ryggproblemshästar

karmandi

Trådstartare
Kära bukekompisar, tänkte be er om lite hjälp nu :love:

Ni med hästar med diagnostiserade ryggproblem, vad gör ni för att hjälpa dem att må bättre? Kan röra vad som helst, men hur skiljer ni på era ryggproblemshästar från övriga ? :):)

Sv: ryggproblemshästar

Att se till så dom håller ryggen varm är A och O. En häst med ryggproblem som går utan täcke kan lätt få ont, vilket gör att dom spänner ryggmusklerna och får inflamation. Min häst har det själv och han måste hållas varm, måste i alla lägen ridas på tygel så ryggen jobbar, får inte ha för tung ryttare. Det är dessutom jätte bra att ge dom magnesium om dom har problem med musklerna i ryggen då de lindrar och är ett bra tillskott. Dessutom så är en bomfri sadel bra att rida i, då min är ett fullblod rider jag i galoppsadel som är lätt, nätt och utan bom baktill. Klämmer alltså inte på hans problem områden. Tänk på att regn och blåst kan försämra enormt. Ge dom en box dom har möjlighet att ligga ner i mjukt och skönt och mycket longering eller tömkörning så dom bygger upp ryggen =) de gör susen!

En ponny i ett litet stall där jag praktiserade i 3 mån hade ryggproblem. Det var ett stall som håller på med Ridterapi med inslag av voltige.
Ponnyn var även överbyggd vilket inte gjorde saken bättre.
För att han skulle må bättre så fick jag rida och tömköra honom i form och se till att han verkligen jobbade med ryggen, vilket han aldrig "behövde"/gjorde under terapin. Jag fick även lära mig några lättare massageövningar som jag gjorde på honom nästan varje dag och sen var han tvungen att få pauser från terapin emellanåt för att klara det. De tyngre/större barnen fick också heöt enkelt avstå från att rida honom + att vissa voltigeövningar som att stå upp fick inte utföras på ponnyn.

Vet inte om jag svarade på din fråga:p

Min dressyrhäst har extreiört sätt rätt lång rygg vilket gör den svagare. Uppepå det har han i sin ungdom knäckt två revben som sedan skapat en pålagring som ligger som en knöl på vänstra sidan av ryggraden, precis bakom sadelläget. Utöver detta har han en rätt ovanlig åkomma som liknar KIS fast som sitter på undersidan av ryggraden istället för ovansidan. Allt detta gör att han lätt får ont i ryggen.

Värme.
Päls, mat och täcke. Klipper honom inte längre över baken eller ryggen sedan han fick sin diagnos. Han har alltid täcke om det är risk för regn. Han är inte så känslig för kyla, men vääldigt känslig för att bli blöt. Han har i den mån det är möjligt fri tillgång på grovfoder, eftersom hästar rent generellt inte fryser när de äter.
Passande sadel.
Till skillnad från vad jessii skrev så är en bomfri sadel rena döden för min rygghäst. Har visseligen aldrig provat en bomfri som ser ut som en vanlig engelsk sadel, men sådanna där enklare varianter breddar inte trycket från ryttaren tillräckligt för att det inte ska skapa obehag. En bomsadel lägger trycket över en större yta vilket är bättre för hans rygg. Sadeln måste regelbundet kontrolleras så att den alltid passar hans rygg vid just det tillfället. Det går inte att den är lite för bred eller lite för rak, utan den måste passa perfekt.
Muskler.
Finns det inga musker i ryggen går det inte att sitta på honom. Då får han väldigt ont. Så det gäller att alltid ha honom igång, alltid välmusklad och i god kondition. Skulle han av någon anledning bli avställd så är det träning från marken som gäller sedan kortare ridpass tills hans rygg är stark igen. Försöker att inte belasta ryggen med ryttare mer än fyra dagar i veckan och hålla ridpassen runt en timme.
Underhåll.
Han masseras och får behandling av ET regelbundet för att minska risken för spänningar. Det är då också lättare att upptäcka om han skulle vara öm så att man kan åtgärda det redan då istället för att det ska gå så långt att han får ont. Brukar underhålla själv genom att knåda lite arnika på ryggen efter arbetspass. :)

tycker alla skriver vettiga saker, så jag har bara en sak att tillägga, och det är
var flexibel

Jag har inget ridschema för min, är hon öm en dag så blir det tömkörning eller barbacka /promenad i skogen... man får anpassa sig lite mer än en vanlig häst :)

Däremot så har jag lärt mig genom åren att min har inte ont bara för att hon "sjunker ihop" när jag borstar över ryggen... hon HATAR när man borstar å det har inget med "ryggont" att göra, så lite magkänsla får man ha ;) Förut hade jag ångest så fort hon reagerade när man petade på henne, men tjurtant har inte SÅÅÅ ont :p

Tack så jättemycket för era svar alla, alltid skönt att veta vad andra fokuserar på och höra andras infallsvinklar. Ofta är ju det mesta självklart men skönt att veta att man inte missar något :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Stergo
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 599
Senast: Cs218
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 155
Senast: Freazer
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Bildtråd
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka