Sälja häst, hur jobbigt är det

Jag har sålt en hel del genom åren, klart att det kan vara en del bök men inte så farligt.
Bäst och smidigast har det varit när jag svarat på köpesannonser som lät vettiga (det var en hel del som inte lät vettiga) och som låter som att de sökte just en häst som den jag hade,
Jag har nog i samtliga fall gjort det lätt för mig och gjort en superenkel hemsida(finns enkla gratislösningar så även den obändige kan klara det) och där har jag lagt upp all info, alla bilder, alla filmer och så har jag bara hänvisat intresserade dit.
Det har funkat väldigt bra och varit uppskattat :)
 
Det jobbigaste med att sälja själv är alla oseriösa spekulanter som egentligen inte vill ha hästen.
Hade en häst ute på annons förra året och fick en spekulant som lät väldigt intresserad. Den här personen kunde bara komma vid en viss tid, så jag fick ta ledigt rån jobbet för att klara det. Väl på plats är det första som spekulanten säger att det inte är en stor hingst utan ett litet sto som hen vill ha. Men att hen bara ville se honom för att stammen var så lik favorithästens.

Hade jag fått den infon innan hade jag inte behövt ta ledigt från jobbet, hen kunde tittat alldeles själv på hästen som gick på bete med andra hästar.
Ja, det är just sånt som jag vill slippa :P
 
Har nog läst för mycket forumtrådar om hemska annonser, annonsörer och intressenter tror jag :P

Det rör sig som sagt om en ordinär men otroligt okomplicerad häst som jag har haft mycket kul med just för att hon är så enkel och trygg i det mesta, men hon är absolut inte spektakulär, lovande eller något annat och det gör att jag nojar lite extra. Fast å andra sidan så är det mig folk som vet vad de vill ha som hör av sig på en sån häst.
En sån häst letar många vettiga efter och den torde bli lättsåld utifrån det !
 
Det jobbigaste med att sälja själv är alla oseriösa spekulanter som egentligen inte vill ha hästen.
Hade en häst ute på annons förra året och fick en spekulant som lät väldigt intresserad. Den här personen kunde bara komma vid en viss tid, så jag fick ta ledigt rån jobbet för att klara det. Väl på plats är det första som spekulanten säger att det inte är en stor hingst utan ett litet sto som hen vill ha. Men att hen bara ville se honom för att stammen var så lik favorithästens.

Hade jag fått den infon innan hade jag inte behövt ta ledigt från jobbet, hen kunde tittat alldeles själv på hästen som gick på bete med andra hästar.

Jag kan inte för mitt liv iof förstå hur du fick ut en sån spekulant om du pratat med denne i telefon innan osv ? Var det alltså så att inget av detta kom fram då ?
 
Jag kan inte för mitt liv iof förstå hur du fick ut en sån spekulant om du pratat med denne i telefon innan osv ? Var det alltså så att inget av detta kom fram då ?
I telefon så var det inte alls tal om sto eller att det var en liten ryttare. Det var istället fråga om att få en frisk häst utan skadehistorik eftersom den tidigare hästen dömts ut. Gärna en häst att vara med från början med och som hade potential för lite högre klasser i dressyr. Vilket stämde bra in på min unghingst, som var utannonserad som hingst med bra dressyrstam.
 
Det låter som en jättefin och lättsåld häst du har ... Synd att man inte ska ha häst ;)
Det verkar många tycka. Jag lade ut en bild på henne på fb idag med en liten text om att jag är glad att hon kommer hem - men ska säljas. Ikväll har jag pratat med en första spekulant. Det var verkligen ingen annons, men det verkar vara fler som är intresserade. :eek:
 
Det verkar många tycka. Jag lade ut en bild på henne på fb idag med en liten text om att jag är glad att hon kommer hem - men ska säljas. Ikväll har jag pratat med en första spekulant. Det var verkligen ingen annons, men det verkar vara fler som är intresserade. :eek:
Då blir det till någon du känner alltså? Det är ju det bästa. Någon man känner och litar på.
 
Då blir det till någon du känner alltså? Det är ju det bästa. Någon man känner och litar på.
En bekants bekant. Bekantingen är god vän till en vän till mig så det känns som det skulle vara för bra för att vara sant om det skulle gå i lås. Men vi är verkligen inte där än. Ger dock gott hopp om att det här kan bli bra!
 
Vill bara flika in en aspekt ang. valet mellan att låta en förmedlare sälja eller att sälja själv- du själv har större möjlighet att välja ut en köpare som passar hästen och ger dig själv en bra magkänsla, medans en förmedlare säljer kanske mer till "första bästa" eftersom det är dennes levebröd.
 
Vill bara flika in en aspekt ang. valet mellan att låta en förmedlare sälja eller att sälja själv- du själv har större möjlighet att välja ut en köpare som passar hästen och ger dig själv en bra magkänsla, medans en förmedlare säljer kanske mer till "första bästa" eftersom det är dennes levebröd.
Jag ser det inte så och jag har kunnat välja köpare även via förmedlare, det är ju fortfarande jag som äger hästen, sen vet man ju aldrig hur det blir i slutänden ändå. Det kan ju gå åt helvete oavsett.
 
Det verkar många tycka. Jag lade ut en bild på henne på fb idag med en liten text om att jag är glad att hon kommer hem - men ska säljas. Ikväll har jag pratat med en första spekulant. Det var verkligen ingen annons, men det verkar vara fler som är intresserade. :eek:
Hoppas att det fixar sig nu.
I vilket fall som så skulle jag försöka sälja henne själv. Du beskriver henne bra och hon verkar vara en sån häst som många letar efter men som inte är så lätt att hitta. Många säljs direkt, kanske blir det så för dig nu.

Skulle det visa sig att det inte funkar så kan du ju vända dig till en förmedlare.
F ö rätt tid att sälja häst nu, snart vår!
 
@Gimlan,
Vad kostar det att anlita hästhandlare, som man sa förr? Onödiga pengar om du kan sälja själv kanske? Om du är rädd att det ringer eller kommer en massa konstiga typer som vill titta på hästen kan du väl be att de skickar ett mail som första kontakt? Be spekulanterna skriva vad de vill ha hästen till, uppstallning, berätta om sig själva och ev erfarenhet av hästar, eller just islandshästar. Där kan du se själv om det är nåt rixpucko som inte verkar ha alla höns hemma. Och enkelt att svara dem du inte vill stifta närmare bekantskap med, "Jag har hittat en köpare som bestämt sig, men tack för visat intresse. Lycka till med ditt letande av häst. Och höns. Om du kommer på att de fattas."
 
Det kostar, helt klart, men väldigt olika beroende på avtal. Men mig kvittar det. Ofta får man bättre betalt för hästen. Det är bestyren omkring jag skyggar för. Alltifrån tjatiga spekulanter till ja... Vad det nu kan vara.
 
Hon är inte ens hemma än ;) Hon kommet hem imorgon och i helgen kommer första spekulanten. Har ytterligare en i kö.
Så du sköter försäljning själv? Tycker jag du gör rätt i, i så fall! :up: Spar pengarna till nåt roligare!

(Mer asfalt, tex? ;) Det tyckte åtminstone jag var jätteroligt! )
 
Så du sköter försäljning själv? Tycker jag du gör rätt i, i så fall! :up: Spar pengarna till nåt roligare!

(Mer asfalt, tex? ;) Det tyckte åtminstone jag var jätteroligt! )
Jag har några spekulanter trots att jag inte annonserat, men ja, det blir kanske så.

(Asfalten var inte min, är inackorderad, men det var ett bra förslag.)
 
Det är ju nästan ännu roligare! Du har en vit häst. Du har hästen hos nån annan. Och betalar för det. Hästen går i en hage. Stallägaren som får betalt, tippar ut klibbig asfalt i hagen med den vita hästen! :rofl: Stallägaren är inte bara ond, hen har humor oxå!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 425
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 377
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp