Så har det hänt igen

Gnist

Trådstartare
Lösspringande hundar som attackerar/skrämmer folk är skjutna och visst är det tragiskt att valpar blir mammalösa, men vad f*n tänker ägaren med??

1) Varför avla på en sådan hund? Lär inte vara första gången den beter sig så misstänker jag..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2961388.ab

2) Hur kan det komma sig att folk har sina hundar lösa i parti och minut?? Och varför tar inte ägarna ansvar för vad deras hundar ställer till med?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2961567.ab

Sv: Så har det hänt igen

det enda positiva med det här att att polisen faktiskt avlivar hundarna och inte skickar tillbaka dem med munkorgs- och koppeltvång. lite fler rubriker om hur polisen skjuter lösspringande aggressiva hundar, och idioterna kanske får sig en tankeställare.

Ja, man kan undra vad vissa ägare tänker med.
Jag blir attackerad av en grannes border collie på min egen tomt, hon gick med morr och ragg rest på garageinfarten och ställde mig innan jag kom ner för trappan.

Ropade på grannen att han skulle koppla sin hund- men fick till svar att det var ingen fara, att hon bara var en gammal kärring.

Jag är inte hundrädd, men fann situationen obehaglig. Gick mot bilen varpå hunden smög morrandes mot mig och hotade.

Vem ska egentligen ha skott i huvudet??

Det visade sig att en vecka senare hade hans andra BC attackerat och bitit grannes barn och några veckor tidigare hade tiken som ställde mig attackerat min andra grannes malinoairer (stavning) och bitit ungtiken i buken.

Nu har han sina hundar kopplade, men ingen i grannskapet tycker det är trevligt...

Klart hundraserna ska få finnas. Däremot som nämnts upprepade gånger i andra trådar att det ska vara en kontrollerad avel på hundarna.
Och ffa att valpköparen är kunnig och förnuftig.

I det området bor mina släktingar, och visst är det galet med dessa ägare som låter hundarna springa hur som helst. Jag vet att mina släktingar är försiktiga när de går ut med sin hund, just på grund av lösa, aggressiva hundar.....

Bra av polisen att ta bort hunden så pass smidigt som det blev nu ialllafall.

Och ägaren bölar över att det bara var en valp... varför tar man öht valpar på en valp, undrar jag då? :crazy:

Oj, vad skrämmande. I mitt fall så kan man i alla falla inte skylla på att det är de "vanliga raserna" som det debatteras om, som blir farliga hos fel ägare.

Jasså? Det är ju överhängande dessa raser nu för tiden i tidningarna nu förtiden. PB,Amstaff, blandningar av dom med ex Rottweiler.

Jag kan lova regeringen kommer snart göra nåt drastiskt.Den nya lagen är bra men inte tillräckligt.
Allmänheten kommer o kräva det man vill inte ha det så här.

Men enligt ägarna så hade ju den hunden aaaaaldrig varit aggressiv eller hotfull mot någon :cool:...

Att sedan flera grannar oberoende av varandra ringt och anmält att hunden springer lös och skrämmer folk, det måste ju vara en komplott ju :angel:.

Polisen är ju inte precis ute och skuter hundar för nöjes skull, utan det ska ju mycket till för att en polis ska avlossa sitt tjänstevapen.

Ja,det är hemskt det som händer,och den som blir drabbad är ju hunden,när det är den som håller snöret(bör hålla i snöret..) som är skyldig!

Men för att komma åt problemet med dessa hundägare,det är nog att sätta höga böter och hundförbud,med rätt att beslagta,(och avliva) hund som denne människa ev senare kommer att ha/ha hand om..För dom kommer nog att prova på att ha hund igen och igen och igen,eller som det kanske snyggt kommer att kallas "jag passar hunden"..
Om det läggs ner lite resurser på detta,så kanske det kan ge sig detta med lösa aggresiva hundar som flyger på allt som rör sig,oavsett ras! Kanske inte i morgon,men på sikt!

Visst blir även hunden lidandes om man får beslagta ta och avliva,men denna agressiva hund som blir beslagtagen,har det säkert mycket bättre avlivad!

För aveln är nog svår att klämma åt,kommer alltid att funka med buskavel,och de flesta som har dessa agressiva raser(ingen specifik ras) skiter fullständigt i om det inte är kontrollerad avel!

Tycker det är bra att polisen tar tag i detta numera så kanske den sista hundägaridioten snart slutar födas

Jasså? Det är ju överhängande dessa raser nu för tiden i tidningarna nu förtiden. PB,Amstaff, blandningar av dom med ex Rottweiler.

Jag kan lova regeringen kommer snart göra nåt drastiskt.Den nya lagen är bra men inte tillräckligt.
Allmänheten kommer o kräva det man vill inte ha det så här.

Jag förstår inte ditt jasså.

Jag läser inte tidningarna så frekvent att jag själv för statistik på vilka raser som anses farliga.

De raser som jag personligen råkat illa ut med där de gått till angrepp är Golden retriver, (jagade och dödade x antal lammungar under ett par år och hotade mindre barn när de var i flock)
Boxer (attackerat häst, riktat betten mot strupe och buk)
Border Collie, (se ovan)

Jag hade själv en pitbullkorsning i 10 år, och hade inga problem med honom över huvud taget som familjehund.

Men jag är ingen hundmänniska och är ytterst sällan inne här på hund och läser, skriver gör jag nästan aldrig..

Jag som är kamphundsägare blundar inte för de problem som en kamphund kan ställa till med och de skador som dessa hundar kan vålla.

Men jag tror också att tidningar säljer på att skriva att det var en amstaffblandning, kamphundsblandning, pitbull or whatever !

Jag vet inte riktigt vad man ska göra åt problemet med "galna" kamphundar som löper amok bland omgivningen, allt låter så bräckligt.

Snurriga tankar ...

Det är svårt.

De som jag känner som har rottis, dogo, och amstaff, och malinois har ryslig pli på sina hundar.

Bra mycket bättre än många "familjehundsägare" däri mig själv inräknad.

Men hjälp vilken tråkig polis som dom intervjuade.. Ingen fart i honom direkt.. Trodde jag skulle somna innan han pratat klart.. Men något jag skrattade gott åt var han kommentar på hur man skulle försvara sig "med en stol..." Jaha så nu ska man börja behöva gå runt och bära på en stol när man är ute och går :rofl:

Liknande trådar

P
Hundhälsa (Jag har funnits på forumet länge, dock under ett annat nick) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13848993.ab Tråden är...
Svar
10
· Visningar
1 547
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund :mad: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7154049.ab När jag läste rubriken sa jag till sambon "100 kr på att det var en unge som...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
15 881
Senast: tessiem
·
V
Hundhälsa Tar det från början. Min hund, en mindre blandras av sällskapsraser har blivit konstig. I vintras så kom vi gående in på våran...
Svar
11
· Visningar
1 597
Senast: bengeten
·
Småbarn Ja, imorgon skall vi till min pappa igen. Jag vet inte om ni minns tråden om hans golden retrievrar som är väldigt aggressiva mot barn...
Svar
14
· Visningar
2 090
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka