Sälja gammalhäst alt avliva

Personligen så är jag av åsikten att vi bara har ett liv. Jag är emot att avliva ett friskt, eller funktionsdugligt, djur om det finns andra alternativ.

Jag väljer också att tro att det finns kapabla människor därute som kan ta väl hand om, och glädjas över en åldring. Alternativet innehåller för mycket bitterhet och misstroende. Varför skulle INGEN annan kunna göra ett lika bra, eller bättre jobb än mig? Det handlar dock givetvis att ha lite tur att hitta den där individen också.

Själv skulle jag kunna tänka mig att lämna ut min äldre på livstidsfoder, men inte sälja. Detta just pga skadehistorik (och ett livslångt åtagande vad gäller denna häst).
Finns säkert många som tar bättre hand om äldre hästar än jag då mina två var mina första gamla.

Jag har svårt att se bara att se att det finns mer än några enstaka som har kunskap om äldre hästar köper äldre häst, känner ganska många inom hästeriet sedan jag jobbade som hovis och ingen var intresserad av att köpa äldre häst undantag fanns på första ponny till barnet men även där var det bara enstaka, där i mot haglade förfrågningar om jag visste någon som var intresserad av en äldre häst.
 
Vad är det för människor som köper gamla hästar då? Betala för något som kan dö dagen därpå, om det vill sig illa, och då stå för kostnaden för att ta hand om kroppen. Jag undrar hur många gamla hästar som verkligen hittar nya ägare.

Vi har flera ponnyer på ridskolan som gått i pension hos nya ägare när de varit runt 20. De har då varit hela och friska, och det verkar inte omöjligt att hitta nya hem åt dem, som stensäkra, rutinerade läromästare till orutinerade barn med rutinerade föräldrar. Så där verkar det definitivt finnas en efterfrågan - dock kanske det är just för ponnyer, där det finns en efterfrågan på snälla och genomtrygga barnponnyer.
 
Vi har flera ponnyer på ridskolan som gått i pension hos nya ägare när de varit runt 20. De har då varit hela och friska, och det verkar inte omöjligt att hitta nya hem åt dem, som stensäkra, rutinerade läromästare till orutinerade barn med rutinerade föräldrar. Så där verkar det definitivt finnas en efterfrågan - dock kanske det är just för ponnyer, där det finns en efterfrågan på snälla och genomtrygga barnponnyer.

Fast jag vet inte om friska 20-åriga hästar ingår i den kategorin vi menar egentligen.

Det finns ju en tendens att sälja 25-30-åriga hästar med diverse krämpor, skador och annat.
 
Jag tycker att man bör sträva efter att erbjuda de djur man antar sig ett livslångt hem och därav tycker jag kanske inte att man ska sälja gamla hästar. Jag och min familj har alltid haft som avsikt att behålla alla djur vi skaffar, eftersom vi ser dem som familjemedlemmar.
Men äldre hästar har jag ändå upplevelsen av att de kan hitta bra hem, t ex som barnhäst men även för vuxna som vill ha en erfaren häst. Jag känner flera äldre damer som har 20+ hästar och som är jätteglada för dem, en inköpt som 19-åring med sadeltvång och tidigare fång. Min första ponny var en slakthäst som var livsfarlig att rida och dessutom kroniskt sjuk, var ca 20 när päronen hämtade hem honom. Han var världens bästa ponny, både som läromästare och tävlingshäst. Var inte sjuk en dag och togs bort vid 34 pga tänderna.
Själv har jag två 20+ hästar hemma just nu, den ena är min trotjänare som jag har haft sen 97, den andra en 27-åring som vi fick som sällskapshäst för ett par år sen. Han var mager, full med mask och hade jättedåliga tänder när han kom, nu ser han 10 år yngre ut och beter sig som att han vore 5 och hingst :meh: Just den hästen älskar verkligen livet som pensionär passionerat, han har jobbat på ridskola säkert 20 år. Det syns riktigt i ögonen på honom hur sjukt nöjd han är att slippa jobba :D
Och ja, det krävs ju lite mer jobb med gamlingarna, särskilt när de börjar tappa tänderna, men det är ju information som man kan skaffa sig. Och är det äldre hästar som har nåt fel gäller det ju att de hamnar på rätt ställe hos rätt person. Är de i så dåligt skick att de inte kan gå som sällskap t ex så bör de ju avlivas.

Med detta vill jag väl säga att man ska inte räkna bort en häst totalt bara för att den är äldre. Och att gamla hästar förtjänar en fin pension som tack för arbetet.
 
Jag har läst och begrundat en del här, har alltid tyckt tidigare att man absolut inte säljer/ger bort en gammal häst, men jag förstår ju att det kan bli väldigt bra.... Det beror förstås helt och hållet på vem som tar sig an den gamla hästen, och om man är fullt ut beredd på extra omvårdnad och kanske dyra räkningar för olika behandlingar, men jag får nog omvärdera lite ....:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 729
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 844
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 025
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 188
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp