Ryggmuskler? *bilder*

Sv: Ryggmuskler? *bilder*

Jag har ingen aning om avstånd. Jag har en liten (127 cm) islandshäst. Jag stegar ca 5 egna fötter mellan bommarna. Du får prova dig fram.
Men ta bort inspänningen när hästen går över bommarna. Den arbetar bättre då.
Nu är jag inte så glad i longering, utan jag tömkör istället med låg tömfattning. Det sliter mindre på hästen.

Nu tar jag en egen fråga till dig... Jag brukar longera med snodd som inspänning för det fungerar bra. Om jag ska ha med bommar på ca 20cm höjd, vilket mellanrum ska det då vara mellan dom i longeringen? (Häst på 166cm)
för travbommar brukar man väl säga att standardavståndet är 110-130 cm (eller är det 120-140 cm? minnet sviker :p ) på stora hästar. sen får man prova sig fram, och kan ändra efter vad man vill träna.

om jag har en häst som funkar bra på t.ex. 130 cm mellan bommarna, och sen höjer upp bommarna litegrann, så kortar jag även avståndet en aning..

Okej, svarar till båda nu. Tänker prova med 130cm nästa gång jag longerar och sen kanske jag måste modifiera lite. Och så drar jag ihop de lite när jag höjder upp dom. :)

Är det bättre att longera utan snodd över bommar? Då jobbar ju pålle ingenting över huvud taget..?

en häst behöver väl inte en snodd för att kunna jobba? :confused:

jag använder aldrig snodd, utan precis som Thora tömkör jag hellre, longering är mer bara "motionera-runt-på-en-cirkel" och sliter mer än det stärker, tycker jag...

Nu är ju det här en tråd på Hästvård, men det ska finnas trådar om travares omskolning under Grundutbildning (?) tror jag, ställ dina frågor där istället, så blir vi inte alltför OT! :)

Min är ingen travare, och nog hade jag hellre tömkört om jag kunnat hur man gör :p Men tills det kommer en kurs (det gör det i vår) så får det bli longering, och iom att det är överlinjen jag vill jobba så blir det inspänning. Annars blir bara underhalsen större och ryggen/nacken mindre...

Det är ju svårt att jämföra bilderna som flera sagt, men jag ser inte heller någon större skillnad...
Däremot tycker jag (som LillaMy84) också skrev att hon ser lite sned ut i ryggen/ baken, kanske vilar hon vänster bak på alla bilderna - men i så fall vad är orsaken (eftersom hon tydligen gör det mycket)? Du hade ju uppmärksammat att hon var lite stel i vänster sida/ bog. Kanske värt att undersöka?

oj hjälp vad mkt svar! asså när jag tömkör så kan jag bara trava vanligt och skritta hon blir så himla glad så hon bockar och stegrar och allting, tkr det är lite läskigt. Hon är 168 cm hög....och dessutom har jag inga cavaletti, och det är mamma som rider ut på henne, jag kan inte göra det själv....vet inte hur jag ska göra då! mamma klättrar jättemkt. hon travar och galopperar i en brant backe när hon är ute, men jag har inte sett så mkt skillnad! Det går inte heller att rida nu för hon har bärrandsröta alltså inga skor,....suck!!!!!!

Vi har varit hos en tränare och hon säger bara att hon inte kunde ta galoppen bara för att hon inte var beredd i vänster bog, vi har oxå varit hos en kiropraktor(stavning??) och han säger inget om det!! :confused:

Senast ändrad:

bara apropå klättringen - det är skritten som ger allra mest i backarna. galoppen därefter, om man nu inte vill/kan skritta där av nån anledning.
trava i branta backar bör man inte göra, det sliter ganska mkt på hästen, snarare än stärker...

men de jag sa i nått av inläggen före, att hon blir så glad så hon bockar m.m....ska jag låta henne göra det så hon blir av med energin eller hur?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Stergo
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
848
Senast: Anna-KarinO
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och...
2
Svar
26
· Visningar
1 120
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈