• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare stall M
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 848
S

stall M

Hej jag har ett 8årigt Sto. Jag tror har ont i ryggen, är det någon som vet var man kan få hjälp. Jag har sett hur man kör med laser över kroppen jag vet inte om det hjälper. Jag bor i Uppsala

Sv: Ryggont?

Undersök hästen hos vet. Sen måste du komma på varför hästen har fått ont. Är sadeln utprovad?

Säger som ovanstående....kolla upp hästen först av vet. innan du provar något annat.
Det kan finnas många anledningar till att hästen har ont i ryggen.

Sedan finns det ju alternativ att prova därefter....massage, kiropraktor, laser osv osv.

Ta ut en veterinär och försök lista ut varför hon har ont i ryggen.Finns många orsaker till ryggont:
-fel utrustning
-muskelspänningar (som ofta kommer från utrustning)
-sned ryttare
-kompensationsspänningar pga ont ngn annanstans i kroppen
-tänderna
-hovar
-etc etc

Ställ dig frågan om du vet ngt som hänt som kan vara orsaken till ryggontet,och hur länge du tror att hon har haft ont.

Men börja med vet!

Jag håller på att utbilda mig till hästmassör o vet nu när jag pluggar anatomi o fysiologi hur många orsaker det kan finnas till en ryggsmärta. Är du säker på att det sitter i ryggen? Beroende på vart i ryggen hästen har ont kan det också bero på ett problem i något ben. Jag skulle börja med en veterinär. Sen när han/hon gjort sitt skulle jag beroende på vad det visade anlita en eqiterapeut, kiropraktor el massör. Kolla så att sadeln ligger som den ska. Ta ut sadelutprovare om du inte redan har gjort det. Lycka till!

cassys inlägg var bra, kan inte annat än att hålla med! :)

1) veterinär
2) ET/massör

kan vara sadel, nacke balblalba, vad som helst. oftast inte just ryggen (om inte tex kissing spines).

jag tror jag har testat ALLT med min *Suck*
nu senast 6st anti inflam, sprutor i ryggen + butta 10 dagar. DET hjälpte!

(men för att krydda vardagen så sprang hon in med bakbenet rätt i en kulhandske på en transport, så ja, nu är det benet istället för ryggen );)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 618
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka