Sälja häst, hur jobbigt är det

Hon kommer inte vara en dyr häst, men inte sådär billig att vem som helst lär köpa henne, så det känns lugnt ur den aspekten. Sen har jag inget superkontrollbehov att veta var hon kommer heller.

Låter bra, priset gallrar nog bort vissa. :up:
Hade heller inget större behov av att veta var vår ponny hamnade, utan bara att han skulle få det bra med en vettig person. Sedan var det nog en nackdel att han är just en ponny också = större risk för vandringspokal. Den stora nackdelen var att sälja till en bekant för då får man höra saker vare sig man vill eller inte. Tipset är därför att sälja till nån man inte känner :up:
 
Jag sålde en för några månader sedan utan bekymmer. Inom ett dygn från att jag satt ut annons hade jag fått en handfull svar och mer än en som ville komma och provrida. Hon som hörde av sig först fick komma först, hon ville köpa hästen, hästen gick igenom besiktningen, och flyttade.

Det krångligaste var en som ville ringa istället för maila (har svårt att prata i telefon på jobbet ibland) och som efter ett långt samtal med hästens hela historia ihop med att jag skickade lite fler filmer, inte ens hörde av sig om att hästen inte var intressant. Inget jag har hakat upp mig på utan som exempel på det värsta jag råkade ut för den här gången.
 
Jag sålde en för några månader sedan utan bekymmer. Inom ett dygn från att jag satt ut annons hade jag fått en handfull svar och mer än en som ville komma och provrida. Hon som hörde av sig först fick komma först, hon ville köpa hästen, hästen gick igenom besiktningen, och flyttade.

Det krångligaste var en som ville ringa istället för maila (har svårt att prata i telefon på jobbet ibland) och som efter ett långt samtal med hästens hela historia ihop med att jag skickade lite fler filmer, inte ens hörde av sig om att hästen inte var intressant. Inget jag har hakat upp mig på utan som exempel på det värsta jag råkade ut för den här gången.
Det lät ju lindrigt.
 
Det lät ju lindrigt.

I allra högsta grad! La ut annons på hästnet en tisdag, provridning på lördagen, bestämde sig samma dag, hästen hade haft en skada så spekulanten lät egen veterinär gå igenom alla journaler, och hade bara jag varit hemma hade hästen flyttat helgen efter provridningen men nu tog det en vecka till.
 
I allra högsta grad! La ut annons på hästnet en tisdag, provridning på lördagen, bestämde sig samma dag, hästen hade haft en skada så spekulanten lät egen veterinär gå igenom alla journaler, och hade bara jag varit hemma hade hästen flyttat helgen efter provridningen men nu tog det en vecka till.
Det är ju ingen starkt lysande stjärna jag ska sälja, men hon är nog en sort som kan passa många så det skulle kanske gå fint att sälja själv ändå.
 
Det är ju ingen starkt lysande stjärna jag ska sälja, men hon är nog en sort som kan passa många så det skulle kanske gå fint att sälja själv ändå.

Pröva! Blir det för jobbigt kan du ju alltid ta bort annonsen och lämna till försäljning.
 
Det är det där med hundra bilder och filmer som avskräcker mest.

Jag kände också lite av de kraven. Jag fick hjälp av en jättesnäll kompis som filmade åt mig, och så höll hon hästen medan jag fotade den uppställd. Tog kanske två timmar. Jag tog bort ljudet helt på filmerna istället för att lägga på musik som många gör, ville ha det så neutralt som möjligt.
 
Jag har sålt en supersnäll c ponny. En sån riktig drömponny som var snäll och lätt i all hantering och kunde ridas av alla.
Tyckte inte det var så mycket konstigt folk som hörde av sig alls.
Han såldes till en ridskola där han skulle gå handikappridning och vanliga lektioner:)
 
Har nog läst för mycket forumtrådar om hemska annonser, annonsörer och intressenter tror jag :P

Det rör sig som sagt om en ordinär men otroligt okomplicerad häst som jag har haft mycket kul med just för att hon är så enkel och trygg i det mesta, men hon är absolut inte spektakulär, lovande eller något annat och det gör att jag nojar lite extra. Fast å andra sidan så är det mig folk som vet vad de vill ha som hör av sig på en sån häst.
 
Vänj dig, det tar ett tag. Till skut hittar du en köpare, men de kommer aldrig vara värdiga dina krav.
 
Vänj dig, det tar ett tag. Till skut hittar du en köpare, men de kommer aldrig vara värdiga dina krav.
Fast jag har inte så många krav alls. Det där är en häst som trivs typ var som helst, kan vila helt eller gå sex dagar i veckan. Hon är trevligast på lösdrift - resten kvittar för hennes del.

Det har som jag nämnde varit en lång process och jag är redo att släppa taget. Hästen har varit utlånad på foder i sex månader och det hjälper väl till.
 
Fast jag har inte så många krav alls. Det där är en häst som trivs typ var som helst, kan vila helt eller gå sex dagar i veckan. Hon är trevligast på lösdrift - resten kvittar för hennes del.

Det har som jag nämnde varit en lång process och jag är redo att släppa taget. Hästen har varit utlånad på foder i sex månader och det hjälper väl till.

Krav eller inte, så blir det långt mycket enklare att sälja en häst man inte har haft samma kontakt med. Men det är ändå process i sig, jag har varit där vid flera tillfällen så jag talar nu av egen erfarenhet.
 
@Gimlan ibland är det lätt att sälja själv via annons och ibland inte ...
Mycket beror på hur du själv är i fråga om beslutet, och mycket på vilka spekulanter är.
Kan nog inte tyvärr säga mycket mer då det varierar så otroligt när man säljer "vanliga hästar" i " vanlig/lägre prisklass" .

Försäljningsstall i de lägen man själv har det svårt att orka med processen samtidigt som man känner sig trygg/har kontakter med de som har försäljningsverksamheten, är ett alternativ som ofta är väldigt bra i de fallen !
Skriver under på detta. Dessutom tror på att det är en process som skall göras av säljaren. Bilder, filmer som visar visar hästen från flera vinklar, i alla gångarter. Kan man inte rida själv är det bra att ta hjälp. Annonsen skall vara konkret och utan värdeord.
När svaren väl trillar in bör säljaren ha kontakt över mejl och telefon under en viss tid, så säljaren får möjlighet att sålla dem som är olämpliga köpare.
Jag tror, att om säljaren tar del om mycket kunskap från köparen så möjliggör man att hästen kommer rätt.

Efter köpet kan vad som helst hända. Köparen kan få en knäpp, hästen kan få en knäpp, då får man hoppas på att allt går så bra det bara går. Man har gjort vad man har kunnat för att göra det bra för hästen.
 
Det är det där med hundra bilder och filmer som avskräcker mest.
Gör en film, behöver inte vara så märkvärdigt, men visa alla gångarter. Sen plockar du ihop några (bra) bilder och lägger i en mapp. När folk vill ha film och bilder ger du ut en youtube-länk och skickar mappen (alt lägger upp bilderna i något album som du länkar till). Vill folk ha fler bilder så sätt stopp, har du både filmat och skickat 3-5 bilder får det räcka.
 
Jag har bara sålt egna uppfödningar, och jag känner inte alls igen att det är svårt att hitta någon som är värdig ens krav. Har man det tror jag att man få se över om ens egna krav är rimliga. Jag fick svar från flera vettiga varje gång.
 
Krav eller inte, så blir det långt mycket enklare att sälja en häst man inte har haft samma kontakt med. Men det är ändå process i sig, jag har varit där vid flera tillfällen så jag talar nu av egen erfarenhet.
Fast jag är nog genom den processen.
 
Det jobbigaste med att sälja själv är alla oseriösa spekulanter som egentligen inte vill ha hästen.
Hade en häst ute på annons förra året och fick en spekulant som lät väldigt intresserad. Den här personen kunde bara komma vid en viss tid, så jag fick ta ledigt rån jobbet för att klara det. Väl på plats är det första som spekulanten säger att det inte är en stor hingst utan ett litet sto som hen vill ha. Men att hen bara ville se honom för att stammen var så lik favorithästens.

Hade jag fått den infon innan hade jag inte behövt ta ledigt från jobbet, hen kunde tittat alldeles själv på hästen som gick på bete med andra hästar.
 
Det jobbigaste med att sälja själv är alla oseriösa spekulanter som egentligen inte vill ha hästen.
Väl på plats är det första som spekulanten säger att det inte är en stor hingst utan ett litet sto som hen vill ha. Men att hen bara ville se honom för att stammen var så lik favorithästens.

Bedrövligt, det finns folk till allt O_o

Vi fick en spekulant en gång som också lät bra i förväg, skulle ha en ponny till sin dotter osv. Vi står redo i stallet och hem kommer spekulanten med en vän, utan dottern som ponnyn var till. Vi visade ponnyn lite och sedan ville spekulanten (tant på drygt 75kg) provrida våran lilla ponny :banghead: Näe tack :down:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 420
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 377
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp