Så nervös inför besiktningen,vanligaste sakdorna på travhästar?

Sv: Så nervös inför besiktningen,vanligaste sakdorna på travhästar?

Jo gjorde longeringsprov med o skritt o trav utan anmäkrning men galopp kunde han inte haha så blev inge galopp men nu när jag fick hem han har jag fått upp han i galopp när jag longerat så hoppas inte försäkringsbolaget vill ha med galopp och det där med att han halta till två steg på böjprovet på frambena.. om deb lir så ill att dom nekar då sa dom på agria att jag får göra nytt böjprov men vad fasen om de inte går då med,får man verkligen byta försäkringsbolag alltså då vill ju de nya försäkringsbolaget ha böjprov o sånt med o blire samma sak där att han haltar till dom första två stegen tänk om de inte går o föräkra för hältor o sånt då? då äre ju inte värt o byta bolag om du förstår va ja menar:/

För travare och galoppörer så måste de ha gått igenom böjprov för att kunna försäkra för hältor hos alla bolag inkl folksam. Man kan försäkra alla hästar upp till 30 i liv utan besiktning (de kan dock välja att skicka ut ett ombud att besiktiga hästen) men varmblodig travare och fullblod från banan får reservation för hältor om de inte genomgått böjprov ua.

Där har du fel.
Travare och fullblod behöver inget böjprov för full försäkring hos folksam.
Har min fullförsäkrad med 100.000 vet vård o rehab extra och 15.000 i liv hos Folksam.
Köpte henne i juli förra året.
Vart i Skara för hältutredning nu efter spark och Folksam tar allt.

Klart dom tar om de ser att det är en yttre skada på benet vid hälta , Men om pålle blir halt och får en diagnos *typ kotledsinflammation eller nåt* Då kan du med all säkerhet stå där med lång näsa att försäkringsbolaget inte täcker dessa hältor ! ?

Och jag tycker det är rätt varför ska andra försäkringstagare betala för att bolaget tar in hästar som inte är riktigt frächa och det finns en tveksamhet om ?

Försäkringspremierna är så höga en då ?

Mia

Och jag tycker det är rätt varför ska andra försäkringstagare betala för att bolaget tar in hästar som inte är riktigt frächa och det finns en tveksamhet om ?

:bow: Instämmer.

Jag har försäkrat alla mina tre pållar hos Folksam och ingen av dom har behövt genomgå besiktning med böjprov. Mina ena pålla är ridtravare och hennes försäkring tecknades för snart tre år sedan.

Vad står det i ditt försäkringsbrev? Svenskt varmblod, eller? ;)
Min ena kallblodstravare var, då jag köpte henne, försäkrad i Agria. Det stod nordsvensk i försäkringsbrevet, vilket innebar att jag fick skaffa det där böj- och longerprovsintyget när jag tog över försäkringen.

Fast jag har min ridtravare försäkrad (A1) i Folksam utan vet besiktning övht och har gjort hältutredning pga diffusa symptom utan att ngn så mycket som höjde ett ögonbryn. Men jag kan säga att hon med all säkerhet inte har kostat dom många kronor för den utredningen är allt jag behövt nyttja försäkringen på henne till.

//Jimma

Jag var faktiskt tvungen att gå ut och titta på försäkringsbrevet men det står att hon är varmblodstravare (rid). De frågade vad jag skulle bruka henne som och där kan ju skillnaden ligga.

//
Jimma

Jo veterinären sa till mig att hästen gått igenom besiktningen annars skulle jag verkligen inte köpt honom och hon skrev en liten anmäkrning i parantes på böjrpovet att han markerar med hälta dom första två stegen men att det sedan försvann och han av helt ren. Har lämnat in papprena till agria och dom nekade mig full föräskring pga av att han halta till två steg på böjrpovet precis när jag sprang iväg med honom. Ringde upp veterinären som besiktade och berättade det och frågade om det kunde va nå tok om hästen inte va frisk då,men hon mena på att en häst får halta till två steg sådär när man böjt benet så pass rejält o sen ska springa iväg..va ju inte så att han halta hela tiden va ju precis när hon släppte ner benet o jag skulle springa iväg med han då halta han till två steg sen helt ren,och helt ren på longeringsprovet i alla gångarter i båda varven. Veterinären som besiktade skulle ringa agria och ifrågasätta dom så får se vad som händer...

Ska besikta om hästen i september med böjprov enligt agria..och ska då välja min veterinär o hålla tummarna att de inte blir nå haltsteg.. när jag köpte min första häst för tio år sen så halta han till två steg på böjrpovet precis när jag sprang i väg med honom och den veterinären sa att det va godkänt men han skrev inte med det som anmärkning,det var det den här veterinären gjorde så det blev att agria inte ville försäkra fullt ut.

Står såhär på rörelser böjprov: 1 grads hälta på lågt böjprov dom första två stegen sedan ren, Resten ua.

Har vår fullblodsvallack har vi A1 försäkrad i Agria, liv 50.000:- Veterinärvård 120.000:- Vi fick veterinärbesikta med longering + böjprov för att få försäkringen fullt ut. Innan hade han galoppförsäkring som bara täcker akuta skador, ej sjukdommar som t.ex kolik, Erlischa (hur stavar man?) och sånt, inte heller kotledsinfl. och sjukdommar i ben, bara akuta sårskador/brutna ben o.s.v.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Hästvård Fick hem min häst efter 6 månaders tillridning/försäljning med en planka till rygg och Hovledsinflammation båda fram. Hon skulle säljas...
Svar
5
· Visningar
1 065
Senast: Lillan86
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 453
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 208
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈