mig med tror jag.

Hos oss har det alltid varit den som blivit kvar i hagen som saknat den andra. I värsta fall så har hästen kutar lite de första gångerna men sedan fattat att kompisen kom ju alltid tillbaka. De lite mindre begåvade har dock stått på fel sida hagen och gnäggat när man släppt ut kompisen igen och inte haft vett att gå runt :D (hage som U med stall i ena armen och hästen har ju då stått i andra armen ;))

En kompis till mig hade en häst som sällskap på något slags mellanting av helinackordering och fodervärd. Dvs kompisen stod för all skötsel och fick även rida om hon ville, ägaren betalade hästens löpande kostnader som foder, strö och skoning men inget extra för stallhyra eller service. Det fungerade bra för dem, ägaren hade inte tid för hästen men kunde då ha kvar den till en låg kostnad medan kompisen fick en sällskapshäst som inte kostade något extra för henne samtidigt som hon kunde styra själv i sitt eget stall. Dock kan ju en sådan lösning avbrytas ganska plötsligt då ägaren väljer att flytta hästen.

Själv köper jag hellre en sällskapshäst istället för bättre kontroll. Som Lovisaleonora påpekade gäller det ju dock att vara noga med vilka individer man har om man bara ska ha två. Jag hade det rätt jobbigt med mina två till en början då den ena, som dessutom är den som är "mest sällskap", visade sig vara väldigt flockbunden och fixade inte alls att vara ensam. När vi sedan skaffade den tredje blev hästlivet mycket enklare och det är nästan mindre jobb med tre än med två.

Din kompis fall hade vi innan vi hos mina föräldrar innan vi köpte min häst. Eller ja, han var en av några sådana hästar men han fick inte åka hem igen :love: Det var riktigt kalas faktiskt! Hade gärna haft det så om man hittar någon att sammarbeta med. Känns dock alldeles för osäkert om det inte är någon man känner.

Svårt att ta reda på en sådan sak innan köp dock? Vi har avverkat iaf över 10 varierande ponnyer som snabbt funnit sig tillrätta med att bara vara 2. De flesta var antingen vana tävlingsponnyer, stuterihästar eller gått med minst 3 eller fler hästar det lilla vi vetat om dem. Men det kan ju ha berott på det jag skrev tidigare, de har ju alltid aktiveras på egen hand från scratch. Dessutom har vi liksom inte haft "något annat alternativ att erbjuda". I större stall/med fler hästar upplever jag att man ofta minskar stressmomenten och aldrig sätter hästarna i en sådan sits att de lär sig bli lämnade/vara ensamna osv. plus att det ju oavsett alltid finns hästar runt omkring hur man än gör liksom :D
 
Sv: Sällskapshäst?

Precis, det är svårt att veta hur de reagerar. Vi frågade noga om just detta med att kunna bli lämnad ensam eftersom det var viktigt för oss. Säljaren trodde inte att det skulle vara några problem alls och jag tror inte att hon ljög, det var bara det att hästen aldrig hade blivit utsatt för det innan. Han var van vid stall med många hästar och som du säger finns det ju alltid en annan häst någonstans så att stå själv några minuter blev ingen stor grej där. De blir inte alls lika bundna till varandra i ett stort stall.

Men ofta fungerar det ju, jag har haft två hästar tidigare utan problem. Det kan ju vara bra att ha en plan b dock, det är väldigt jobbigt att inte kunna åka iväg och träna utan bekymmer med den andra hästen.
 
Sv: Sällskapshäst?

MEn är det lagligt? Jag har för mig att det för ett par år sedan kom en lag som säger att hästar måste ha sällskap av minst en annan häst. Inte i samma hage men de ska kunna se varandra.
 
Sv: Sällskapshäst?

jag har en foderhäst som sällskap till min tokfux, har en shettis också sen innan men i tokfuxens ögon så är shettis= gris och endast roliga att jaga när den rymt in i storhästs hagen :/.

jag hade först tänkt min en större pensionerad ponny som man kunde köra, men svaren på annonsen jag lagt ut blev bara "2årig travare", "problem travare" "fång shettis", "halt valack i behov av vila" osv. min toxfux är elak mot andra hästar, hon bossar mycket, är allmänt dominant och samtidigt osäker. rolig häst :)?
fick ett svar på en som hade en häst som hon ville låna ut som sällskap/promenad häst då hon inte hade plats för den hemma. jag visste att det var ett äldre sto, inget mer(glömde såklart bort det så fort ägaren berättat om hästen), men inte skadad, gick bra med andra hästar och hade varit högst i rang alltid. lät super, efter en blick så var vi sålda, efter en hemsk provridning så fick vi i alla fall hem akvileja och nu är våra hästar super bra vänner ^_^. på en vecka så fick hon tokfuxen att sluta sparka i väggen, och på 2 veckor så lärde hon tokfuxen att man kan äta barken på träden i hagen XD. hon lyckades dock inte bli ledarhäst men min tokfux är inte lika tokig längre iallafall :D.

akvileja är nu 20år och älskar sitt lata liv som promenad tant.
32406822.jpg

vit häst= sällskap
fux = häst som aldrig kramat eller kliat annan häst så länge jag känt henne innan denna bilden(dvs 5år)
 
Sv: Sällskapshäst?

Det hjälper ju inte till att jag ogillar "sista förvaring" heller. Och det är ju inte direkt kul att köpa/låna en häst man vet att man kommer avliva inom något/några år. Dock försvarbart att bara låta den gå i hagen om den trivs med det.

Men du erbjuder ju hästen ett gott pensionärsliv, inte en torftig förvaring. Ungefär som att tillbringa sina sista år på en veranda med havsutsikt på rivieran som alternativ till en underbamannad långvårdsavdelning, om det gällde en människa.

Det jobbiga verkar vara om du fäster dig "för mycket" vid hästen, med tanke på att den har få år kvar. Å andra sidan innebär ju den begränsningen att det blir ett överskådligt åtagande och på det viset en mjuk inskolning i att ha helt eget ansvar för stall och häst(-ar).
 
Sv: Sällskapshäst?

MEn är det lagligt? Jag har för mig att det för ett par år sedan kom en lag som säger att hästar måste ha sällskap av minst en annan häst.

Det är (tyvärr) lagligt. Det räcker med sällskap av något flockdjur som tex får eller ko, om detta räcker för att hästen ska må bra, enligt lagens utformning.

Personligen tycker jag att det där är en av de allvarliga bristerna i djurskyddslagen när det gäller hästar. (Det är inte tillåtet att ha marsvin utan sällskap av artfränder. Varför är det tillåtet när det gäller hästar?)
 
Sv: Sällskapshäst?

Kan du inte köpa en shetlandsponny eller nån annan liten ponny? En kompis till mig hade, när hon bodde hemma hos föräldrarna och hade stall, en shetlandspoony som sällskap som inte gjorde så mycket mer än att vara just sällskap och gå i hagen. Och det tror jag inte den mådde dåligt av.
 
Sv: Sällskapshäst?

Men åh, stackars shettisen :( Den kanske vill bli foderhäst hos min snälla ponny istället :D

Men jag fattade inte riktigt, är skimmeln din foderhäst som enbart går som sällskap?
 
Sv: Sällskapshäst?

Men du erbjuder ju hästen ett gott pensionärsliv, inte en torftig förvaring. Ungefär som att tillbringa sina sista år på en veranda med havsutsikt på rivieran som alternativ till en underbamannad långvårdsavdelning, om det gällde en människa.

Det jobbiga verkar vara om du fäster dig "för mycket" vid hästen, med tanke på att den har få år kvar. Å andra sidan innebär ju den begränsningen att det blir ett överskådligt åtagande och på det viset en mjuk inskolning i att ha helt eget ansvar för stall och häst(-ar).

Se mitt svar lite senare ang "sista förvaring". Jag har eg inget emot att ha en fisk och glad häst dens sista år, däremot har jag stor ovilja att hålla hästar som bör avlivas i livet bara för att ägaren tycker hästen kan gå i en hage. Det är mer den sisten jag inte vill hamna i :)

Hihi, rivieran :rofl: Nåja, vi har några mil utsikt iaf :D

Jag har i mina ponnyår fått lära mig att inte fästa mig så mycket vid hästarna. Vissa var vi tom slutförvaring till och de flesta hade vi bara en begränsad, kortare tid. Men det var ju bara för att vi hade foderponnyer hela tiden.

Det kanske låter konstigt men det känns mycket bättre för mig att ha en foderhäst på slutförvaring än att köpa en egen häst och ge den ett sista hem. Jag vet inte riktigt varför? Kanske för att om det är en foderhäst så är det ändå någon annan som har yttersta ansvaret och bestämmer när hästens tid är ute. Det har jag inte alls svårt att acceptera i tanken. Lite lika med min egen, blir han dålig så tror jag det är lättare för mig att avliva honom än en häst jag precis köpt, inte gjort något mer med än haft i hagen och knappt "känner" liksom? Hmm.
 
Sv: Sällskapshäst?

Kan du inte köpa en shetlandsponny eller nån annan liten ponny? En kompis till mig hade, när hon bodde hemma hos föräldrarna och hade stall, en shetlandspoony som sällskap som inte gjorde så mycket mer än att vara just sällskap och gå i hagen. Och det tror jag inte den mådde dåligt av.

Det var tanken först. Men jag gillar som sagt inte att en frisk häst i sin bästa ålder (:D) bara går i hagen. Jag är av den starka tron att alla hästar vill ha en uppgift och att bara vara sällskap passa färre hästar än vad man faktiskt tror. Visst kan en pensionerar avelsmärr funka jättebra som uppfostrare i en unghästflock, hon har liksom ändå "gjort sitt" i många fall. Men en shettis på 5-10 år som burit lite barn någon gång kanske, nja.

Dessutom är jag väldigt rädd att få en liten fet ponny om i värsta fall blir sjuk. Det är inte okej för mig att ha feta hästar, inte ens om de är sällskap. Och då får man ju helt plötsligt ändå en häst till man mer eller mindre faktiskt måste motionera flera gånger i veckan.
 
Sv: Sällskapshäst?

Hopps ni inte tycker jag är för negativ! Jag uppskattar era svar jättemycket och har mycket att fundera över. Era synpunkter hjälper mig massor :)
 
Sv: Sällskapshäst?

Se mitt svar lite senare ang "sista förvaring". Jag har eg inget emot att ha en fisk och glad häst dens sista år, däremot har jag stor ovilja att hålla hästar som bör avlivas i livet bara för att ägaren tycker hästen kan gå i en hage. Det är mer den sisten jag inte vill hamna i.

Men hur tänker du här? Du bestämmer väl själv vilken häst du vill ta hem?
 
Sv: Sällskapshäst?

Men hur tänker du här? Du bestämmer väl själv vilken häst du vill ta hem?

Se mitt sista svar. Jag vill eg inte köpa en häst för slutförvaring, hellre ha en på foder. Jag vet dock inte riktigt varför? :confused:

Risken med att då inte äga den själv/ha hästen på bestämd tid är ju att hästen blir sämre än man själv önskat. Då hade det ju varit bättre att köpt häst. Jag funderar!
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 425
Senast: tanten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 439
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 827
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 186
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp