Sälja gammalhäst alt avliva

För mig är det stor skillnad på att sälja en äldre, men frisk och fräsch häst, och att försöka kränga en gammal, sjuk och skröplig häst för att man antingen inte klarat av att själv ta beslutet om avlivning eller för att man inte vill ha det omaket/kostnaden. Det sistnämnda är fruktansvärt.

Men i det första fallet, när är en häst för gammal för att säljas? Min C-ponny var 20, nästan 21 när jag fyllde arton och blev för gammal för att tävla henne. Det var en foderhäst, det hade hela tiden varit meningen att hon skulle lämnas tillbaka efter att jag slutat tävla, och vi hade till och med en ny familj med en ny liten tjej som ville ta över henne. Sen hände mycket på kort tid i mitt liv och hon blev kvar. Men hon reds helt normalt tills hon var 26 år, så hade vi lämnat bort henne som det var tänkt hade den nya ryttaren kunnat få sex år med henne.
 
Åter igen, varför skulle hon bli vanvårdad????

Jag har inte sagt ATT hon skulle det, men OM hon skulle så skulle jag aldrig förlåta mig själv. Jag tänker aldrig riskera det, hon kommer aldrig vara till salu och skulle den dagen komma att jag inte skulle ha råd att ha kvar henne, då är det go natt....
Att hon skulle bli vandringspokal är definitivt inte omöjligt, hon är inte såååå rolig att rida och vem vill betala för hagprydnad?

observera att jag absolut inte ser min häst som gammal än... men om 5-8 år, då är hon gammal, å då skulle jag haft henne 16-19år... nope..
 
Jag har inte sagt ATT hon skulle det, men OM hon skulle så skulle jag aldrig förlåta mig själv. Jag tänker aldrig riskera det, hon kommer aldrig vara till salu och skulle den dagen komma att jag inte skulle ha råd att ha kvar henne, då är det go natt....
Att hon skulle bli vandringspokal är definitivt inte omöjligt, hon är inte såååå rolig att rida och vem vill betala för hagprydnad?

observera att jag absolut inte ser min häst som gammal än... men om 5-8 år, då är hon gammal, å då skulle jag haft henne 16-19år... nope..

Det handlar väl inte om hästens ålder. Oavsett vilket häst jag säljer så finns den risken men det gäller ju att hitta rätt köpare till varje individ.
 
Jag kan personligen inte tänka mig att sälja en gammal häst.
De är mer sårbara, både fysiskt och mentalt, och en flytt till ny miljö med okända människor är alltid en stor påfrestning för en häst.
Så nej, här stannar de gamla fram till slutet. Har en 24-åring och en 20-åring (plus fyra andra "ungdomar") och avlivar hellre än säljer/ger bort någon av dem.
 
Man kan väl säga som så att den som verkligen har kunskapen och ekonomin att köpa och ta hand om en gammal häst, mycket sällan gör det. Just för att den personen vet hur mycket jobb och pengar det kostar med gamla hästar. Också hur jobbigt det sedan är när tiden är inne och det är dags att fatta det stora beslutet om att det är tid för avslut.
Så ja risken att en billig gammal häst hamnar hos fel köpare är stor, mycket större än för en yngre häst. Den gamla hästen köps oftast av en köpare som inte har så mycket pengar och inte heller så mycket kunskap.
Lägg nu märke till att jag inte skrivit att alla som köper gamla hästar är dåliga köpare. Utan att det ofta är det när det gäller gamla hästar.
 
Jag är rätt säker på att det är kostnaden för avlivning, i vissa fall i kombination med att man vill slippa ta beslutet själv, som gör att så många äldre hästar finns ute på annons.

Hos oss har vi sagt att hästar som har fyllt 20 år har sitt sista hem hos oss. Vi bara hoppas att vi inte ska behöva ta alla på en gång, för det blir lite mycket pengar samtidigt. Men... Vi löser det om vi måste. Vi tog bort en förra vintern (21 år, med fång) och en går promenaden över regnbågsbron inom några dagar (23 år och slut i benen), så nu är det bara två egna (24 resp 27 år) och en inlånad (21) gamling kvar.
 
Fast om det är kostnaden som spökar så kan man ju i de flesta fallen hitta ett slakteri som kan ta hästen.
Så jag vet inte men jag tror det snarare är just att man inte vill ta beslutet och jobbet med att avliva en häst. Kostnaden är ju ganska marginell ändå med sina 5-6 tusen om man ser till vad det kostar att ha häst i stort.

Men man får väll tack och lov ändå säga att den stora massan ändå tar sitt ansvar fullt ut.

En sak som jag personligen reagerar på är att även om hästen är pigg så blir det ju en flytt och en omställning. Jag har uppfattat det så att äldre hästar tar längre tid på sig att "hitta hem" och för mig så väger det in tungt med.
 
Jag har ett 23årigt sto med lite olika skavanker som tydligt visar att hon vill vara promenadhäst. Har haft henne sedan hon var fem och hon kommer inte att ha någon mer ägare än mig. Tror liksom många skrivit tidigare i tråden att försäljning av 20+ handlar om en kombination av ovilja att ta det svåra beslutet och att bära kostnaden för avlivning. Jag blir också både arg och beklämd av de som säljer eller ger bort sin 20+ speciellt om det är till sällskap , för den har inte varit ridbar på åratal eller har Cushings och ska medicineras resten av livet. Vem vill ta på sig det om man inte har ett speciellt förhållande till hästen sedan innan. Jag vill inte riskera att någon av mina hästar blir vandringspokaler eller skickas direkt till slakteriet eller min personliga favorit (ironi) hamnar på en slakt transport till Italien.
 
Ja, det kanske inte är överallt i landet som man kan komma med häst. Här i Uppland är det dock inga problem. Då får man ju dessutom ca 1000:- betalt.
Men jag förstår att det inte är lika i hela långa landet.:)
 
Fast om det är kostnaden som spökar så kan man ju i de flesta fallen hitta ett slakteri som kan ta hästen.
Tyvärr tänker du fel här. För gamla hästar som då inte har haft pass med anteckning för livsmedelsanvändning från den dagen de föddes, får inte slaktas. Så det alternativet finns inte för de riktigt gamla hästarna. Det är bara avlivning som gäller och kassation av kroppen, som är den dyra biten.
 
Vad är det för människor som köper gamla hästar då? Betala för något som kan dö dagen därpå, om det vill sig illa, och då stå för kostnaden för att ta hand om kroppen. Jag undrar hur många gamla hästar som verkligen hittar nya ägare.
 
Jag ser inget fel i att sälja äldre hästar sålänge dom är friska och fungerar bra i psyket. Finns ju även yngre som absolut inte klarar av att flytta på bra sätt och går ner sig väldigt. Sjuka äldre hästar tycker jag dock inte man bör sälja. Annars ser jag faktiskt inga problem alls med att sälja äldre friska. Min kusin har haft en del travare som hon tagit sig an när dom vart runt 25, dom har fått nära 10 år ihop alla hon tagit sig an.
 
Ja, det kanske inte är överallt i landet som man kan komma med häst. Här i Uppland är det dock inga problem. Då får man ju dessutom ca 1000:- betalt.
Men jag förstår att det inte är lika i hela långa landet.:)
Men är inte de allra flesta hästar behandlade idag i någon form så att de ej kan slaktas? Eller har jag fel?
Jag tror det är kostnaden som spelar in. Många vill inte eller kan inte lägga ut 5000 kr.
 
Jag blir också ledsen av att se gamla hästar till salu. :( Inte för att jag tror att ägarna är hemska blodsugare som vill tjäna pengar, är nog oftare så att de har köpt en ny och inte har tid/råd med den gamla och vill att den ska få ett gott hem hos någon annan. Men vem köper en gammal häst? Jag blir ledsen pga att jag är rädd att de inte kommer få det bra, att de inte kommer få den omvårdnad de behöver eller att de hamnar på någon slakttransport.

För ett tag sen såg jag en annons på en vacker vit liten hopponny, tror hon var 22 och hade haft fång och hon hade även PPID som hon var under medicinering för. Jag kan liksom inte föreställa mig att någon som har kunskap om PPID vill köpa en häst med den diagosen. Jag skulle aldrig göra det, jag har inte råd känslomässigt eller ekonomisk. Gjorde riktigt ont i hjärtat.

Jag skulle aldrig sälja mina hästar öht, oavsett ålder. De stannar livet ut. Hade jag haft massa pengar skulle jag räddat alla gamlingar som ingen vill ha mer. :heart
 
Jag tycker det är ledsamt hur man kan sälja en gammal trotjänare, man ska ta väl hand om de äldre så de får ett bra värdigt pensionärsliv och sista år.

Alla mina kommer stanna livet ut hos mig, jag köper inte en häst för att sälja den sedan, de är mina livskamrater och bästa vänner och förtjänar att behandlas som kungar :) den dagen det är dags att ta farväl kommer en bit av mig själv försvinna men jag förväntar mig inget annat av något som tar så stor plats i mitt hjärta :heart
 
Jag tycker inte det är fel att sälja gamla hästar - så länge de är pigga och friska. En del hästar är ju fortfarande pigga och fräscha när de närmar sig 20 år. Jag kan tycka väldigt synd om de hästar som älskar att arbeta men likväl ställs i en hage hela dagen enbart för att de är för gamla.

Sjuka hästar som säljs har jag ingen förståelse för. Det kan ju gå hur snett som helst om den nye ägaren inte har tillräckligt med kunskap. Usch, jag mår så dåligt när man får höra historier om hur billiga hästar hamnar i fel händer, ex. travare :cry:

Har en kompis som lånade hem en häst på 27 år som hon red en del klubbtävlingar på och hoppade banor på runt 110 cm. Den hästen var också väldigt pigg för sin ålder och älskade att galoppera ute i skogen. Tyvärr fick han avlivas pga sjukdom - innan han blev för dålig.
 
Personligen så är jag av åsikten att vi bara har ett liv. Jag är emot att avliva ett friskt, eller funktionsdugligt, djur om det finns andra alternativ.

Jag väljer också att tro att det finns kapabla människor därute som kan ta väl hand om, och glädjas över en åldring. Alternativet innehåller för mycket bitterhet och misstroende. Varför skulle INGEN annan kunna göra ett lika bra, eller bättre jobb än mig? Det handlar dock givetvis att ha lite tur att hitta den där individen också.

Själv skulle jag kunna tänka mig att lämna ut min äldre på livstidsfoder, men inte sälja. Detta just pga skadehistorik (och ett livslångt åtagande vad gäller denna häst).
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 729
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 844
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 025
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 188
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp