Så nervös inför besiktningen,vanligaste sakdorna på travhästar?

Kokosboll

Trådstartare
Då mitt kära varmblod ska pensioneras lite smått så har jag letat o letat efter ett nytt varmblod o kuna hoppa o träna massa med. Efter mkt letande så har jag äntligen hittat hästen jag föll pladask för. Varit o provridit många gånger och grejat massa me hästen,den fånga mitt hjärta direkt. Han är 6år och ett varmblod. Ska hämta han om en vecka och ska självklart veterinärbesikta han innan köpet... nu är jag så förbannad nervös att han inte ska gå igenom,men ska jämt tro de värsta men som sagt vill verkligen ha hästen och har inge anant i huvet än den just nu haha.

Den har sprungit endel lopp o vad jag fattade det som som pressades den för hårt hos en proffstränare och tappade efter det suget för o springa. Sen har den varit tävlad i monte oxå. Den har även skadat ett bakknä och blivit behandlad för det med nuvarande ägare viste inte riktigt vad det var den blev behandlad för då dom inte ägde honom då.

Vilket är dom vanligaste skador på travhästar egentligen? o just på bakknäna? Om det nu dyker upp något på besiktningen på böjprovet då står man där o velar ska man ta hästen elr inte:confused: beror ju som sagt på vad det är men ändå..

Mitt varmblod som jag har nu och som ja haft i tio år han fick en anmärkning på böjrpovet i ett av frambena och det blev ingenting av det och han har jag kunat hoppat och ridit på ordentligt och det märktes inget av det.

men som sagt beror ju på vad det är dom reagerar på osv på böjprovet..men helvete vad nervös jag är,vill verkligen att den går igenom besiktningen:o

Senast ändrad:
Sv: Så nervös inför besiktningen,vanligaste sakdorna på travhästar?

Nu var min förvisso 15 år när vi bes. honom. (Gått på bana i 8 år)

Vid böjprov tog han 3 "halt"steg höger bak. Detta gjorde att han inte "gick igenom"
Men till det jag skulle ha honom till, var de inga problem.
När jag sedan hade massör ute efteråt, så hade han en låsning i korset.
Gjordes en ny bes. U.A! :)
Trots ålder osv.
Nu är han 17, hoppas med, dressyras med, leker o stojas med, inga problem!

Jo e ju de att får ju inte bena försäkrade på hästen om den inte går igenom böjproven o de där:/ så håller verkligen tummarna:S men det e som du säger beror ju helt på hur pass halt och vart de sitter...

Försäkra hos Folksam istället! De kräver inte vet besiktning så länge liv-försäkringssumman är låg (tror det är under 20 000:-).
Men då får du strunta i besiktningen (eller be vet göra besiktning utan böjprov, bara kolla lungor och hjärta odyl), du kan ju inte besiktiga, få anmärkningar och sedan säga att hästen är fullt frisk när du ska försäkra den...
Det låter som om den här hästen garanterat kommer att markera vid böjprov. Men det betyder ju inte att den inte håller för vanlig ridning. Min kallblodstravare fick jag köpa just för att han gick sönder vid travträning, han var då fyra år, jag hade honom tills han var 20, hopptränade mycket, både banhoppning och fälttävlan, han var aldrig halt förutom de sista två åren då han hade fått pålagringar i kotorna. Hade jag tagit det lite lugnare med hoppningen hade han säkert hållt i fem-tio år till. Min kompis kallblodstravare opererades i ett bakknä när han var sex, pensionerades då från banan och har gått som ridhäst sedan dess, han är 25 i år! Har aldrig varit halt!

Hm men men om man ska försäkra hästens ben för hältor o sånt då måste man ha papper på att den gått igenom böjprov utan anmärkning ju elr hur menar du? Och hur menar du när du säger att du tror att den här hästen garanterat inte kommer gå igenom böjprovet utan anmäkrning?=/ usch håller tummarna att den gör de...

Nej, hos Folksam så behöver hästen INTE gå igenom böjprov för att få försäkras, det är därför jag rekommenderar att du försäkrar hos dem istället för hos Agria.
Ja, det är klart att det inte är garanterat att han inte går igenom, men högst troligt, eftersom han har varit i travträning några år (= ganska högt slitage på benen) och att han dessutom varit opererad i ett ben tidigare. Men som sagt, reaktion på böjprov behöver inte alls betyda att hästen är oanvändbar!
Själv har jag urkassa knän och vrister och skulle någon böja ihop dem för mig i en minut och sedan be mig springa så skulle jag förmodligen trilla ihop i en hög... Men jag klarar ändå att leva ett fullt normalt liv, rider och simtränar dagligen, åker slalom på vintrarna, promenerar mycket. Vet många hästar som reagerar på böjprov, men rids utan problem och aldrig visar någon hälta. Det är förstås skillnad om man har tänkt att satsa på elit-nivå, men då antar jag att du hade valt en annan häst.

Den här hästen var ju dessutom billig (såg jag i ditt andra inlägg), så för en så låg summa så skulle jag nog ta risken sas och alltså strunta i besiktningen. Men det beror ju förstås på om du litar på de som säljer den, alltså att de verkligen är ärliga med hans hälsotillstånd. Så du inte får hem en häst som visar sig ha kronisk bronkit eller sommarexem el dyl.

Nej, hos Folksam så behöver hästen INTE gå igenom böjprov för att få försäkras, det är därför jag rekommenderar att du försäkrar hos dem istället för hos Agria.
Ja, det är klart att det inte är garanterat att han inte går igenom, men högst troligt, eftersom han har varit i travträning några år (= ganska högt slitage på benen) och att han dessutom varit opererad i ett ben tidigare. Men som sagt, reaktion på böjprov behöver inte alls betyda att hästen är oanvändbar!
Själv har jag urkassa knän och vrister och skulle någon böja ihop dem för mig i en minut och sedan be mig springa så skulle jag förmodligen trilla ihop i en hög... Men jag klarar ändå att leva ett fullt normalt liv, rider och simtränar dagligen, åker slalom på vintrarna, promenerar mycket. Vet många hästar som reagerar på böjprov, men rids utan problem och aldrig visar någon hälta. Det är förstås skillnad om man har tänkt att satsa på elit-nivå, men då antar jag att du hade valt en annan häst.

Den här hästen var ju dessutom billig (såg jag i ditt andra inlägg), så för en så låg summa så skulle jag nog ta risken sas och alltså strunta i besiktningen. Men det beror ju förstås på om du litar på de som säljer den, alltså att de verkligen är ärliga med hans hälsotillstånd. Så du inte får hem en häst som visar sig ha kronisk bronkit eller sommarexem el dyl.

Jo precis:/ jasså så man kan försäkra en häst hos folksam med en försäkring som täcker hältor!?? vad konstigt de lät haha;P när jag ringde agria så dom att dom flesta försäkringsbolag vill ha papper på att benen är besiktade utan anmäkrning samt longering o böjprov,tkr de låter konstigt att man får försäkra hästben som redan är skadade då lär ju inte försäkringen täcka så värst mkt för de:/ Sälvklart ska jag besikta hästen,adlrig att ja skulle köpa en häst utan o besikta:/ jo dom som säljer honom verkar jäte ärliga o seriösa men har träffat många såna som varit så men sen visat sig varit raka motsattsen:(

Nej nån elit häst är jag inte ute efter;P som sagt en hobby häst o kuna rida dressyr o hoppning o skogsridning o ha som hobby häst:) har ett stort hjärta förjust varmblod då mitt varmblod är mkt fin ridhäst trots för o va travare så aldrig att ja skulle skaffa mig nå annat än varmblod haha;)

Bättre att lägga pengar på en besiktning direkt och få veta ev. fel. Än att sedan senare/för sent märka ev. fel på hästen och då stå för troligtvis större kostnader.

Är du säker på att man får "ridhäst försäkra" en travare utan veterinärbesiktning? Alltså att hältor ingår i försäkringen. Det har jag aldrig varit med om att man får (travhästar kan man inte försäkra för hältor), man får "ridhästförsäkra" dem om man ändrar användningområde till ridning och gör en vet.besiktning u.a och får allt på papper.

Eller gäller det endast agria?

För travare och galoppörer så måste de ha gått igenom böjprov för att kunna försäkra för hältor hos alla bolag inkl folksam. Man kan försäkra alla hästar upp till 30 i liv utan besiktning (de kan dock välja att skicka ut ett ombud att besiktiga hästen) men varmblodig travare och fullblod från banan får reservation för hältor om de inte genomgått böjprov ua.

För travare och galoppörer så måste de ha gått igenom böjprov för att kunna försäkra för hältor hos alla bolag inkl folksam...

misstänkte att det va så ja=)

I så fall måste de ha ändrat reglerna under senaste året... Jag kollade upp detta väldigt noga för lite drygt ett år sedan, då jag kanske skulle köpa en varmblodstravare. Jag frågade Folksams ombud flera gånger och sa just att alla andra bolag ju kräver böjprov, men hon sa att det inte behövdes hos dem, så länge man intygar "på heder och samvete" att hästen är fullt frisk så vitt man vet.
Enligt ägaren hade hästen aldrig varit halt, varken under travar-karriären eller sedan han blivit ridhäst, och jag hade varit medryttare på hästen under ett år och han kändes aldrig oren eller ojämn, stel el liknande, så det hade jag ju kunnat skriva under på med gott samvete. Nu blev det dock inget hästköp, så jag tecknade aldrig någon försäkring.

Har varit så under de 12 år vi haft hästar försäkrade där, står i villkoren och det har inte ändrats överhuvudtaget så då var det ett ombud med väldigt dålig koll på vad som gällde.

Jo precis så tkr jag med..att det låter väldigt konstigt att man får försäkra för hältor om den inte genomgått en besiknintg med böjprov utan anmärkning..för isåfall skulle ju vem som helst som är oärlig kuna ljuga o säga att man lovar o svär på att hästen inte e skadad i bena fast den är det

Jag har försäkrat alla mina tre pållar hos Folksam och ingen av dom har behövt genomgå besiktning med böjprov. Mina ena pålla är ridtravare och hennes försäkring tecknades för snart tre år sedan.

//

Jimma

Jag har försäkrat alla mina tre pållar hos Folksam och ingen av dom har behövt genomgå besiktning med böjprov. Mina ena pålla är ridtravare och hennes försäkring tecknades för snart tre år sedan.

//

Jimma

Vad har du för försäkring på ridtravaren?

du får ju försäkra travaren med livförsäkring (inkl.fraktur, fissur, sårskador ersättning), veterinärvård (sjukdomar, operation) osv alla tillägg du vill betala för, men ska försäkringen täcka HÄLTOR så måste du göra en godkänd veterinärbesiktning. (så har jag fattat det)

Mitt varmblod är försäkrad hos agria och den andra pållen jag ska kolla på nu på fredag är tydligen oförsäkrad o fråga mig inte varför för det vet jag inte haha;p dom sa bara att när han sluta springa av ställde dom av han o täntke inte på föräkringen tydligen.....men ska föräkra han dagen innan jag åker o hämta han o sen besikta han o går han igenom tar jag honom och går han inte igenom då tar jag han inte,tänker inte köpa mig en skadad häst:/ däför jag verkligen håller tummarna att han går igenom gahhh:/ tänkte kanske e värre om man besiktar en äldre travhäst då kanske det e större riskt att det dyker upp nå på böjproven o så om dom sprungit mkt trav men den här har bara sprungit o tävat/tränats trav i två år så...

Finns många som har sina travare oförsäkrade eftersom at försäkringen sällan täcker något när det gäller travare tyvär..
Jag fick reservationer på mitt sto när jag tecknade en försäkring på henne för att hon är travare hon va 6 år och ostartad när jag köpte henne och de hävdade att jag kan ju inte veta om hon har tävlat eller inte..
döööhh då borde hennes eventuella tävlings resultat finnas registerade på ST.
Så jag gjorde böjprov fick en halv grads hälta på höger bakben och det va 2005.. skickade in papprena och trodde att jag skulle få resarveation på just HB men nej då fick jag reservation på alla 4 benen med kommentaren -att hältan kan "vandra".
veterinären som besiktigade tyckte att en halvgrad är väl inget att bråka om det kan va dags formen och så har ju travare oftast ett annat rörelse mönster när de springer så hästen kan ju se" lite" skum ut i gången.
vilket fall som helst är hästen riden sedan 2005 5-6 dagar i veckan med undantag när hon stod med föl och några månader innan fölning då hon va för fet att rida..
Kan hoppa hinder på 120 med ryttare ca 140 löshoppad går i stadig form i alla gångarter och har Aldrig haft problem med hälta.
Hade den där " halva" graden varit något så borde de ha visat sig vid det här laget hästen är nu 13 år och har haft henne i 7år.
har försökring på henne men jag räknar ju inte med att de ska täcka en hälta dock hoppas jag ju på att den ska täcka vid andra saker som till exempel liv och användbarhet då vi använder henne i avel. Samt andra åkommor som kan drabba en häst.

Min ridtravare var på hältutredning ett år efter jag försäkrade henne och det var inga frågetecken kring det.

//

Jimma

A1 Liv 10 000 och A1 Vet 50 000 och tilläggsförsäkrad A19 Rehab.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Hästvård Fick hem min häst efter 6 månaders tillridning/försäljning med en planka till rygg och Hovledsinflammation båda fram. Hon skulle säljas...
Svar
5
· Visningar
1 065
Senast: Lillan86
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 453
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 208
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈