sadla blöt häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 731
P

prallan

Jag har lärt mig att det inte är bra. Men när jag jobbade som hästskötare fick jag ibland göra det iallafall, och det gick hur bra som helst. Vi kanske hade tur. Hur som helst, Vad kan hända??:confused:
Är det bättre/sämre sadla blöt häst för en halvtimmes skritt-tur eller en timmes hårt träningspass (svett)?

Sv: sadla blöt häst

jag som då är distansryttare kan inte förstå varför man inte skulle kunna sadla hästen när den är blöt, för när man rider distans är hästen blöt alla gånger man lägger på sadeln, utom på första slingan då, men resterande mil måste hästen ha på sig sadel som är blöt.

om man rider 16 mil så får man sadla hästen 5 ggr tror jag när den är blöt, och det verkar inte vara något problem!

Möjligen skulle det kunna vara så att våt hud är känsligare för nötning, t.ex. av gruskorn, som ju gärna dessutom är extra svåra att borsta ur en våt päls. Men en ren våt häst har jag aldrig upplevt några problem att sadla.

Jag har dock gjort så att om hästen varit täckt av våt lera så har jag duschat av den så att den bara varit "vattenvåt" innan jag sadlat.:idea:

Är också distansryttare och sadlar min häst blöt många ggr! Jag tror inte att det är farligt alls, om hästen är ren, men det gäller ju även en torr häst så det var ju ingen nytt! ;)

Endel hästar kan uppleva detsom obehagligt / ömma i ryggen om de stått ute i tex regnet & blivit kalla & sen sadlar man dem. Men det har nog mer att göra att de är frusn & lite stela, så jag tror inte heller det är någon fara.

Jag har alltid hört att det skulle kunna bränna hästen om den sadlas blöt. Få brännande skav alltså. Har däremot inte sett det irl.
Men jag sadlar inte blöt häst ändå. just pga att det inte går att få bort all smuts. När jag släpper ut hästarna på morgonen är de allt annat än rena. Om det sedan regnar sitter smutsen kvar och går inte borsta bort när hästen är blöt. Är hästen inte genomblöt torkar jag den tills det går att borsta, sen sadlar jag.

jag har sadlat min fera ggr blöt utan att det hänt nåt.
i sommars tex kom det in ett lermonster(blött) det går inte att borsta bort så då spolade jag bort det har aldrig haft problem med det.

Min häst går i allmänhet utan täcke på dagarna, så det händer ofta att jag sadlar honom när han är blöt. Jag har inte märkt att han på något vis reagerar på detta, eller får skav.

Jag har sadlat blöt häst många gånger, det har aldrig hänt något negativt.

Jag har lärt mig att det inte är bra. Men när jag jobbade som hästskötare fick jag ibland göra det iallafall, och det gick hur bra som helst. Vi kanske hade tur. Hur som helst, Vad kan hända??:confused:
Är det bättre/sämre sadla blöt häst för en halvtimmes skritt-tur eller en timmes hårt träningspass (svett)?

Tror det värsta är om sadeln inte passar till 100% (eller om ryggen rör sig mycket under passet, då kan sadeln ju inte passa hela ridpasset) för glider sadeln omkring så blir friktionen mycket större på fuktig päls.
Som säkerhetsåtgärd brukar jag själv använda antingen fårskinnsvojlock eftersom den i sig minskar friktionen, eller vojlock som suger åt sig fukten bra alt. minskar friktionen (t ex liknande polypad/teddyvojlock). På en riktigt känslig häst som sadeln KAN röra sig på så låter jag bli att sadla öht. Men det är som sagt hästar som är extremt känsliga om ryggen, annars gör jag inget speciellt eftersom jag ändå brukar använda fuktvänliga vojlockar :p

Så länge hästen är ren är det ingen fara.

Den blir ju svettig under sadeln när man rider också, och inte sadlar man av för det ;)

Tror det värsta är om sadeln inte passar till 100% (eller om ryggen rör sig mycket under passet, då kan sadeln ju inte passa hela ridpasset) för glider sadeln omkring så blir friktionen mycket större på fuktig päls.

Tvärt om, friktionen blir mindre på blöt päls. Friktion = mostånd !

Tvärt om, friktionen blir mindre på blöt päls. Friktion = mostånd !

Okej, vill vi vara petiga så ändrar jag mitt utlåtande till "hästryggen blir känsligare när den är blöt" eller "friktionen på ryggen blir större med blöt päls", och det kan såklart vara av den anledningen (att det glider mer). Iaf så om hästen blir rejält svettig eller om man sadlat när hästen är blöt så upplever jag mycket oftare och mycket mer ruggad päls än vanligt.

Så länge hästen är ren är det ingen fara.

Den blir ju svettig under sadeln när man rider också, och inte sadlar man av för det ;)

Fast hästarna är ju aldrig helt rena :p då skulle man behöva tvätta och schamponera eller rykta ett par timmar innan varje ridpass! ;)

Om hästen blir svettig först ett tag efter att man börjat rida och man inte rider någon längre tid efter det så är det klart man inte sadlar av. MEN jag upplever som sagt oftare ruggad päls under sadeln vid blöt häst (av svett eller regn/snö) så på en häst som ofta blir svettig vid ridning försöker jag använda bra vojlock/pad för ändamålet så hästryggen i största möjliga mån slipper bli irriterad.

Det är ju "ingen fara", men blir det ofta kan det säkert leda till obehag.

fast om sadeln ger ruggad päls så passar nog inte sadeln.

mina hästar har adrig fått ruggad päls när de har haft en sadel som passar, och på varenda tävling så sadlar jag nästan altid en blöt häst, och sen rider man några mil... ryggen har aldrig tagit skada av det!

fast om sadeln ger ruggad päls så passar nog inte sadeln.

Ja, och nej. Om sadeln rör sig mer pga att den glider på blöta pälsen är det ju svårare att få den ligga i ett läge den passar, eller hur? Och rör hästen inte ryggen blir jag orolig :p Ingen bomsadel kan passa i alla lägen, då skulle jag också bli orolig av en statisk rygg på hästen. Som jag skrev i mitt första inlägg menar jag om sadeln inte ligger helt stilla på hästens rygg eller om sadeln inte passar till 100%. Just för att det märks ännu mer när hästen är blöt.

Men själv rider jag mest bomlöst nuförtiden och där ruggas pälsen av andra anledningar än icke-passande sadel. OM den ruggas vill säga, vilket jag i princip bara märkt på blöt häst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 281
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 982
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 654
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka