Sälja häst, hur jobbigt är det

Gimlan

Trådstartare
Kommer under våren sälja min ena häst. En rar islandshäst, tanthäst, grundutbildad, gångarterna på plats, bombsäker i alla lägen. Tänkte skicka iväg henne till försäljningsstall, kommer visserligen förlora på det ekonomiskt men det verkar väldigt jobbigt att sälja själv. Konstiga människor som hör av sig, som inte dyker upp m.m. Eller demoniserar jag hela grejen?
 
Kommer under våren sälja min ena häst. En rar islandshäst, tanthäst, grundutbildad, gångarterna på plats, bombsäker i alla lägen. Tänkte skicka iväg henne till försäljningsstall, kommer visserligen förlora på det ekonomiskt men det verkar väldigt jobbigt att sälja själv. Konstiga människor som hör av sig, som inte dyker upp m.m. Eller demoniserar jag hela grejen?
Hästen låter som en dröm, en som många skulle vara intresserade av. Har du ingen kontakt som känner mycket folk?
 
Hästen låter som en dröm, en som många skulle vara intresserade av. Har du ingen kontakt som känner mycket folk?
Jag tror absolut att det är en typ av häst som skulle passa många.

Jag kommer höra mig för i bekantskapskretsen, men på rak arm har jag ingen kontakt som kan vara behjälplig. Men det hade ju känts bra att sälja så.
 
Om inte annat kanske dina vänner känner någon som är intresserad av den typen av häst?
Jag tror det är lättast att sälja inom bekantskapkretsen.
Rider du för någon tränare? Ibland har de kontakter, som kan slänga ut lite krokar åt dig t ex.
 
Om inte annat kanske dina vänner känner någon som är intresserad av den typen av häst?
Jag tror det är lättast att sälja inom bekantskapkretsen.
Rider du för någon tränare? Ibland har de kontakter, som kan slänga ut lite krokar åt dig t ex.
Jag undrar mest hur det är att sälja på annons, kommer självklart upplysa min omgivning om att hästen ska säljas.
 
Jag undrar mest hur det är att sälja på annons, kommer självklart upplysa min omgivning om att hästen ska säljas.
Tja, det där är något jag inte har någon erfarenhet av, men jag kan tänka mig att man får många meddelanden och samtal. Ibland kanske man har tur och får hästen såld snabbt och slipper dom som är lite "speciella", för att använda ett lite snällare ord. Jag tror det varierar, men jag är inte säker då jag inte har någon egen erfarenhet.
 
Tja, det där är något jag inte har någon erfarenhet av, men jag kan tänka mig att man får många meddelanden och samtal. Ibland kanske man har tur och får hästen såld snabbt och slipper dom som är lite "speciella", för att använda ett lite snällare ord. Jag tror det varierar, men jag är inte säker då jag inte har någon egen erfarenhet.
Och jag vill höra från dem som sålt ett gäng :) Jag har ju fått för mig att det är skithemskt.
 
Jag tror inte att det är så hemskt, men det kan säkert vara jobbigt. Hoppas själv slippa det, jag hade nog gjort som du va inne på med försäljningstall bara för att slippa själv. :p
Ja, det är ju en känslomässig aspekt ovanpå det där också ju...
 
Detta inlägg är kanske inte nån positiv läsning, men alla perspektiv kan vara bra att läsa.
Vi har sålt en häst en gång och det gör vi aldrig om. När han var på annons kom det väl en och annan konstig människa, men sedan sålde vi slutligen till en bekant som hade varit medryttare ett halvår där allt fungerade bra. Allt verkade jättebra, saker var överrenskomna och noggrannt skrivet kontrakt mm. Sedan tvärvände nya ägaren efter några månader, hästen blev vanskött och misshandlad hos nya ägaren och dess olika fodervärdar. :( Han hade alla möjliga skador och sjukdomar under sin tid där han blev vandringspokal.

Tillslut såldes han vidare till en bättre familj som tog hand om honom och när de i sin tur skulle sälja, fick vi chans att köpa tillbaks honom.:)
Det var några skräckfyllda år och jag kommer aldrig sälja eller låna ut en häst igen.

Men jag vet flera bekanta som har sålt sina hästar där det har gått bra också.
 
Senast ändrad:
Kommer under våren sälja min ena häst. En rar islandshäst, tanthäst, grundutbildad, gångarterna på plats, bombsäker i alla lägen. Tänkte skicka iväg henne till försäljningsstall, kommer visserligen förlora på det ekonomiskt men det verkar väldigt jobbigt att sälja själv. Konstiga människor som hör av sig, som inte dyker upp m.m. Eller demoniserar jag hela grejen?

Ja, ganska jobbigt men samtidigt har man själv kontroll över vem som "får" komma och vem man säljer till. Min erfarenhet av att sälja hänger samman med prislappen på hästen. Generellt kan man säga att ju billigare häst desto märkligare människor.
 
Ja, ganska jobbigt men samtidigt har man själv kontroll över vem som "får" komma och vem man säljer till. Min erfarenhet av att sälja hänger samman med prislappen på hästen. Generellt kan man säga att ju billigare häst desto märkligare människor.
Hon kommer inte vara en dyr häst, men inte sådär billig att vem som helst lär köpa henne, så det känns lugnt ur den aspekten. Sen har jag inget superkontrollbehov att veta var hon kommer heller. Sist jag sålde, då via förmedlare, fick jag namn och en kort resumé om köparen. Kollade upp hen - och det blev kalas. Sen kan det ju gå åt helvete också, även om man känner personen precis som @hoppeloppe berättar om.
 
Har visserligen bara sålt en häst som dessutom var speciell men priset var lågt så att nästan "vem som helst" hade råd. Men det var ganska lugnt ändå, var nåt mail om han kunde funka som ridskolehäst, eh, nej han bockar! Annars var det mest seriösa. Och inte jättemånga mail heller. Hon som till sist köpte honom ringde direkt och ställde normala frågor.
 
Har visserligen bara sålt en häst som dessutom var speciell men priset var lågt så att nästan "vem som helst" hade råd. Men det var ganska lugnt ändå, var nåt mail om han kunde funka som ridskolehäst, eh, nej han bockar! Annars var det mest seriösa. Och inte jättemånga mail heller. Hon som till sist köpte honom ringde direkt och ställde normala frågor.
Det lät ju hoppfullt :)
 
@Gimlan ibland är det lätt att sälja själv via annons och ibland inte ...
Mycket beror på hur du själv är i fråga om beslutet, och mycket på vilka spekulanter är.
Kan nog inte tyvärr säga mycket mer då det varierar så otroligt när man säljer "vanliga hästar" i " vanlig/lägre prisklass" .

Försäljningsstall i de lägen man själv har det svårt att orka med processen samtidigt som man känner sig trygg/har kontakter med de som har försäljningsverksamheten, är ett alternativ som ofta är väldigt bra i de fallen !
 
@Gimlan ibland är det lätt att sälja själv via annons och ibland inte ...
Mycket beror på hur du själv är i fråga om beslutet, och mycket på vilka spekulanter är.
Kan nog inte tyvärr säga mycket mer då det varierar så otroligt när man säljer "vanliga hästar" i " vanlig/lägre prisklass" .

Försäljningsstall i de lägen man själv har det svårt att orka med processen samtidigt som man känner sig trygg/har kontakter med de som har försäljningsverksamheten, är ett alternativ som ofta är väldigt bra i de fallen !
Jag är beslutad att sälja hästen, vi är klara med varandra, men det gör ont - och det är just det som gjorde att jag i första läget tänkte förmedlare...
 
Jag är beslutad att sälja hästen, vi är klara med varandra, men det gör ont - och det är just det som gjorde att jag i första läget tänkte förmedlare...
Jag har jättebra erf av förmedlare som säljer hästen åt en till en lämplig köpare utifrån hästen , om man som sagt dessutom har bra koll på förmedlaren och vet att denne är seriös och professionell på alla sätt .
Du förlorar ju givetvis pengar på att anlita förmedlare men det tolkar jag är inget som är relevant i ditt fall och något du är medveten om och ok med .

Ang att istället sälja hästen privat så bara du är klar med att du vill sälja så orkar du nog med att sälja den privat du har ju kontrollen då på vem du själv säljer till . Även om du kommer råka på folk du inte vill sälja till för allt smör i Småland så bestämmer du ju isåfall det helt själv !
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 425
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 746
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 377
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp