Sälja gammalhäst alt avliva

Zony

Trådstartare
Jag funderar över varför det är så många som väljer att sälja sin/sina gamla hästar istället för avlivning när man inte kan ha eller vill ha dom kvar? Vissa annonser man ser som legat ute på äldrehästar gör mig ledsen, antingen är dom gratis eller kostar nån tusenlapp, vill man inte sin gamla kompis ska få ha det bra sista tiden och vara säker på att hästen slipper bli misskött eller tränad för hårt och får mer ont eller vara olycklig sista tiden i livet? Är det för att man är snål och inte vill ta kostnaden för avlivning eller man helt enkelt inte vill behöva ta beslutet om avlivning den dagen det är dags?

Personligen skulle jag aldrig sälja en häst på 25+ eller 20+ som har diversekrämpor, då skulle jag välja avlingen utan tvekan om jag inte kunde ha hästen kvar.
 
Jag funderar över varför det är så många som väljer att sälja sin/sina gamla hästar istället för avlivning när man inte kan ha eller vill ha dom kvar? Vissa annonser man ser som legat ute på äldrehästar gör mig ledsen, antingen är dom gratis eller kostar nån tusenlapp, vill man inte sin gamla kompis ska få ha det bra sista tiden och vara säker på att hästen slipper bli misskött eller tränad för hårt och får mer ont eller vara olycklig sista tiden i livet? Är det för att man är snål och inte vill ta kostnaden för avlivning eller man helt enkelt inte vill behöva ta beslutet om avlivning den dagen det är dags?

Personligen skulle jag aldrig sälja en häst på 25+ eller 20+ som har diversekrämpor, då skulle jag välja avlingen utan tvekan om jag inte kunde ha hästen kvar.


Personligen tror jag att man inte vill betala för avlivingen. Men det finns säkert en o annan häst som får något/några goa år till med nya bra ägare. Men frågan är hur många?
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Jag tror många inte vill avliva av känslomässiga skäl men samtidigt vill de inte ta kostnaden av en häst de inte kan träna etc.
Jag blir ledsen ibland av annonser. Vissa av de gamla hästarna är inte heller helt fräscha och ibland tycker jag det inte är trevligt mot hästen
 
Jag är av den uppfattningen att har man valt att skaffa djur så måste man ta ansvar hela vägen. En häst som har haft ett bra liv tycker jag skall få avsluta det med värdighet oavsett om det innebär något eller några år " för tidigt" istället för att bli såld. En gammal häst kräver lite extra vård och omsorg och det kräver att ägaren har kunskap om detta.
 
Det kostar ju i snitt 5 000 för att ta bort en häst. Det varierar lite beroende på hur stor hästen är och var man bor. Det är dessutom inte heller direkt billigt att ha gamla hästar och hålla dom i hull. Min äldste äter t ex 6 kilo lusernpellets om dagen + en del annat för att hålla formen och må bra.
Jag tror att många helt enkelt inte vill/kan betala och då är det lättare att försöka bli av med hästen på något annat sätt.
Kan väl säga att samtliga mina gamlingar är lovade att få bli kvar här tills dom lägger skorna på hyllan, så att säga. Varje höst är en stor avstämning med om dom kommer att klara av vintern på ett värdigt sätt eller om det dags att avsluta.
 
Jag tycker också det känns fel att sälja en trotjänare, samtidigt var min första häst ett sto på 24 år som fick hela 10 år i vår familj.
 
Jag tycker att det är oerhört sorgligt att se dessa annonser med gamla hästar. Personligen skulle jag aldrig sälja men om det dök upp någon som ville luffa i skogen och hästen klarar det så kan jag låna ut möjligen eller låna ut som sällskap men då har jag ansvaret kvar och tar beslutet när det är dags.
 
Jag håller med. Gör ont i hjärtat att läsa vissa annonser. Jag tänker ibland att det är tur att jag inte har egen gård + massa pengar, för att jag skulle lätt kunna bli "hästsamlare" bara för att jag tycker synd om dessa 20-25-åringarna som ska ha "ett sista hem". Ofta efter "många fina år tillsammans".

Jag tror att mycket beror på att man inte vill ha det känslomässiga eller ekonomiska ansvaret som det innebär att ta bort hästen.
 
Jag upplever att många inte klarar det känslomässigt, eller blundar lite för att Brunte faktiskt börjar få lite krämpor.
Har flera typ bekantas bekanta som behållit sina djur uppenbart för länge, av helt egoistiska skäl. De SER inte hur det egentligen är ställt. Tragiskt.

Jag fick en 25åring, häst, på köpet en gång, stel och med gammal skada som började synas. Men pigg och glad! Och det räckte nog för ägarna.
Man hade inget intresse för hästarna dock och han borde avlivas redan då för att slippa flytta runt. Nu är jag själv ju seriös men om någon annan oseriös varit före? (vilket egentligen skulle varit fallet, att de kom till mej öht är enbart rena ödet)

Han fick ett halvår hos mej, äta upp sej och bli rejält ompysslad. Trots den korta tiden och att det var dags, är det ju inte lättare att leda ut hästen som en bödel och hålla den tomma grimman i handen sen..
Fruktansvärt!
Och det är inte schysst att lämna över det ansvaret man åtog sej när man skaffade djuret. Tycker jag.
 
Jag vet allt för väl hur det ser ut när det kommer till folks förmåga att se (eller inte se, snarare) när deras hästar ska tas bort.

På min gård kommer inte en gammal häst säljas någonsin. Om jag vet att de mår bra så är utlåning möjlig men verkligen inget jag planerar göra.
De slutar sina dagar INNAN de blir allt för dåliga och man vet att det inte kommer bli bättre. För många kan det se ut som om de går "alldeles för tidigt" men jag kommer att veta och känna. jag känner djuret bäst.

Gjorde så med min gamla hund som var klar i knoppen och hade mycket unghundstänk fortfarande men började bli lite ostadig bak. Med en unghunds tänkande, springa, hoppa och studsa, så var fläkskador ett mycket stort hot. Det var frågan om veckor eller månader innan det skulle bli värre och sedan ske en olycka.

Det å andra sidan var något som var svårt för folk att förstå. De kunde inte se slutet utan bara hur han var just nu och tyckte jag var kall och beräknande. Jo, det är jag. Det får aldrig bli en självisk handling att ha kvar djur.
 
När jag ser äldre hästar till salu finns bara en tanke hos mej och det är att säljarna vill suga ut så mycket pengar som möjligt från hästarna.

Tog bort 2 hästar i höstast 20 och 23 år gamla den på 23 skulle säkert ha några bra år till men dom 2 kunde jag inte skilja på så båda fick traska vidare tillsammans.
 
Det är svårt.
Spontant tycker jag att det verkar vara människor som inte "orkar" ta det där svåra beslutet.
Men ibland handlar det säkert om människor som av olika skäl inte kan ha kvar sin/a häst/ar men som ser att individerna faktiskt är friska och mår bra, och då kan jag också förstå om det tar emot att låta avliva.

Det är sällan ett enkelt beslut att låta avliva även när man vet med hjärnan att det är rätt.
 
Jag har "varit med om" en häst som fick flytta runt en del i sina sista år och det känns att bara tänka på det. I det fallet så var det klart att ägaren inte ville/orkade ta beslut om avlivning när det skulle vara dax för det. Tragiskt, och i min världsbild existerar inte det. Man har tagit sig an djuren på gott och ont och man är skyldig att göra det rätta utan att blanda in sitt ego.

Inte att förväxla med att sälja eller låna ut en fullt frisk 20 åring. Men tyvärr känns flertalet annonser inte som den pigga frächa åldringen...
 
Jag funderar över varför det är så många som väljer att sälja sin/sina gamla hästar istället för avlivning när man inte kan ha eller vill ha dom kvar? Vissa annonser man ser som legat ute på äldrehästar gör mig ledsen, antingen är dom gratis eller kostar nån tusenlapp, vill man inte sin gamla kompis ska få ha det bra sista tiden och vara säker på att hästen slipper bli misskött eller tränad för hårt och får mer ont eller vara olycklig sista tiden i livet? Är det för att man är snål och inte vill ta kostnaden för avlivning eller man helt enkelt inte vill behöva ta beslutet om avlivning den dagen det är dags?

Personligen skulle jag aldrig sälja en häst på 25+ eller 20+ som har diversekrämpor, då skulle jag välja avlingen utan tvekan om jag inte kunde ha hästen kvar.

Konstig inställning att man som köpare av en äldre häst skulle missköta den bara för att den är just gammal???
Självklart är en äldre häst billig, den har ju ingen försäkring kvar och livslängden är ju klart begränsad. Att man väljer att sälja sin häst har väl inte primärt med åldern att göra. Hur många unga hästar säljs inte som absolut inte klarar ens normal ridning?
Dessutom är det stor skillnad på att sälja en äldre frisk häst och en äldre sjuk (ålderskrämpor) häst.
 
Jag tror att det finns lika många olika anledningar. Vissa säljer i välmening, för att hästen ska få en fin pension hos någon som älskar den och sköter om den. Så var det för mig. Jag köpte min favorit häst från ridskolan när han var 21 år. Han var igentligen inte till salu men jag fick köpa honom ändå just för att ridskolechefen tyckte han förtjänade en fin pension eller alla år i tjänst på ridskolan.
Nu är han ju absolut inte pensionerad utan vi tränar dressyr, hoppning och rider mycket i skogen. Han är världens bästa första häst, välutbildad, pigg och väldigt nöjd med att ha fått en egen människa som älskar honom!
Sen finns det säkert de som säljer gamla hästar för att slippa avliva själva, tjäna pengar och andra tråkiga skäl. Fast det gäller ju inte bara gamla hästar utan det finns väl oseriösa säljare överallt?
Fast jag väljer att tro att de flesta som säljer sin gamla häst önskar att den ska få det bra, stå i centrum ( om man kanske köpt en till yngre häst) bli älskad och tränad på rätt sätt. Det är nog inte så många människor som bara vill tjäna pengar på sin gamla vän......
Mvh Linnpan ( med tro på mänskligheten)
 
Personligen skulle jag tycka att det var jobbigare att sälja min häst efter alla år ihop (15år gammal, haft henne i 11år)... Den dagen hon är "för gammal" så får hon somna in hos mig... Jag vill inte se henne på annons eller vanvårdad...

Hoppas hon gör som sin mamma å bara somnar in lugnt å fint i sin box en natt så jag slipper ta ett beslut :'(
 
Personligen skulle jag tycka att det var jobbigare att sälja min häst efter alla år ihop (15år gammal, haft henne i 11år)... Den dagen hon är "för gammal" så får hon somna in hos mig... Jag vill inte se henne på annons eller vanvårdad...

Hoppas hon gör som sin mamma å bara somnar in lugnt å fint i sin box en natt så jag slipper ta ett beslut :'(

Åter igen, varför skulle hon bli vanvårdad????
 
Att sälja en gammal häst är väl inte fel i sig, men en gammal häst med skador/sjukdomar som det så ofta är på de som ligger ute känns bara fel, fel, fel.

Tanten på min bild fick jag när hon var 20 är och efter ett halvår behövde hon somna in. Jag gav henne en helt underbar sista tid med massor mer uppmärksamhet än vad hon fått innan (gick som avelssto hos en vän) och både jag och förra ägaren är glada för hennes sista tid.
 
Åter igen, varför skulle hon bli vanvårdad????

Det är inte alls så att alla hästar som säljs gamla blir det. Det är inte det som menas.

Men en gammal häst, nu pratar vi väl egentligen om just de som oftare än inte är 25 och oftast äldre. De har ofta gamla sakdor, linkar omkring och har haft fång, de som säljs alltså, inte alla gamla hästar.

Att sälja en sådan häst och RISKERA vanvård är inte roligt. Det blir liksom dubbelt upp då. DEt är det man är rädd för.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 729
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 844
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 025
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 188
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp