Ryggmuskler? *bilder*

Aviatrice93

Trådstartare
Min travare hade dåliga ryggmuskler förut och jag har börjat med övergångar, har det kommit mer ryggmuskler?

Den här bilder är tagen i april 2006, och jag har inte hållit på med sådana övergångar förut, kan det vara det som fick henne att få muskler, om det nu är det....Och så har hon stått 2 veckor sen jag red övergångar...:confused:aja....här kommer bilderna!

April 2006
n43.jpg

Idag!
n44.jpg

n45.jpg

Sv: Ryggmuskler? *bilder*

vilken skillnad!!! önskar min pålla skulle utvecklas så!! har du arbetat mycket aktivt med övergångar eller?

vilken skillnad!! gud vad roligt att se så tydliga resultat!!:)

Hoppsan, din häst verkar ha blivit nåt sorts kallblod ist? :D
Vad trevligt, grattis!!!! Bra jobbat! :)

Nu vet jag vad jag ska jobba min tjej.. Hihii, hon skulle behöva sätta lite mer ryggmuskler..

Verkligt kanon, riktigt kul att det gått så bra för er :)

Jättestor skillnad! Är det samma häst? :p

Vad har du gjort för övergångar? Något speciellt eller bara mycket övergångar? Min pålle vill också ha mer ryggmuskler :rofl:

Jag ser en rygg och en mage som blivit bredare men men jag ser inga muskler på de nya bilderna.

På ryggbilden uppifrån så kan man antyda ryggraden vilken man inte gör på bild ett där den ligger inbäddad av lite små muskler.

jag ser faktiskt inte heller så stor skillnad..
det innebär ju iofs inte att det inte är skillnad, men jag tycker inte bilderna är de bästa för att visa en ev. förbättring...

sen måste jag bara få tillägga att övergångar är väl inget man rider bara nångång ibland? övergångar gör man ju (förhoppningsvis) varje gång man rider... det kan bli svårt att stanna annars ;)

tack!:bow: jag gjorde bara helt vanliga övergångar...bäst var nog, trav-halt-trav-halt...osv...Men jag ska fortsätta med det! Och så ska jag börja med skolorna! få se om jag får någon väntsergalopp!

jo, är det bra att strecha efter ridning?? tänkte prova det och kolla om hennes stelhet släpper i vänster bog!

Senast ändrad:

Jag ser en rygg och en mage som blivit bredare men men jag ser inga muskler på de nya bilderna.

På ryggbilden uppifrån så kan man antyda ryggraden vilken man inte gör på bild ett där den ligger inbäddad av lite små muskler.

så har hon inte fått nå ryggmuskler alls?:confused:

Jag är inte känd för att ljuga.. Enl. de bilder du visar upp så ser jag tyvärr inga nya muskler i överlinjen, bara en bredare rygg/mage.

Jag är ledsen men jag kan inte heller säga att det tillkommit några ryggmuskler. Första bilden från i våras är mycket mörk och svår att se. På de nya ser jag bara en större mage men inga muskler bredvid ryggraden.
Jag skulle hellre satsa på att klättra (om klätterbackar finns där du bor) och cavalett vid tömkörning/löslongering. Lägg upp bommar på lite högre höjd ca 20 cm så h*n får lyfta ordentligt på benen. Stimulerar magmusklerna som i sin tur hjälper ryggen. Öppna är också en bra övning för att bygga ryggmuskler. Hästen jobbar mycket med att sätta inre bakben under sig och därigenom får du en större ryggaktivitet. Dina övergångar trav-halt-trav, skulle jag utöka med halt-rygga-trav. Då har hästen automatiskt bakbenen under sig i igångsättningen. Även galoppfattningar i korrekt form. Nu kanske det är svårt för din häst med galoppen så det får bli överkurs.
Lite tips bara. Kunde inte låta bli.:angel: Lycka till!

jag tycker inte hon har fått mer ryggmuskler, och håller med om det som Thora skriver. Klättra, gör öppnor osv.
Lycka till!:)

Nu tar jag en egen fråga till dig... Jag brukar longera med snodd som inspänning för det fungerar bra. Om jag ska ha med bommar på ca 20cm höjd, vilket mellanrum ska det då vara mellan dom i longeringen? (Häst på 166cm)

hur ska man göra för att dom ska få fina ryggmuskler då, förutom å klättra?
btw, hur ofta kan man klättra? det är ju inte bra för knäna att klättra för mkt ..

Det är inte så lätt att se då bilderna är tagna ur olika vinklar och olika nära. Har du inga andra bilder?

fina ryggmuskler får man genom att låta hästen ha väl anpassad utrustning (sadel), en bra foderstat och att rida hästen en ändamålsenlig form med bra ryggverksamhet.

som redan nämnts i tråden, klättring, cavaletti, vanliga bommar, gymnastikhoppning, tömkörning, "vanlig" dressyr och överlag allsidigt arbete + en bra tränare såklart.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Stergo
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
848
Senast: Anna-KarinO
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och...
2
Svar
26
· Visningar
1 120
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈