Så nervös inför besiktningen,vanligaste sakdorna på travhästar?

Sv: Så nervös inför besiktningen,vanligaste sakdorna på travhästar?

Jo men det e ju klart man får försäkra en häst som inte gått igenom en besiktning osv men ska man ha en tillägs försäkring som täcker hält skador så måste ju hästen gå igenom böjproven/longerings prov o de utan anmärkning...

Jag har försäkrat alla mina tre pållar hos Folksam och ingen av dom har behövt genomgå besiktning med böjprov. Mina ena pålla är ridtravare och hennes försäkring tecknades för snart tre år sedan.

//

Jimma

Jo men det e ju klart man får försäkra en häst som inte gått igenom en besiktning osv men ska man ha en tillägs försäkring som täcker hält skador så måste ju hästen gå igenom böjproven/longerings prov o de utan anmärkning... så sa iaf dom på agria när jag hade telefontid med dom så därför hoppas jag att hästen jag ska köpa går igenom böjprovena o allt de där på fredag:/ inte så kul om hästen visar någon form av hälta på böjprovet o så står man där o velar om man ska ta hästen elr inte:( Har lagt ut ca 10 tusen på min pålle i vintras i veterinärkostnader på just hält skada.. me ultraljud mediciner o allt.. då han vricka sig rejält o blev halt o han är inte helt återställd än,hade jag haft han försäkrad för just hältor hade försäkringen täckt det mesta:/ men tänkte inte på de när jag försäkrade han då han avrit frisk under dom 10 åren jag haft han=) Därför är jag petnoga att denna häst ja ska köpa på fredag går igenom böjproven o allt de där så jag kan lägga till tillägsförsäkring för just hältor o sånt..

Så gick det inte till när jag försäkrade mina hästar. Ingen besiktning övh taget! Tilläggsförsäkringen la jag till efteråt för att rehabilitering skulle omfattas i högre grad. Jag ringde Folksam och sa "Hej, jag vill teckna en försäkring si och så för min häst M" När vi la på var min häst försäkrad utan undantag och utan krav på papper om vet besiktning. Däremot fick jag säga att hon så vitt jag visste var oskadad.

//
Jimma

Men vadå fick du lägga till en tillägs föräkring för just hältor utan o ha gjort böjprov/longeringsprov utan anmärkning??:confused: när jag prata med dom på agria så krävde dom papper på att hästen gått igenom böjprov/Longeringsprov utan anmärkning för o föräkra för just hältor..kunde tydligen inte föräkra hästens ben om det visade sig att den inte gick igenom böjrpov samt longeringsprov utan anmärkning...

Senast ändrad:

Tilläggsförsäkringen har inget med hältor specifikt att göra. Den täcker upp om jag behöver rehabilitera min häst wse. Jag har hältor i min A1 försäkring och nej det behövdes ingen besiktning för att täcka den. De har inte begärt besiktning på nån av mina inte heller på min ridtravare.
De är alla försäkrade i Folksam.
/

Jimma

Ingen har begärt något böjprov för min travare. Han har inga reservationer i sin försäkring. Jag har Sveland.

Mitt varmblod är försäkrad hos agria och den andra pållen jag ska kolla på nu på fredag är tydligen oförsäkrad o fråga mig inte varför för det vet jag inte haha;p dom sa bara att när han sluta springa av ställde dom av han o täntke inte på föräkringen tydligen.....men ska föräkra han dagen innan jag åker o hämta han o sen besikta han o går han igenom tar jag honom och går han inte igenom då tar jag han inte,tänker inte köpa mig en skadad häst:/ däför jag verkligen håller tummarna att han går igenom gahhh:/ tänkte kanske e värre om man besiktar en äldre travhäst då kanske det e större riskt att det dyker upp nå på böjproven o så om dom sprungit mkt trav men den här har bara sprungit o tävat/tränats trav i två år så...
Det är inte särskilt vanligt att man försäkrar travare under deras karriär på tävlingsbanan då man anser att det inte är värt kostnaden för premien (tänk på att en tränare/ägare har ganska många hästar = stora premiekostnader) De flesta väljer därför att ha hästarna oförsäkrade och står för hältutredningar osv med eget sparat kapital. Vid värre skador står oftast avlivning närmare till hands. Själv har jag inte fullförsäkrat mina travare utan har en buffert för hältor och försäkring för olyckor (fraktur/fissur), fång och buköppning etc. Så även om din blivande häst inte kanske går igenom böjprov (vilket vi förstås hoppas ändå) så betyder det ju inte automatiskt oanvändbar. man får ha eventuella förslitningar i åtanke bara... Och som jag har hört så är det inte helt ovanligt med förslitningar i bakknän, men jag har ingen säker källa på det. Man får ta det vackert med uppträningen helt enkelt, och försäkra det som går. Sedan sparar man ihop en buffert för resten. Lycka till med pålle :)

Men är det vanligt att en travare som precis fyllt 6år kan ah förslitningar i bakknän?:/ tänkte han är ju så ung..men som sagt får se vat veterinärbesiktningen visar nu på fredag,usch så nervös haha..tänker inte köpa en häst som reagerar på böjprov o skit ifall de blir nå tok sen:/ har fått kastat ut ca 10 tusen på min häst senskada nu i vintras då försäkringen inte täckte:/ o vorre inge kul med nå sånt igen:(

Men är det vanligt att en travare som precis fyllt 6år kan ah förslitningar i bakknän?:/ tänkte han är ju så ung..men som sagt får se vat veterinärbesiktningen visar nu på fredag,usch så nervös haha..tänker inte köpa en häst som reagerar på böjprov o skit ifall de blir nå tok sen:/ har fått kastat ut ca 10 tusen på min häst senskada nu i vintras då försäkringen inte täckte:/ o vorre inge kul med nå sånt igen:(

Varför täckte inte försäkringen? För att han är travare?

för att jag inte hade lagt till en viss del på försäkringen enligt dom på agria:/ När jag köpte honom för 10år sedan besiktades han och gick igenom böjprov o longeringsprov utan anmärkning osv men tänkte inte på o lägga till någon tillägsförsäkring för just hältor. Så han är inte föräkrad för hältor osv. Har ringt o pratat med agria o dom menar att ja måste gö ny veterinärbesiktning med böjrpov samt longeringsprov som han ska gå igenom utan anmärkning om jag ska teckna tillägsförsäkring för just hältor och just nu är det omöjligt eftersom han kommer inte gå igenom nå böjprov utan anmärkning för han har varit halt sen i vintras pga av senskadan,har precis fått börja skritta igång han nu så:/ eftersommaren ska han förhoppningsvis va helt igång så får se om jag ska gö en besiktning åp han o se om jag kan lägga till försäkring för hältor.. sen blir han 20 nästa år så vet inte vad försäkringsbolaget säger heller om o föräkra för hältor när han e så gammal. Men trots sina nästan 20 år är han en väldigt pigg o fräsch kille:) har haft han i 10år och det här är första gången på tio år som han skadar sig..:(

393518_253906237991243_100001156051588_668982_363375074_n.jpg

Senast ändrad:

Med tanke på att de börjar tränas och tävlas tidigt så är det kanske inte jättekonstigt om skador uppkommer tidigt också. Förslitningsskada kanske är fel ord egentligen. Man kanske bara ska kalla det skada. Efter en skada så kan det ju bli så att just den delen där skadan suttit blir försvagad vilket kan ge problem kanske.

du kan hitta betydligt yngre travhästar som har slitna bakknän.

ANG försäkring, jag har ett par travhästar, travtränas och startas, de är inte försäkrade, vetrinären är här då o då när det behövs, dock så rör det sig ännu peppar peppar aldrig om större skador, utan lite böjprov här o där o sprutning i ben.

Ena blev ordentligt skadad efter skentur med vagn, han var som tur var försäkrad.

Fast Agria har visst hältor med i sin A1 försäkring? Det är bara det att det finns ett tak på hur mycket de ersätter (12 eller 15.000, minns inte vilket...). Vill man kunna få mer i ersättning så krävs tilläggsförsäkring och då kan man få upp till 30.000 i ersättning.

Jag försäkrade min travare för 8 år sedan, med godkänt böjprov och longering, och har A1-försäkring utan några som helst tillägg. När han fick knäledsinflammation täckte försäkringen sin del utan invändningar. (Sen hade jag turen att ha påbörjat ett nytt försäkringsår när återfallet kom, för annars hade jag nått upp till taket på hältorna och fått betala det överskridande själv. :p )

"Förr" var det väl så, att om man ville försäkra sin ridtravare utan böjprov så fick man automatiskt den där försäkringen för trav- och galopphästar (hos Agria) som inte täckte hältor?

Halvt kl

Apropå besiktningsdiskussionen A1-försäkrade jag min f.d. travade i Folksam så sent som idag, de ville inte ha något veterinärintyg.

Med tanke på att de börjar tränas och tävlas tidigt så är det kanske inte jättekonstigt om skador uppkommer tidigt också.
Nu blir väl det här enormt OT, men att travare och galoppörer oftare skadas handlar om den enorma belastning de utsätts för i de hastigheterna. Att börja träna hästarna tidigt har tvärtom bevisats ha positiva effekter på hållbarheten, däremot är jag inte insatt i någon forskning kring tvåårsstarter och hållbarhet/skador.

Läste igenom tråden & blev jättenyfiken! Gick han igenom? (håller tummarna! :))

Nu blir väl det här enormt OT, men att travare och galoppörer oftare skadas handlar om den enorma belastning de utsätts för i de hastigheterna. Att börja träna hästarna tidigt har tvärtom bevisats ha positiva effekter på hållbarheten, däremot är jag inte insatt i någon forskning kring tvåårsstarter och hållbarhet/skador.
Fortsätter OT´: Kan så vara, kanske har den tidiga hårdträningen gjort försäkringsbolagen misstänksamma mot travare och galoppörer, vad vet jag... Jag tycker dock att det verkar vara ett herrans åkande och utredande när det gäller SWB i jämförelse med försäkrade travare... Kanske borde försäkringsbolagen tänka om?

Ja, jag har ju full förståelse för att travare och galoppörer i träning hänvisas till egna försäkringar, men det hade absolut varit intressant att se någon form av skadestatistik på ridtravare vs. SWB/övriga raser.

Som sagt besiktade hästen för några dagar sen...bakbena gick igenom helt utan anmäkrning på böjprovet och hon böjde rejält kan jag säga...MEN på böjprovet på frambena halta han till två steg på varje ben när jag sprang iväg med honom alltså han halta till dom första två stegen sen försvann det,enligt veterinären var det fullt normalt o inget o bry sig om men enligt försäkringsbolaget så kan det bli annat..hon mena på att dom kan va petiga så jag inte kan försäkra hans ben för hältor o skador. Hur pass petiga är agria egentligen?? har skickat in veterinärintyget i går så väntar på svar...

Som sagt besiktade hästen för några dagar sen...bakbena gick igenom helt utan anmäkrning på böjprovet och hon böjde rejält kan jag säga...MEN på böjprovet på frambena halta han till två steg på varje ben när jag sprang iväg med honom alltså han halta till dom första två stegen sen försvann det,enligt veterinären var det fullt normalt o inget o bry sig om men enligt försäkringsbolaget så kan det bli annat..hon mena på att dom kan va petiga så jag inte kan försäkra hans ben för hältor o skador. Hur pass petiga är agria egentligen?? har skickat in veterinärintyget i går så väntar på svar...
men gick hästen igenom utan anmärkning och besiktningen gjordes som försäkringbolaget vill (vissa vill ju ha longering också vad jag förstår) så ska det inte vara något problem att få full försäkring. Om de nekar, se till att skicka till ett annat bolag fort som attan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Hästvård Fick hem min häst efter 6 månaders tillridning/försäljning med en planka till rygg och Hovledsinflammation båda fram. Hon skulle säljas...
Svar
5
· Visningar
1 065
Senast: Lillan86
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 453
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 208
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈