Sadelgjord - vilken?!

Segelflygarinnan

Trådstartare
Jag ska köpa en ny sadelgjord till min dam, då den jag har är typ 5" för lång... :angel:

Men det finns ju en hel uppsjö av dom!! Nu är det ju mycket individuellt, men jag vill ändå ha lite tips och råd om vilken av alla jag ska välja. Vilka har ni testat (och då syftar jag på dom man ser när man kollar runt; PC, Vent Air, Formiga Air, Mohair osv...) och vilken är den "optimala"? (Vi inriktar oss på barrel race, om det spelar nån roll..? :idea:)

Sv: Sadelgjord - vilken?!

I min erfarenhet, om hästen får välja, väljer dom mohair. Dom med dubbellager rep och genuin mohair, inte de billiga varianterna. De andas, och har precis tillräckligt med "elastiska" egenskaper så hästen kan också andas, utan att sadeln glider för den delen.

Om manniskan får välja väljer dom neopren varianter, eftersom dom är lättskötta- Jag har inte erfarenhet av så många olika typer neopren gjordar men av dom jag har testat skulle jag inte använda någon av dom. Fick sura miner av hästen redan vid andra användning, han som inte ens märker när man håller på med rep gjorden.

Jag kan inte annat än hålla med.
Har en mohair- och en filtgjord. Mohairen är super! Nackdel är dock att nu vintertid kan pälsen fastna mellan trådarna på något sätt och det är inte skönt. Skall tilläggas att min ponny är väldigt långhårig, jag kan utan problem gömma händerna i hans päls.
Filtgjorden brukar jag bara använda när mohairen hänger på tork.

Hade en neoprengjord en gång i tiden. Ponny fick som brännsår av den, så aldrig mer neopren! Inte till något.

Hur rengörs en mohair-gjord? :confused:

Fick med en gjord med neoprenöverdrag (?) när jag köpte sadeln, och den är helt dyblöt av svett när jag sadlar av. Har inte heller hört så mycket positivt om neopren överlag.

Dom här Formiga Air då, är det också neopren?

Jag har PC's merinoullsgjord till båda hästarna!

Har även en i filt men båda två har tydligt talat om att det är merinogjorden de vill ha så jag fick snällt köpa en till så att de fick varsin:D

Sadelgjordar är som paddar, man ska ha flera. Man bör har flera olika. Det som funkar på sommaren är inte bra på vintern och tvärtom.

Jag har testat neoprene, repgjordar, gjord med någon form av "textil/filt" (continental) och vanliga teddygjordar. Min häst funkar bäst med teddygjordarna och "filtgjorden". Hon har ganska ömtåligt skinn och jag ogillar neoprene pga av det både bränner och när det blir lite gammalt också spricker, vilket ger henne skav. Så det kommer jag inte använda mer iallfall.

Fråga:

Jag vet inte om jag vågar prova mohairgjord på min - han har så mycket päls som fastnar mellan repen (och ja, lite fett också...) om jag skulle köpa en sådan skulle jag vilja ha sådana där skydd som man lägger runt spännena, men det var länge sedan jag såg sådana, någon som vet vad jag menar och kanske har provat?

Är det någon som annars har erfarenhet av lädergjordar?

Jag hade en i läder när jag hade dressyrsadel och den tyckte hästen om väldigt mycket - den var lite rundad i kanterna och supermjuk, som om den var stoppad med nåt.... har funderat på om det går att hitta liknande till westernsadel? borde ju vara hyfsat lätt att sköta?

Min är ju också långhårig och rund om magen. Det händer att pälsen hamnar i kläm, men det åtgärdar man enkelt genom att först stryka under spännet med handen (innan man spänner helt) och sedan när man har spänt lyfter man frambenet i 90 grader, eventuellt dra lite framåt. Det funkar faktiskt förvånansvärt bra!
Har dock upplevt att det är dumt att göra när man har pulsklocka på, då glider ju elektroden också. Lätt avhjälpt genom att sätta fast den senare.

Annars finns speciella "skydd" att sätta på. Blir lite bökigt men fungerar (om hästen inte är brutalfet, har träffat en häst där sadelgjordsskonaren skar in i fettet :crazy: Men det var ett extremfall).

Hua - det där sista lät brutalt:crazy:. Nä, så fet är han inte. Men det är ju så med våra små att de har en lite annan typ av underhudsfett än tex en quarter.

Har kikat runt men inte hittat någon sadelgjordsskonare än... ska leta lite mer

mohair eller läder på gjord vill jag satsa på, frågan är vilket... är mycket tveksam till att pålle gillar att ha spännet utan skydd mot kroppen, han är lite kinkig med sånt, vill helst inte känna utrustningen alls. Nu på vintern har vi en fårskinnsgjord som han gillar, men fy vad den är hopplös att hålla ren!!

Ja, den hästen var äckligt misskött :crazy: Hade cushings, men ägaren behandlade inte och vräkte på massa havre varje dag.

Tror det finns skonare på utländska sidor, har nog aldrig sett i en svensk affär (har visserligen inte letat heller). Jag har sett mönster till hur man kan göra egna, som en ficka i läder, ull eller nåt tyg.
jag hör av mej om jag hittar något!

Tillägg:
det heter cinch guard eller buckle cover på utrikiska.

Senast ändrad:

Har precis fått hem en lädergjord idag, så kan berätta hur jag tycker den verkar, när jag använt den :)
Nu är min häst väldigt känslig när man drar gjorden , så jag hoppas den kommer att funka.

Skulle vara jättespännande att få höra vad han/hon tycker om den.

Min har också, sen jag började med neoprengjorden:devil:blivit väldigt känslig när jag drar åt den. Han har aldrig tidigare brytt sig, så det är hög tid att byta till nåt han gillar bättre!

vad är det för lädergjord du hittat? Jag har kikat på två olika, en från Doeber och en som jag inte riktigt vet tillverkaren på, men som säljs på en av de större westernshopparna på nätet. Den sistnämnda ser mycket tunnare ut dock...

Sorry om jag kapat tråden:o - hoppas att TS också får hjälp fortfarande!

Jag köpte den ny på Tradera, och kommer inte ihåg om det var nåt märke på den. Kan kolla sen.
Testade den igår, men svårt att säga nåt då hästen var tjurig då jag hade med en ny tjej som skulle rida lite på henne.
Helst ska vi nog vara ensamma i stallet :)
Iallafall så märkte jag att hon inte tjurade så mkt vid själva åtdragningen av gjorden som hon brukar, så hoppas på att det var gjordens förtjänst.
Får se hur det blir nästa gång.
Här är kort på den iaf

31980634.jpg

Jag har haft en sådan, tyvärr tycker jag att den är väldigt smal.

Du menar att den skär in?
Jag har inte testat den igen, men ska kolla imorgon hur det ser ut.

Ser ganska lik ut den jag kikat på, men jag får väl inte länka till den i butik här..

ska bli intressant att höra mer vad du tycker om den. Den ser ju mjuk ut i kanterna iaf - en jag kollade på såg så platt och hård ut på sidorna, det måste ju ha väldigt stor betydelse för hur den känns för pålle

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 054
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 557
Senast: Anonymisten
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 029
Senast: Mia_R
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 012
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka